Lee Noble is de oprichter van het automerk Noble. Hij verkocht zijn bedrijf in 2006 en is bijna twee jaar geleden vertrokken om zijn eigen ding te gaan doen. Dit is de eerste vrucht van zijn nieuwe merk Fenix Automotive: een lichtgewicht supercar met V8 middenmotor voor best wel weinig geld.
Deze brute Fenix zul je namelijk binnenkort kunnen kopen voor een (Britse) prijs van zo’n €83.500. Dat is nog eens wat anders dan de €223.000 die de nieuwste telg van Noble, de M600, moet opbrengen. Lee Noble is er dan ook van overtuigd dat hij 100 stuks per jaar moet kunnen verkopen, en dat lijkt ons zeker geen probleem, met die looks en voor die prijs.
Zelf vergelijkt Lee de auto met de Noble M12, maar dan meer gefocust. Hij ziet het ontwerp als een frisse start, met krachtige en aerodynamisch functionelere lijnen. Voor de aandrijving zorgt een Chevy LS3 V8 met 486 pk. Heb je iets meer geld te besteden, dan kun je ook voor de LS9 supercharged V8 uit de Corvette ZR1 kiezen. De monsterlijke cijfers daarvan kennen we natuurlijk: 647 pk en 819 Nm. In een auto die slechts 1.200 kg weegt moet dat voor een waar feestje zorgen: 160 km/h staat binnen 7 seconden op de klok terwijl de topsnelheid zo’n 320 km/h zal bedragen.
Momenteel wordt het eerste prototype van de Fenix gebouwd in Port Elizabeth, Zuid-Afrika, waar hij de komende tijd uitvoerig getest zal worden. In de tweede helft van 2010, waarschijnlijk rond september, is de auto te bestellen. Lee Noble heeft al eens laten zien dat hij een goed idee uitstekend van de grond kan krijgen. Laten we hopen dat het hem met deze Fenix weer lukt, want het klinkt allemaal veelbelovend. (bron: car)
Neal zegt
Gumpert Apollo front?
vla zegt
@Neal:
En de Gumpert Apollo is ontworpen met oog op appeal? :roll: De Gumpert is volledig ontworpen in de windtunnel. Dus alstublieft, doe eens wat research voor je weer zo’n idiote verwijting richting hier lanceert. Het is je volste recht om het te schrijven, en je mag het ook denken, maar het is een feit dat het gewoon niet zo is. Dat is gewoon zo, bij de Gumpert kwam geen enkele designer van pas.
SHFT zegt
@Neal: Weet jij wel wat een Gumpert Apollo is mijn beste vriend want dit lijkt in de verste verte niet op een Gumpert noch op de Lambo.
Dit past wel in het Noble straatje, zeker de snuit!
vla zegt
Had je gezegd dat het een Lambo is, dan had ik het voor zoete koek geslikt. Maar als hij zal handelen als een Lambo, zou ik dat ook voor zoete koek slikken!
Enkel is een V8 niet zo exotisch meer als een V10 ofzo, vind ik dan toch (met al die supersedans van tegenwoordig).
Het doet me echter wel denken aan een soort Britse DeTomaso Pantera. :P
sven2 zegt
sow, die ziet er goed uit!
Bazzl zegt
Schappelijk prijskaartje ja
cgvdwerf zegt
Laat maar komen die bak.
Gaan we zeker aanschaffen als ie zo goed is als Lee beweerd.
4991 zegt
@ SHFT
Van bovenaan lijkt die wel op een Lambo hoor.
Jesper zegt
@ Vla:
Da’s een behoorlijk compliment wat je hem daar maakt, het had van bovenaf inderdaad een Gallardo opvolger kunnen zijn. Maar een Pantera??
En een V8 kan heel exotisch klinken hoor. Hangt allemaal af van het in- en uitlaattraject. En voor grofweg €95.000 ex. belastingen, kan je flink wat Lambo’s pesten.
vla zegt
@Jesper:
Ik bedoel qua opstelling hé. ;) Middenmotor Amerikaanse V8 in brede lichtgewicht body…
vla zegt
@Jesper:
Oh btw: een hoogtoerige V8 wel ja, maar Amerikaanse V8’en klinken al gauw hetzelfde… :?
Camaro zegt
Wew, wat een vette bak. Ziet er beter uit dan een Gallard vind ik! Ook goedkoop!
transam73 zegt
– gaaaaap… –
FeRaRi zegt
voorkant is goed allen wil ik nog wel de achterkant en de zijkant zien??
Jesper zegt
@ Vla:
Och, als ze de reflimiter iets verder oprekken, en de uitlaat goed ‘componeren’, zou er best een mooi hees geluid uit dat ZR1 blok kunnen komen. :)
Aan de andere kant, een echte ‘Italiaanse’ V10 *kuch, Viper, kuch* zou ook niet misstaan. Ik begreep dat ze misschien nog wat van die 8.4 blokkies over gingen houden. :P
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/06/devon-gtx-gaat-mogelijk-met-viper-mee-het-graf-in#post-33262
vla zegt
@Jesper:
Goh, ik vind dat persoonlijk wat te mainstream. Als hij voor me staat natuuurlijk niet, maar ik ga nu ook weer niet speciaal een video’tje zoeken om dat heerlijke geluid te horen zoals ik dat doe bij Lambo d’r Countach enzo. :)
Een Viperblok zou ideaal zijn idd! Dat zie ik wel zitten! :D (maar die dingen zijn eigenlijk wel zwaar hé…)
@EJS:
Da’s waar, bij Noble heeft veel met prijs te maken.
EJS zegt
@vla:
Daarom, en daar valt wat voor te zeggen vind ik: Hoe betaalbaarder die auto hoe groter de kans dat jij er ooit van kan genieten, als toeschouwer, bestuurder of via het http://www..
vla zegt
@EJS:
Da’s eigenlijk heel erg waar. :) Maar gelukkig is vlaatje niet zo voor die duurste bakken. ;)
EJS zegt
Klinkt goed! Als dat gewicht daadwerkelijk gehaald wordt straks betekend dat echt krankzinnige prestatie’s, ‘zelfs’ met een ls3 blok kun je er dan aardig wat auto’s mee pesten! Qua design doet het idd denken aan lambo, maar beslist ook aan Noble zelf.. Ik hoop dat dit project het haalt!
@Vla
Denk dat het ook iets met de prijs te maken heeft, bij een Amerikaanse V8 heb je relatief veel prestaties voor je geld.. Met de nodige aanpassingen aan het in en uitlaattraject kan het dan wat mij betreft ook nog erg bruut klinken!
getl4id zegt
wauw ik was al fan van noble maar dit is nog beter. de noble performance maar dan in een mooi hoesje
Gerrit zegt
Vind um gaaf voor nette prijs! Laat maar komen die Fenix!
Tis dat ik geen hypotheek over heb ;)
Merry zegt
Ik weet niet hoe jullie het allemaal zien, maar ik kan er nog weinig van maken, ik zal toch echt wat meer beelden moet zien om een goed oordeel te maken.
Ik ga verder kijken bij die 599.
Megakix zegt
Wat een geweldig mooie neus ! Zeker geen Gumpert, en als ik dan toch een vergelijking moet maken, eerder een Koenigsegg…maar de verhoudingen zijn nog te vertekend; eerst de gehele carrosserie kunnen bekijken…Maar mijn aandacht heefttie !
Jozo zegt
“Zelf vergelijkt Lee de auto met de Noble M12, maar dan meer gefocust.”
Hoe gefocust wil je het hebben ?? De M12 was toch al een behoorlijke Track-day car. Ik zie liever een Noble/Fenix voor ‘alle dag’.
Hij lijkt aardig wat weg te hebben van de M15.
rider zegt
Die Lee Noble kan wat leuke karretjes bouwen. de M12 en de M300 (of was het de M400?) zijn op een circuit bijna niet bij te houden, zo rap dat die dingen gaan. Top Gear is niet voor niet nog steeds diep onder de indruk van de M12. ik heb er alle vertrouwen in dat deze nieuwe creatie weer een spectakel klapper van jewelste gaat worden.
C6_R zegt
Goeie specs en de prijs is ook niet verkeerd uiteraard!
Beetje te weinig plaatjes om een oordeel te kunnen vellen, maar hij lijkt van voren wel lekker breed een agressief…
C6_R zegt
Oh en Corvette Powerrrrrrr ook hier weer uiteraard! 8)
jurrian zegt
ik zie de vergelijkingen niet zo, ik denk dat hij het meest op de M400 lijkt. anyway ziet dit er bruut uit en met dat corvette blok en die prijs zal er vast gretig aftrek genomen worden. ik ben benieuwd naar de eerste revieuws
Soj zegt
Jammer van Noble, die zulke mooie creaties in het verleden gemaakt heeft. En dan heb ik het niet over de buitenkant (ben ik de enige die er ook de M600 in terugziet?), maar over de motorkeuze! Een gefocuste trackday auto met een grote amerikaanse V8? Dan past de 4.4 twinturbo V8 van de M600 veel beter in zo’n auto. Lichter en compacter met hetzelfde vermogen. Lijkt me essentieel als je zo gefocust zegt te zijn…
Flapkees zegt
Wel tof, ligt er nog aan wat voor motorversies erin komen.. Welk prijskaartje eraan zou hangen..
Baztrd zegt
Niet de meest duidelijke plaatjes, maar volgens mij best een aardig ding om te zien, hoewel niet jaw-dropping…
Veel interessanter vind ik dat deze man als kleine fabrikant interessante producten weet af te leveren, eerst als Noble en nu als F.A…. teken dat dit zowel een goed ondernemer als een goed autobouwer is, helaas een zeldzame combinatie!
En tja, het blijft toch z’n charme hebben, zo’n “echt” merk, in tegenstelling tot “brands” die niet meer zijn dan een logo met een “gevoel” en “imago” eraan ge-marketeerd
(hoewel daar natuurlijk ook geweldige producten uit voort kunnen komen, mist het toch iets… Jeee ik heb een Lambo! Maar de motor ligt ook in een audi, en éigenlijk is het een VAG…. doet in principe niks af aan het product zelf, maar wel aan de beleving… misschien dat oude auto’s daarom ook vaak veel charmanter zijn)
Baztrd zegt
@Flapkees:
Uhm… behalve de plaatjes, is zo’n beetje het hele artikel aan prijs en motorisering gewijd…
Die zwarte “tekentjes”, tegen die witte achtergrond hé… dat zijn letters, die kan je lézen! ;)
Flapkees zegt
Ho, let maar niet op mijn vorige comment.. Was er even niet bij..
EJS zegt
@Flapkees:
ik wou net gaan zeggen dat je moest gaan lezen:p maar je bent me voor:P
Flapkees zegt
@Baztrd: Sorry, u heeft gelijk..
R8 zegt
ziet er goed uit zeg…
R8 zegt
en niet zo’n klijn beetje ook!
wat zal die kosten??
EJS zegt
@R8:
Klein is met een korte ‘EI’. Verder is het miss handig om ’t artikel te lezen, dan de reacties, en als dan je vraag nog niet beantwoord is je vraag pas te stellen.. succes!
vla zegt
vla zegt
Ik heb het dus over de opstelling.
EJS zegt
@vla:
Haha, ach, ze mogen er van mij best zijn.. maar voor mij hoeft ’t niet.. Alhoewel, sommige klassiekers die ik graag zou willen hebben zijn wel van behoorlijke waarde:P
vla zegt
@EJS:
Oei, da’s idd waar… :P
EJS zegt
@vla:
Dat weet ik wel zeker, aangezien het over mezelf ging;) Maar vermoedde al dat het voor jou ook wel zou gelden:P
vla zegt
@EJS:
Idd ja. :)
Neal zegt
@ Vla, ik had het dan ook ENKEL over het front van de wagen.
Trouwens… wth is een ‘verwijting’????
vla zegt
@Neal:
Hé, in Nederlandse woordenboeken staat het woord idd niet… Verwijting is een substantieve vorm van verwijten. Vraag me niet wat voor vorm, daarom zit ik op Autoblog en niet op Vandale. ;)
En je kan het moeilijk hebben over het front van de wagen, wel over de afbeelding van het front. Als je de snuit nooit gezien hebt, kan je ze moeilijker vergelijken, een Apollo loopt anders af dan dit, dat zie je aan het bovenaanzicht.
Robin zegt
Houd toch eens op met dat vergelijken met andere auto’s.
estingo zegt
ik hoor mniemand m14 zeggen van noble, daar lijkt die ook op!
bmw zegt
Nu wil ik wel eens weten hoe die wagen is opgehangen? Dat staat niet in het tekstje…
Iceman zegt
Idd..waarom altijd dat vergelijken, jezus man…vergelijken is écht zo 2009, hebbe jullie echt niks beter te doen? Geniet toch gewoon ff van deze supercars, binne 10 jaar rijden we allemaal in hybride, dan heb je dit soort wagens niet meer. Wat maakt het nou uit op welke wagen hij lijkt..parkeer dat ding maar voor mijn deur aub!!
carpicture555 zegt
en op het einde komt natuurlijk weer dat hij er niet komt…
Edge zegt
Ziet er goed uit. Leuk prijskaartje ook. Ik ben benieuwd wat daar van overblijft na alle belastingen e.d.
MrHyde zegt
Als hij met LS3 en LS9 blok te krijgen is, dan moet er toch ook wel een LS7 blokje in te proppen zijn. Deze klinken zoveel beter, en is een stuk lichter dan LS3 of LS9. Meer een sportwagenmotor dan zo’n turbocharged ding uit de ZR1.
EJS zegt
@MrHyde:
Het LS9 blok is niet turbocharged.. Er Zit een supercharger op, en dat past prima bij een sportwagen als deze;)
wimpie zegt
prijs valt mee
Marc zegt
Noble = HELD!
Citrofiel zegt
Waarom is die Noble dan eigenlijk gestopt met het merk Noble? Hij had deze auto tenslotte ook onder die naam uit kunnen brengen… :?
qauqi zegt
leuk ding, ,maar ik heb dan toch liever de echte corvette.
haatto zegt
Lijkt eerder op een zenvo toch?
Flamingo zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Cantago zegt
Ziet er gaaf uit, maar dan vooral omdat bekende stijlelementen geleend zijn. De neus is best bruut, maar van boven is het net een slechte Lamborghini… Niet goed dus. Maar de prijs zet alles dan wel weer even in perspectief!
mrB zegt
de vergelijking met lambo/gumpert zijn duidelijk te zien. Ik ben wel benieuwd hoe de zijkant er uit ziet, evenals de prestaties, maar die zullen wel goed zijn.
Wel lekker genaaid voor de koper van het merk nobel, staat er een paar jaar later een concurent van op de markt door de zelfde oprichter :P
Esprit_de_Flandre zegt
Mister Noble has come a long way.
blag zegt
leuk ! V8 is altijd goed … ronkt lekker
Keaven zegt
Lijkt me toch niet verkeerd!
Nu maar hopen dat er geen groene gek langskomt om de boel te verpesten. Dit is toch wel beter dat een prius(bah).
Frankypanky zegt
De 300 km/u aantikken voor minder dan 85.000 treuro’s!
Ontpopt Lee Noble zich als de BrawnGP van de supersportwagen-bouwers?!?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
85.000 GBP = 94.435 euro, netto…
BTW 19% = 17.943
BPM 27,4% = 25.875
CO2 Toeslag (obv 275 gr/km) = 15.160
Totaal dus 152.125,- euro…
Best duur!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS: maar als ik de eerste foto’s zie, is die zijn hoge prijs zeker waard!
;)
Jesper zegt
Nog een reden om voor de Viper blokken te gaan, ze zullen als de sodemieter van die dingen af moeten daar, en ze staan nou niet bepaald op de optielijst van elke Bravo of Voyager… Als ze d’r bij Noble.. ehh, Fenix een stuk of 20 inslaan krijgen ze vast wel korting = nog meer pk/€ :P :D
slappehap zegt
Koopje, want goedkoper en bovendien veel mooier dan zijn enige prijsconcurrent Mosler. Maar voor wie dit te duur vindt, uit dezelfde fabriek komen de in licensie gebouwde Superperformance Shelby Cobra en Daytona, Ford GT40 en Corvette Grand Sport. 350-650 pk voor prijzen vanaf iets meer dan 30k euro, en straks (ooit) ook de Perana Z-one.
Eric zegt
Wordt de Arash ook niet aangedreven door een LS-motor? De Arash is uiteraard een stuk duurder. Waarschijnlijk zijn de arbeidskrachten in Zuid-Afrika een stuk goedkopen dan in GB. Vind hem beter geslaagd als de Noble maar afwachten wat de Arash te bieden heeft.
Dimglor zegt
Om ook maar eens een vergelijking te maken…. Ik vind dat het frontje trekt op het frontje van de “ferrari” in GTA IV… (is gebasseerd op de 360 modena) Het is een beetje een rare vergelijking maar ik vind het er op trekken :)
En die prijs van de Noble M600 valt eigenlijk goed mee als je ziet wat die auto kan op de Top Gear test track… Hij versloeg allemaal wagens die zeker dubbel zo duur zijn…
Apache zegt
Port Elisabeth… been there :)PE voor de locals ;) En de voorkant ziet eruit als de gelaatsuitdrukking van een Zuid-Afrikaan die weer een nieuwe manier gevonden heeft om z’n nek te breken :p Die zijn soms echt zot, die Zuid-Afrikaners :p