BMW heeft de X5 een facelift gegeven. De auto zal voor het eerst te zien zijn op de autoshow van Genève, inmiddels zijn de eerste info en afbeeldingen gelekt.
Naast de subtiele uiterlijke aanpassingen zal de X5 vooral zuiniger worden. Het groene hippie-imago word nog maar eens benadrukt met diverse EfficientDynamics technologieën om zuiniger te kunnen rijden. Het nieuwe topmodel is de BMW X5 xDrive50i. Deze heeft een V8 motor met 407 pk en 600 Nm. Hiermee gaat de 2,5-tonner in 5,5 seconden naar de 100, met een maximumsnelheid van 250 km/u. Dat zorgt voor slechts(?) 292 gram C02 uitstoot. Daarnaast is de X5 xDrive35i met de welbekende 306 pk sterke zes in lijn. Hetzelfde vermogen en een maximumkoppel van 600 Nm biedt de X5 xDrive40d, deze doet de sprint in 6,6 seconden. De BMW X5 xDrive 30d is ook een nieuwe toevoeging, met 245 pk en een topsnelheid van 222 km/u. Alle nieuwe motoren voldoen aan de emissienorm EU5 en hebben vierwielaandrijving (xDrive).
De optische aanpassingen zijn oa terug te zien via de grotere luchtinlaten aan de voorkant en de de herinrichting van de achterbumper. We zien Xenon koplampen (optioneel) en LED dingskes. Ook achter de L-vormige achterlichten schijnt LED-technologie. Tevens zijn er nieuwe kleuren beschikbaar voor zowel exterieur als interieur, plus de nodige keus qua lichtmetalen velgen. Binnenin zien we de nieuwste generatie van het iDrive besturingssysteem, inclusief een 6,5 of 8,8 inch scherm met optioneel navigatiesysteem en een harde schijf. De prijzen zijn nog niet bekend (via xbimmers.com)
BananaFlip zegt
De X5 is niets meer op de huidige markt. De verkopen in 2009 zijn al gehalveerd t.o.v. 2008 en dat zal alleen maar verder zakken. Een grote patserige 4WD met een dik uiterlijk is niet meer wat de consument wil. Ook een faceliftje doet daar niets aan.
autoblogger zegt
@BananaFlip: een B-label ipv een G-label misschien wel?
BananaFlip zegt
@autoblogger: Heeft de nieuwe 30d een B-label? Toch denk ik niet dat dat veel zal doen. Het blijft een grote lompe zware auto. En dat imago hangt er ook heel erg omheen.
AriM6 zegt
@BananaFlip:
Dus omdat het een grote lompe zware auto is gaat ie het niet redden ?
BananaFlip zegt
@AriM6: Omdat de auto het imago heeft van een benzineslurpende, patserige, lompe nep-SUV kan BMW beter stoppen met de productie ervan. Zo’n auto waarvan 50-plussers, rijdend op de rechterbaan in een ingetogen VAG-product, zeggen; “Kijk daar een asociale dikke BMW aanstormen.” Waarop de X5-bestuurder nog wat gas bijgeeft, een voorligger in het zicht krijgt en op het allerlaatste moment uit zware ergernis keihard in de ankers gaat. Dat idee. ;)
AriM6 zegt
@BananaFlip:
nep-SUV ? 260 X5’s verkocht in 2009 ?
je bent pas 13 dus mag ik je vragen waar je al die wijsheid vandaan haalt ?
York zegt
@AriM6: We hadden het over de X6 maar bon. Ja zijn leeftijd en het zo goed weten uit te leggen.. Blijkbaar rijdt hij vaak (mee) in een wagen van de VAG-groep die op het linkervak blijft hangen en wacht tot ie ingehaald wordt langs rechts..
AriM6 zegt
@York:
Oh ja sorry niet gezien, maar ook goed
de X6.
Als ik het goed had was er een wachtlijst bij de introductie van dat ding.
Van zo’n anderhalf jaar.
Dus het lijkt me vrij sterk dat de X6 het zo slecht doet.
York zegt
@BananaFlip: Verklaar mij dan eens het succes van de BMW X6.
BananaFlip zegt
@York: Succes? Er zijn er 260 van verkocht in 2009.
York zegt
@BananaFlip: Wereldwijd of in jouw dorp?
Hier in België staan bij wijze van spreken op elke hoek van het straat 1. Je ziet meer X6’en dan eender welke andere SUV. Ja zelfs meer dan de Audi Q5.
BananaFlip zegt
@York: In Nederland.
Cantago zegt
@York: Ik zie ze ook vreselijk vaak rijden! En terecht, ik vind het een prachtige auto!
Maar ik vind een X5 een prachtige auto, en ik zie geen enkele reden waarom het geen goede SUV zou zijn (Banaflip, onzin wat je zegt dus). Het huidige model ziet er nog altijd fris uit, alsof een facelift nog niet nodig is:D Dus ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien!
Vind het wel onzin dat hier “lomp” als tegenargument voor de X5 gebruikt wordt. Een Q7 is nog lomper, een ML is lomp EN lelijk en een Hummer is helemaal lomp to-the-max. En toch vind ik de X5, Q7 en Hummer hartstikke gave wagens! Dat hangt echt niet van lompigheid af hoor;)
mrtn zegt
De voorkant is nu echt een slagveld geworden. Kom maar eens met een nieuwe model.
mashell zegt
Ik vind het een goede trend dat fabrikanten geen mistlmapen meer monteren. Bij mist heb je er niets aan maar Sjonnies die het stoer vinden en Annies die niet weten hoe de lichtschakelaar is te bedienen kunnen je er lelijk mee verblinden. Dus goed idee om de mistlampen door “tagesfahrlicht” of “concering lights” te vervangen.
porsche_fan zegt
een 13 jarige die denkt dat ie verstand er van heeft!
OT. jammer dat ie de X6 achtige “luchtinlaten” heeft.
verder is ie geslaagd!
The360box zegt
Hoe oud is de X5 van nu dan al weer, de X5M is pas uit!
EN als je met 407PK in 5,5 0-100 doet heb je toch geen X5M nodig?
JPM zegt
Onder het mom van: never change a winning team?
Ahura zegt
Nog steeds die brievenbus waardoor het lijkt alsof de motorkap niet mooi aansluit. En de rest van de bumper steekt er dan weer flink uit. Lelijk. De vorige generatie X5 was imo veel mooier
tobias zegt
mottige bak, en dan altijd die lelijke achterlichten op al die BMW’s
BMW_Li zegt
Bijne geen veranderingen in het exterieur. Het blijft wel een mooiere bak dan de q7.
Johan-SV zegt
niet anders dan subtiel
om mee te gaan met de huidige designlijn van BMW
pomoek zegt
Het ligt misschien aan mij, maar BMW is toch echt wel een saai merk aan het worden. Dat verhaal dat ze zo groen zijn is natuurlijk ook een lachertje. Er komt weinig innovatie meer uit München, het is alleen maar groter, harder en strakker. Alle modellen lijken ook nog eens op elkaar. Ja, ik weet dat dit ooit een marketingstrategie van BMW was, maar nu weet ik al lang niet meer wat het verschil is tussen de oude en de nieuwe 5 serie. en ja, er komt binnenkort een plug-inn sportwagen, maar daarmee hobbelen ze toch behoorlijk achter de fanfare aan.
Cantago zegt
@pomoek: Weinig innovatie? Het ED Concept vergeten? Vond ik vrij innovatief! Maar een R8 concurrent zou niet verkeerd zijn.
@Maurice16: Bij BMW zie je het net zo makkelijk als bij BMW, zoveel veranderd er nu ook weer niet. OF heb je zelf een Audi? Want dan valt zoiets inderdaad nog meer op.
Mr. Dj M. zegt
Gewoon net dat beetje mooier, vooral de achterlichten zien er goed uit. Heel leuk wat je allemaal met led’s kan :D
RenJie zegt
@The360box
O ja, want tenslotte draait het natuurlijk om het vermogen de sprinttijden.
Maurice16 zegt
Bij Audi’s zie ik het zo als ze een facelift hebben gehad, bij BMW’s moet je toch echt heel goed kijken om dat te kunnen zien.. goed voorbeeld is weer deze X5.
mb man zegt
Gelukkig lijkt ie niet op de x1.Over een mislukkeling gesproken.
nickdenbakker zegt
wat is er veranderd?
BmwMPower zegt
Prachtige facelift.
Toch nog steeds mijn favoriete SUV.
Klojum zegt
@nickdenbakker
Stuur een emailtje naar BMW Duitsland, misschien staan ze je zomaar te woord.
Tommy2 zegt
Gelekt zonder persbericht: onhandig…
Anyway, netjes gedeaan. Hij is nog steeds mooi, BMW verprutst de modellen ook niet vaak met een faceliftje.
Reinbergen zegt
Gelekt door BMW Marketing zeker ;)
Bram zegt
ik vraag me echt af of de fabrikanten van elkaar weten wanneer de nieuwe modellen gelanceerd worden, want de nieuwe cayenne zal ook op geneve staan
Jordi zegt
De achterkant oogt echt te ouderwets.
Max-autoblogger zegt
subtiel, geweldig want ik vind de X5 al zo mooi. Goed werk
weinig uiterlijke veranderingen en sterkere en zuinigere motoren perfecte combi!
sardo75 zegt
die mensen die alsmaar zitten te lullen over bmw zijn gewoon maar jaloers op bmw rijders vroeg of laat rijden ze zelf met een bmw
York zegt
@sardo75: Neenee, die hoeven nooit met een BMW te rijden:-) Laat BMW’s over aan mensen die het verdienen.
Jesper zegt
@ sardo75:
Of mensen die gewoon een hekel hebben aan het imago wat sommige BMW’s (terecht) verworven hebben, en het om die reden leuk vinden er azijn overheen te pissen. Ik reken mezelf tot die groep. Ik houd al niet meer van BMW’s sinds de E46, alles daarvoor is/was goed te pruimen.
@ Maurice16:
Bij Audi noemen ze het een, en ik citeer; “Totaal nieuw, nooit eerder ontgonnen segment” als ze weer eens met een ‘facelift’ komen. Zo ontstonden o.a. de A5 Sportback en de A1. Bij BMW doen ze minder uit de hoogte en plakken ze gewoon een extra reepje door hitte verschrompeld kunststof op de bumpers. Wat ledjes, en voila ;)
Flamingo zegt
Ben best blij met de facelift. Ik vond ’t al een mooie auto, nu vind ik dat nog steeds!
majinstar zegt
Ik blijf die nieuwe achterlichten van BMW lelijk vinden. Geef mij maar die streepjes.
Jorden zegt
facelift…
dat is toch dat fenomeen dat de rest waarde van je “pre facelift” model lekker hard doet zakken! :P
ik vind deze wel onzin want de huidige X5 oogt nog lekker fris!
henk zegt
@bananaflip
als 13 jarige heb je er gen zak verstand van want van alles wat je zegt is niks waar, het is gewoon een suv net als alle anderen zoals een ML niks asobak.
Dennis21 zegt
@ henk : of een 50plusser in een vag
@ bananaflip…
“Zo’n auto waarvan 50-plussers, rijdend op de rechterbaan in een ingetogen VAG-product, zeggen; “Kijk daar een asociale dikke BMW aanstormen.”
als je gewoon rechts blijft..heb jij er toch geen last van??
der zijn wel meer auto’s die aan komen stormen ligt toch gewoon aan de persoon die erin zit waarom een bmw “zwart” maken dan?
X5 is gewoon een top auto in zn klasse net als een andere SUV
BananaFlip zegt
@Dennis21: Het gaat daarbij over het imago wat er omheen hangt. En dat is precies waarom de X5 steeds minder succesvol wordt.
AriM6 zegt
Ik was vergeten mijn reactie af te maken, maar iig, @BananaFlip.
BMW verkoopt dacht ik ongeveer 1.2 of 1.4 miljoen auto’s per jaar.
Dat de X5 maar goed is voor 260 stuks lijkt me heel sterk.
Als de X5 zo nutteloos was dat zelfs jij (met alle respect hoor), een 13 jarige knul dat kan zien, dan lijkt het me vrij duidelijk dat de topmannen bij BMW dat ook wel zien.
En dan terugkomende op je benzineslurpende, lompe nep-SUV, van dat nep-SUV begrijp ik niet helemaal, dat moet je me ff uitleggen.
Ik zag dat je een aantal foto’s van de Q7 op AJ had gezet, dus dan vraag ik mij af, je kraakt de X5 volledig af,maar bewondert daarentegen weg de Q7.
Dan vertel mij, wat is er zo byzonder aan de Q7 dat de X5 niet heeft.
Want de Q7 is 100 % zeker een benzineslurper en een lompe wagen.
BananaFlip zegt
@AriM6: Sorry, ik was een beetje vergeten te vermelden dat dit verkoopcijfers van Nederland zijn. In 2009.
BananaFlip zegt
@AriM6: Een echte SUV is vierkant, groot, zwaar, lomp en heeft de beschikking over difflocks. De X5 is alles wel een beetje, maar net niet. Daarom is het zo’n slechte auto. En voor het geval je me nu gaat vertellen dat echte SUV’s dan ook groot, zwaar, lomp en dus slecht zijn; dat klopt. Maar de echten kunnen ook echt iets in het terrein. En dan mag dat.
PS. Welke foto’s, van welke Q7?
York zegt
@BananaFlip: Goed en gelieve dan nu van het linker vak af te blijven zodat mensen die kunnen en vooral durven autorijden je kunnen inhalen aan de snelheid die zij zelf wensen te rijden. Ze betalen immers zelf wel de boetes.
BananaFlip zegt
@York: Ehm… yeah right.
AriM6 zegt
@BananaFlip:
Als ik je goed begrijp zijn is alleen de Range Rover en de G-klasse echte SUV’s.
Je hebt het over het imago van de X5, de X5 heeft altijd hetzelfde imago gehad en was altijd succesvol.
Dan waarom zou het opeens verranderen als de auto’s zuiniger worden.
En ik snap eigenlijk niet waarom je specifiek over de X5 praat, want alle SUV’s zijn minder succesvol dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Dat komt omdat mensen denken aan het milieu, dus ook jouw “echte” SUV’s zijn minder succesvol dan een paar jaar geleden.
En als we het dan toch over verkoopcijfers gaan hebben, de X5 heeft een grotere marktaandeel gehad in 2009 dan de Range Rover en het lijkt me sterk dat je de Range Rover geen echte SUV noemt.
BananaFlip zegt
@AriM6: Dat klopt, dat zijn inderdaad zo ongeveer de enige echte SUV’s. En de Bell Aurens Longnose, maar dat is slechts een one-off ;) . De rest heeft daarom in principe geen bestaansrecht, uitzonderingen daar gelaten.
Het imago van de X5 is misschien altijd al zo geweest maar op het moment zijn er een aantal mensen (misschien terecht, dat weet ik niet) de automobielindustrie ervan aan het beschuldigen dat de CO2-uitstoot naar beneden moet en dat er minder brandstof opgefikt moet worden. Dat is je vast niet ontgaan :P . Daarom is er juist nu dus nog meer kritiek op de grote zware vieze (semi-)terreinwagens. De X5 wordt nu inderdaad zuiniger, maar het imago dat er al was (groot, zwaar, misschien een tikje asociaal) zal, denk ik, niet veel veranderen.
Zoals hierboven al vermeld hebben alle nep-SUV’s geen bestaansrecht meer. Dus ook al die andere grote zware lompe 4WD’s zijn in principe zinloos. Hoewel, als de fabrikant de auto in de markt zet als een stoere grote familieauto is het zo erg nog niet. Maar de Q7, X5, ML, dat soort auto’s zijn in de markt gezet als Sports Utility Vehicles (oid, welke andere afkorting BMW ook heeft bedacht) dus dan klopt het plaatje niet meer.
Nou wil ik toch nog van je weten over welke Q7 je het in je vorige reactie had, die ik had gepost op AJ ;) .
AriM6 zegt
@BananaFlip:
Ach ja ik begrijp nu eindelijk waar je heen wilt.
Maar om dat ze volgens jouw geen echte SUV’s zijn betekent niet dat ze geen bestaansrecht hebben.
Zolang die dingen veel geld in het laadje brengen zullen BMW, Audi etc. de auto blijven bouwen.
En ook omdat de SUV’s van de premium merken beter verkopen dan bijvoordbeeld de Range Rover. (in nl dan he)
Ja ik dacht dat ik een foto van een Q7 bij jouw gezien had maar dat bleek bij iemand anders te zijn.
Sorry ;)
BananaFlip zegt
@AriM6: Natuurlijk is dat zo, maar volgens de regering BananaFlip vliegen alle nep-offroaders het land uit ;) . Maar ja, ze verkopen nog steeds heel lekker omdat mensen graag een grote luxe hoge auto willen hebben. Alleen het feit dat BMW het in de markt zet als SUV en pretendeert dat ie zonder moeite de Sahara en de Amazone kan doorstaan (bij wijze van…) staat me tegen.
En oja, als ik mooie foto’s zou hebben van een Q7 V12 TDI zou ik die gewoon posten hoor. Bij een X5M net zo :P . Maar dan gaat het meer om de spot en de foto’s. En de brute kracht natuurlijk ;) .
autoblogger zegt
Officieel: BMW presenteert de vernieuwde BMW X5. Met nieuwe designdetails, een nieuwe reeks efficiënte zes- en achtcilindermotoren en een standaard achttrapsautomaat kan de huidige marktleider in het SAV segment (32 procent marktaandeel over 2009) de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Bovendien worden de nieuwste innovaties uit de BMW 5 Serie nu ook leverbaar voor de BMW X5. Hiermee wordt het gebruik van zaken als on-board internet, verkeersbordenherkenning en parkeercamera’s met 3600 zicht nu ook mogelijk in de BMW X5.
Jorden zegt
Als je een beetje nadenkt…
er zijn dus nog eens 260 extra X5’en verkocht. ;)
en dat vind ik best veel voor zo’n aparte verscheining!!!
dirk zegt
is en blijft de mooiste van alle suv modellen wat niet weg neemt dat ik ze allemaal even lomp vindt.
nico zegt
top auto had al een sd nu de 4.od!
Deveon zegt
Ik snap het probleem niet… Nee een x5 is geen SUV, daarom hebben ze het ook de naam SAV gegeven maybe? Lijkt wel een discussie dat een Passat CC een coupe is..
Daarnaast is het gewoon een gruwelijke auto, eergister nog een X6 eens goed bekeken en het ziet er toch wel mooi uit, maar X5 blijft mn favoriet. Deze is weer iets meer af.
AriM6 zegt
ooh foutje, ik bedoel waarom zou het imago van de X5 slechter worden als de auto zuiniger word.
David zegt
Het toeval wil dat ik deze wagen nu zo’n drie weken geleden besteld heb.
Ik woon in België, en om alle doemdenkers terug op aarde te plaatsen kan ik jullie met plezier melden dat alle X5’s die voorzien waren voor het hele autosalon (in belgië dus), uitverkocht waren in nog geen 24uur tijd(!)
Ik zou dus nog niet zo zeker zijn van die 260 exemplaren in NL …
BMW über alles zegt
zo’n wagen ‘lomp’ noemen, is eufemistisch uitgedrukt vrij idioot
je gaat toch niet dezelfde rij-eigenschappen verwachten van een 2,5 tonner als die van een pakweg 3 serie of een Audi A5
DIT is een apart segment, DIT ga je niet vergelijken met een berline of een sportwagen
SUV staat voor mij gelijk aan een hoge zit, grote motor, luxe, etc… een wagen die zijn nut bewijst bij lange ritten
Het is je ding, of net niet. Wel staat het vast, dit ding is APART
Wie een SUV koopt, koopt hem NOOIT maar dan NOOIT met de intentie om hem in het slijk te rijden.
En onder de SUV’s is naar mijn bescheiden mening de X5 toch wel de koning :)
Als je een SUV ‘lomp’ noemt, mogen we ook redeneren dat een Picanto te kort is en een S klasse te lang.
Bovendien heeft geen enkel wagen met een voorwielaandrijving bestaansrecht.
Ik geraak soms gefrustreerd van de pubers hier op ’t forum :(