De altijd welbespraakte GM-topman Bob Lutz heeft zich uitgelaten over de situatie met Saab. Tegen de Zweedse omroep SVT zei hij: “beter een einde aan de terreur dan een terreur zonder einde.”
Ondanks drie biedingen van onder andere Spyker en Genii (feat. Bernie Ecclestone) is GM gewoon begonnen met het afbouwen van Saab. De Amerikaanse autobouwer heeft duidelijk geen zin om Saab te verkopen, ook al is het alternatief dat ze duizenden werknemers op straat zetten met een oprotpremie.
Al is de 78-jarige Lutz niet rechtstreeks betrokken bij de onderhandelingen, hij schroomt toch niet om er even wat dingen over te zeggen:
“Als je een beetje geld met Saab wilt verdienen, moet je er eerst een boel geld in stoppen. Ik geloof niet in een toekomst voor het merk.”
“We moeten beginnen met ontmantelen, ook al kijken we nog naar de overnamevoorstellen. Als er een goede deal uit voortkomt, dan gaan we daar natuurlijk in mee.”
“We weten wat het kost om Saab te sluiten. Daar kunnen we geld voor opzij zetten, en dan zijn we klaar. Maar als we het merk verkopen en het werkt uiteindelijk niet, dan kunnen we alsnog allerlei kosten op ons bord krijgen.”
Oftewel, Lutz heeft er geen vertrouwen in dat Saab nog wordt verkocht, maar laat de deur nog wel op een kiertje staan mocht er toch een droomdeal voorbijkomen. Het recente nieuws dat GM de productielijn van de nieuwe 9-5, een belangrijk onderdeel van de toekomst van het merk en cruciaal voor de bieders, naar China verscheept voor de productie van de Buick LaCrosse ontkent hij.
“Het wordt geen Buick, niet in de VS, niet in China en nergens anders. Het is triest dat de auto waarschijnlijk nooit het daglicht zal zien, al is hij nog zo fantastisch.”
Opstekende woorden van Bob. Wie durft nog te roepen dat Saab binnenkort van Spyker zal zijn? Wij zien het niet meer gebeuren… (via zibb)
Sukijaki zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rob zegt
R.I.P Saab
de enen zijn dood is de andere zijn brood
GM
Laue zegt
moet altijd lachen als ik die naam zie: Lutz. Ik hoop niet dat hij gelijkt heeft. Het zou gaaf zijn als Saab de premium underdog word met beperkte modellen, beperkte oplages.
SDM zegt
Laat weer duidelijk zien dat GM Saab ziet als iets wat alleen maar geld kost. Zelfs als het verkocht wordt zijn ze nog bang voor nasleep kosten. Je kan er vergif op innemen dat GM dat tot tien cijfers achter de komma heeft uitgerekend, zeker in deze tijd. Is mijns inziens wel een teken dat het waarschijnlijk ook niks meer was geworden met Saab, in welke vorm dan ook.
klaas zegt
Ik ben verbaasd over het gedoe met de productielijn voor de nieuwe 9-5. De 9-5 zou eerst in Duitsland worden gebouwd naast de Insignia op de zelfde productielijn. Als dit zo is dan was er oorspronkelijk geen complete productielijn voor de 9-5. De Insignia en de 9-5 delen veel technologie en kunnen makkelijk naast elkaar gemaakt worden.
Met het verhuizen van de 9-5 specifieke delen naar Zweden of naar China heb je nog geen nieuwe productielijn. Er zal nog flink moeten worden geïnvesteerd – en een jaar gewerkt – voordat er auto’s van de band rollen. Dat is nog maar het begin. Lutz heeft gelijk als hij zegt dat er heel veel moet worden geïnvesteerd. Voorals als je SAAB los van GM wilt voortzetten. En een SAAB dat heel erg aan GM hangt maar waar GM niks over te zeggen heeft (het Spyker plan) lijkt me niet erg aantrekkelijk voor GM.
Overigens lijkt het me helemaal niet onwaarschijnlijk dat GM een plan heeft om op basis van de 9-5 een Buick in China specifiek voor de Chinese markt te bouwen. Buick is groot in China en China is een groeiende markt. Er valt daar veel meer te halen dan hier in Europa.
Mavada zegt
Meesterlijk van Victor Muller, goed publiciteitsstuntje om nog ff snel naar Motown te vliegen.
JW zegt
Zoals al elders gesteld werd:
“Lutz should probably have also been included in the deal to sell old tools to China.”
Stender zegt
SAAB’s death: take 13
Jammer dat het allemaal zo lang moet duren, en uiteraard ook jammer als SAAB inderdaad aan een langzame dood sterft..
marque zegt
Mijn zweeds is nog niet perfect – maar als ik het SVT artikel zo lees – zegt Bob niets over terreur, maar wordt hier het zweedse woord “terror” gebruikt als “angstig”.
Dus hij zegt iets als: “Beter angstig om het einde van Saab, dan angst zonder einde”.
Iets minder heftig lijkt me. :)
klaas zegt
@marque: Hij heeft ook gewoon gelijk. Dit slepende gedoe is voor niemand goed. Laat SAAB toch waardig aan haar einde komen.
Laue zegt
@klaas:
met een oplage van 1000 stuks á 9-5 3.5 V6 twinturbo 4×4
tha_rizzo zegt
@klaas: Dit is wel iets wat GM zelf in de hand heeft, ze waren ook zo bezig met Opel
“We gaan het verkopen. Toch niet. Nah, toch maar wel” Obama had GM gewoon failliet moeten gaan.
Dit zijn gewoon kansloze spelletjes die ze spelen.
sonett zegt
Laat nonkel BOB maar vlug op rust gaan
integralechubasco zegt
gek dat VAG wel zo nodig alfa romeo wilt kopen maar voor saab geen plekje heeft…
T-Spark zegt
De reden waarom GM Saab liever failliet laat gaan dan het te verkopen is heel erg simpel, ze hebben een reken sommetje gemaakt:
Als ze Saab ontbinden dan geeft dat ze €X kosten, maar ze hebben minder concurrentie voor hun andere merken (vooral in de VS, dus €Z aan extra inkomsten. Als ze Saab verkopen hebben ze €Y aan verkoop inkomsten maar daardoor lopen ze de inkomsten €Z mis. Dus: Als X+Z > Y-Z (waarbij X een negatief getal is) wordt Saab ontbonden, terwijl bij X+Z Y-Z dus wordt Saab ontbonden.
(Dit is min of meer ook hoe destijs besloten is dat de andere DSB niet zouden/wouden redden)
EJS zegt
Zonde, maar ik snap het wel.. Kans is groot dat wel verkopen op lange termijn hen gewoon meer gaat kosten, en dat willen ze niet..
r.i.p. saab..
mobility-design zegt
@ T-spark.
Wat je schrijft klopt natuurlijk helemaal. Daar komt nog bij dat ik denk dat ze van die dure fabriek in Zweden af willen met die lastige vakbonden en lastige sociale regering. Daar moetten de Amerikanen niks van hebben. Zeker nu ze in de meeste andere GM fabrieken toch al overcapaciteit hebben.
Ik vermoed dat ze als het economisch weer beter gaat de ze merknaam doen herrijzen met gerebadgte Amerikaanse modellen. Mark my words
Svenska Aeroplan AB zegt
Sjiek om dit te roepen terwijl je bedrijf nog in gesprek is met zeer willige kopers…
Sjiek om dit te roepen terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor de ’terreur’…
Bob is nooit te betrappen op enige subtiliteit, maar dit is gewoon schofterig!
Vanquish zegt
Dit is geen kwestie van kunnen maar van willen. Stomme Amerikanen ook…
Svenska Aeroplan AB zegt
En aan de andere kant dit zeer positieve bericht van Times Online weer: http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/leisure/article6982322.ece
Saab terug in de rally-sport! Leuk!
Maar nog wel ver weg…
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: waar lees jij het woord rallysport? Volgens mij hint Ecclestone alleen maar op de Formule 1:
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Vanquish: klopt, er zijn deze hele soap zooooooveel kopers geweest! Begonnen met 30, daarna steeds eraf/erbij. Ik denk dat er bijna 50 namen de revue zijn gepasseerd…
Er zijn veel partijen die Saab graag willen kopen, maar wil GM verkopen???
rhinoceros zegt
Ze hadden Bob Lutz beter gratis meegegeven met oude productielijn van huidige 9-5 en oude 9-3 naar China !
Hij heeft al die jaren bewezen dat hij het niet kan, behalve e eigen zakken vullen en nu komt hij eeen beetje spotten met alle personeelsleden, toeleveranciers, dealers en klanten. Misschien moeten ze net als bij Berlusconi maar eens een Saab modelwagentje op zijn sm… gooien, eens kijken hoe sterk hij Saab dan vindt. De zakkenvullers van GM hebben het nooit gekund en zullen het nooit kunnen!
robbie zegt
“Het wordt geen Buick, niet in de VS, niet in China en nergens anders. Het is triest dat de auto waarschijnlijk nooit het daglicht zal zien, al is hij nog zo fantastisch.”
Duh, nogal logisch dat de (nieuwe) 9-5 niet een paar Buick badges zal krijgen en op die manier in China verkocht zal worden. Wel is het nog steeds heel goed mogelijk dat de productielijn naar China gaat. Waarom? Op een productielijn kan je prima verschillende auto’s bouwen. Zeker als het platform waar die auto’s op gebaseerd zijn (vrijwel) identiek is.
Kijk bijvoorbeeld maar naar de Mitsubishi Carisma, Volvo S40 en V40 die werden ook allemaal op dezelfde lijn geproduceerd. En ook de Mercedes ML-Klasse, GL-Klasse en R-Klasse rollen in Amerika van dezelfde productieband.
Aangezien de (nieuwe) Saab 9-5 net zoals de Opel Insigna en Buick modellen gebaseerd is op het nieuwe Epsilon 2 platform van GM is het dus zeer lucratief voor GM om de (straks) nutteloze productielijn van de nieuwe Saab 9-5 te verplaatsen naar China om er daar Buick’s mee te bouwen.
Deze Buick zla natuurlijk (visueel) geen enkele overeenkomst hebben met de nieuwe Saab 9-5. Als GM besluit om Saab op te heffen zouden ze wel gek zijn als ze niet zouden besluiten om de productielijn van de Saab 9-5 niet ergens anders in de organisatie te gebruiken.
Om het minder verwarrend te maken zou je die productielijn ook kunnen omschrijven als GM Epsilon 2 productielijn met Saab 9-5 accenten ipv als Saab 9-5 productielijn.
robbie zegt
Even voor de duidelijkheid, de volgende auto’s worden allemaal gebouwd op het Epsilon 2 platform:
Current and announced vehicles built on Epsilon II:
2009 Buick Regal (China)
2009 Opel Insignia
2010 Buick LaCrosse
2010 Saab 9-5
2011 Buick Regal (North America)
Concept vehicles built on Epsilon II:
2007 Buick Riviera
2007 Opel GTC
Potential future vehicles to be built on Epsilon II:
Cadillac XTS
Chevrolet Impala
Chevrolet Malibu
Daewoo Tosca/Chevrolet Epica
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Epsilon_platform#Epsilon_II
GM kan de productiefaciliteiten (met wat aanpassingen) dus prima gebruiken voor de productie van een ander model op hetzelfde platform. Het aanpassen van een bestaande productielijn voor enkele (tientallen) miljoenen is immers nog altijd goedkoper dan het kopen van een compleet nieuwe productielijn voor een veelvoud van dat bedrag.
klaas zegt
@robbie: zie mijn eerdere post. Precies om de reden die jij aangeeft denk ik niet dat er een complete productielijn bestaat voor de 9-5. Het is de bedoeling geweest de 9-5 naast de Insignia te bouwen op de zelfde lijn. Dat betekent dat er wel persstukken en zo zijn voor de 9-5 maar geen productielijn.
Het is de vraag wat er nog in Zweden staat. Is de volledige 9-3, oude 9-5 productielijn verkocht? Of zijn alleen de delen die niet herbruikbaar waren in een ombouw naar de nieuwe 9-5 lijn verkocht?
robbie zegt
@klaas: het is inderdaad een beetje vaag wat er nou precies in Zweden staat (en wat er nog in Rüsselsheim staat). Zoals ik het (tussen de regels door) begrepen heb staat het er momenteel als volgt voor:
Productielijn oude 9-5: afgebroken en verkocht (en verscheept?) naar China om gebruikt te worden door BAIC.
Productielijn 9-3 = compleet en afgelopen maand uitgebreid/omgebouwd om ook de 9-3 cabrio te kunnen bouwen. Die werd namelijk tot voor kort gebouwd bij Magna-Steyr in Graz (Oostenrijk).
Productielijn nieuwe 9-5, er zijn op dit moment enkele preproductie en testauto’s gebouwd van de nieuwe 9-5. Die zijn in Zweden gebouwd op een huis, tuin en keuken productiemethode. Dus zonder de volledige productielijn. Het was/is de bedoeling dat afgelopen maand tijdens de vakantie de productielijn van de nieuwe 9-5 compleet opgebouwd zou worden in Zweden, ik vind het dan ook raar dat grote delen van de productielijn naar verluidt nog steeds in Rüsselsheim zouden staan.
Vandaag is (als het goed is) in Zweden de productie van Saab voor het eerst sinds half december weer opgestart. De 9-3 zullen we zonder twijfel gewoon weer kunnen bouwen, maar ik vraag me sterk af of de nieuwe 9-5 ook wordt gebouwd. En als die al wordt gebouwd op welke manier dat dan is. Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat er enkel pas voorserie en/of pre-productie exemplaren gebouwd worden op een houtje-touwtje productielijn.
Grote kans dat Saab pas de volledige productielijn van de nieuwe 9-5 gaat opbouwen op het moment dat er een koper is gevonden. Het is namelijk redelijk onlogisch om een complete (en dure) productielijn op te bouwen als je niet eens zeker weet of je dat model wel gaat bouwen. Je kan dan beter nog even je opties openhouden en zorgen dat je delen van die productielijn snel kan verplaatsen naar andere delen van de wereld. Zoals bijvoorbeeld China om daar Buick’s te bouwen.
robbie zegt
@klaas: ook de Saab fanatici van saabsunited.com zijn er nog steeds van overtuigd dat er delen van de productielijn vanuit Duitsland naar China verscheept gaan worden:
The original story was about the remaining 9-5 tooling that’s sitting in Russelsheim, Germany. It’s this tooling and equipment that’s apparently earmarked for movement to China on the 15th, in the event that Saab are closed instead of sold. Though don’t be surprised now if that date’s been moved back to corroborate Mr Weinmann’s story.
http://www.saabsunited.com/2010/01/gm-deny-9-5-tooling-story-call-us-stupid.html
Als zelfs de fanboy’s het zeggen moet er toch wel een kern(tje) van waarheid inzitten?
David Joost zegt
De strijd is nog lang niet gestreden.
http://www.saabsunited.com
GM speelt een vuil spelletje, het is echter nog maar de vraag of ze daar mee wegkomen…
Griffin up!
Tim zegt
En dan is er weer een andere GM topman die iets anders zegt. Het wordt er niet duidelijker op. Ik schat dat we morgen meer weten…
danny zegt
ik rij nu met mijn tweede Saab, heb ervoor met diverse Audi’s gereden en Rover. Ik was niet van plan om nog ooit iets anders te kopen. Ik snap niet dat men zo’n degelijk merk dat niet alleen betrouwbare, maar mooie wagens maakt, teniet kan laten gaan.
JJ zegt
Ze zeggen het zelf. GM is in al die jaren niet in staat geweest om van Saab een winstgevende autobouwer te maken. Kortom; Bob Lutz is een Lutzer en is bang om met een neiuwe eigenaar zijn gezicht te verliezen. Het neiuwe woord van 2010 “Lutzer”
Ahura zegt
Tja GM wil overduidelijk Saab gewoon dood laten gaan tenzij er écht een hoog bod wordt gedaan. Ik ga d’r maar vanuit dat het niet gaat lukken. Wel lullig voor de werknemers, die zitten continue in de onzekerheid
lincoln zegt
een echte vent pakt gewoon zijn verlies .. klaar ..
Simpson zegt
achteraf bekeken zal het vanaf het begin wel duidelijk zijn geweest.
die amerikezen hebben de technologie er uit gehaald en laten het nu doodbloeden, wat is nou een merkje meer of minder voor GM?
laat dat maar aan amerikanen over om iets dood te laten bloeden.
ik denk dat het voor de bieder neerkomt op een astrologisch bedrag neertellen voor alleen het merkje zonder gebruikmaking van technieken of onderdelen.
Ik hoop stiekum wel een beetje dat dit GM op de een of andere manier nog eens vreselijk gaat opbreken. Maar ze hebben vaker met dit botte bijltje gehakt, dus ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ robbie: stond in de begeleidende tekst ‘Formule 1 zal onwaarschijnlijk zijn, dus hij doelt wellicht op een terugkomst in de rallysport gezien de kosten en de heritage’. (bron saabsunited.com)
@ Simpson: ‘achteraf bekeken’? Het is nog niet helemaal achteraf hoor! Na 31 december en 7 januari wordt nu 15 januari als D-Day genoemd…
robbie zegt
Nog even wat informatie van (waarschijnlijke) Saab werknemers:
Het lijkt er dus op dat de BIW (Body In White) en andere cruciale onderdelen voor de nieuwe Saab 9-5 nog gewoon in Duitsland gemaakt worden en vervolgens naar Zweden worden gestuurd. Het gaat slechts om zeer kleine aantallen als ik het goed begrijp en ze worden afgebouwd op de reguliere Saab productielijn. Er staat dus als ik het goed begrijp GEEN COMPLETE productielijn voor de nieuwe 9-5 in Zweden.
Het enige wat ze hebben is een soort bouwpakket dat ze inelkaar zetten op de reguliere productielijn.
Cantago zegt
Ik denk dat we nu echt dicht bij het einde zijn… Maarja, dat dachten we al vaker!
Search zegt
Ze hebben bij GM geen idee wat ze met al die merken moeten en durven ook maar geen beslissingen te nemen, ze hadden gewoon failliet moeten gaan of Obama had de complete directie eruit moeten trappen.
robbie zegt
GM says Saab is closing – no viable bid yet
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100111/ANE/301119869/1265#ixzz0cKM6ch9Q
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2010%5c01%5c11%5c367755&SectionId=BilMotor&menusection=BilMotor;BilMotornyheter
Bye, bye Saab!
PS Zoals ik al eerder voorspelde zou het nieuws vandaag bekend gemaakt worden ;)
Jonathan zegt
@robbie: ah Robbie toch, niets maar dan ook niets is officieel, het nog steeds roddels, GM speelt een spel en ik moet eerlijk zijn dat dit nog steeds hoopvol is nu ze het bedrag hebben bekend gemaakt nl. 450 miljoen dollar
vandaag rolt deze lekker van de band…
Kyanite zegt
Gewoon de stekker eruit…. bij GM. Wat een stelletje arrogante pisbakken zijn dat zeg. Eerst lieten ze de hele wereld met verbazing toekijken wat ze met Opel deden, nu weer een zelfde soort verhaal met Saab….
Laat Spyker of wie dan ook gewoon de boel overnemen, als dan de boel klapt dan is dat het probleem van de volgende eigenaar.
aise zegt
Ik zie het nu na al het slechte nieuws van vandaag toch wel positief in na dit bericht:
Genii werkt hard aan financiering Saab-bod
Uitgegeven: 11 januari 2010 19:02
Laatst gewijzigd: 11 januari 2010 19:02
AMSTERDAM – Genii Capital, de Zweedse zakenman Lars Carlstrom en Formule 1-baas Bernie Ecclestone werken hard aan een volledig gefinancierd bod op Saab, onderdeel van General Motors (GM), meldt de Zweedse krant Dagens Industri maandag.
© Autoweek”Ik heb contact gehad met GM, dat ons het begin van de week heeft gegeven. Dat interpreteer ik als maandag tot en met woensdag”, aldus Lars Carlstrom tegenover de krant.
Het doel is om een bod tussen de 500 miljoen Zweedse kronen en 1 miljard (48 miljoen euro tot 96 miljoen euro) gefinancierd te krijgen.
Volgens bronnen van Dagens Industri is vrijdag 15 januari de laatst mogelijke dag voor een bod.
Bod
“We moeten garanderen dat we het bod rond krijgen zonder de lening van 4,2 miljard Zweedse kronen (407 miljoen euro) van de European Investment Bank (EIB). Dat is een onvoorwaardelijke eis van GM”, aldus Carlstrom, die daaraan toevoegde dat niemand weet of de lening zal worden verstrekt door de EIB.
Daarnaast heeft GM aangegeven dat een nieuwe eigenaar de verantwoordelijkheid voor Saab moet kunnen nemen op de lange termijn.
In totaal is een financiering nodig van 10 miljard Zweedse kronen (1 miljard euro).
Vorige week bracht bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker Cars een nieuw bod uit op Saab.
Sterk bod
“Ik ken Victor Muller goed en weet dat Spyker een sterk bod heeft gedaan waar GM moeilijk nee tegen zal kunnen zeggen”, zegt Carlstrom, die verder stelt dat de enige reden dat GM het eerste bod van Spyker heeft afgewezen, is dat het was gefinancierd door de Russische Antonov-familie.
“Nu zijn de Russen vervangen door private investeerders uit Nederland”, aldus Carlstrom tegenover de krant.
© Novum
http://www.nuzakelijk.nl/beurs/2160133/genii-werkt-hard-financiering-saab-bod.html
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: wat me bevreemd is dat het lijkt alsof je er blij mee bent..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: dit zijn trouwens errrrg oude berichten en wederom een mooi voorbeeld hoe de media werkt… Is hetzelfde Ed Whitacker verhaal, iets anders geïnterpreteerd.
Dus svp niet als waarheid aannemen…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik ben niet ‘blij’ als Saab opgeheven zal worden, ik heb namelijk niks tegen het merk, zijn werknemers, fans, klanten of wat dan ook. Maar ik zag wel al een tijdje in dat a) De markt voor Saab niet geweldig is en b) Dat GM Saab liever ziet verdwijnen dan verkoopt. De manier waarop alles nu gaat bewijst in mijn ogen dus alleen maar dat ik dat goed het aangevoeld.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
SAABISTEN KAPEN DE FACEBOOKSITE VAN DE DETROIT MOTORSHOW!
http://www.facebook.com/NorthAmericanInternationalAutoShow?ref=nf
Hahahahaha! Fantastisch dit!
Warms my heart…
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: wat is precies een oud verhaal? En wat bedoel je met “hetzelfde Ed Whitacre verhaal”? Het feit dat Ed Whitacre vandaag op de Detroit Autoshow heeft gezegd dat er geen enkel fatsoenlijk bod op Saab is binnengekomen? Lees het anders hier ff na:
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2010%255c01%255c11%255c367755%26SectionId%3DBilMotor%26menusection%3DBilMotor%3BBilMotornyheter
Vertaling (stukje)
Of doelde je soms op het productieverhaal van de nieuwe 9-5? De productie is vandaag idd opgestart en heel feestelijk is vandaag voor het eerst sinds lange tijd een 9-3 Cabrio in Zweden ipv Oostenrijk van de band gerolt. Maar woordvoerder van de Zweedse vakbond verteld dat er naast de 9-3 en oude(!) 9-5 (Estate?) alleen maar prototypes/testauto’s van de nieuwe 9-5 worden gebouwd. En dan ook nog eens in hele lage aantallen. Weet je waarom?
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.697999
Daarnaast zegt deze meneer ook nog eens dat de exemplaren van de nieuwe 9-5 die momenteel in Zweden worden gebouwd veel meer handwerk en tijd kosten dan met een normale productielijn het geval zou zijn. Zoals je in mijn eerdere reacties al kon lezen noemde ik dit een houtje-touwtje productiemethode.
Het is algemeen bekend dat de meeste delen van de nieuwe 9-5 rechtstreeks uit Rüsselsheim (op dit moment) en in Zweden mogen ze de boel met veel handwerk vervolgens als een bouwpakket inelkaar zetten op een slakkentempo. En daarnaast zijn die nieuwe 9-5’s niet bedoeld voor klanten, maar slechts als testauto’s die later (zoals gebruikelijk in de autoindustrie) in de shredder zullen verdwijnen.
Saabie zegt
Hij geeft dus toe dat GM nagelaten heeft te investeren en dat het nu hopeloos is geworden.
Jammer, het is overduidelijk dat GM SAAB nooit heeft willen verkopen.
Zonde, een excentriek merk verdwijnt. We gaan over tot de orde van de dag en allemaal vw, bmw of een van die andere grijze merken rijden.
griffon zegt
Het is Spyker vooral te doen om (een deel van) het dealernetwerk in de VS te kunnen gebruiken om Spyker modellen te verkopen. De ‘early adapters’ die voorop willen lopen met ‘nieuw, exclusief en uniek’ betalen de ontwikkelingskosten. De huidige Spykers zijn ontwikkeld, maar ‘nog niet op iedere straathoek te krijgen’.Het dealernetwerk van Saab kan hier zijn nut bewijzen. Zet een Spijker in je showroom en je trekt kopers die meer úit kunnen geven dan de gemiddelde Saab rijder. De duurdere Saabs staan in dezelfde showroom en worden ook bekeken.
Daar kan Saab zijn voordeel mee doen. De Spykers krijgen een grotere afzetmarkt en Saab wordt exclusiever. Saab kan kan blijven innoveren en Spijker kan meer verkopen. Superdeal lijkt mij. GM hoeft hier geen last van te hebben. Als GM een goed bod krijgt én het risico van nu en later bij de koper kan onderbrengen, zijn ze beter af dan wanneer ze Saab sluiten. Sluiten betekent Amerikaans belastinggeld weggooien en kwaad bloed zetten in Europa. Geen goed perspectief lijkt mij. Een deal met Spijker zal GM een hoop ellende besparen. Dus laat ze ‘Spykers met koppen slaan’.