De populariteit van een onderwerp op Autoblog kunnen we aflezen aan het aantal tags die we dit jaar hebben gebruikt bij de artikelen. Tijd voor een overzicht van de meest gebruikte tags.
Bovenaan de lijst staat de edele kunst van het tunen. Per dag komen er namelijk zo’n 274 (ongeveer) tuners bij die ons massaal bestoken met persberichten van hun nieuwste creaties. Het gros gaat ongezien de prullenbak in. De pareltjes (discutabel punt, we weten het) plempen we hier.
Daarnaast valt op dat BMW qua merk het beste scoort. En nee, niet elke blogger hier is BMW-fanaat, in tegendeel zelfs. Maar artikelen over het Beierse merk blijven ongekend populair. En ze hebben gewoon een marketingapparaat dat werkt. Op een derde plaats vinden we Mercedes. Wederom Duits en ongekend populair. Zeker in combinatie met AMG. De overige tags in de Top10 zijn geen verrassing. Check hieronder het overzicht of neem een kijkje in de Tagcloud.
#1 Tuning
#2 BMW
#3 Mercedes
#4 Audi
#5 Porsche
#6 Ferrari
#7 Crash
#8 Concept
#9 Elektrisch
#10 VW
toyotaprius zegt
Ik mis hybride…..
IrT zegt
lamborghini en ferrari staan ook broederlijk onder elkaar zie ik. ;-)
autogier zegt
zijn julie babes niet vergeten ;)
Cantago zegt
Ik stoor me aan nummer 9, mag dat? Wel jammer dat Porsche het wint van Ferrari, gelukkig is BMW wel weer Mercedes de baas! Haha. 8 mag van mij wel hoger, vind het altijd erg leuk om conceptjes te zien!
911GT2 zegt
@Cantago: Ferrari zit niet echt in het tunerswereldje… en daarnaast is er ook nog veel porsche nieuws gewest met de overname etc.
En natuurlijk is Porsche gewoon interessanter dan ferrari ;)
Neluz zegt
@911GT2: zo niet interessant dat ze alleen maar hun modellen uitmelken… :roll:
Cantago zegt
@911GT2: Novitec Rosso weet anders wel raad met de gemiddelde Ferrari hoor! En Porsche interessanter… Ik weet het niet, Ferrari vind ik toch ook altijd wel ERG interessant;)
vla zegt
Nooit gekeken naar de lijst (klik op reacties ;) ):
BMW staat bovenaan! Daar durf ik geld voor wedden!
vla zegt
:o Die zag ik niet aankomen…
mrB zegt
“De pareltjes (discutabel punt, we weten het) plempen we hier. ”
de pareltjes en de gedrochten waar jullie ons van willen laten walgen :P Verder valt het me op dat babes er niet bij staat.
Btw, ik dacht dat ik laatst ergens iets gezien heb over dat VW de meeste berichten had, of vergis ik mij daar in?
cardesigner@USA zegt
Tuning? Terwijl het mij toch lijkt dat het gros van de reaguurders hier dit toch echt walgelijk vindt…
JPM zegt
Grappig, tuning is eigenlijk het enige genre dat ik consistent oversla.
Marokkaan zegt
Uitstekende presentaties.
h zegt
@toyotaprius
ik denk dat dit niet de beste site voor jou is, wegens veel anti-hybride auto mensen.
toyotaprius zegt
@h: Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat tags als hybride, downsizing toch eens hoger op de ladder gaat komen. Zal het niet in 2010 zijn, maar dan in 2011.
Ik maakte eigenlijk een flauwe opmerking, daar heb ik patent op. Maar steeds meer merken gaan zich er toch mee bezig houden. Bedoel een paar artikelen terug de Porsche Boxster en een aantal sport auto’s met hybride technieken. Oh en rekeningrijden, deze zal in 2012 wel in de top 10 komen… ;)
autoblogger zegt
@toyotaprius: denk je niet dat het bijzonder genoeg is dat “elektrisch” in de top10 staat? Hybride is slechts een tussenstap…
toyotaprius zegt
@autoblogger: Maar gaat het niet om het onderwerp. Wat ik bedoelde is dat er steeds meer auto’s met een vorm van hybride worden geleverd. Het is voer voor interessante discussie’s. Kijk, ik gooi mijn eigen glazen in, door te zeggen dat ik ook liever over andere dingen praat. Maar je moet ook inzien dat de markt veranderd. en ik bekeek het meer uit dat oogpunt. Maar ja, het is altijd weer giswerk. Wie weet wat ons staat te wachten in 2010..
Ahura zegt
@toyotaprius: als er een hybride is zal AB er ook wel wat over schrijven hoor. Maar vooralsnog is het vrij beperk (Toyota, Lexus, BMW’s, Honda en wat Amerikaans spul. Commentaar op hybride auto’s vind ik lachwekkend. Over enkele jaren rijden we allemaal zo’n ding..
toyotaprius zegt
@Ahura: Inderdaad dat bedoel ik te zeggen, ik maak er ook geintjes over. Maar gezien de ontwikkelingen en het beleid, is dat zeer reeel, dat een over grote meerderheid in een hybride gaat rijden. En daarom ben ik dan ook benieuwd hoe men er over een paar jaar tegen aan kijkt. Wat je zegt nu is het aanbod eenvoudig, maar voor hoe lang? ook al is het een tussenstap.
Joost zegt
@JPM Same here.. BMW daarentegen..
Camaro zegt
Ik mis ‘Top 10’
JanJansen zegt
Het valt me nu pas op dat ik het tuner gedeelte altijd consequent negeer, net als reclames.
Ps. laatste jaar veel Caterham nieuws geweest op AB en TopGear, op welke plaatst staan ze?
Jimmie zegt
En nee, niet elke blogger hier is BMW-fanaat, in tegendeel zelfs.
De helft van de bloggers rijdt anders wel BMW, dus de merkenliefde kunnen ze toch niet echt voor zich houden ;)
autoblogger zegt
@Jimmie: minder dan de helft! ;)
hape zegt
Als veruit de meeste blogjes hier op de een of andere manier over bmw gaan dan is de 2e positie snel verklaard.
Ahura zegt
“Bovenaan de lijst staat de edele kunst van het tunen. Per dag komen er namelijk zo’n 274 (ongeveer) tuners bij die ons massaal bestoken met persberichten van hun nieuwste creaties. Het gros gaat ongezien de prullenbak in.”
Alles behalve Duits zeker.. *rolt met ogen*. En bijna alles hier aan tuning zijn van die vreselijke gedrochten. Weet je wat; laat die tuning maar gewoon achterwege..
EJS zegt
@Ahura:
Denk niet dat dat handig is voor ab;) Er zijn een hoop mensen die reageren op de tuning, blijkbaar zijn mensen er dus toch wel op gesteld;) Levert ze toch weer pageviews op enzo;)
Verder nogal een voorspelbare top 10..^^
Ahura zegt
@EJS: wansmaak is ook smaak natuurlijk ;) Helft hier heeft nog niet eens een rijbewijs en kickt op alles wat fout is natuurlijk…
EJS zegt
@Ahura:
Daarom, gewoon respecteren;) Dingen die niet interessant zijn sla je gewoon over:P
En ach, ik heb ook geen rijbewijs en hoef van de meeste tuningsmeuk ook niet zo veel te hebben dus.. Alhoewel die 1-serie coupé die in ’t topic hieronder staat behoorlijk verbeterd is, op de iets te grote wielen na;)
Frasker zegt
Ik mis de tag ‘babes’ (of ‘girls’ whatever). Weet je zeker dat er geen foutje is gemaakt autoblogger? :P
Ahura zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Citrofiel zegt
En wat is nu de tag met (gemiddeld) de meeste reacties? Ik denk dat tuning dan een stuk minder scoort, bij artikelen over de zoveelste getunede ‘whatever’ zijn over het algemeen niet heel veel reacties te vinden.
RubenBaeten zegt
@Ahura: Grappig dat je dat zegt. Ben je al begonnen met overal “Autoblog = slecht” op te hangen?
Je begint langzaamaan een beetje eentonig te worden, met je gezeur over Duitse merken, sponsoring en wat je verder al niet verzint. Dit is een weblog, geen blad of nieuwssite, dus de schrijvers doen hier wat ze willen. De meeste mensen vinden dat leuk. Als jij dat niet vindt, en je hebt tips over hoe het beter kan, mail ze naar [email protected]. Blijf anders gewoon weg, want op oeverloos gezeik in de reacties zit niemand te wachten. Sterker nog, je kunt er zomaar een ban mee oplopen.
Ahura zegt
@RubenBaeten: verberg je nou niet steeds achter je blogverhaal. Alsof mensen dit als een simpel blogje zien.. daarbij maken jullie videoverslagen van autobeurzen, testen jullie auto’s, plaatsen autonieuws enz.. goh.. wat dus dan toch een autojournalist..?
Cantago zegt
@Ahura: Ik vind dat Autoblog juist respect verdient omdat ze toch een blog blijven, met alle voordelen daar bij, maar OOK heel veel aandacht besteden aan nieuwe auto’s en autobeurzen enzo, prachtig! Ik wou dat er meer mensen waren die zoveel moeite en tijd in hun blog staken, beter dan die “onafhankelijke” site’s die verplicht de nieuwtjes zonder voorkeur moeten plaatsen. Nee maat, jij zit hier verkeerd, dit is geen site voor jou;)
Ahura zegt
@Cantago: er is ook niks mis met AB qua opzet. Maar AB verschuilt zich altijd achter het blogverhaal als ze ergens commentaar op krijgen. AB is precies zoals AutoWeek (waar je ook kan reageren op nieuwberichten trouwens), AutoVisie, AutoWereld, AutoTelegraaf enz alleen het is in blogvorm (net als AutoBlog.com en Leftlanenews.com). Ze zijn autojournalisten. Klaar.. ben ik ook
autoblogger zegt
@Ahura: schei toch uit, jij bent echt een beetje obsessief bezig. Op de sites die jij noemt heb ik nooit een auteur zien schelden op een merk (zoals wij dat doen), jij wel? Het is saaie kost, daarom proberen wij het wat scherper en grappiger te doen. Meer vanuit ons eigen perspectief, meer subjectief.
Voor de duidelijkheid: journalisten willen graag objectief zijn.
Ahura zegt
@autoblogger: dat zegt niks. Dat jullie een andere manier van schrijven hebben maakt jullie niet minder een autojournalist. Top Gear magazine is volgens jou dus ook geen echt autoblad?
autoblogger zegt
@Ahura: dat zegt wel wat, TG Magazine is een grensgeval.
Ahura zegt
@autoblogger: jullie doen je te weinig eer aan. Jullie hoeven niet zo bescheiden te zijn hoor ;)
–edit: dank je–
Cantago zegt
@Ahura: Misschien verschuilt AB zich wel achter het blogverhaal omdat het een blog IS! Heerlijk schelden op prutauto’s zonder daarna een compenserend nieuwsstuk te moeten ontvangen. Slikken zoals het is;) En lekker ongezouten bevalt mij wel, komt een stuk eerlijker over dan al die stukjes die geschreven worden “omdat het moet”. Nee, ik blijf hier nog wel even hangen;) Ik weet niet of jou dat ook lukt, haha:P
@autoblogger: Het wordt zeker gewaardeerd! En als je vaak op lelijke auto’s vloekt (wie, ik??) dan moet je het natuurlijk ook zeggen als het wel bevalt;)
autoblogger zegt
@Cantago: dank je, fijn om te lezen dat het gewaardeerd wordt! We doen ons best.
Citrofiel zegt
@RubenBaeten: Technisch gezien heeft Ahura met zijn tweede reactie wel een punt. ;) De populariteit onder de gebruikers wordt eerder gemeten aan de hand van het aantal (door gebruikers) aangemaakte reacties, niet aan de hand van de (door de bloggers) aangemaakte tags… Maar goed, jij reageerde vast op zijn andere reactie, en ik snap je punt ook wel.
Ahura zegt
@Citrofiel: ik had daar gelijk in dus reageert ie daar natuurlijk niet op. Flinke jongen is het.. ;)
autoblogger zegt
@Citrofiel: daarom staat “onder de gebruikers” niet in de tekst ;)
Citrofiel zegt
@autoblogger: Droog… ;) Dus het gaat ook daadwerkelijk om de populariteit onder de bloggers zelf..? Boeiend… :roll: :P
autoblogger zegt
@Citrofiel: yep, jullie zijn immers al aan de beurt geweest:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/28/wie-heeft-in-2009-de-meeste-reacties-gepost
Citrofiel zegt
@autoblogger: Ja, da’s waar natuurlijk. Als het gemakkelijk te berekenen is, zou het voor jullie misschien toch interessant zijn om het gemiddeld aantal reacties bij een onderwerp met een bepaalde tag te berekenen. Dan weet je wat interessant wordt gevonden/voor discussie zorgt. Maar goed. :)
@Ahura: Foutje. ;)
Ahura zegt
Behalve dan “lelijk!” enzo ;) Die walgelijke Panamera komt ook veelste vaak voor als getunede hok. Plaats dan gewoon of degene die echt heel extreem zijn of die gewoon subtiel mooi zijn aangepakt (en dan heb ik het natuurlijk niet alleen over een stel velgen maar bumpers die bij het ontwerp passen)
Ahura zegt
Volledig electrisch en/of waterstof. Zie anders even geen andere zaken waar geen uitstoot bij vrij komt. En ach, groot deel van de leasert rijdt als een Prius en in Japan al maanden de best verkochte auto ;) Zolang het de mensen het weinig geld kost gaan ze voor schoon/zuinig. De verkooplijsten zagen er compleet anders uit zonder de lease. Dan zagen we de Civic Hybrid net zo weinig als voor die hele regelingen van een jaar of wat geleden..
toyotaprius zegt
@Ahura: Maar ja, het wordt in Nederland je wel heel goedkoop gemaakt om in een hybrdie ala, Prius of Civic rond te rijden. En ja, dan kan je dergelijke cijfers wel verwachten.
Helemaal met je eens, bedtijd! Welterusten!!
En tot morgen!!
Ahura zegt
Het is bedtijd.. “leasert”=”leasers”. “Als een Prius”=”Al een Prius”. En een “het” moet weg..
GOD zegt
check dit filmpje maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=exPFs7QZHe4
toyotaprius zegt
@GOD: Mooie uitvinding! Maar ben benieuwd in hoeverre het van de grond komt. Ja, olie lobby he….
Cantago zegt
Sorry voor de vele reacties onder elkaar, het is nog vroeg:$
@GOD: Dit is echt een ZWAAR interessant filmpje! Alleen als je logisch nadenkt… Je hebt water, je haalt er energie uit… En je krijgt weer water terug? Het omzetten van water(H2O) naar HHO (Hoe krijgt hij dat voor elkaar zonder dat de waterstof gelijk weer koppelt????) moet energie kosten! En waarschijnlijk net als bij waterstof technologie: het kost meer energie dan het oplevert! Dus ik ben benieuwd hoeveel vermogen dit apparaat nodig heeft om te werken…
GOD zegt
Geld is het enige dat evolutie tegenhoud.
Apache zegt
BMW verrast me hier. Niet gedacht dat ze een aandachtsgeil merk als Volkswagen, oeps ik bedoel Audi, zouden voorblijven in de media. Zo zie je maar waar het échte nieuws zit ;)
NLBUURMAN zegt
@Apache: als je hier een beetje bekent bent, weet je dat er een paar fankampen zijn, de grootste twee zijn naar mijn weten Audi en BMW, met een lichte voorsprong voor die laatste. Zelf ben ik fan van BMW, maar ik verafschuw Audi niet, zeker de laatste jaren niet ;)
NLBUURMAN zegt
ik zoek niet veel op autoblog, maar toen ik zocht was het: kilometerheffing, en anders BMW :P raar vind ik het op zich wel dat audi onder mercedes staat, naar mijn weten zijn hier meer audi-boys dan mercedesaanhangers.
Megakix zegt
Iets minder Tuning (maarja, dan heb je ook weinig te leveren aan artikelen hè AB ?) en iets meer BMW graag ! ;-)
Yeelen zegt
@vla: Fail! lol ;)
Joepie, Ferrari op #6! :D
CSL zegt
Ondanks al die BMW haters staat BMW toch weer boven aan!
Ze moeten zich schamen…Wat is het toch een pracht merk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
En van het laatste kwartaal?
‘Saab’ denk ik???
:D
Nou mensen, goede jaarwisseling en tot 2010!
Hopelijk zak ik dan nog wat verder in de reaguurders-lijst…
I’m off
autoblogger zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: fijne jaarwisseling, ik ben benieuwd of we volgend jaar evenveel over Saab gaan schrijven…
BananaFlip zegt
Nou moet ik zeggen dat er wat mij betreft iets teveel tuning voorbij komt hier op AB.
hape zegt
@Autoblogger @11:56
Journalisten pretenderen graag dat ze objectief zijn… en hoe harder ze dat roepen…
autoblogger zegt
@hape: inderdaad ;)
GOD zegt
Ja klopt is raar.
Heel autoblog walgt bij tuning, sjonnie dit en dat.
En alle BMW’s zijn lelijk en patser bakken etc.
En toch zijn dat de 2 meest gebruikte tags.
Hoop leugenaars hier.
Ahura zegt
@GOD: AB maakt tags aan, bezoekers niet..
Yeelen zegt
@GOD: Gewoon omdat we er dan lekker op kunnen schelden, dûûh ! :D
Esprit_de_Flandre zegt
Dringend tijd voor meer Daihatsu blogstukjes.
GOD zegt
gaat het niet om zoeken op tags? :oops: :lol:
Ahura zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
JPM zegt
@ Ahura
Weet je wat ook een voordeel is van een blog, ze kunnen iemand bannen als die een beetje irritant begint te worden. Wat mij betreft ben je dat al een tijdje, dus ik neem alvast afscheid.
Ahura zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
seroo zegt
@2e post
LOL
JPM zegt
@ Ahura
Irritatie heeft niets te maken met het al dan niet inhoudelijk reageren. Ook jou wens ik een gelukkig nieuwjaar!
thomas zegt
warom staat elektrisch niet in die tagcloud??