Eind vorig jaar teasede Cadillac al heel sneaky de koplamp van hun nieuwe grote sedan en nu de NAIAS in Detroit is aangebroken mogen we het model in zijn geheel aanschouwen. Onder de motorkap vinden we een 3.6 liter grote V6 (met directe injectie) die gekoppeld is aan een plug-in hybrid systeem. En dat zorgt voor een vermogen van ruim 350 pk en 400 Nm.
Volgens Cadillac is de XTS ontworpen van binnen naar buiten. Oftewel: de behoeftes van de chauffeur komen op de eerste plaats. Zo is er volgens Cadillac extra veel aandacht besteed aan het luxe interieur met een nieuwe interface voor het gebruik van je auto elektronica. De XTS heeft nu nog het label ‘concept’, maar we kunnen er vanuit gaan dat rond 2012 een productieversie op de markt zal komen.
Dat model zal dan de huidige STS (RWD en AWD) en DTS (FWD) vervangen. De XTS is gebaseerd op een verlengde variant van het Epsilon II platform, net zoals de Saab 9-5. De XTS heeft de volgende afmetingen: lengte 5,17 meter, breedte 1,90 meter en een hoogte hoogte van 1,50 meter.
frank zegt
Best wel aleen al dat hout in het interieur, hout hoort in de open haard
Ahura zegt
Prachtig interieur juist. Helaas niet zo in een productiemodel. Exterieur is weer een echte Cadillac al vind ik de zijkanten wat anoniem. Beetje Toyota Crown/Mark X achtig
Jan zegt
Strakke bak! Nu nog een station met AWD en het is de mijne!
HDM zegt
Rest de vraag: waar is het platinum?
RubenBaeten zegt
Jammer van dat plastic interieur! Oh nee, dat heeft ie niet. Is er dan wel kritiek te leveren? Ehm, hij kan vast alleen maar rechtdoor! Hebben we dat maar vast gehad.
Prachtige auto, valt me niks tegen. :-)
Laue zegt
@RubenBaeten:
hij rijd vast 1:3
C6_R zegt
@RubenBaeten: Je was me voor! Nou ja, hij zal wel zeer onzuinig zijn, want Amerikaanse auto’s zijn allemaal onzuinig! :P
Ontopic: prachtige verschijning zeg, oog indrukwekkend groot en statig. Interieur is ook typisch Cadillac en dus genieten!
Bring it on en ook in benzineslurpende versies graag!
Exotic zegt
Ik vind de voorkant te hoog, maar de rest ziet er super uit. Vooral de driekwartshoek van achter.
RippiN zegt
op slag verliefd :)
DRU zegt
Prachtig! Eindelijk weer een Cadillac met lengte. Snap alleen niet wat de X betekent in XTS. Het klinkt zo SUV-ish. Maar, mooie auto.
Wessee zegt
Poe wat een prachtige auto. Stuk behoudender als een STS en pakken mooier dan een DTS. Interieur is ook super mooi!
Nu wachten op de eerste die dit weer gaat vergelijken met de eerste de beste Audi.
Jesper zegt
Zeer nette auto! Veel indrukwekkender dan bijv. een 300C! Alleen lijkt het op de foto wel alsof de passagier meteen met zn knieen tegen het dashboard zit.
@ Ruben:
En het ís en blijft natuurlijk gewoon een gerebadgede (scrabble)? Opel! :twisted:
Arnoud zegt
@ RubenBaeten:
Dit is geen stuurmansauto. Dus het argument van ‘hij gaat vast alleen maar rechtdoor’ is zowieso al van toepassing. Dat zou het zelfs zijn wanneer het hier een BMW betrof. Het is een comfortabele luxe sedan. Die gaan altijd alleen maar rechtdoor.
Wat natuurlijk nog wel de vraag is: Is deze Cadillac net zo betrouwbaar als de Duitse en Japanse concurrentie? En dan niet alleen op motoren gebied natuurlijk, want dat hebben de mensen uit Detroit echt wel onder de knie, maar ook op het gebied van de gadgets.
Hij ziet er in iedergeval ontegenzeglijk goed uit. Alleen zou ik niet gekozen hebben voor een wit stuurwiel. Dat wordt in de showroom al zwart van alle vieze handjes die er aan zitten.
Merry zegt
Dit is het vermogen wat ik meer verwachte van de Honda CR-Z.
Zo kan het dus ook, Honda let je even op!
DRU zegt
Ik kijk nu al 10 minuten straight naar die foto’s en ik kan niet stoppen..
NLBUURMAN zegt
@DRU: je hebt gelijk, het is een plaatje :) van de binnenkant, alswel de buitenkant!
PCCB zegt
Mooier dan de CTS. Misschien wel de eerste met het edgy design die ik echt mooi vind. Elegant zelfs. Bouwen!
Mika zegt
Kijk dat begint er op te lijken hehe.. net wat ronder en het interieur ziet er stuk beter uit. Maja ze worden hier niet meer verkocht helaas. Erg jammer want het is niet zn grijze muis zoals de Astra/Megane/Leon/Ceeeeeed enz..
Esprit_de_Flandre zegt
Mooi, zeer mooi, ook het interieur. Jammer dat dat naar goeie gewoonte weer ferm minder zal zijn in een productiversie.
Buyck zegt
GM begint zowaar klasse bakken te ontwerpen. Wat anders dan hun vierkante pick-ups.
GOD zegt
De CTS vind ik 3 keer niks maar deze is echt wel mooi.
David zegt
Heel mooi, vooral de achterkant!
Misschien dat ik hem over een jaartje of 10 voor een paar duizend op de kop kan tikken…
jzaero zegt
Potverdorie O___O ! Dag dag Duitsers, als ik het geld had wist ik het wel. Lekker onderscheidend en interieur is ook erg mooi nu.
Timmie zegt
Alles staat of valt met dat epsilon platform. Werkelijk ALLES wordt daarop gebouwd…
EJS zegt
Prachtige bak.. Geslaagde buitenkant, mooi gedrongen/gespierd, maar tegelijkertijd is heel duidelijk dattie groot is.. Alleen die lampen… Maar die zijn er straks bij ’t productiemodel toch af:) En dat interieur is écht héél erg mooi, comfortabel, warm.. Daarvan is dan weer jammer dat het ’t productiemodel wss nooit haalt..
G55 zegt
verwacht er niet al te veel van, hij weegt 360 gram. heul veul plastic dus.
NielsB zegt
Ohhhhh. En ik maar denken dat de STS een van de mooiste auto’s op aarde was. Wel een van de best rijdende trouwens. Ben benieuwd of ze deze zo lijkend mogelijk gaan uitbrengen, maar ik hoop van wel.
Is ‘ie trouwens FWD of RWD?
Wessee zegt
Het platform waar de XTS op staat is FWD met de mogelijkheid tot AWD.
Citrofiel zegt
Wat een prachtig interieur. En met het vertrouwde, maar niet verouderde Caddy-design zit het wat mij betreft ook wel goed.
Flapkees zegt
Ik vind het Cadillac-design op de een of andere manier niets hebben..
Something zegt
Van mij mogen ze em gelijk in de showrooms plaatsen, wat een mooie auto!
Jordi zegt
Wat een prachtig interieur! Echt super. Achterkant vind ik echt geweldig alleen vind de neus niet echt mooi.. sowieso vind ik de neusjes van de huidige cadi’s het nét niet hebben. Mag wel wat.. stoerder.
Hopen dat er ook een dikke V versie van uitkomt maar dan uiteraard gewoon met een grote V8 erin.. maarja die kans acht ik helaas klein.
verliefd
Cardesigner zegt
Prachtige auto, en dat interieur dan!
CSL zegt
prachtig
Headhunterz zegt
Wat een wereldse auto zeg! En nu maar wachten op de XTS-V :P
Cantago zegt
Ik ben nog altijd geen voorstander van die breuk die over de auto loopt, en de bandjes hadden wel een maatje groter gemogen, maar verder ziet hij er erg goed uit! Wel jammer dat het weer een hybride is… Misschien maakt die 350PK iets goed!
KippieKnaus zegt
Ik wil een productie Cadillac Sixteen zien!
Benz.. zegt
Ik ben heel benieuwd waar dit GM-product mee zou moeten concurreren.. S-class/7-serie segment of E-class/5-serie segment?
Ziet er niet verkeerd uit maar ben nog steeds geen voorstander van het design van tegenwoordig.
Mooi interieur trouwens, stuurt’ie ook een beetje? ;)
corvettez06 zegt
dit is gewoon een super bak , mensen die dit afzeiken hebben echt een bak stront in hun ogen , en plastic ppffff hou toch op wat een achterhaalde statement zeg .
Benz.. zegt
@corvettez06: Ruzie met je vriendin ofzo?
@OriginialLoud:
“Het is een comfortabele luxe sedan. Die gaan altijd alleen maar rechtdoor.”
Wel eens een gereden in de nieuwe S-class faclift? Nee, dacht ik al. Qua rijgedrag, comfort, luxe en power werkelijk een openbaring..
Nee, leuk zo’n Caddi.. Toch liever een S-klasse!
Arnoud zegt
@ Benz:
Is die nieuwe S-class dan echt zo gretig in bochtenwerk als een Lancer Evo? Tuurlijk niet! Want die Lancer is een sportwagen. Het stuur en rijgedrag van een luxe sedan sportief noemen is lariekoek. Het rijgedrag van een S-class is hoogstens sportief t.o.v. de concurrentie of zijn voorganger.
six-trey zegt
@Original_Arnoud:
ga je mij ook zeggen dat een Lancer zo veel interieur luxe heeft, een even zachte ophanging heeft en een Lancer motor zal ook niet op even lage toeren draaien ;)
Benz.. zegt
@Original Arnoud: Nee, natuurlijk niet al is een snelle bocht nemen echt geen groot probleem. En een Lancer is een geheel andere andere auto t.o.v. de S-class.
En wat je al zegt: Het is tov van de directe concurrentie een goed sturende limo, en nee.. Tegen een Ferrari redt het natuurlijk niet! :roll:
BananaFlip zegt
Erg mooie auto, zeer waardige opvolger voor de STS. Nu is het wachten op een V.
killioq zegt
lelijk kleurtje interieur, maar wel het beste. hij oogt een beetje log en groot. zolang hij maar niet met de prijjs in de buurt van een s-klasse komt, want dan is het flop.
Thijsj zegt
:schock: dit is gewoon mooi.. doe mij er maar zo een ;)
lincoln zegt
dit maakt Lincoln een veredelde Ford ..
puik werkie Cadillac ..
six-trey zegt
prachtige wagen, maar de motorkap is niet lang genoeg om een ras cadillac te zijn voor mij ;)
W115 zegt
Als Al Capone nog leefde weet ik welke auto hij zou rijden. Prachtig dit
zlinx zegt
wat een mooie wagen! en dat interieur vind ik ook prachtig. eerlijk gezegd vind ik het uiterlijk veel meer uitstraling hebben dan bijv. een bmw 5 of een e-klasse, maar het is niet zo lomp amerikaans als een 300c. hopelijk blijft er veel van het concept behouden, maar ik vrees wederom het ergste.
Arnoud zegt
@ six trey:
Nee natuurlijk niet. Maar dat is nu juist mijn hele punt! Alles is zo relatief! En dat vergeten heel veel mensen. Een S-klasse sportief noemen is je reinste onzin. Net als een Lancer Evo comfortabel of luxe noemen. Maar goed, het gaat ondertussen al lang niet meer over de conceptcar van Cadillac. (Ik geef toe dat ik als eerste afdwaalde ;))
C6_R zegt
@ De redactie:
http://www.youtube.com/watch?v=tXtPXIpM_Q0
;)
Aad zegt
Een echte S-Klasse killer alleen moet hij NU op de markt komen en niet in 2012. Dat is altijd bij de amerikanen, ze zijn net iets te laat om in Europa succesvol te zijn, helaas. Toch zou ik op deze wel willen wachten, klopt aan alle kanten.
Aad zegt
Toevoeging voor Rolls Royce: Zo hoor je spiegels te ontwerpen.