Op de autoshow van Genève in maart zal Alfa niet alleen de langverwachte Giulietta meebrengen, maar tevens drie (heel) verschillende varianten van de opvolger van de 159. Er zullen een sedan, coupé en cabriolet getoond worden, elk ontworpen door een ander Italiaans designhuis.
A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) bestaat dit jaar 100 jaar, dus een gekke stunt is wel op z’n plaats. Stilo Bertone zorgt voor een tweedeurs coupé, Pininfarina doet de cabrio en Italdesign Giugiaro neemt de sedan voor zijn rekening. Dit zal ongetwijfeld voor opmerkelijke verschillende modellen zorgen. Om een idee te geven hoe anders deze ontwerpers tegen een auto aankijken hoef je alleen maar de Ferrari Dino erbij te halen, waarvan Pininfarina de eerste en Bertone de radicaal gewijzigde tweede generatie verzorgde.
Of Alfa de nieuwe auto, die wellicht Giulia gaat heten, ook daadwerkelijk in deze drie varianten zal uitbrengen valt nog te bezien. Logischer lijkt het dat ze even afwachten welk model het best ontvangen wordt en dat ze vervolgens alle versies van de productieauto op deze ontwerpstijl baseren. Hoe dan ook staat ons eindelijk weer eens een hoop mooi nieuws van Alfa te wachten, en dat werd tijd. (via insideline)
Flapkees zegt
Ben benieuwd!
carpicture555 zegt
ik ook!
carwoman-ilse zegt
Ik ben erg nieuwsgierig… kijk er naar uit om de ontwerpen te zien!
@carpicture555: ik denk dat het voor een groot deel komt door het imago wat alfa heeft. En dat is dat het nogal technisch ‘probleem’auto’s zouden zijn… (al vind ik dat niet maar goed denk 80% hier wel)…
bmw zegt
@carwoman-ilse: het gekke is dat ze een heel tegenstrijdig imago hebben. Velen erkennen dat het auto’s met een bijzonder design zijn en dat er een aantrekkingskracht van uit gaat. Maar tegelijkertijd tekenen velen toch geen bestelbon, omdat de ratio hen in de richting van andere merken duwt. Nochtans is een Alfa niet duur voor wat je krijgt. En staat een Mito prachtig bij zowel man als vrouw als alles daar tussenin. ;-)
Jipp zegt
@bmw: Ik ken veel mensen die toch maar een andere auto kiezen dan een alfa omdat hij veel duurder is, ook in de lease, of wel in het onderhoud…
Nijntje_ zegt
eerst zien dan geloven is hier wel op z’n plaats…
carpicture555 zegt
ben alleen bang dat we ze toch nooit allemaal op de nederlandse wegen zullen zien aangezien wij alleen maar golfjes, polotjes en astraatjes willen rijden hier…
Laue zegt
@carpicture555:
Dat komt omdat we liever niet stil langs de kant staan.
(klassieke grap)
Peter zegt
@Laue: Wat een intelligente en volwassen opmerking.
mashell zegt
Nu 3 totaal verschillende concepts? Dat betekend dat er nog niets besloten is en het dus nog wel zo’n 5 jaar gaat duren voor er een opvolger van de 159 is.
Timmie zegt
Aha, 3 verschillende modellen. Het lijkt erop alsof ze daar bij Alfa marktrisico echt zo klein mogelijk willen…
hanz zegt
ben ook zeker benieuwd!
ik vind de 159 een mooie wagen en een aanwinst op de weg, dat schept iig verwachtingen
GTA_Torino zegt
Iemand meer kennis over wat de rol is van CentroStile (FIAT-group eigendom) in Turijn, naast de ontwerp-huizen waarvan sprake? Ik ging er vanuit dat zij daar toch de gehele styling van het merk bepalen?.. of is dit even een kruisbestuiving om dan van het originele idee tot de finale concept te komen?
FeRaRi zegt
ben benieuwd
John zegt
Gaat Wouter naar Geneve of moet ik zelf gaan?
Megakix zegt
Gaaf om deze 3 topontwerpers gebundeld te zien om Alfa weer op de been te helpen ! Hoewel Bertone natuurlijk zijn naam meermalen te grabbel heeft gegooid door o.a. Opel te voorzien van zijn badge (beetje Jan des Bouvrie gevoel..).
Jipp zegt
dat grapje heeft alfa toch ook gedaan met de keuze van de 156, ze lieten 3 modelhuizen een ontwerp maken die wel aan een paar dingen moest voldoen zoals de grille… of heb ik dit nu helemaal fout gezien ergens…
Peter zegt
@Jipp: Geen idee waar je dat vandaan hebt want bij mijn weten was de 156 een ontwerp uit eigen huis door Walter Da Silva.
Citrofiel zegt
Dat klinkt erg leuk! Ik ben benieuwd naar de verschillende visies van de designhuizen op eenzelfde model. De gelegenheid om ze op deze manier te vergelijken heb je niet vaak.
r2p2 zegt
De opvolger verwachten we volgend jaar dus het design van die auto is zo goed als af. Daar zullen deze 3 concept cars geen verandering in brengen.
Gijsm zegt
waarom zou je deze goddelijke auto uberhaupt willen veranderen, in mijn ogen is dit de mooiste sedan ooit gemaakt.
mastertjen zegt
@Gijsm: Ja inderdaad. Zelf na 4 jaar oogt ie nog veel beter dan de concurrentie. Perfect gewoon.
AudiQuatro zegt
3 varianten hopelijk een coupe:P
northspotting zegt
Het klinkt leuk, maar op deze manier duurt het natuurlijk nog wel heel lang voordat de opvolger van de 159 in de showroom staat…
PAN zegt
Straks 3 mooie bakken en er geen een daadwerkelijk in produktie zien…. Verdorie. VW komt elke paar jaar met een opvolger zodat je, als je een nieuwe auto wilt, niet tegen hetzelfde dashboard aan het staren bent. Dit zouden ze bij alfa ook moeten doen…
Lexx zegt
Nee, verkeerde opmerking!!
Bij VW vindje het na een jaar al saai als het niet eerder is… Het is eigenlijk een saai merk.
Alfa daarin tegen is tijdloos Mooi!!@PAN:
EJS zegt
Klinkt leuk! Ben wel benieuwd naar de drie resultaten, de designhuizen kennende zal het wel écht anders zijn alledrie..
cheetacars zegt
van Pininfarina, Bertone & Giugiaro valt wel wat te verwachten gezien de Alfa’s in het verleden van hun ^^
Ik hoop dat ze wel meer Alfa worden (dus een mooi sportief uiterlijk) dan de Giulietta en de MiTo, 3 die de naam Giulia waardig zijn.
Cardesigner zegt
Kan niet wachten!
vla zegt
Komt die 2.0 daar nu in?
Citrofiel zegt
@vla: Welke 2.0? Ik ken wel een 1.8 (1750) turbo met 200 pk, maar komt daar nog een 2.0 boven dan?
vla zegt
@Citrofiel:
Oei, ja, die 1.8 dus. :P Komt die daarin?
Citrofiel zegt
@vla: Hij ligt al in de huidige 159 en het is een erg nieuwe motor, dus het lijkt me erg sterk als hij niet in de opvolger komt te liggen. ;)
vla zegt
@Citrofiel:
:o Hoe kon ik dat missen! :P Merci. ;)
Jipp zegt
@ peter, ik dacht dat het de 156 was, maar kon ook een ouder type zijn, ze hebben het iig al wel eerder gedaan.
Cantago zegt
Eindelijk komt er weer een nieuwe Alfa! Ik weet het, het is niet zo boeiend allemaal, maar toch weet een Alfa altijd wel iets los te maken bij me, mooie auto’s vaak! Ik kan niet wachten op wat er komen gaat, haha;)
Reginald zegt
Eindelijk werd tijd.
Autoblog: Ik mis eigenlijk nog de nieuwe foto’s van de Giulietta in het zwart.
http://www.autoedizione.nl/2010/01/05/giulietta-gespot-in-het-zwart/
Cardesigner zegt
@vla, die 1750, das een prachtige motor voor deze auto. Ik hoop het van harte!
Vanquish zegt
Dit wordt leuk! :D
Zelf verwacht ik het meest van Giugiaro. De 159 vind ik nog steeds het meest briljante uiterlijk hebben van alle “normale” auto’s die ooit gemaakt zijn. Dat is nogal wat. Hopen dat ze dat nog een keer flikken!
Vincenzo zegt
die 3 modellen zijn gewoon voor de show hoor….100 jaar iemand?
Het gaat een mooi 2010 worden….eerst de Giulietta in maart! En dan de Giulia later in het jaar de eerste foto’s hoop ik.
BLijven jullie maar in die saaie duitse hokken rijden, koop ik lekker Italiaans.
ralfcars zegt
Hm.. die giulietta vind ik maar niks.. lelijke achterkant.. en te schattige voorkant..
Die drie 159’s daar in tegen ben ik Héél erg benieuwd naar:D, nu al een prachtige auto
Daan zegt
Fijn om te horen, maar laat ze nu eindelijk is rwd zijn, anders kunnen de italianen niet opboksen tegen de duitse premium merken, en het wordt toch is hoog tijd dat alfa dat wel gaat doen!
Alfa mannetje zegt
hoor ik van Audi nooit….vreemd.
Alfisti zegt
Joepie!!! :D
Ik kan niet wachten tot het moment dat ABHD weer ’n reisverslag van Geneve gaat tonen! Of misschien kunnen we de verschillende designs al wel eerder zien. Ik ben in ieder geval wel erg blij dat ze de auto’s laten ontwerpen door Italiaanse designbureaus. Anders krijgen we nog meer van die saaie Duitse pruttel… :P
alfa mannetje zegt
hou dit maar in de gaten : http://www.autoedizione.nl/
Reginald zegt
@alfa mannetje: Groot gelijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk!
Ben erg benieuwd, die top-ontwerpers op een rij…
Alhoewel Pinifarina natuurlijk wel eniszins ‘hoer van de commercie’ is geworden met zn Hyundai’s en Mitsubishi’etc.
Ook goed dat Alfa terug gaat naar echte namen voor auto’s trouwens.
RobTWo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ook Bertone (o.a. Opel Ashtray) en Giugiaro (o.a. Daewoo Matiz) hebben wel wat vreemde dingen gedaan, hoor.
Jipp zegt
@RobTWo: die deawoo matiz was ontworpen door italdesign maar wel eerst bedoelt als fiat Cinquecento maar werd afgekeurd…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ gijsm: dat zei iedereen ook toen de 156 opgevolgd werd… en kijk nu eens!
Dus wees gerust, komt wel goed…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ RobTwo: klopt… zal wel weer mijn romantische idee zijn dat deze jongens te goed zijn voor die merken…
Maarja, de pijp moet roken niet?
Bert zegt
Aangezien de 159 opvolger volgend jaar in de showroom moet staan lijkt het me heel sterk dat ze NA geneve gaan kijken welk ontwerp ze gaan gebruiken.
Ik denk dat er al gekozen is en dat ze dit puur als stunt willen doen, en ook om de designhuizen weer in de picture te brengen.
Reginald zegt
@Bert: En Alfa Romeo uiteraard ook ;)
Flapkees zegt
Het is dat ze geen SUV gaan maken. Anders zag een hoge Brera voor me.
Flapkees zegt
Edit vorige reactie: + ik
Michael zegt
Ik zie er naar uit, ben erg benieuwd:D! Nu hopen dat ze er ook geld insteken en er productieversie’s van gaan maken!
CSL zegt
laat me raden, het wordt weer een ultra saaie en de zoveelste voorwielaandrijver!
alfa mannetje zegt
@CSL: nee we hebben het niet over Audi , maar Alfa !
ik hoop dat ik je geholpen heb bij deze .
Smokin zegt
@Jipp,
Die mensen zullen met name voor een Skoda oid kiezen, BMW en Alfa doen niet voor elkaar onder qua kosten en onderhoud
alfa mannetje zegt
Jipp. staat je brommer wel op slot ?
CJJ zegt
Komt er geen estate?
alfa mannetje zegt
als jij hem dan koopt komt er een, pas dan kan de schoorsteen roken.
Lieve koekjes worden nl. niet gebakken.
Euphoric77 zegt
@smokin
Kijk nu eens naar wat jezelf zegt, BMW en ALFA doen niet onder voor elkaar in kosten en onderhoud.
Alhoewel ik 1000 keer liever een ALFA zie rijden dan een BMW, krijg je over het algemeen toch echt meer waar voor je geld bij de Duitser. Hier heb ik het over prestaties, en ook nog steeds qua degelijkheid. En iedereen kan hier wel vertellen dat de kwaliteit verbeterd is, maar ik heb in zo veel ALFA’s gezeten waar zo veel kleine mankementen, puur alleen electronisch van aard, waren, waarvan ik gewoon weet dat de Duitse merken dat in veel mindere mate hebben.
Zoals al eerder omschreven, ALFA streelt het oog, echter de perceptie van de consument is toch dat in Autoblog’s favoriete term de Duitse “Premium” merken toch over het algemeen een klasse hoger geacht worden.
Dit merk je o.a. ook aan de dealers (uitzonderingen daargelaten), stap maar eens een ALFA of een BMW garage binnen. Natuurlijk is dat relatief irrelevant, maar goed.
Alfa mist helaas ook topklasse modellen in hun gamma, zoals AMG/M/S of RS bij de Duitsers. De GTA’s laten het in deze titanenstrijd ook meestal liggen.
Die perceptie van mensen betreffende ALFA is gewoon zo, dat terwijl er fantastische modellen uit de fabrieken rollen en dat is een perceptie die ik deel en die door vele jaren is opgebouwd.
Naar mijn mening is ALFA gewoon een merk dat zich net niet goed weet te positioneren en idd met de 3 Grote Duitsers zou moeten gaan concurreren over het gehele gamma.
Zodra er een Alfa is die op vele vlakken gelijkwaardig of zelfs beter is dan de Deutsche 3, komt er bij mij meteen een ALFA. Helaas is er nog een lange weg te gaan ….
CSL zegt
@Euphoric77
Mischien als Volkswagen Alfa overneemt en zo eindelijk redelijk fatsoenlijke auto’s van kan maken.
Daar zijn de duitsers nou eenmaal goed in.
alfa mannetje zegt
@CSL en 77: de VAG groep scoort het slechtst in de autobild 100.000 km met 4 modellen achteraan. Van de 10 met de meeste klachten van klanten zijn er 4 van de vAG groep.
Nee laat maar . En wij willen geen klinisch gemaakte auto voor de massa. In de Autovisie scoorde de gti een plaats helamaal achteraan. Dood geperfectioneerd heet dat.
AlfaAlex zegt
Kans is groot dat de 166 opvolger een achterwielaangedreven (Chrysler-) platform gaat krijgen. Als ze van de 159 opvolger ook een achterwielaandrijver kunnen maken lukt het Alfa om heel veel klanten die zijn afgehaakt begin jaren 90 (Alfa 75! laatste ‘echte Alfa’ met achterwielaandrijving) terug te krijgen. Hoop werkelijk dat iemand in de Fiat top inziet dat dat cruciaal is om oude klanten terug te krijgen die inmiddels bij BMW shoppen. Ijdele hoop waarschijnlijk….
JamesBond007 zegt
Als ze ‘m maar niet verpesten net zoals ze bij fiat met hun punto hebben gedaan, ben ik enorm benieuwd.
Camaro zegt
Ik vind de 159 echt enorm vet!
hopelijk verknallen ze ‘m niet!
Smokin zegt
Nee Euphoric77, Alfa’s en BMW’s doen in de praktijk niet voor elkaar onder in kosten en onderhoud. I’m sorry to burst your bubble.
Ten eerste ben je voor een BMW een mooie bak geld extra kwijt als je dezelfde prestaties en uitrusting wilt. Vergeet daarbij niet dat je bij BMW voor lederen bekleding + lichtmetaal + nav zo’n 6000 euro mag aftikken, terwijl dat bij de Alfa de helft is (Alfa 159 1.8 vs BMW 320i).
Ten tweede staan ze net zo vaak bij de garage, en zijn de onderdelen ongeveer even duur.
Goede en slechte dealers heb je van ieder merk, dat staat los van het merk zelf. De BMW dealer in mijn regio heeft ook geen goede naam, de Alfa dealer wel. Maar dat zou heel goed een uitzondering kunnen zijn.
Dat Alfa geen topklasse modellen heeft is waar (op Autodelta na misschien). Maar inderdaad een GTA kan niet wedijveren met een AMG. Het zou ook niet al te snugger zijn als ze dat wel zouden doen denk ik, want hun naaste concurrentie zou dan Ferrari en Maserati zijn.
VAG lijkt geen problemen te hebben met in-house competition, bij de FIAT groep houden ze dat beter gescheiden.
Smokin zegt
By the way, ook in de lease:
Alfa Romeo 159 Berlina 1.8 MPI Progression (4d) 140pk Lease vanaf € 550
BMW 3 Serie Sedan 318i (4d) 143pk
Lease vanaf € 629
En die bedragen zijn inclusief onderhoud, afschrijving etc.
Bron: http://www.directlease.nl
alfa mannetje zegt
http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek
KoFFiE zegt
Ik zit eigenlijk echt niet te wachten op een 159 opvolger, die ondanks zijn leeftijd nog altijd een zeer frisse verschijning op de baan is, imho zelfs nog altijd de mooiste in z’n klasse… En dat de populariteit in Nederland van die wagen zo laag is snap ik echt niet, hier in Belgie rijdt er toch behoorlijk wat volk mee rond, maar om een of andere gekke reden is dit apenlandje ook de 3de-grootste buitenlandse afzetmarkt voor Alfa Romeo (na Duitsland en Frankrijk)
Ooit zal er natuurlijk wel een opvolger voor moeten komen, maar ik heb een beetje schrik dat het design van het huidige model overtreffen een onmogelijke taak wordt…
alfa mannetje zegt
Nederland is het land waar per hoofd van de bevolking we de meeste verzekeringen hebben en ik op verjaardags feestjes het na 5 minuten graag over vrouwen ga praten.
Hierbij je antwoord , koffie.
6-In-Line-Ken zegt
@ Alfa mannetje ,
Heb je niets beters te doen dan op iedere reactie te liggen klagen .
Tevens ben ik het beu over het gezeik van , ja maar een Alfa heeft passie en emotie en zus en zo , ag kindjes toch …
In mijn ogen ( en dat is MIJN mening ) , heeft een BMW , Mercedes , Audi , Alfa , VW , FIAT , Jaguar , Ford , Toyota etc etc ook emotie en passie …
Tevens heeft iedereen een andere kijk op passie en emotie , anders waren we allemaal wel verliefd op het zelfde meisje ;)
Het is en blijft ijzer ( plastic , kunstof , carbon whatever ) of het nu een Alfa is of een BMW of een Suzuki !!
Rij wat je leuk vindt …
On topic : Vertrouwen in Alfa wordt ieder jaar slechter , ik hoop dat het gaat mindere door de komst van opvolger van de 159…
Alfa Corse zegt
@ 6-In-Line-Ken
Voor dat ‘emotie’ gevoel komt BMW nog altijd een bezoekje in Turijn brengen. Dit doen ze overigens al vanaf medio jaren ’70.
Zaken als ‘emotie’ gaat alleen autoliefhebbers aan.
Alfa Corse zegt
@ 6-In-Line-Ken
Een voorbeeld van een autoliefhebber over het begrip ‘emotie’:
http://www.youtube.com/watch?v=MOv4A_NFswY
6-In-Line-Ken zegt
@ Alfa Corse / Mannetje
Dus omdat BMW mijn merk is ben ik geen echte autoliefhebber ?
Reactie is een beetje kort door de bocht …
Tuurlijk komen ze in Turijn , Net zo goed als Alfa in Munchen komt ( over hoe maak ik goede auto’s en nog belangrijker hoe verkoop ik deze )!?!?
Emotie is persoonlijk net als smaak…
Groetjes van autoliefhebber
alfa mannetje zegt
”Dus omdat BMW mijn merk is ben ik geen echte autoliefhebber ?”
dat is je eigen conclusie die ik nu op mijn bordje krijg , raar ….
maar waarom moet alfa met bmw worden vergeleken, zal mij een zorg zijn wat bmw doet.
6-In-Line-Ken zegt
@ alfa mannetje ,
Als het jou een zorg is , lig dan niet zo te klagen rondom het gebeuren van Alfa heeft emotie en BMW niet ?!?!
Wellicht ben je net 18 en denkt alles beter te weten qua smaak en mening ;) ..
Mijn mening is dat BMW ook ” emotie en passie ” heeft … net als mijn broodrooster ( mijn mening wederom )
Na ga nu maar verder liggen klagen met je Alfa is super en alles erom is emotieloos etc…
Groetjes he van ja zou je niet zeggen … een autoliefhebber :D
Timo zegt
BMW word met alfa vergeleken omdat in de sixties Alfa “de wagen” was ,in de touring car waren ze niet te kloppen, hun imago stond een pak hoger dan BMW,
Bmw heeft alles op alles gezet om alfa te kloppen, en dan eindelijk met de 2002 hadden ze een winner op de touring car ch. ma nog steeds waren ze niet voorbij alfa voor de gewone consument…en dan kwamen de late seventies/begin eighties , Alfa dacht centjes te besparen door minderwaardige componenten te gebruiken, kregen we super ontworpen auto’s als de SUD en de GTV maar met minderwaardig gerief in elkaar gestoken…het staal was zo slecht dat je wagen op een week tijd roestplekken vertoonde, De Duitsers daarentegen die deden rustig voort met kwalitatieve auto’s te bouwen en veel klanten zijn dan naar BMW overgestapt.
Alfa draagt die naam nog steeds, soms onterecht want de laatste alfa’s zijn echt niet slechter dan de gemiddelde Fransman, ook niet dan vele Duitsers ,motorisch in mijn ervaring met VAG/alfa zijn de Italianen zelfs beter mits je ze goed behandelt.
En de belangrijkste ontwikkelingen ? Italianen : Common rail, multiair allemaal ontwikkeld door de Fiat groep ,dus men nmag zeggen wat men wil over Italiaanse wagens ik laat het over mij gaan, maar als men de motoren begint af te breken dan reageer ik …want ere wie ere toekomt…
CHRISS zegt
@6-In-Line-Ken
Het is en blijft ijzer ( plastic , kunstof , carbon whatever ) of het nu een Alfa is of een BMW of een Suzuki !!
Rij wat je leuk vindt …
Ik hoor het al, jij bent echt een autoliefhebber,haha. Ik ben blij dat je de emotie van Alfa niet begrijpt. Laat staan van ieder automerk als je ze zo beschrijft. Nu rij je BMW, morgen Toyota, overmorgen Lada. Jij bent geen autoliefhebber, je houdt gewoon van autorijden.
6-In-Line-Ken zegt
@ CHRISS
Emotie is zoals ik al zei , persoonlijk …
Zeker ben ik een autoliefhebber , denk dat autofreak beter op zijn plaats is ..
BMW is en blijft mijn merk , maar dat wil niet zeggen dat ik andere automerken en hun modellen niet kan waarderen ..
Er zijn hier nogal wat ”knaapjes” ( 16-17 jarige jochies op brommers die denken dat ze alles weten ) die hele grote oogkleppen op hebben en of last hebben van tunnelvisie ..
Wat ik bedoel : Alfa’s zijn prachtig , ja volgens wie dan ? is toch allemaal persoonlijk ..
Maar omdan meteen te zeggen dat Alfa een designmerk is en alleen maar auto’s maakt met emotie en passie …
De ”nieuwe” spider met 3.2 .. 4 wielaandrijving en 1600 kilo … rijdt als een zwabber … en kost absurd veel .. is hondslelijk etc etc … agja agja Alfa he , oei oei niet afkraken , emotie enzo :)
Groetjes van een autoliefhebber