Na maanden van onzekerheid lijkt de kogel dan toch door de kerk te zijn: de Antwerpse fabriek van General Motors moet zijn deuren gaan sluiten. Een bron binnen GM geeft aan dat Nick Reilly, president van GM Europe tevens Opels nieuwe CEO, alsnog hiertoe heeft besloten. De fabriek stond al een tijdlang op de tocht, maar kreeg uitstel van executie door de mislukte verkoop van Opel aan Magna.
Oorspronkelijk zou de op handen zijnde compacte Opel SUV in Antwerpen gefabriceerd gaan worden, maar de productie hiervan wordt nu verplaatst naar GM Daewoo in Zuid-Korea. Hier wordt ook het Gamma-platform ontwikkeld, waarop de Meriva en de volgende Corsa zullen staan. Het wordt hierdoor steeds rustiger in de Europese Opel-fabrieken, waar de productiecapaciteit met 20% omlaag moet en zo’n 8.000 banen zullen verdwijnen. Hieronder vallen ook de 2.300 mensen die momenteel in Antwerpen werkzaam zijn. Wanneer de fabriek precies sluit heeft Opel nog niet aangegeven, maar waarschijnlijk zullen ze niet veel tijd meer verspillen. (via automotive news)
UPDATE: inmiddels is bovenstaande officieel bekend geworden tijdens een persconferentie in het Brusselse Sheraton-hotel, daarbij heeft General Motors de sluiting aangekondigd van Opel Antwerpen. Er zijn 2.600 banen in gevaar. Men wil de productie rond het midden dit jaar, ‘hopelijk juni of juli’, helemaal stilleggen.
Racekees zegt
niet te vertrouwen het gm concern. een boycot lijkt me op zn plaats.
John zegt
@Racekak: Was ik vrijwillig al tijden mee bezig.. Al help je die fabrieksarbeiders hier natuurlijk helemaal niet mee he, zo ontstaan er alleen nog maar meer ontslagen..
Vincenzo zegt
goh wat een opmerkelijk nieuws. Dus kon je al mijlen ver zien aankomen natuurlijk.
Net als altijd….gaan wij de rekening voor de US betalen in Europa.
super zegt
@Vincenzo:
Welke rekening betalen wij dan precies “voor de US”? Europese fabrikanten zijn ook al lang bezig om assemblage naar lage loon landen te verplaatsen.
zlinx zegt
Dus toch! ik denk dat dit net zo’n geheen-en-weer zal worden als Saab, wel, niet, deels, wel, misschien enz… Ben benieuwd wat alle Belgische AB-bezoekers hierover te melden hebben :-p
Imom zegt
Dat was te verwachten,met de tijd zullen alle merken verdwijnen in Belgie,das een jammerlijke logische evolutie van de autoindustrie.
klaas zegt
Wat maken ze nu nog in Antwerpen? Oude Astra’s? Voor wie?
FuelMinded zegt
Het is allemaal Obama’s schuld dat GM zo lullig moet doen. :evil: Anders kregen ze nooit een lening van the oval office. Toppunt van protectionisme. Amerika maakt er een puinhoop van de wereld.
vla zegt
Behalve voor Volvo-fabrieken, zie ik geen andere autofabrikanten nog een toekomst hebben in postindustrieel België.
frits zegt
hoe staat het er eigelijk voor met saab?
Neal zegt
Opel is jaren geleden al begonnen met alles om te huizen naar Azie (zeker sinds ze Daewoo overnamen) Zo is in Russelsheim nog enkel het design center gelegen maar verder nog weinig ontwikkeling.
Europese autobouwers laten de Chinezen inkopen in hun bedrijven voor grof geld (Chinezen willen immers Eruopese technologie om hun rommel hier te kunnen verkopen (zie Volvo) en Europese autobouwers verwerven zo toegang tot goedkope aziatische assemblagefabrieken om hun wagens te laten bouwen…
robbie zegt
Misschien kan Spyker die fabriek wel kopen? Ze zijn toch nog op zoek naar een fabriek voor de D8 Peking-to-Paris :D
frg zegt
Belgie is een veel te duur land
JMC zegt
@frg: Daarom dat alle Hollanders hier op ons kap leven??? Kijk maar naar Brasschaat… :-)
OT: Jammer maar helaas te voorspellen… Waarom hier een auto bouwen als het elders goedkoper kan? Nu heeft Chris Peeters voor nix zijn broek afgetrokken!
tom zegt
Het nieuws hierom is nog niet officieel en tot zolang moet men niet te veel speculeren. Dit bericht is dan ook voorbarig. De kans dat opel Antwerpen open blijft is mss klein. Nu een sluiting zou allerminst een verrassing zijn.
lincoln zegt
nu ga ik GM boycotten door geen Opel te kopen ..
daar help je de fabrieks-arbeiders mee ..
echt weer een autoblog.nl logica ..
olivier zegt
Nog 5 jaar en er is geen auto-industrie meer in België (lees Vlaanderen). Opel verdwijnt, Ford zal waarschijnlijk ook sluiten eens de mondeo/galaxy/s-max aan vervanging toe zijn, Volvo zal fabrieken in China openen en eens die goed draaien de productie in Gent afbouwen. Audi zal nog blijven zolang VAG blijft groeien, maar die fabriek moest eigenlijk al dicht toen er nog VW’s en seats gebouwd werden.
VonStroke zegt
Zijn we daar dan toch ook al weer vanaf.
Esprit_de_Flandre zegt
Was te verwachten. HEb nooit geloofd in die compacte Belgische SUV. De Antara wordt ook gedeeld met Deawoo en in Zuid-Korea gebouwd, dus zo’n kleintje gaan ze ook niet exclusief voor Opel maken. En dan komt de productie vanzelf in Z-Korea.
@olivier: 5 jaar is wel erg pessimistisch, maar het zal niet zo veel schelen.
Het is maar te hopen dat de Vlaamse overheid niet dezelfde fout gaat maken als de Waalse gedaan heeft destijds: miljarden investeren in een stervende industrie om het toch nog wat te rekken. Er is in de Walen massaal geld gestopt in steenkoolmijnen en staalfabrieken, om ze toch draaiende en de mensen aan het werk te houden. Begrijpelijk, maar het is gewoon uitstel. Uiteindelijk valt het systeem toch in elkaar.
Geld moet geïnvesteerd worden in de industrie die de autoproductie zal vervangen. Welke dat dan is, moet je mij ook niet vragen.
Reageer zegt
Eerst nog het maximale uit het autosalon van Brussel halen… en dan pas sluiten.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ frits: in de wandelganggen gaat het gerucht dat de komende nacht de deal rondkomt tussen GM en Spyker!
Zijn wat signalen die daarop wijzen: het vertrek van de curatoren uit Zweden en de radio-stilte die ingelast zou worden bij de laatste ronde onderhandelingen…
En stil is het!
Dus hopelijk morgen goed nieuws!
@ AB.nl: waarom hebben jullie trouwens (als zo ongeveer enige media…) geen aandacht besteedt aan het Saab Support Convoy van afgelopen zondag????
Svenska Aeroplan AB zegt
@ racekees: http://iwontbuyfromgm.wordpress.com/
Er zijn er meer die er zo over denken!
5216 mensen om precies te zijn.
En counting…
toyotaprius zegt
@Svenska Aeroplan AB: Hey komt mij erg bekend voor. ergens staat mijn krabbel, en de link op facebook gezet… ff Je kont tegen de krib gooien..
Maar dat deze fabrieken dicht gaan, dat mag toch geen verrassing zijn. Langzaam maar zeker zie je toch veel productie verschuiven naar lage lonen landen. het probleem is, je kan al bijna niet anders. iemand is er mee begonnen en de bal is gaan rollen. Doe je niet mee, dan prijs je jezelf uit de markt. Het is gewoon de marktwerking, van het systeem. Je kan het gaan beschermen, maar dan krijg je weer stront aan de knikker.
K. zegt
@FuelMinded
Naar mijn mening is Obama een van de weinige fatsoenlijke uit Amerika. Als je nu nog die halve zool van een Bush daar had staan was het helemaal uit de hand gelopen..
lincoln zegt
we gaan amerika de schuld geven dat we te duur zijn ..
en de chinezen omdat we te lui zijn ..
typische autoblog.nl logica ..
Fout zegt
En Ruben weet dat nog voor de Belgische pers… Niet dat iemand iets anders verwacht natuurlijk, want het is maar beter ook. De overheden waren van plan gigantisch veel geld te pompen in het ‘behoud’ van Opel antwerpen maar vroeg of laat is het toch voorbij
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Lincoln: kwestie van ratio Vs. emotie.
En vooral dat laatste blink jij in uit!
;)
Je hebt gelijk natuuurlijk, maarja. Als je hier over ongunstige valutakoersen en arbeidsproductiviteit begint, haakt vrijwel iedereen af denk ik…
Benz.. zegt
Toch erg jammer dat Opel hier de dupe van is.
Niet mijn merk maar met bijv. de Signum en de nieuwe Insignia heeft men een paar mooie modellen geproduceerd.
GM blijkt dus niet uit te blinken in het opkopen EN in leven houden van gezonde merken.. :?
Ze mogen van geluk spreken daar dat de Amerikaanse regering zo aardig (of zo stom) is geweest om vele, vele miljarden in GM te pompen dat toch failliet ging en later gewoon een doorstart kon maken..
@lincoln:
“nu ga ik GM boycotten door geen Opel te kopen ..
daar help je de fabrieks-arbeiders mee ..
echt weer een autoblog.nl logica ..”
Is het dan niet slimmer om geen GM-producten meer te kopen?
lincoln zegt
@Benz..:
Opel is maar van 1 ding de dupe ..
en dat is omdat jij geen nieuwe Opel hebt gekocht ..
six-trey zegt
Was Opel niet verlies leidend dan zou GM het niet moeten sluiten en als we allemaal klagen over dat GM staats steun heeft gekregen van de VS waarom denken we dan niet aan Toyota die net het zelfde heeft gekregen van de Japanse overheid? Toyota boycot?
arokh zegt
@ K.
Obama is een democraat, dus eerder protectionistisch. Bush was veeeel meer van de vrije markt, en zou niet met miljarden hebben gestrooid om te nationaliseren en te redden. (hij zou dat geld gebruiken om lekker oorlogje te spelen) maar ik ben het dus niet met je eens dat Bush het slechter zou hebben gedaan. Laat oude meuk failliet gaan, sluit die stakingslustige lui in Antwerpen, opgeruimd staat netjes. Het kan toch ook niet uit joh, europa is gewoon duur en zonde om dit soort troep te produceren.
JMC zegt
@arokh: Ga je mond spoelen!!! Heler gezinnen komen hierdoor in de problemen! Puber!
toyotaprius zegt
@arokh: Staken is je goed recht. Lees je geschiedenis boekjes maar goed door. Ik geef ze groot gelijk. (al hoewel de sluiting geen verrassing is) Want gezinnen gaan hier kapot door. Mensen die in het MT werken of andere leiding gevende posities hebben die komen wel weer ergens terecht. eveneens de technici. alleen Jan Modaal, die zijn hele leven heeft lopen zwoegen, en een bepaalde leeftijd heeft bereikt, dat soort mensen zijn de klos. En die komen niet zo makkelijk meer aan de bak. Ik geef ze dan 100% gelijk, dat ze de straat op gaan en of gaan staken. Die vechten voor hun broodwinning. Hier in Nederland, laat iedereen, alles maar over zijn kant gaan. Gelukkig dat ze in Belgie nog wat meer pit hebben. En terecht.
@JMC, vraagje, hoe groot is het percentage Hollanders nu in Brasschaat?
Er wordt er nog een gezocht (met een notering in de quote lijst), die een paar honderd miljoen aan de Belgische overheid moet terug betalen…. Hij zit nu ondergedoken in Monaco..
Ahura zegt
@toyotaprius: wat een onzin. In NL wordt regelmatig gestaakt. Meestal over CAO of loonsverhoging..
toyotaprius zegt
@Ahura: Ok, maar mindere maten dan in andere landen. actie bereidheid is hier een stuk lager. Ja, ok, over collectieve zaken. en gelukkig maar! Alleen bij ontslagen, bij bedrijven is men hier een stuk rustiger… Maar, om toch terug te komen op mijn eerdere stuk. Hier heb je vaak dan wel vaak te maken met een beter sociaal plan.
C6_R zegt
@arokh: Leuke theorie, maar de praktijk was dat onder Bush TARP in het leven is geroepen een programma om de banken te redden, en dat ging over vele malen meer miljarden dan de steun aan de automakers heeft gekost…
lincoln zegt
@C6_R:
Bush had een broertje dood aan de amerikaanse auto-industrie ..
daar heeft ie nooit een geheim van gemaakt ..
vond dat trouwens terecht ..
als ze te dom zijn om de Jappen en Europeanen voor te blijven hebben ze geen bestaansrecht ..
Benz.. zegt
@Six-trey: Mij om het even.. En leg mij dan eens uit waarom GM Opel niet wil verkopen ondanks de vele bieders die er waren? Je zegt het immers zelf: Opel is verlieslijdend en is dus in feite nadelig voor GM.
Hier maakt GM zich niet populair door..
Als ze dat al waren tenminste.
Toyota boycot? Doe wat je niet laten kunt ;)
six-trey zegt
@Benz..:
Daar ben ik te lui voor :P hierbij een quote van de grote Homer Simpson: If something’s hard to do then its not worth doing it
GM heeft europeese technologie nodig en moet kleiene wagentjes kunnen importeren naar de VS (denk aan Saturn) en het is ook handig voor hun om een toegang tot europa te hebben via de Opel dealers en wees nu eerlijk Opel is veel belangrijker dan Saab dus Saab daar kunnen ze zonder maar Opel…
Benz.. zegt
@lincoln: Ik niet, m’n vriendin onlangs wél. (Opel Corsa)
Maar jij dan? Nee hé?
lincoln zegt
@Benz..:
sorry .. ik kan me effe geen krokodillentranen herinneren ..
die zou ik zelfs niet hebben als Lincoln opgeheven wordt ..
lincoln zegt
@Benz..: auto-merk Lincoln bedoel ik dan he ..
Benz.. zegt
@Six-trey: “Daar ben ik te lui voor”
Lekker makkelijk.. ;)
six-trey zegt
@Benz..:
als jij je geroepen voelt, go nuts ;)
Benz.. zegt
@Six-trey: Ik? Neuh.. :)
tom zegt
Schandalig, het gaat hier om mensen eh … Laten we dat niet vergeten
Frederik zegt
Hoe lang zal het nog duren vooraleer we kunnen zeggen dat geen wagens meer gebouwd worden in Europa…
Ahura zegt
Tja in NL is het dan ook vaak beter geregeld dan in andere landen..
Mineraal zegt
@ Toyotaprius: Ik ben het met je eens dat staken goed is om betere algemene werkomstandigheden te kunnen bekomen. Maar dat was 60 of 70 jaar geleden. Nu ZIJN de werkomstandigheden en lonen goed. Vakbonden hebben heel veel schade zelf veroorzaakt door voor het minste te gaan staken. Dit maakt de directie niet blij. Want uiteindelijk hebben zij het laatste woord én bovendien tellen daar enkel cijfers. Ook al werken daar 10000 mensen, het hoeft maar een handtekening en de fabriek sluit. Dus ik hiermee wil ik zeggen dat vakbonden dringend een grote toon lager moeten gaan zingen. Net zoals bvb het gijzelen van de directie, lopen ze keer op keer té hard van stapel. Ik vind het geen verrassing dat de stakingsverslaafde Opel fabriek moet gaan sluiten… Jammer maar it is what it is!
Toonster zegt
Die Opels uit Z-Korea zullen vast nietr goedkoper worden;) Dus gewoon meer geld voor de zakkenvullers hun bonussen, want die hebben dat zo goed bedacht allemaal. Een simpele boekhouder kan dit soort beslissingen zelfs nog nemen met wat berekeningen lijkt me..
Hubert zegt
Zojuist binnen :
Das Opel-Werk im belgischen Antwerpen soll noch im Jahr 2010 geschlossen werden. Das teilte das Rüsselsheimer Unternehmen am Donnerstag mit. Opel-Chef Nick Reilly drückte sein Bedauern aus: “Wir sind uns der Tragweite bewusst, die diese Ankündigung für die Beschäftigten in Antwerpen und ihre Familien hat und wir fühlen mit ihnen“ sagte er.
autoblogger zegt
@Hubert: thanks, heb ook een update bij eht artikel geplaatst. Zoals we al aangaven wordt de fabriek gesloten. Tijdens een persconferentie in het Brusselse Sheraton-hotel, daarbij heeft General Motors de sluiting aangekondigd van Opel Antwerpen. Er zijn 2.600 banen in gevaar. Men wil de productie rond het midden dit jaar, ‘hopelijk juni of juli’, helemaal stilleggen.
hilbert zegt
Opel had de kans om GM de deur te wijzen doen ze niet, Spyker heeft meer ballen om Saab over tenemen, doet Lancia toch beter met Chrysler..