De Zweedse Saab-dealers willen Spyker helpen. Ze bieden daarom aan om het ontbrekende bedrag voor de aankoop van Saab te verzorgen. Volgens de GM-dealervereniging staan de dealers klaar om eventueel 180 miljoen kroon (17 miljoen euro) bij elkaar te sprokkelen zodat Spyker de tweede betaling aan GM kan voldoen.
Dat schrijft de Zweedse krant Dagens Industri. Volgens een woordvoerder heeft men geen twijfels bij de financiering, het aanbod dient te worden gezien als een extra zekerheid voor Spyker in de voortzetting van de onderhandelingen.
Spyker en GM bereikten onlangs een overeenkomst over de overname van Saab. Het gaat om een bedrag van 74 miljoen dollar, waarvan circa 17 miljoen euro pas op 15 juli hoeft te worden voldaan. Spyker-directeur Victor Muller zou nog op zoek zijn naar investeerders om dat geld bij elkaar te krijgen.
Met dank aan JPM voor de tip!
luwek zegt
ik mag dat wel..
begin saab steeds meer te voelen voor Saab moet ik zeggen.
paulusrx7 zegt
ehm tjah als ze niet helpen kunnen zij ook opzoek gaan naar een ander baan. is het zo vreemd dat zij willen helpen dan? als gm ze er niet uit gekickt had hadden ze ook hun beste beentje voort moeten zetten om niet thuis op de bank te belanden.
Merry zegt
Nou kan het aan mij liggen maar 74 miljoen euro totaal en vicky komt 17 miljoen te kort?
Nou is 17 miljoen een hoop geld, maar een beetje F1 team ramt dat in 1 weekend er doorheen om over een jaar bugget maar niet te spreken.
Ken block geeft meer geld uit in 3 jaar rally rijden.
Is Saab dan zo onpopulair dat niemand dat bedrag wil betalen?
Nog geen 100 miljoen voor een compleet merk, koopje van de eeuw zou ik zeggen want ik kan andere dingen opnoemen die veel duurder zijn en wel gekocht worden.
Hubert zegt
@Merry:
Koopje van de eeuw??
De meesten zouden saab nog niet willen hebben als was get gratis. (tenzij ze het dan in stukken mogen hakken en doorverkopen….)
Het probleem is niet om saab over te nemen, het probleem is om investeerders te vinden die geld willen stoppen in een kwakkelend bedrijf om nieuwe auto te ontwikkelen die eigenlijk niet zo goed in demarkt liggen.
Harold zegt
Kijk das nou mee infesteren! Heel goed.
Nu ook nog Nederlandse dealer….
frits zegt
@Harold: het is Investeren
@marry: beetje een ruk vergelijking!
Merry zegt
@frits:
Hoezo ruk vergelijking?
Er is zat geld in de wereld, we hebben een paar weken geleden meer geld betaald aan een eiland dat na een aardbeving er van opgekampt is.
We hebben 9 miljard uitgegeven aan treinspoor, als we daar Saab van gekocht hadden hadden we iedere Nederlander gratis een saab kunnen geven.
Er wordt 3 keer meer uitgeven aan een metrolijn in Amsterdam.
Heel het Ijsland gedonder heeft de BV Nederland meer gekost.
Een voetbalclub od F1 team spondoren voor 2 jaar kost meer.
Nog geen 100 miljoen euro voor Saab is een koopje, waarom is dat geld niet al 15 keer betaald?
Dat is toch gewoon een teken dat niemand het wil hebben?
lincoln zegt
@Merry: right next to you on this one ..
de Sjonnies zegt
@Merry:
Snap het ook niet, met de nieuwe 9-5 kun je zo tien jaar vooruit, dus de grote spelers hebben echt hun redenen waarom ze het niet gekocht hebben.
Race_Kees zegt
@de Sjonnies: Ja en die reden is dat er al te veel concurrentie is op de markt waarin Saab opereert
Ze zien Saab liever verdwijnen.
lincoln zegt
van mors-dood naar spring-levend ..
zeer bijzondere samenloop van omstandigheden ..
jeezyweezy zegt
Misschien zijn de investeerders niet zo happig omdat Spyker volgens Muller ook al een aantal keer winstgevend had moeten zijn. Die mooie woorden zijn ook nog steeds geen waarheid geworden En nu gaat Spyker weer verhuizen naar Engeland… alles leuk en aardig, mooie woorden, maar daadwerkelijk resultaat boekt Muller tot op heden niet echt (behalve auto’s bouwen met andermans geld…)
Gloeilamp zegt
Kunnen alle Saab dealers wereldwijd niet de fabriek overnemen en Victor een PR baantje geven? Daar is ie goed in. Winst maken met auto’s niet echt, zo ver..
Als hij dit verpruts moet hij waarschijnlijk onderduiken.
Race_Kees zegt
@Gloeilamp: Dan heb je teveel partijen en daarmee teveel verschillende meningen. Ruzie in de tent.
Trouwens een sympathieke actie van de Zweden.
Poll zegt
@Merry: poedoempoemtsssj
Merry zegt
Ik denk dat Saab de verkeerde merken in het vizier heeft om mee te concureren.
Ik geen 100 jaar dat iemand die normaal een Mercedes,BMW of Audi koopt voor een saab zal gaan.
Saab zou meer moeten concureren met merken als Subaru,Mitsubishi en Ford, en ook het speel veld in gaan van deze merken de rally.
Dat zou Saab een goede toekomst kunnen bieden, het merk moet moderner worden en sport gaan uistalen.
Als je Saab zegt moet ik toch denken aan een Hendrik-Alexander Pielemoos van Adelstein figuren denken.
Ja dat spreek een simpele ziel als ik niet aan hoor, geef me dan maar een petjes Subaru.
Saab is gewoon niet stoer genoeg.
C70T5 zegt
Merry heeft gewoon een aantal goede punten opgenoemd (hoe gay die naam ook klinkt). Ik vind Saab wel een mooi merk, ook de auto’s vind ik mooi. Lekkere turbo’s ook. Was ik miljardair dan had ik ’t voor dat bedrag zeker wel gekocht, 100 miljoen voor een merk als Saab is weinig.
Ik denk dat Saab zich op een aantal punten moet richten als de deal eindelijk door is:
– betrouwbaarheid (niet dat die in het geding is)
– meer sport
– het motorengamma effe bekijken (wat mij betreft is het nu goed, misschien een superdiesel erbij….maar niet iedereen is het met mij eens)
– zuinige shit erbij (bijtelling, lease, imago etc.)
Merry zegt
@C70T5:
Gay???
Intresse?;)
Something zegt
Als ik miljardair was dan had ik geen moment getwijfeld, en direct Saab gekocht:) ben in ieder geval blij dat Saab niet dood is, ondanks dat het nu in verkeerde handen is gevallen.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Merry: precies, het is ook een koopje! De waarde van de assets van Saab is 1,6 miljard. Als je dat kan kopen voor 74 miljoen doe je het goed. Daarom zijn er ook meer dan 40 investeerders de revue gepasseerd…
Kopers zijn er altijd genoeg geweest Merry!
Alleen door de bizarre eisen die GM in het begin stelde, is het grote meerendeel afgevallen… Die eisen hadden vooral te maken met garanties in onderdelenlevering en ‘ liability’.
De grote jongens hebben het in deze tijd te druk met hun eigen broek op te houden en krijgen het niet door de board om nu zo’n risicovolle investering te doen.
My guess is dan ook dat Victor (toch in de basis een ‘handelaar’), Saab er met het Zweedse operationele Business Plan (en Zweedse 400 miljoen) bovenop helpt, en dat dan de grote jongens in de rij staan om het te kopen… De kans dat Victor over 5 jaar nog eigenaar is, acht ik zeer klein.
KoentjeDuvel zegt
@Svenska Aeroplan AB: Ergens in de verkoopsovereenkomst staat vermeld dat VM SAAB niet mag doorverkopen vóór 2020.
Als VM binnen 5 jaar allicht geen eigenaar meer zou zijn, dan wordt …GM de nieuwe eigenaar van SAAB:D
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Gloeilamp: een soort versie van wat jij zegt gaat gebeuren: Spyker zal de centjes op tafel leggen en mn. de marketing en PR gaan doen. Het Zweedse management blijft, en zal de rest voor zn rekening nemen.
Ideale combinatie dus!
PT zegt
@Svenska Aeroplan AB:
“Spyker zal de centjes op tafel leggen en mn. de marketing en PR gaan doen. Het Zweedse management blijft, en zal de rest voor zn rekening nemen.”
Dan ken jij Victor Muller nog niet, geef ‘m een vinger en je bent je hele hand kwijt. Deze man gaat zich bemoeien met het hele rijlen en zeilen van Saab, van A to Z. Zo is daar het nieuwe saab 9 3 ontwerp voor 2012 waar hij met z’n vingers niet van af kan blijven en nog wat persoonlijke elementjes in aan wil brengen.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Merry: ‘In geen 100 jaar dat iemand die normaal een Mercedes,BMW of Audi koopt voor een Saab zal gaan.’
Grappig dat je dat zegt! Weet je wat men zei over Audi 10 jaar terug?? ‘In geen 100 jaar dat iemand die normaal een BMW of Mercedes koopt voor een Audi zal gaan’…
Dit heeft Jan Ake Johnsson (CEO Saab) gezegd in een interview! Link kan ik ff niet vinden.
Merry zegt
@Svenska Aeroplan AB:
En dat is toch nog steeds zo, iedere echte BMW rijder(niet die tjapppies die een 15 jaar oude 316 hebben) blijven BMW rijden.
Audi heeft een hoop VW rijders over de streep getrokken geen echte BMW rijders.
En zijn wel een hoop neutrale lease rijders die misschien een Audi kiezen boven een BMW iezen, dat weer wel, maar die hadden eerst een Opel of Ford ofzo.
En dat zijn de mensen die Saab kan over halen.
En Mercedes bejaarde blijven bij Mercedes rijden.
Maar ik denk toch dat de 3 Duitse merken net even te hoog gegrepen is.
Lexus en Caddy hebben het ook geprobeert, maar om nou te zeggen dat het echt gelukt is, nee.
Saab zie ik meer in de Alfa, Dodge/Chrysler en Jaguar markt zitten, en laat dat nou net de hoek zijn waar de klappen vallen.
Saab zou een Impreza en Lancer concurent op de markt moeten zetten.
Ralf zegt
Om me even te mengen in de discussie van Merry en dergelijke, Merry je hebt gelijk, maar het ligt echter iets anders. Het bedrag van 74 miljoen gaat alleen om de verkoop van het merk. Dit is idd een koopje. Je moet echter bedenken dat je dan alleen eigenaar van het merk bent. Dan pas komen alle kosten in fabricage en personeel om de hoek kijken en die moeten behaald worden door de verkoop van een auto waarvan men niet veel vertrouwen heeft dat hij het gaat redden. Ik ken de verkoopcijfers van Saab niet, maar als het enorm winstgevend was dan wilde GM er waarschijnlijk niet meteen van af, of waren er meer kapers op de kust. In het geval van inversteren moet je bedenken dat er ook nog een behoorlijke smak geld na de koop geinvesteerd moet worden om nieuwe modellen te ontwikkelen of bestaande modellen door te ontwikkelen. Hierbij moet je denken aan mijarden. Alles bij elkaar levert het in elk geval enorme investeringen op waarbij de eigenaar van het geld niet zeker is dat het een succes gaat worden. Daarom is het ook een enorme gok van Viktor Muller, want ik heb het idee dat als dit mis gaat Spyker ook op de fles gaat. De toekomst zal het leren… Ik persoonlijk hoop dat hij het red, want Saab is absoluut niet mijn merk, maar de laatste modellen mogen er wezen.
Merry zegt
@Ralf:
Dat is toch wat ik zeg;)
Saab bulkt van potentie, maar ik zie totaal geen overlevingskans omdat niemand die dingen koopt.
Dat is gewoon het euvel, het maakt niet uit of 1 miljoen of 1 miljard aan ontwikkeling betaald aan Saab, het imago zuigt gewoon en als dat niet anders wordt houd het gewoon op.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Merry: het imago zuigt gewoon????? Klantentrouw is bij Saab altijd het hoogste geweest van alle merken! ‘Eens een Saab, altijd een Saab’ , dat werk… En kijk naar wat er de laatste tijd gebeurd is rondom de overname! Saabrijders over de hele wereld in opstand. Zie ik bij andere merken niet gebeuren. Kortom: juist het imago van Saab is top, er zijn zeer veel mensen die het merk een warm hart toedragen, en dat is (hopelijk, zie eerste reactie bij dit artikel) de laatste tijd alleen maar meer geworden…
Wat WEL altijd lastig is bij Saab: modellen ontwikkelen die eigenwijs genoeg zijn voor de ‘Saab-nuts’ EN die algemeen genoeg zijn om voldoende omzet te genereren.
Ik herrinner me nog de CEO van Citroen op een reactie van de hardcore Citroen-rijders die zeiden dat de nieuwe modellen veel te algemeen zijn. De CEO reageerde: ‘klopt, en sindsdien verkopen we 3x zoveel auto’s’…
Die balans is erg lastig voor een merk als Saab.
Merry zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Hoeveel rijders kwamen voor de Saab optocht in Nederland?
100?200?op meer dan 15 miljoen mensen die in Nederland wonen.
Een Ferrari meeting in Nederland leverd meer auto’s op en die krengen kosten meer dan 2 ton nieuw, en ik zie een hoope nieuwe auto’s op NL kenteken bij die meetings.
En dat eens een Saab altijd een Saab gaat voor meer merken op, ik ken mensen die altijd een Opel kopen(kan ik ergens inkomen) en met hun nog velen want de verkoop cijfers van Opel zijn veel hoger dan van Saab.
Niet dat Opel beter auto’s maakt al moet ik zeggen dat de Insignia en laaste Astra wel goede auto’s zijn.
Maar Opel lukt het wel om auto’s te verkopen en ook voor Opels normen specialen versie’s voor de liefhebber.
Laten we eerlijk zijn de meest bekende Saab rijder van Nederland is Mark Rutte van de VVD dan weet je toch al genoeg over het imago?(nou is JP’tje een bekende Ferrari fan, ook geen beste PR lijkt mij zo)
Er zijn simpel weg gewoon te weinig mensen die Saab liefhebber zijn en er zijn nor veel minder mensen die het helemaal niet kan boeien als Saab het veld moet ruimen.
Het is Hard maar waar, de passie is er bij te weinig mensen.
Even een voorbeeld wat er misschien toe doet maar wel even de passie laat zien, Alonso rijd voor het eerst in een Ferrari F1 in een test auto en er komen 35.000 man kijken en er staat een file van 4 uur voor het circuit.
Schumacher gaat voor Mercedes F1 rijden en heel de GP van Duitsland is uitverkocht in een paar dagen tijd en de Mercedes/Schumacher petjes verkopen met miljoenen tegelijk.
Dat is passie.
Niet 200 man met sjaaltjes die een optoch in een Saab maken, sorry.
de Sjonnies zegt
@Merry:
Sorry, maar het kan vriezen of dooien, slaat de nieuwe 9-5 aan bij de consument, is het welzeker mogelijk dat SAAB een alternatief wordt voor de gevestigde orde.
Zoals een hoge Daimler Benz functionaris me ooit vertelde :
Mercedes keek naar BMW en BMW naar Mercedes, naadloos en geruisloos positioneerde Audi zich tussen ons in, want wij hadden het te druk om naar de rest van de wereld te kijken.
Daarnaast willen mensen ook vaak iets ander, na jaren hetzelfde merk gereden te hebben.
Grootste SAAB prioriteit is de nieuwe 9-5 goed en solide in de markt te zetten en het consumenten vertouwen te winnen.
Svenska Aeroplan AB zegt
Een voorbeeld van wat een onafhankelijk Saab weer kan doen: http://www.saabsunited.com/2010/02/saab-spyker-european-delivery-program—-licking-my-chops.html
Auto ophalen in Zweden, fabriekstour, museumtour, Spyker-tour, rit in een Spyker…
Vooral voor de US markt dan natuurlijk.
Zo zie je maar weer: Victor is goed voor het NL Toerisme! ;)
MJB zegt
@Merry: In Nederland zijn er bij dat Saab Support Convoy zo’n 800 Saabs geteld. Het was het grootste Saab konvooi dat weekend ter wereld, op het konvooi in Trollhättan na. Best een prestatie, aangezien er zo’n 30-40 Saab konvooien waren dat weekend.
Merry zegt
@MJB:
Dat is nog niets eens de Kuip of Arena vol in het beste geval.
Ik vind dat toch wel heel treurig hoor.
Toyota heeft meer klachten over de auto’s ontvangen in 1 maand tijd, en dat is nog niet eens 10% van de verkochte auto’s het afgelopen jaar.
Begrijp me niet verkeerd ik gun Saab en haar aanhang het beste, maar ik zie het niet goed komen.
MJB zegt
@Merry: Ik weet dat je het leuk vindt om het zo te blijven bashen, maar geen ander merk zal in Nederland even 800 auto’s bij elkaar kunnen krijgen.
Het probleem is dat Saab sinds de 900 (classic) eigenlijk niet zulke spectaculaire auto’s heeft gemaakt. Oftewel, sinds GM in het verhaal kwam. Nu Saab onder de invloed van GM vandaan is lukt het Victor Muller hopelijk weer Saabs te maken zoals Saabs horen te zijn.
Merry zegt
@MJB:
Ik ben niet aan het bashen, maar de aanhang van Saab is gewoon niet zo groot en ik leg je wat voorbeelden uit.
En ik herhaal het nog een keer, ik gun het alle Saab liefhebbers van harte dat het allemaal goed gaat komen, maar ik zie het niet goed komen.
De nieuwe auto zal heel goed zijn, daar twijfel ik niet aan, maar ik denk dat hij niet gaat verkopen, in iedergeval niet de aantallen die nodig zijn om te overleven.
Maar als Saab dan zoveel aanhang heeft en zoveel kopers, waarom zie ik er nooit 1 rijden?
En 800 auto’s voor een meeting is niet heel uitzonderlijk hoor.
Maar hoe horen Saabs te zijn dan?want blijkbaar werkte dat ook niet anders was heel die toko niet in de handen van GM gevallen?is het wel?
DasAuto zegt
Prachtig dit, het is toch geweldig dat eerst Spyker een deal sluit. Vervolgens staat heel Zweden erachter.
In een woord: fantastisch, want een merk als Saab mag niet verdwijnen.
MJB zegt
@Merry: Ik zeg helemaal niet dat Saab zoveel kopers heeft, die zijn er juist niet zoveel. Dat zal zoals ik al zei komen doordat sinds GM Saab runt Saab niet zo bijzondere auto’s gemaakt heeft. Dat ware in feite allemaal Opels met het contactslot tussen de stoelen in, weinig unieks aan dus.
Of het met de nieuwe 9-5 lukt om Saab weer op de kaart te zetten is maar de vraag. Maar tot zover ziet die auto er erg veelbelovend uit.
Overigens is 800 auto’s van één merk best een prestatie in een land als Nederland. Zeker als je bedenkt dat Saab al tijdenlang niet echt succesvol meer is vind ik dat best een prestatie (ja, ik was er zelf ook bij).
nostravinniedus zegt
OK, 74miljoen voor Saab en 95 miljoen voor cristiano Ronaldo??? Volgens mij is zo’n Saab sneller betrouwbaarder en degelijker.Bovendien met een Saab in het doel zie ik cristiano nog niet zo snel scoren!
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Merry: ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het er niet mee eens. Als VW failliet zou gaan, zouden die 800 auto’s en 2000 man/vrouw misschien (!) niet eens op de been komen. Simpelweg omdat ze minder binding met het merk hebben.
Daarnaast was de 9-3 in 2003 en 2004 een van de toppers in de klasse en zijn er aardig wat ‘premium aquirers’ overgestapt naar Saab. Probleem is dat deze niet behouden zijn, omdat het gamma gewoon te klein is…
Dit maakt voor de komende 5 jaar allemaal niet uit: het break even punt is net door de 100.000 stuks, ZO efficient is de fabriek. En voor alle ellende begon werd dat met gemak gehaald, met 2 productlijnen, waarvan 1 zeer verouderd… In 2012 zijn het 3 moderne producten die dit gaan redden.
Eitje toch?
;)
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Koentjeduvel: heb je daar een bron van? Dit heb ik nog niet gehoord!
marc zegt
@merry. Ik ben er altijd weer bijzonder verbaasd over hoeveel zelfverklaarde autokennerts denken te weten hoe het allemaal in elkaar zit. De aannames vliegen me om de oren zonder dat daar feiten achter te vinden zijn. Het feit dat je redeneringen kloppen wil nog niet zeggen dat ze juist zijn
doba95 zegt
Goed idee van deze dealers. Als ze dat allemaal ff doen kunnen ze Saab’s blijven verkopen.
Cantago zegt
Kijk, dealers die meewerken aan een product en de opbouw van een bedrijf, that’s the spirit:D
rob van gemert zegt
Wat een ongelooflijke arrogante klungel is dat zeg, die Victor Muller. Hij speelt/speelde de grote chique mijnheer door Saab te willen overnemen en de indruk werd gewekt dat alles voor elkaar was. Zo te lezen kan dat nog heel goed mislukken want mijnheer zoekt nog naar geldschieters. Ben je dan een pruts of niet. Verbaast me niks want dat Spijker was evenmin wat, is niks en zal ook nooit wat worden.