Want ook in koude Scandinavische winters, in de aankomende ijstijd, moet je het warm kunnen hebben als je accu’s leeg zijn.
Om te beginnen heeft ook de elektrische Volvo C30 de facelift ontvangen. Dat was natuurlijk net zo voorspelbaar als bekend, maar nu staat hij in Detroit en daarmee is er weer wat nieuwe informatie over de auto vrij gekomen. Zo is de auto in principe volledig elektrisch, maar zowel automobilisten als accu’s houden niet zo van kou, dus is daar een oplossing voor bedacht. De oplossing komt in de vorm van een verwarmingselement dat werkt op ethanol. Alcohol dus, en in veel landen al beschikbaar aan de pomp. Mogelijk wordt de ‘kachel’ in de toekomst ook aangepast om op normale euro ongelood te werken. Een Camping Gaz optie wordt samen met trekhaak verkocht (not!).
De accu’s in de C30e zijn dus altijd lekker warm en alleen nodig om de auto voort te bewegen. Dat is goed voor de snelheid, de reikwijdte en voor de chauffeur. Er hoeft namelijk maar één keer per twee weken, 14 liter getankt te worden. De topsnelheid bedraagt nog steeds 130km/u, accelereren naar 96km/u duurt 11 seconden en de reikwijdte is 150km.
DD zegt
Slim bedacht!
Tuned. zegt
Hadden ze beter een op ethanol werkende motor bij in kunnen bouwen want een topsnelheid van 130 km/h is belachelijk weinig.
Trobken zegt
Goed mogelijk dat de topsnelheid elektronisch begrensd is om -ook hier weer- de accu te sparen.
“…belachelijk weinig.” God jongens, de eerste klanten van zo’n voertuig zal het weinig kunnen schelen dat de topsnelheid “slechts” 130km/h is.
Dat is alleszins toereikend om in de lage landen comfortabel te kunnen rijden naar her en der.
Actieradius zou wel nog naar ’n 250 km moeten gaan minstens, dan kan je tante Jeanne en nonkel Frans in de Achterhoek of in Sjakamaka ook eens gaan bezoeken…
reggiane zegt
Hadden ze beter een op ethanol werkende motor bij in kunnen bouwen want een reikwijdte van 150km is belachelijk weinig.
Tuned. zegt
@Trobken
Dan denk ik dat die eerste klanten ook niet zitten te wachten op een auto die hun geld waard is. Met 130 km/h kun je amper iemand even snel inhalen op de snelweg.
BaRa zegt
130 is ruimschoots voldoende. Als ik de opmerkingen hierboven lees, dan vraag ik me af (1) hoe lang je al een rijbewijs hebt en (2) of je eigenlijk wel weet wat de gemiddelde snelheid op een stuk snelweg tijdens de spits is. En we leven in de lage landen, dus we hebben hier ongeveer een full-time spitsperiode. Grow up, kids, and smell the smog.
BaRa zegt
In dit verband is overigens dit artikel wel interessant. Ongetwijfeld niet populair, en door de pseudowetenschappers alhier zal het alweer sterk in twijfel worden getrokken, maar bon: http://www.demorgen.be/dm/nl/5376/Planet-Watch/article/detail/1057874/2010/01/22/Uitstoot-milieuvriendelijkste-wagens-verbetert-nauwelijks.dhtml
Esprit_de_Flandre zegt
@BaRa: Dat is toch al lang geweten. Maar, we mogen dan ook niet vergeten te vermelden: zonder de milieuvriendelijker auto’s was het nóg erger geweest.
130 is idd genoeg. Sneller mag je toch nergens, dus waarom zou je een Audi RSQ88 kopen met 700pk/kg? Juist, voor de show…
dw zegt
waarom niet gewoon een ouderwetse standkachel erin
Christiaan zegt
Altijd wel mooi, zo’n C30! Maar de elektrische autovelgen zijn altijd lelijker! :(
Mike zegt
De juiste auto en prestaties voor de juiste doelgroep! Antwoord op al je vragen…
Laurens zegt
Het is natuurlijk 100% CO2 neutrale bio-ethanol, maar 14 liter brandstof per twee weken is zeker voor niet al te veel rijdende auto’s een flinke hoeveelheid brandstof.
OT: EV’s, even nog niet!
Citrofiel zegt
Er gaat dus een liter van dat spul per dag doorheen. Dat telt behoorlijk aan zeg…
IrT zegt
@Bara:
Ik snap wat je bedoelt maar om nu als bron een klein artikeltje in ” De Morgen” te geven, vind ik persoonlijk wat pover. De groenere prototypes die het WWF voor ogen heeft zullen ook zeker niet de zuiver elektrische voertuigen aangezien deze globaal gezien meer uitstoot hebben dan de verbrandingsmotoren. Dit staat beschreven in hun paper te vinden onder de naam elektroautos_studie_final. Om mensen pseudowetenschappers te gaan noemen en zelf met een niet zuiver wetenschappelijke bron komen opzetten vind ik redelijk ongepast.
Cantago zegt
Op ethanol? Dat klinkt een stuk beter! Doorontwikkelen dat spul!