Hij leek zo onschuldig, die Delta met de haastig aangepaste Chrysler-grille die in Detroit stond te pronken. Maar hij voert een duidelijke boodschap met zich mee: Chrysler en Lancia worden een klef stelletje en het kan nooit lang meer duren.
Fiat-toppert Sergio Marchionne zegt dat de twee merken tegen het eind van 2010 al samengevoegd zouden kunnen zijn. Hij noemt het een logische stap omdat de merken elkaars (incomplete) gamma’s perfect aan kunnen vullen:
“Lancia is een klein, onderontwikkeld merk in Europa. Ze hebben niets groters dan de Delta. Chrysler, een merk dat wereldwijd opereert, heeft juist geen kleinere modellen. Voeg ze samen en je hebt een volledige line-up.”
Bovendien maakt Marchionne duidelijk dat beide merken elkaar nooit in de weg zouden zitten, waarbij hij de Delta met de Chrysler-neus als voorbeeld neemt.
“Die auto zou best eens op de Amerikaanse markt kunnen komen. Ik verkoop geen Lancia’s in de VS, dus er is geen conflict.”
Het merk Chrysler zou mogelijk uit Europa kunnen verdwijnen, dus dat zou ook mooi uitkomen. We toonden onlangs al een overzichtje hoe het modellengamma van de Fiat-merken er uit zou kunnen gaan zien als Amerikaanse kruisbestuivingen onze markt straks bestormen; en dat zou dus sneller kunnen gebeuren dan je denkt. (bron: autocar)
Joejojo zegt
Ik hoop het niet, maar ik voorzie een grote FAIL
HDM zegt
Het wachten is op de eerste Lancia Hemi met 300C DUB grille.
Henk_he zegt
“Chrysler, een merk dat wereldwijd opereert, heeft juist geen kleinere modellen” Is die ouwe PT Cruiser niet kleiner dan de Delta? Volgens mij in ieder geval niet groter…
Hubert zegt
@Henk_he:
Precies zoals je het zelf al zegt ; die OUWE PT Cruiser.
Een nieuwe kleine auto hebben ze niet (ook niet in de pijplijn)
Maar wie zit er nu te wachten op ge-rebadged spul?
Net zo erg als Deawoo’s met chevrolet badges.
Bob zegt
En alle Chrysler dealers hier gaan nu Lancia’s verkopen?
paulusrx7 zegt
boeh boeh boeh ik wil geen lancia voyager, 300c of sebring! lelijke troep is het, ik wil integrale’s of zo een prachtige thesis!
Vincenzo zegt
zie je wel kleuters…beide merken worden niet op de dezelfde markt verkocht.
Perfect eigenlijk, voor noppes toegang tot de USA. Doet FGA goed, als het niks is dan hou je het voor gezien en gaat Lancia weer alleen verder.
jos zegt
Chrysler verdwijnd niet uit Europa, in GB is Lancia niet eens te krijgen, en Chrysler wel. In sommige markten lust met geen Lancia’s maar wel chryslers. Dus zou het dom zijn daar door te gaan met Lancia. Sergio weet dat ook.
alfa mannetje zegt
Allemaal een mening , geen hond die iets snapt. Ga door kids !
Hubert zegt
@alfa mannetje:
Dat is het leuke van AutoBlog!!!
Gewoon lekker je eigen kritiek leveren.
alfa mannetje zegt
Op een verjaardags feetsje zijn 10 mannen , waarvan er 9 over autos praat , waarvan er 8 geen verstand heeft .
Ik vraag altijd beleeft het over vrouwen te gaan hebben …o ja ! ook leuk !
En lekker ……
Flapkees zegt
@alfa mannetje: Geef je goed-onderbouwde mening dan eens
Flapkees zegt
Noemt hij ons kids.. Typt hij zelf als een ‘kid’
alfa mannetje zegt
Het niveau van de conversatie dien je aan te passen aan de omgeving. Bij deze.
Flapkees zegt
Was waarschijnlijk maar een kleine moeite om aan te passen zeker ;)..
alfa mannetje zegt
:)
heidekonijn zegt
Om de volle absurditeit van het statement van Marchionne te kaderen, hoef je gewoon maar de namen te veranderen.
“Norbert Reithofer, CEO van BMW, stelt : Mini is een klein, onderontwikkeld merk in Europa.”
Ow, dat klinkt premium, die wil ik hebben. Not.
Kevin_BMW zegt
Weet je wat een fail is.
Dat er steeds gepraat word over het verdwijnen van het merk Chrysler in Europa. Ik zit zelf in de Chrysler organisatie en de verhalen zijn compleet anders.
Beetje jammer weer dit.
Bruce zegt
Misschien off-topic maar eerst doet Chrysler er alles aan om auto’s in Europa te verkopen in de 80’s^, dan wordt het een beetje beter (90’s) en nu gaan ze (weer) weg. Aan de andere kant: Europese automerken (de “kleinere” dan) doet precies hetzelfde in Amerika (bijv Alfa Romeo)
Laue zegt
Rebadgen is gewoon de trend in de autowereld.
PSA
VAG
Hyundai/kia
bla,bla,zeur,zeur
RubenBaeten zegt
@Kevin_BMW: Je hebt gelijk, dat is nog lang niet zeker. Ik heb het even iets anders geformuleerd.
Bob zegt
@Bruce
Dat Chrysler Europe als Talbot werd bijna de ondergang van PSA destijds, benieuwd of het Fiat wel lukt.
heidekonijn zegt
@Bob
Niet te vergeten Chrysler/Renault (fail), Chrysler/Eagle (dood), Chrysler/Lamborghini (fail), Chrysler/Maserati (fail)..
Maar met een tot Lancia gerebadgede Fiat lukt het zeker ;-)
SPK zegt
Ik hoop werkelijk niet dat die ChryslerLancia zo op de markt gaat komen, dat zou het imago van Chrysler in amerika nog verder beschadigen.
Wanneer leren ze het nou eens: Je mag bij twee verschillende auto’s zoveel onderdelen laten overeenkomen als je wilt, zolang je het van de buitenkant maar niet ziet!
Lustigson zegt
‘k Zou het verstandiger vinden, zoals VAG doet, om meerdere modellen van verschillende merken op gelijke platforms te bouwen. Dan concurreer je weliswaar met je eigen merken, maar ik denk dat ze bij VW liever zien dat je een Skoda of Seat koopt, dan een Peugeot of Fiat.
Dus Fiat moet wat mij betreft juist alle merken overal ter wereld voeren, modellengamma’s van diverse merken laten overlappen met elkaar, en platforms onderling delen. Dus een Chrysler 300 staat dan op hetzelfde onderstel als, bij wijze van spreken, de Lancia Thesis, de Fiat Croma, en de Alfa 169.
Bob zegt
@ Lustignon
Huh dit doet Fiat ook al jarenlang op gelijke platforms bouwen, ze weten het vaak iets beter te verhullen.
integralechubasco zegt
Vergelijkingen met samenwerkingen (of fusies) tussen merken in het verleden gaan mank. We hebben nu te maken met een unieke situatie. Chrysler is overgedragen aan FGA, er is geen sprake van samenwerking (Daimlerchrysler) of de start van een nieuw merk (Talbot>PSA, Rambler>Renault).
Het is ook helemaal niet zeker dat de Chrysler Delta uitgebracht gaat worden in deze gedaante in Amerika. Dat kan je in de tekst hier al opmaken.
Wat zo goed als zeker is: Er komt een nieuw vlaggeschip van Lancia (Thesis) met achterwielaandrijving en een 3.6 V6 Multiair… chill! hoe vet is dat? Masterlijk, toch?
heidekonijn zegt
@Lustigson
Wat VAG doet is nog iets geraffineerder : van de Polo maken ze een iets grotere Fabia, van de Golf maken ze een Octavia. Geen van die modellen concurreert met elkaar (tenzij generisch).
Wat FGA doet is Lancia Delta turbodiesel, Alfa Giulietta turbodiesel en Fiat Bravo turbodiesel : zelfde onderstel, zelfde motor, zelfde aantal pk’s, zelfde prijs, ander koetswerk.. en wat Chrysler betreft is dat er zelfs teveel aan.
Waarom zou je als consument een auto kopen van een producent die nog te lui is om zijn luiheid te bedekken?
heidekonijn zegt
@Integralechubasco
Dus Alfa/Lancia gaat concurreren met oa Mercedes met het onderstel van een Mercedes van twee generaties geleden?
Ja, dat moet goed gaan. Masterlijk. Zo lang de fanboys ook effectief die auto’s kopen. Maar daar twijfel ik aan. En al de rest kan de hele poppenkast niet beroeren vrees ik.
heidekonijn zegt
btw
Destijds waren Maserati, Lamborghini en Eagle overgedragen aan Chrysler, dus de situatie loopt weldegeljk synchroon met voorgaande catastrofes.
integralechubasco zegt
@Heidekonijn,
De oorspronkelijke techniek is misschien van 2 generaties geleden, maar wie suggereerd dat daar niet geupdated kan worden… Mercedes gebruikt in de de huidige modellen ook een geupdate vorm van hun eigen techniek van 2 generaties geleden.
De ontwikkeling is zeker niet stil blijven staan bij FGA en Chrysler.
Bob zegt
Marchionne als de nieuwe Iacocca?
heidekonijn zegt
@Integralechubasco
Chrysler heb ik niet de indruk dat de techniek wereldhervormend veranderd is. Bij FGA ligt dat anders maar dan is er nog een kloof tussen “techniek” en het effectieve “veranderen” van het onderstel. Als je dan toch zo (r)evolutionair bezig bent met een onderstel, waarom dan geen nieuw? Omdat je geen geld wil uitgeven natuurlijk, en met een minimum aan kost een maximum aan prijs wil vragen. Well guess what, de consument is tengewoordig beter geïnformeerd dan ooit.
Dat is dus de grootste kloof : geen hond zal geloven dat de nieuwe Alfa/Lancia NIET op een stokoud Mercedes chassis zal staan. De geest is uit de fles.
integralechubasco zegt
@heidekonijn
btw, de situatie is zeker niet synchroon. Maserati en Lamborghini destijds waren failliete sportwagenmerken die enkele tientallen per week hooguit verkochten. De koop van Chrysler was hooguit een promotie in eigenbelang.
Nu heeft FGA Chrysler echt nodig. De schaalvergroting moet de verlaging in de kosten veroorzaken om concurrerend te blijven met wereldmerken als Ford en Toyota, en de Chinezen in de toekomst. FGA richt zich helemaal niet tot mercedes of de 2 andere duitse merken. dus die chassis van 2 generaties oud is niet echt van belang.
heidekonijn zegt
@integralechubasco
Nou, als jij het zegt. Ben al langer benieuwd naar wie FGA zich eigenlijk richt, dat mag je me nu dan vertellen.
Bob zegt
@integralechubasco
De Renault Rambler staat los van de AMC overname was ook ver voor die tijd. Renaultje 9/11 omgebouwd tot cabrio is eentje uit de AMC tijd.
integralechubasco zegt
@heidekonijn
“geen hond zal geloven dat de nieuwe Alfa/Lancia NIET op een stokoud Mercedes chassis zal staan. De geest is uit de fles”
De consument hoeft helemaal niet te weten dat alfa/lancia op een geupdate mercedesonderstel rijdt. Dat weten jij en ik, plus een handvol losers hier op autoblog. De consument wilt alleen maar dat het betrouwbaar is. En de grap is, alles wat nieuw is moet zich in betrouwbaarheid nog bewijzen.
Bovendien er zijn zoveel ‘geheimen’ van de autoindustrie waar de consument niks van afweet, en wat maar goed is ook.
Zoals het premiumverhaal waarbij je voor exact dezelfde onderdelen bij een audi meer betaald dan voor een skoda. Of wat dacht je van halffabrikanten die onderdelen maakt die inwisselbaar zijn voor bmw en mercedes. Badge engineering heet dat toch?
heidekonijn zegt
Dat bv een Bosch startmotor van een 7serie identiek is aan die van een 146 is me al langer bekend. Dat heeft te maken met kostreductie en schaalvergroting, en wordt door iedereen aanvaard.
Maar niemand -terecht- die gelooft dat daardoor een 146 evenveel status heeft als een 7serie.
En net hier gaat FGA gi-gan-tisch in de fout. De Integrale is een Delta, en een oude delta was een.. Fiat Ritmo. De Integrale overstijgt de ritmo met factor 100.
Wanneer is de laatste keer dat FGA iets gemaakt heeft dat ook maar in de buurt komt van de integrale? Juist. 1992.
“De consument hoeft helemaal niet te weten dat alfa/lancia op een geupdate mercedesonderstel rijdt. Dat weten jij en ik, plus een handvol losers hier op autoblog”
Hilarisch. Maar het staat ook op elk ander blog en in de pers, dus lijkt me dat toch echt wel meer mensen hiervan weten.
Bob zegt
@heidekonijn
Wanneer heeft Maserati onder Chryslerbewind gezeten?
@integralechebasco
Eagle is toch niet overgedragen aan Chrysler? Ze hebben Renault nog flink betaalt voor het AMC drama en vervolgens omgedoopt in Eagle.
integralechubasco zegt
@heidekonijn
wil ik je best vertellen, al zijn dit uiteraard mijn eigen beweringen:
Lancia>thuismarkt, je hebt vast het stukje gelezen op autoedizione over de lancia Thema… Het terugveroveren van de thuismarkt, zoals het ooit van de Thema en de Delta I was.
Fiat>wereldmarkt, concurrenten: Ford, Toyota,Volkswagen, Tata, etc,
Alfa Romeo>Europese markt… tja
@Bob
aha! :)
heidekonijn zegt
@Bob
Ten tijde van dit misbaksel (1989 dacht ik)
http://briansullivan.blogs.foxbusiness.com/files/2009/04/chrysler-01a.jpg
integralechubasco zegt
@heidekonijn
de ritmo overstijgt de integrale met 100?
Echt niet :) , de integrale (althans de mijne) heeft een chassis als een vaatdoek, zo slap…
De ritmo Abarth 125 TC is echt een juweel van auto, met de turboloze blok van een integrale, afgeleid van de 131 Abarth echt een toerenmotor met veel te hete nokkenassen.
heidekonijn zegt
@Integralechubasco
Heb het stukje op Auto Edizione niet gelezen. Heb het zo’n beetje gehad met het “hiephoi we houden van elke drol die marchionne legt” sfeertje daar.
Maar inderdaad, Alfa Romeo..tja. Mooie strategie is dat.
Wat betreft het heroveren van de thuismarkt, raad ik je aan om (met google translate indien nodig) de reacties te lezen van de gemiddelde italiaan over de aanpak van FGA bij Quattroruote. http://www.quattroruote.it/news/commenti.cfm?codice=224333
Als ze de harten van de italianen willen veroveren, vraag ik me af of dat kan zonder publieke executie van Signore Marchionne. Ik ben alvast voor.
heidekonijn zegt
@Integralechubasco
Ik heb op Spa italia anders mensen gesproken en bezig gezien die je wel een handje kunnen helpen met je Integrale.
integralechubasco zegt
@Heidekonijn
er is altijd de balans tussen modificatie en authenticiteit. Dat is de terreur die ik onderga met mijn integrale. Maar goed, een veerpootbrugje hier en een diffbrugje daar maken het een betere auto maar halen ook de jus uit het ding, vindt ik.
Ben ik met je eens, het hosannagehalte op autoedizione. Ik ga je link even checken…
Esprit_de_Flandre zegt
Als Lancia zijn karakteristieke design feeling mag houden, mij niet gelaten.
Jipp zegt
in feite komt het er dus op neer dat we over een tijdje ene lancia delta goedkoop bij de chrylers dealer kunnen halen…? evenals de Ypsilon en Ulysees word de nieuwe voyager..?
Alfa Corse zegt
@heidekonijn / Integralechubasco
Te negatief of positief… Het is nooit goed! ;)
In een langdurig negatief spiraal, kan men best wat positiviteit gebruiken.
Bob zegt
@Jipp
Lijkt me nog een flinke klus voor de verkopers om huidige rijders in een Lancia Phedra te krijgen omdat het toch echt de nieuwe Voyager is. De Fiat Ulysse is in NL al een tijdje geschrapt.
Jipp zegt
@Bob: ik zat even fout met de modelnamen maar dat bedoelde ik wel ja, ik vindt de phedra er nou wel iets stijlvoller uitzien dan een voyager…. en we kopen een chrysler delta en een aftermarket delta grill en we hebben een mooie goedkope auto..
j zegt
Een poging van fiat om meer auto’s te verkopen. Ik denk niet dat dit gaat werken.
bmw zegt
Ik zie het probleem met rebadgen niet. Het betoog van Heidekonijn waarin hij verschillen tussen VAG en de Fiat Group probeert te onderbouwen, slaat nergens op. Ook Fiat past zijn onderstellen aan om grotere of kleinere auto’s te bouwen. Kijk maar naar de Fiorino, de Qubo en de nieuwe Doblo: deze staan op een verlengd onderstel van de Linea, dat op zijn beurt afgeleid is van de Grande Punto. De koetsen zien er allemaal verschillend uit. Bij VAG doet men net hetzelfde: Skoda Octavia is een grote Golf. Waarom zouden mensen voor eenzelfde auto met ander koetswerk betalen? Omdat mensen graag een koetswerk kiezen. Als het onderstel en de aandrijflijn goed zijn (en probeer dat maar eens tegen te spreken bij de Fiat-producten), waarom zou je dan niet differentiëren naar persoonlijke smaak in de afwerking en het koetswerk? Dat doen VW en Audi ook. Fiat heeft dus een zeer goede strategie wat dat betreft, eentje die in niets verschilt van de VAG-strategie. Ik vind het markant hoe er in dit soort discussies vaak wordt vanuit gegaan dat de Italianen het niet begrepen hebben en de Duitsers als enige goed bezig zijn. Waar denk je dat het huidige Mercedes E-platform vandaan komt? Inderdaad een doorontwikkeling van de vorige versies. En als dat platform mits de update goed is, dan zal geen enkele consument erover struikelen. Niet iedereen geilt op een extra stabilisatorstang of stangetje extra in de multilink achteraan.
Bob zegt
@ bmw
Rebadgen is ook geen probleem en heeft bij Skoda erg goed gewerkt. Puntje is wel dat het niet altijd werkt en niks zo grillig als een consument. En niet iedereen koopt een auto met de rekenmachine in de hand zoals een Skoda maar ook wel omdat het leuk of mooi is.
bmw zegt
Fiat is voor mensen met een rekenmachine. Alfa en Lancia voor mensen die naar sportiviteit en luxe zoeken. En dat bieden deze twee laatste merken, zij het op de met Fiat gedeelde platforms. Nogmaals: wat is daar mis mee? De Delta is een prachtige wagen met prachtige motoren, vooral de Turbobenzina. Toch staat hij op het platform van de Bravo, een eveneens prachtige wagen, doch voor een ander publiek. Zelfs de meest grillige consument vindt dus nog voldoende variatie. Het is ook niet de bedoeling dat iederéén een Fiat-Alfa-Lancia product gaat kopen, hé ;-)
heidekonijn zegt
@BMW
Als Fiat het zo goed doet, wat is het probleem dan? Waarom hebben ze de (subsidies van) Chrysler nodig? Waarom verkopen Lancia en Alfa dan niet beter dan, euh, BMW bijvoorbeeld?
En waarom doet VW zo’n moeite om de verschillende platformmodellen op afzonderlijke doelgroepen te richten. Gooien ze geld langs ramen en deuren dan, die Duitsers? Winstmarges zien er anders niet slecht uit. Markpositie ook niet echt..
bmw zegt
@heidekonijn: Fiat krijgt helemaal geen subsidies door Chrysler, ze werken samen omdat Fiat op die manier voet aan de grond krijgt op de US markt.
“Waarom verkopen Lancia en Alfa dan niet beter dan, euh, BMW bijvoorbeeld?” Als iemand daar een sluitend antwoord op vindt, dan denk ik dat je een mooie baan bij Fiat kan krijgen. Dat is al 100.000’en keren besproken geweest, het heeft deels met kwaliteit en deels met merkimago te maken. Er wordt heel wat afgemekkerd en sommige mensen hebben nu eenmaal meer vertrouwen in duur spul. Niet steeds onterecht, trouwens.
“En waarom doet VW zo’n moeite om de verschillende platformmodellen op afzonderlijke doelgroepen te richten. Gooien ze geld langs ramen en deuren dan, die Duitsers? Winstmarges zien er anders niet slecht uit. Markpositie ook niet echt..” Ik weet niet waar je op doelt, maar ik heb net in mijn vorige post beargumenteerd dat beide concerns op dit vlak niet van elkaar verschillen (al heeft VAG iets meer power met al zijn merken en zijn kapitaal, natuurlijk ;-) )
Jipp zegt
@bmw: wat VAG gewoon doet is product differentiatie, een seat is voor de sportievere jongeren doelgroep, skoda voor mensen met een mindere portomonee, volkswagen voor degene die net iets meer hebben. Audi is voor de zakenmensen die weer meer te besteden hebben. fiat kon hier denk ik niet op mee liften, ze hadden fiat voor de mensen met de wat mindere portomonee, lancia voor de mensen die meer hadden te besteden en alfa voor de sportievere mensen. er zat dus een groot gat. Ze hadden niet echt een merk voor de normale mens wat er uiteindelijk is gekomen door bij fiat uptrading toe te passen. Nu ze chrysler hebben kunnen ze sterker opereren ze hebben nu een grotere afzetmarkt voor de doelgroepen waar ze voorheen niet bij konden.
Nu chrysler bij fiat is kun je denk ik over een paar jaar het fiat concern goed gaan vergelijken met VAG, zij hebben nu al op iedere markt een goed aandeel; europa, zuid amerika, noord amerika en ook in china doen ze het goed.
integralechubasco zegt
@bmw je slaat de spijker op z’n kop…
er is veel negatieve publiciteit rondom de italiaanse merken. en die worden vooral gegenereerd op de grootste (Duitse) markt in europa. Duitsers en Fransen zijn chauvinistischer dan de Italianen,
Ook nog… de Italianen zijn grillig wat kopen betreft en willen ook wel eens een ander merk uitproberen. Al met al kun je stellen dat de binneneuropese markt verzadigd is. En dat is natuurlijk weer te wijten aan de openstelling van de landsgrenzen.
integralechubasco zegt
In principe moet de opensteling van de landsgrenzen een vrije markt bevorderen. Helaas wordt er nog niet op centraal niveau beslist, waardoor landen met autofabrikanten hun eigen industrie dmv subsidies kunnen begunstigen. De één doet dit voortvarender dan de ander. Ik kan me nog herinneren dat Merkel één van de eersten was met de beslissing om met een slooppremie te komen. Dat moet eigenlijk centraal beslist worden en de hoogtes moeten overal gelijk zijn.
rsh zegt
Dus dan geen Delta voor mij.
Jammer hoor!
heidekonijn zegt
@bmw
– Denk je? http://www.worldcarfans.com/109032018043/gm-chrysler-may-need-considerably-more-aid-than-216-billion–treasury
Dat was Maart, joost mag weten hoeveel geld ze ondertussen binnen hebben.
– Het sluitend antwoord is dat BMW de consument overtuigt dat zij de betere deal aanbieden. De snoodaards gebruiken vage truuks als “waar voor geld” (check die lease prijzen), “luisteren naar de klanten” en “autosport”.
(voorbeeld ; wat BMW had kunnen doen was FGA-style lekker goedkoop een fwd rover chassis gebruiken, daar BMW opplakken liefst nog met een oude glorierijke BMW naam als ‘2002 tii’ en zo proberen de klanten voor de gek te houden, maar dat deden ze dus niet, ze maken een volledig nieuw fwd chassis voor mini en een volledig nieuw compact rwd chassis voor de 1-serie. Mogelijk hadden ze in de smiezen dat hun klanten dit niet zouden pikken anders – klinkt bekend?)
– VW staat al jaren aan de top van autoverkopen in Europa en daarbuiten, maar dat was je mogelijk nog niet opgevallen.
Bob zegt
@heidekonijn
En natuurlijk een Chrysler motortje in die eerste Mini’s.
heidekonijn zegt
@Bob
Waarom zouden ze dat veranderd hebben. En waarom staken ze die niet in de 1serie?
Bob zegt
@Jipp
Ik heb jarenlang Fiat gereden, dus in jouw visie ben ik dankzij de “upgrading” opgeklommen van een mindere portemonnee naar een normale mens?
Jipp zegt
@bob: licht er aan hoe je het bekijkt, fiat was vroeger zoals ik het beleefd heb een auto die je kocht als je niet veel had te besteden, toen is fiat ook in de problemen gekomen. Je kon fiat toen vergelijken met wat nu een hyundai is denk ik. Daarna hebben ze hun modellen een duurder/luxer uitelijk gegeven, kijk naar de laatste stilo, de panda, croma en met de grande punto. je hebt meer auto voor je geld gekregen. zo beter omschreven bob?
Bob zegt
@Jipp
Als ik nu meer auto krijg voor m’n geld waren ze dus vroeger te duur? Anyway over minachting van klanten gesproken die Marchionne zegt over Lancia dat het een klein onderontwikkeld merk is(sinds ’69 bij moeder Fiat).
Benieuwd naar z’n visie over het imago van Fiat.
Jipp zegt
@Bob: zo zou je het wel kunnen zeggen ja, ookal zijn de prijzen daarna toch wel duidelijk gestegen vindt je niet. een fiat tipo of palio waren nou niet echt de auto’s met een goede naam. wat je nu niet meer kan zeggen van een croma, grande punto, panda en bravo. Toch?
bmw zegt
@Jipp: de Fiat Tipo was helemaal niet goedkoper dan een Grande Punto. Ik heb jaren met eentje gereden en die krengen zijn gewoonweg niet kapot te krijgen. BMW heeft in december 2009 1211 auto’s verkocht en is zevende in België, MINI 346 en is 18de. Fiat in die periode 922 en is 10de. Alfa Romeo 272 en Lancia 143, respectievelijk 21ste en 26ste. Alle Fiat-merken hebben dus samen 1337 auto’s verkocht, de BMW-merken 1557. Sta mij toe te besluiten dat de verschillen in verkoop al bij al bescheiden zijn, zeker als je de productdifferentiatie van BMW naast die van de Fiat Group legt…
Het argument dat VW al jaren veel beter boert dan Fiat is er geen. Daar ging het niet over, het ging erover of er een verschil in hun strategie zit: neen dus. Fiat ontwikkelt ook nieuwe platformen en bouwt daar verschillende koetsen op met verschillende motorvarianten. Overigens, bekijk de winst- en omzetstijging van Fiat voor de voorbije drie jaar maar eens.
Jipp zegt
@bmw: hier in nederland was dat toch duidelijk wel ook al heb je te maken met inflatie, en volgens een top gear magazine, die wel niet recent is zitten tussen de belgische prijzen en nederlandse prijzen toch grote verschillen! Ook is de tipo toch echt de voorganger van een bravo! Die winsstijging van fiat komt omdat mensen meer vertrouwen in het merk hebben omdat de kwaliteit beduidend omhoog is gegaan, want was het niet zo dat de italianen vroeger al aan het roesten waren in de showroom bij wijze van spreken?! het ging er mij om dat vag door meer merken beter product differentiatie toe kan passen. En zeker wanneer het nu slecht gaat met de economie verwacht je toch eerder dat men een goedkopere fiat koopt dan een dure bmw, niet?
Sportiva-Italia zegt
Lancia gaat (nog?) niet verdwijnen. Wat in dit artikel genoemd werd, is al vrij oud. Het stond ook al wat in het artikel waar de auteur naar verwijst (de kruisbestuiving).
Machionne wil bepaalde modellen in Europa als Chrysler verkopen en Lancia als een soort sub-merk (zoals bv Abarth).
In bepaalde landen doet Lancia het nu beter dan de andere leden van de Fiat Groep, dus er is nog veel mogelijk.
Eèn zwaluw maakt nog geen zomer! Maar Machionne heeft steeds aangegeven Lancia niet zomaar overboord te doen, want het heeft een rijke historie, al is dat natuurlijk niet een reden er geld achteraan te smijten.
Dat Fiat subsidie krijgt, is deels omdat Machionne niet zomaar miljarden winst kan maken sinds zijn aantreden.
Hij heeft Fiat weer op de rails gekregen en ze hebben vorig jaar een bescheiden winst genmaakt.
De subsidie is er om nieuwe modellen te kunnen ontwikkelen, waaronder natuurlijk zuinige/groene modellen.
De techniek ontwikkelen kost bakken geld en dankzij de vorige beheerders van Fiat, is dat er niet meer.
Met nieuwe modellen met vooruistrevende techniek (lees; zuiniger, milieuvriendelijker) hopen ze meer klanten te krijgen en het staat natuurlijk ook leuk als je aanklopt bij de bank met de mededeling dat je milievriendelijke auto’s wilt ontwikkelen.
En in Italië zijn ze (gelukkig in dit geval) gek genoeg om Fiat niet te laten zinken.
De overname van Chrysler is inderdaad om weer voet aan de grond te kunnen krijgen in Amerika.
In Amerika komt ook de opvolger van de Lancia Phedra, vermoedelijk onder de merknaam Chrysler als opvogler van de Town&Country. ( http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?t=1143 )
Persoonlijk denk ik dat Lancia niet gaat verdwijnen, eerder dat het een submerk wordt voor bepaalde landen.
sonett zegt
Hip hip hoera voor de pas geboren Chryscia
Mr. Dj M. zegt
Ik voorzie ook een FAIL als het alleen maar rebadging wordt!
hilbert zegt
Qua verkoop kan FIAT veel leren van VOLKSWAGEN maar wist niet dat Amerikanen van hatchback hielden/houden tij kan keren Amerikanen hebbe anders groot ego Lancia suc 6 overzee..