Deelauto’s hebben een flinke opmars gemaakt. Verspreid door het land staan op vaste plaatsen compacte auto’s die je kunt gebruiken op het moment dat het jou uitkomt. Een handig alternatief wanneer je slechts af en toe een auto nodig hebt. Greenwheels is zo’n partij waarbij je een abonnement kunt afsluiten om zo nu en dan even een autootje mee te pikken. Greenwheels gaat met de tijd mee en is voornemens tussen 2011 en 2015 honderd elektrische Peugeots Ion toevoegen aan hun deelauto vloot.
Jean-Marc Gales, algemeen directeur van Peugeot, en Gijs van Lookeren Campagne, van Greenwheels, hebben op de autosalon van Brussel een LOI (letter of intent) getekend. De elektrische auto’s worden aanvankelijk ingezet in Rotterdam en Amsterdam en op termijn wil Greenwheels ook elektrische auto’s inzetten in Berlijn. Bij de standplaatsen van deze auto’s uiteraard worden voorzien van een oplaadpunt. Het inzetten van deze 100 auto’s maakt deel uit van het Europese project EVA (electric vehicles for advanced cities), waaraan 23 Europese steden deelnemen. Het EVA-project zal waarmee 23 miljoen euro subsidie is gemoeid, moet nog in Brussel nog door de Europese Commissie worden goedgekeurd.
de sjonnies zegt
Effe 23 miljoen ophalen in Brussel, als ze dan zo goed zijn laten ze het dan op eigen kracht doen, waarom moet ik voor de green wheels van een ander betalen?
seeq zegt
Oplaadpaaltje bij de vaste parkeerplek. Lijkt mij een prima idee en daarvoor mag brussel best wat geld geven.
DafMaf zegt
We hebben een auto en af en toe zou een tweede van pas komen. Greenwheels biedt echter geen automaten aan en ik heb in 1991 oor het laatst geschakeld. Als er om de hoek een elektrische Peugeot komt te staan ga ik meteen meedoen, want dat zijn altijd automaten (mmm, dat is dan geen besparing, maar uitlokken van meer kilometers…)
wouter2 zegt
Ik heb zo’n greenwheels abonnement en ben er opzich wel over te spreken. Ik rij zo veel mogelijk motor, maar als het weer het niet toe laat, of als ik spullen moet vervoeren is dit een prima oplossing.
Als je het op jaarbasis uitrekent is het veel goedkoper dan bijv een oud golfje erbij nemen dat alleen maar stil staat. Per rit lijkt het wel duurder dus ik merk toch dat ik hem niet zo vaak neeem als dat ik vroeger de auto pakte. Daarom heet het ook Greenwheels geloof ik.
Ik kan het alleen maar aanmoedigen dat ze elektrische karretjes erbij nemen. Lijkt me toch wel gaaf om dat als een van de eerste een keer mee te maken!
Megakix zegt
OMG ! Dit wordt weer typisch een FAIL !!
Dennis zegt
@Megakix: Dat baseer je op??? Wees eens iets duidelijker wanneer je iets roept.
Ik denk namelijk dat het een succes gaat worden. We zagen de laatste jaren het concept “deelauto” aan populariteit winnen. Het is een goed alternatief voor mensen die slechts af en toe een auto nodig hebben. Daarnaast denk ik dat wanneer zij straks een aantal elektrische auto’s inzetten, dit ook mensen zal trekken die gewoon nieuwsgierig zijn hoe zo’n elektrische auto rijdt.
RobTWo zegt
Vanaf Q3 2010 is de Fisker Karma ook gepland, die kunnen ze beter bestellen als ze nog wat klandizie willen.
bmw zegt
@Dennis: deze zin “Bij de standplaatsen van deze auto’s uiteraard worden voorzien van een oplaadpunt.” klopt niet.
bmw zegt
@Dennis: deze zin “Het EVA-project zal waarmee 23 miljoen euro subsidie is gemoeid, moet nog in Brussel nog door de Europese Commissie worden goedgekeurd.” klopt ook niet ;-)
Flapkees zegt
Dit is gedoemd te mislukken..
JanWillem van Stuijvenberg zegt
Echt ridicuul dit project! Ik dacht dat botsautotjes op de kermis thuis hoorden. Waarom zou de belastingbetaler 27 miljoen moeten neerleggen voor de linkse hobby’s van enkele Amsterdammers? Zeker als je bedenkt dat dit alles voor het milieu niets doet. Immers Nederland verbrand koolstofverbindingen om stroom te genereren. De uitlaat van deze kinder auto’s staat dus gewoon enkele kilometers verderop! Dus als je al gelooft in het broeikas effect dan is dit niet de oplossing. Voorts is dit gewoon geen auto. Ik zou er nog niet dood in gevonden willen worden. Vr. Gr. Jan Willem.
Cantago zegt
NEE! Niet nog meer van die elektrische mormels!! Alsjeblieft niet!
Toonster zegt
Waarom zijn er toch zoveel mensen bang voor elektrische auto’s getuigt van hersenloosheid, er zullen nog heel wat jaren pure brandstof aangedreven auto’s worden gemaakt, dan koop je zelf toch lekker die.. Hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe minder benzine er nodig is, dus hoe goedkoper dat word, als je het relatief ziet. Er gaan namelijk wel steeds meer mensen auto rijden op deze wereld;)