Veel legendarische merken worden gesymboliseerd door één model. Zeg je Fiat, dan denk je aan de klassieke Nuova 500. Citroën: de 2CV. Volkswagen: de Kever. Bij Saab krijg je al snel de 900 op je netvlies, de laatste échte Saab en gezichtsbepalend voor alle modellen die erna kwamen. Bovendien een heerlijk rijdende auto met allerlei innovaties aan boord. En een lekkere kers op de taart: de Turbo-uitvoering.
Vorige week stipten we de 900 Turbo al even aan, temidden van alle tumult rondom de verkoop van Saab aan Spyker. Toen viel me op dat we de auto in onze klassiekerreeks nog nooit behandeld hadden; de hoogste tijd dus.
De eerste Saab 900 zag in 1979 het levenslicht, als de wat grotere en comfortabelere opvolger van de 99. Hij had veel weg van zijn voorganger, zowel uiterlijk als onderhuids; de viercilinder motor was bijvoorbeeld, ondanks de voorwielaandrijving, in de lengterichting gemonteerd, en dan ook nog eens verkeerd om. Dat wil zeggen dat de krukas zijn vermogen aan de voorkant leverde, waar het via kettingen naar de transmissie werd overgebracht. Deze was onder de motor gemonteerd en fungeerde tevens als oliecarter, hoewel de motor- en transmissieolie gescheiden waren. Een bijzondere setup dus, hoewel Saab er al een tijdlang mee werkte.
Fans van Saab prijzen de auto’s vanwege de vliegtuighistorie die in het ontwerp duidelijk zichtbaar is. Zo is de voorruit van de 900 gebogen voor een breder zicht naar buiten en kun je de verlichting van het dashboard gemakkelijk uitschakelen om er ’s nachts minder afleiding van te ondervinden.
Vliegtuigen gaan in de regel echter ook behoorlijk hard van hun plek, en dat deed niet elke 900. De tweeliter viercilinder in het vooronder werd pas echt leuk zodra er een turbo op gemonteerd werd. In 1985 kwam er ook nog eens een 16-klepsversie van dit topmodel beschikbaar. Deze leverde 175 pk, stuwde de 900 in 8,7 seconden naar de 100 en door naar een topsnelheid van 205 km/h (210 km/h met het Aero-pakket). De ultieme versie lag een paar jaar later in de Turbo 16S GT, die 185 pk herbergde en een topsnelheid van 220 km/h haalde.
In eerste instantie was de 900 alleen met drie of vijf deuren leverbaar, maar speciaal voor de Amerikaanse markt kwamen er aan het begin van de jaren ’80 ook een twee- en een vierdeursversie bij. De bekende 900 Cabrio zag in 1986 het levenslicht en werd zo’n succes dat er al snel een wachtlijst van drie jaar ontstond. In 1987 kreeg de complete modellenlijn een facelift, waarbij de zogenoemde ‘zalmneus’ geïntroduceerd werd. De auto keeg hierdoor een strakker, aerodynamischer uiterlijk.
In 1994 werd de 900 vervangen door de 900 NG (New Generation), die op de Opel Vectra gebaseerd was. GM had in 1990 een aandeel van 51% in Saab genomen en besloot dat het slim was om nieuwe modellen, hoewel met behoud van de bekende Saab stijlelementen, onderhuids gelijk te trekken met hun andere merken. In de ogen van echte Saab-liefhebbers heeft de 900 NG dan ook nooit de status van de ‘Classic’ kunnen halen. De laatste echte 900 zal altijd de ultieme Saab blijven.
Bronnen: oa saab900.net en saabclub.gr.
Svensson zegt
Dit vind ik toch echt het mooiste model dat Saab gemaakt heeft.
Bobby_Orlando zegt
Mooie auto, en belangrijk, zonder fout imago.
El Rey zegt
Een van de laatste innovatieve saabs.
Hierna werden het vectra’s voor de prijs van een BMW.
KaCh1ng zegt
bah echt lelijk
kaaskabouter zegt
99 is toch mooier.
@Ruben Baeten:
Is die 900 NG uiteindelijk geevolueerd tot de 9-3 of lijken die twee alleen sterk op elkaar?
Avenger zegt
Prachtige auto! Meer hoef je er niet over te vertellen.
lincoln zegt
kijk .. toen waren bumpers nog BUMPERS .. (zwarte balken voor en achter) ..
zoek de betekenis en functie zelf maar op ..
je zou er bijna patent op moeten aanvragen ..
mrtn zegt
@lincoln: Bumpers waren bumpers in de tijd van Kevers. Lekker hard staal. Niets geen zwart plastic.
Mr. Dj M. zegt
Is een evolutie inderdaad kaaskabouter ;)
Persoonlijk vind ik die 900 op vectrabasis ook helemaal niks. Gelukkig werd het na de facelift de 9-3 en vind ik hem wel af.
Jammer dat GM nooit echt goed voor het merk zorgde….
Bob zegt
Dat motorblokje kwam in de basis van Triumph.
DavidZ zegt
Voor een bedrijf met die zogenaamde luchtvaart “heritage” heeft dat ding wel een opvallend slechte aerodynamica.
Ergonomie ziet er wél goed uit: jammer dat die sukkels dat later zo hebben verprutst, waardoor SAAB dashboards er vrijwel hetzelfde uitzien als in 99% van de andere middenklassers.
(Dat alles bij die klassieke 900 zo dicht naast ’t stuurwiel zit, en lekker hoog is gepositioneerd, zodat je je ogen niet helemaal naar beneden moet richten om airco en of audio te bedienen).
Gamekiller zegt
Mooi is anders, maar hij is ook niet lelijk…
taaffert zegt
Ja, heerlijke wagen, heb er zelf twee. Een cabrio en een vijfdeurs, allebei dikke turbo’s. Blokken gaan hard en zijn goed te tunen.
Veel 900 classics die ergens in Europa te koop staan en van goede kwaliteit zijn, komen naar NL.
Dit filmpje heb ik bijna vijf jaar geleden gemaakt, toen ik de wagen net had, inmiddels wel wat aan gewijzigd.
Zo istie nu.
http://www.taaffert.nl/picas/SAABdivers/Meetings2009/Monsterroute%20Eiffel%202009/P1150345-border.jpg
Fijn dat de 900 classic nou ook eens op autoblog te zien is.
taaffert zegt
Okay, dat werkt niet goed, zo dan:
http://www.youtube.com/watch?v=6zQXB1Nwiq0
Ahura zegt
Ik hou meer van sportieve auto’s en Saab is vooral meer chique maar ik kan ze zeker waarderen. Ook diens opvolgers hoor. Die vind ik uiterlijk ook echte Saabs..
Pordon zegt
Heb Saabs nooit kunnen waarderen. Heb ze nooit mooi gevonden en had altijd het idee dat wanneer er een nieuwe Saab uitkwam dat het een model was dat al 20 jaar oud was.
kemp zegt
SAAB had qua design veel strakker moeten voortborduren op de SAAB 900, zoals Porsche doet met de 911.
Het is echt een sterk ontwerp.
Ahura zegt
@kemp: Nou de 911 ziet er steeds lomper en nog altijd gedateerd uit. Een 911 juist met strakkere lijnen zou beter zijn ipv die ouderwetse rondingen ;)
kaaskabouter zegt
@Pordon: Dat heb je ook met de nieuwe 9-5?
Pordon zegt
@kaaskabouter: Ja dat heb ik ook bij de nieuwe 9-5. Dat is gewoon een misselijkmakend geval. Ziet er in mij ogen lelijk en gedateerd uit. Kijk trouwens eens naar het interieur, en vergelijk dat met het interieur wat hierboven staat afgebeeld. Enig verschil? Ja wat nieuwe dingen zoals navigatie maar zelfde opbouw wat gewoon ouderwets aandoet.
Ahura zegt
@Pordon: dat is vasthouden aan een identiteit..
Cor Steenstra zegt
Ik was 19 en had net de Auto Visie ontwerp wedstrijd gewonnen met een ontwerp voor de SAAB 92. Als extra beloning bood SAAB Nederland mij een reis naar de SAAB fabrieken in Zweden aan, een bezoek bij de hoofd ontwerper, alles gebruikmakend van een indruwekkende SAAB 99 omdat de Turbo niet beschikbaar was.
Later dat jaar, 1979, kreeg ik alsnog de kans om een weekend in een SAAB 900 Turbo te rijden, en ben daarmee toen naar de Motorshow in Essen gereden.. en dus voor de eerste keer over de 200 km/u over de Duitse wegen…
Prima kwaliteit, heerlijk contactslot in de center console, en indrukken die nooit zullen vergeten worden.
tripple zegt
zo goed zijn ze, je merkt het gewoon aan de toekomst visie van SAAB.
atakan zegt
ik ben een ’94er dus weetniet zoveel af van de Saab 900 Turbo maar hij ziet er toch nog niet zo slecht uit :D
CowboyHenk zegt
Laten we zo rond middernacht ook de 9000 niet vergeten. Vooral de aero uitvoering met zijn heerlijke zetels was een heerlijke automobiel. Jammer dat ‘ie van mij nu ter ziele is.
EJS zegt
@CowboyHenk:
Ook een fijne wagen ja! Minder mooi, dat wel.. Mijn vader had er eentje, als dagelijkse auto, een T16S automaat met alle optie’s die je je maar kon wensen.. Helaas ging hij op een gegeven moment naar m´n moeder die vanwege problemen met haar linker been geen handbak meer kon rijden, wat opzich al zonde was want die waardeerde de auto toch al niet echt, en uiteindelijk ging ze verder weg werken en werd het onbetaalbaar dat ding rijdend te houden, ding naar de sloop vanwege de zero waarde, helaas:(
On Topic:
De 900 Turbo is toch wel één van mijn favoriete ‘bereikbare’ klassiekers:)
bozewolf zegt
@EJS: Een T16S naar de sloop? Meen je niet. Uit welk jaar kwam ‘ie en wat in wat voor staat was de auto?
EJS zegt
@bozewolf:
4,5 ton op de teller, geen hemelbekleding meer vanwege een lek van het schuifdak, airco-unit die vervangen moest worden, versleten bekleding, uit ’90.. Denk niet dat je dat exemplaar nog graag zou willen hebben hoor..
de sjonnies zegt
Voor mij de 99 Turbo, de eerste succesvolle productie Turbo
Klassiekekliko zegt
Gewoon om het statement: net een plaatje van een zwarte 9-3 uit 1998 gekocht. 11 jaar oud maar ziet er uit als nieuw.
troublesome88 zegt
Als het verdwijnt is het sneu voor alle werknemers, (en huisartsen, want die rijden altijd Zweeds) maar voor de rest maakt het me echt totaal niks uit, heb ze nooit mooi gevonden..
m.d. zegt
En daarom is mijn weekendauto dan ook een 1989 900 2.1i cabrio. Niet de beste auto ooit, niet de mooiste, maar een auto met karakter…
Birkan zegt
Wat saab zo apart zo bijzonder maakt is het volgens mij de apartheid van saab. In de tijd van de eerst saab 900, prima uitgerust, zetels waar je bij de concurrentie bijna niet zou kunnen vinden. Kortgezegd: saab is anders je kunt dat niet vergelijken met een andere auto. Dus je bent ervoor of niet.
Tombnolz zegt
Dat zijn inderdaad prachtige wagens. En het leukste vanal is dat het ook nog eens superbetrouwbare wagens zijn. Er staat hier regelmatig een 900 met rond de 400k op de teller, rijdt nog iedere dag. De 900 NG & eerste 9-3 zijn onderhuids dan wel minder Saab, maar daar merk je eigenlijk zeer weinig van. Ze zien er ook echt Saab uit, waren veilig voor hun tijd, zijn betrouwbaar, hebben geweldig zittende zetels & een algemeen goed comfort.
@ kaaskabouter: De eerste 9-3 is eigenlijk de facilift van de 900 NG. Ze hebben allebei hetzelfde dashboard.
Mean_Green zegt
@pordon & davidZ: Jullie waren zeker nog niet geboren toen de 99 in 1968 werd geïntroduceerd? (jullie ouders wel..?)
Een beetje historisch besef kan geen kwaad als je reageert op een topic als dit. Ik vind de eerste 900 3-deurs de mooiste Saab aller tijden, zeker als ie zwart is en als het een turbo is (3e foto van onder). Ik heb nog een heel fraai boekwerk van Saab over de ontwikkeling en productie van die 900, geweldig leesvoer is dat. Dan krijg je respect voor de manier waarop met op de details let(te) bij Saab. Jammer dat het nu voorbij is!
Pordon zegt
@Mean_Green: Nee klopt, veel later pas. maar m’n vader wel en ondanks dat we allebei een compleet verschillende smaak hebben over auto’s vind ook mijn vader Saab een vreselijke merk en heeft er nooit 1 mooi gevonden.
Waarom zou ik historisch besef moeten hebben als ik de auto’s van nu en van 30 jaar geleden van Saab niet mooi, saai en ongeïnspireerd vind en het hele merk naar mij gewoon nul komma nul uitstraling heeft.
@Ahura, Nee dat is gewoon angst voor vernieuwing en geen inspiratie hebben. En om nou te zeggen; Never change a winning team… gaat hier niet echt op.
laulau zegt
alleen die velgen al….
integralechubasco zegt
Saab is gewoon een belangrijke speler in de automotive historie. Deze merk heeft mede bepaald hoe de hedendaagse auto’s eruit zien en welke technieken er tegenwoordig gebruikt worden. Dat is wat veel liefhebbers van het merk eruit halen. Om het merk af te doen met lelijk en geen uitstraling is echt veel te kort door de bocht en getuigd niet ‘zoals hier boven aangehaald’ van historisch besef. het staat ook behoorlijk naief en eenkennig.
Pordon zegt
@integralechubasco: Sjah ik kan er weinig aan doen dat ik niet eerder geboren ben. Dus mijn historisch besef begint pas vanaf 1 januari 1991. Misschien helaas maar ik weet weinig tot niets van voor 1980. Op een paar echte legende’s na zoals de 300 SL. Als Saab echt zoveel invloed gehad heeft is het zonde dat ze dat niet verder hebben kunnen uitbreiden naar nieuwe innovaties en moderner ogende auto’s etc. Ze hebben dan waarschijnlijk gedacht van nou hier redden we het de komende 50 jaar wel mee.
SaabTURBO zegt
Ondanks de hier en daar mindere reacties, eindelijk weer wat waardering voor deze legende.
lincoln zegt
history is bunk .. of koop nu een Saab or forever hold your peace ..
ik begrijp wel dat nederlanders/subsidie-landers er van uit gaan dat iemand anders de boel effe opknapt ..
maar als ik hier op de weg kijk zijn er bijzonder weinig luitjes die Saab dan ook daadwerkelijk steunen ..
handtekeningen-actie/stille-tochten volk ..
integralechubasco zegt
en sommigen bewandelen de pad van de eeuwige contradictie… ach het is mijn merk niet en oh, wat zijn nederlanders toch nare mensen…
er is een overvloed aan saabs hier in mijn buurt (amsterdam) en het zijn allemaal liefhebbers…
dus…
Mean_Green zegt
@lincoln: Op deze manier kun je elke discussie wel doodslaan. Kom zelf eens met wat constructiefs in plaats van altijd de leunstoeldeskundige uit te hangen.
super zegt
@Mean_Green:
vrij normaal heb ik gemerkt, hij grijpt elke aanleiding (ook als het er geen is) aan om te zeuren over nederland/nederlanders. Snap niet zo goed wat hij hier nog doet als het ergens anders kennelijk zo oneindig veel beter is.
lincoln zegt
@Mean_Green:
Victor Muller is daar mee bezig ..
maar dat is voor de Saab minnende krokodillentraners een slecht teken ..
want die zou het voor het geld doen !!
en dat mag natuurlijk niet ..
lincoln zegt
@Mean_Green:
buiten het feit dat als iets niet meer levensvatbaar is ..
dat niet zonder rede is ..
ik begrijp sowieso die merken-trouw niet .. of fanboy geneuzel ..
net zo min als dat ik merken-afgunst begrijp ..
er zijn merken zat in de wereld ..
ga je je toch niet vastklampen aan 1 leverancier ??
Pordon zegt
Het is puur waar je interesse ligt en mijn interesse ligt niet bij het verleden. Kijken naar het verleden betekent dat je met je rug naar de toekomst staat.
integralechubasco zegt
@pordon
ja, dat is een verschil van mening… ik vindt dat het werkelijk vernieuwende het verleden, heden en toekomst in zich herbergt. lekker filosofisch op kerstochtend… :)
integralechubasco zegt
@pordon
ik ben van ’75 dus heb ook nog veel van de saab gloriedagen mee kunnen maken. het waren vroegah echt de linksrijders op de autobahn, en de schrik van de dikke mercedes of bmw. Audi had toen nog niks te brokkelen in de linksrijdershierarchie. mijn vader (alle auto liefhebbers nostalgie begint natuurlijk achterin bij pappa in de auto) had in, ik geloof ’84, een Saab 900 te leen (lichtblauw metallic, 4 deurs, blauw velours bekleding) voor de zomervakantie. Werden we aangehouden bij de Joegoslavische grens met de vraag of wij smokkelwaar in die dikke bumpers hadden gestopt…. :)
integralechubasco zegt
het was trouwens een geen saab 900 maar een saab 99..
Pordon zegt
@integralechubasco: Sjah van die dagen weet ik niks van, wel leuk verhaal;)
Mean_Green zegt
Natuurlijk is het zo dat het geen zin heeft om iets kunstmatig in leven te houden als er geen vraag meer naar is. Maar ik blijf het wel jammer vinden.
super zegt
@Mean_Green:
saab was een beetje een techneutenbedrijf denk ik, mooie techniek maar slechte commercieele leiding.
Tombnolz zegt
@ Birkan: “Wat saab zo apart zo bijzonder maakt is het volgens mij de apartheid van saab.” -> heerlijk verwoord, reactie van de week
@ Pordon: Dat Saab de laatste 10j niet meer vernieuwend & inspiratieloos is, klopt wel een beetje, maar we hebben het hier over de 900. En dat model, samen met alle (nog) oudere Saabs kun je waarschijnlijk heel wat verwijten, maar toch totaal niet dat ze inspiratieloos of niet vernieuwend zouden zijn! Mijn God! Kijk eens naar die unieke desings, verdiep je eens in hun veiligheid, in hun betrouwbaarheid, in de Turbo-techniek, bekijk die dashboards… Reken een merk toch niet af op een aantal kwakkeljaren onder het bewind van een Amerikaanse moederonderneming!
@ lincoln: Er is toch niets mooiers dan merkentrouw?!
Pordon zegt
@Tombnolz: Die 10 jaar zijn wel voor mij de jaren die het meest opvallen voor mij. Van al die dingen die jij opnoemt weet ik niets van af. Behalve dat een kennis van m’n pa een Saab 900 heeft die alleen maar in de garage staat omdat er van alles aan mankeert. Bovendien betekent een uniek design niet meteen dat het een mooi of aansprekend design is. Ik ben er dus 1 die het vreselijk vindt.
Tombnolz zegt
@Pordon: Ik had het toch niet over mooi en aansprekend? Jij had het over inspiratieloos & niet vernieuwend en daar heb je het m.i. fout. En dat jij alleen auto’s kent van de laatste 15j, ligt niet alleen aan je leeftijd, maar eerder aan je autokennis. En die kan je dankzij het internet serieus opschroeven, gratis en voor niets, enkel wat tijd voor vrijmaken… Indien oude auto’s je niet boeien, tracht er dan ook geen uitspraken over te doen doe niet kloppen.
super zegt
@Pordon:
ik ken genoeg autos zonder (mij) aansprekend design maar met (destijds) vooruitstrevende techniek bedenken. Of een auto wel of niet mooi vindt heeft geen invloed of die auto historisch (qua autotechniek dan) belangrijk is.
super zegt
sorry voor typefouten festijn
Pordon zegt
Ach het zal allemaal wel. SAAB mag van mij best historische waarde hebben en geloof iedereen meteen die zegt hoe en wat waarom SAAB dat heeft. Spijtig is dus eigenlijk juist dat ze dat tegenwoordig niet meer waar kunnen maken. Als ze tegenwoordig ook nog met innovatieve technieken etc. kwamen dan had ik waarschijnlijk ook meer geweten over het verleden van SAAB.
AMG Powerrr zegt
toch blijven 3-spaaks velgen het lelijkste wat je standaard op een auto kan zetten…
Citrofiel zegt
Bij elke 900 kijk ik toch even om. Het blijft een bijzondere, en imo mooie, verschijning.
toyotaprius zegt
@Citrofiel: Inderdaad, Saab is erg individualistisch geweest. Alleen ten tijden van GM werd er toch wat op in geboet. Maar zoals jij zegt, als ik een Saab zie. Ik kijk ook. Ik vind prachtauto’s.. En dan had je ook nog zo’n Saab 900 Turbo Red Arrow.. Weet iemand daar wat van?
R77 zegt
Ja, dat was een actiemodel van de Nederlandse importeur. Zijn in een oplage van 150 stuks gemaakt. Ze hebben toen op al die 150 (rode) auto’s een airflow skirtset geschroefd. Daarnaast hadden de eerste 100 andere velgen en een whaletail.
http://home.planet.nl/~prin0995/SaabRAcompletefinalcopy3.jpg
toyotaprius zegt
@R77: Dank je, eigenlijk had ik ff moeten googlen… Maar ik ben echt aso lui vandaag. Heel vreemd… Kreeg er al langs, van mijn vriendin.. Maar dit is recht een collectors item.
Jan zegt
@toyotaprius: Zo’n collector’s item (Red Arrow) staat hier voor de deur… heerlijke auto!
toyotaprius zegt
@Jan: Ik kan allemaal maar zeggen, prachtig. ik zag er een te koop staan, in op knap staat. maar het zijn op dit moment collector items geworden. Want de prijs was best pittig. Maar dan heb je ook wat bijzonders!
db5 zegt
ik zag er vandaag een en ik schreeuwde in de auto dat dat de mooiste saab was die OOIT was gebouwd. En iedereen in de auto was het met me eens…..mmmmm 900 Turbo
Tombnolz zegt
@ Pordon: Dat gebrek aan innovatie het laatste decennium, is niet de fout van Saab zelf, wél van GM. Dat je dat maar goed weet.
sander zegt
Haha, Mijn ouders hebben nog een oude 900 turbo uit 86 staan te verpieteren, machtig ding, alleen is geloof ik de startmotor stuk, dus voor liefhebbers die hem gratis willen afhalen……?
marc zegt
@sander: ja hoor. Die wil ik wel
bozewolf zegt
@sander: Bied hem aan op saab forum. Dan weet je zeker dat er wel iemand aan komt dat er echt iets aan heeft, ipv de wagen net zo lang laat staan te verpieteren als “toekomstig project” oid. Zelfs gestript voor onderdelen vind ik dat een waardiger einde dan verroesten. Het idee van 1 auto die gaandeweg is opgebouwd met onderdelen van broertjes vind ik wel mooi.
tonkle zegt
@sander:
Hallo Sander, is die saab van je ouders al weg ? of staat die er nog ?
bozewolf zegt
Ohja, on topic:
Het zijn sowieso aparte wagens. Zeker geen grijze muis. Ze rijden prima, zeker de turbo’s. En de blokken zijn kei- en keihard. De b202 kan veel aan, heel veel aan. Jammer dat de rest van het aandrijfwerk dan vervangen moet worden, hehe.
Maar hele comfortabele wagens, praktisch als de nete. Je wilt niet geloven hoeveel je achterin een 900 hatch kan krijgen. Echt ziekelijk veel.
Suffe 900 classic weetjes:
Ondanks dat er in Zweden ook lange mensen wonen, zit je een beetje raar achter het stuur als je van lengte bent.
De achteruit is niet gesynchroniseerd.
Eerste personenauto met remmen zonder asbest
Ondanks dat ze vliegtuigen bouw(d)en had de 900 de aerdynamica van een iets afgegladde baksteen. De standaard Aero bodykit moest eraan te pas komen om voor de turbo’s de topsnelheid wel met een dikke 15 km/u te verhogen.
BananaFlip zegt
De 900 was echt een prachtig strak en tijdloos design. Hiermee had Saab een heel erg mooi eigen gezicht kunnen creeëren maar helaas is dat niet gebeurd. Door slechts saaie sedannetjes en stations te maken heb je hier in Europa geen succes, tenzij je jezelf premium noemt en Duits bent. Saab is een merk van liefhebbers en moet het ook van liefhebbers hebben. Dat is natuurlijk prachtig maar dan moet Saab wel auto’s blijven bouwen die zich volledig onderscheiden van de grote Duitse massa. De 900 was hier een perfect voorbeeld voor.
Reinout zegt
@ Ruben Beaten.
Het besproken 900 model beschikte niet over Nightpanel… Je kan de verlichting wel dimmen, niet uitschakelen…
Dit kwam pas op latere modelen.
transam73 zegt
De 900 is, net als zijn voorganger de combi coupé, gewoon een lelijk hok, afgeleid van de (wel coole want toen nog erg originele) 99.
Als je je lijnenspel ergens op baseert, zorg dan dat het er minstens even goed uitziet. Anders is het (net als hier) verspilde moeite. Zero points.
Klassiekekliko zegt
@transammetje73: Lekker aan ’t trollen jongen?
trollhattan zegt
Die GM Saabs zijn ook wel interessant, dat Vectra chassi was trouwens behoorlijk verbouwd door Saab. De 9.3 Viggen spreekt ook wat meer aan zeker in de Abbott en Hirsch uitvoeringen met 325 pk. Ook leuk de V6 versies van de 9.3 Sport met Hirsch tuning en zelfs de 9,3 Sport 2.0T met 4 pitter een Maptun tuning met 325 pk. Die lusten wel een paar verse VAGjes en BMW’s zonder dat het er direct vanaf te zien is. Dat is het voordeel van Saab het valt niet op en je stoot niemand tegen het hoofd. De perfecte stijlvolle undercover wagen.
Frank zegt
Ook de Saab 9000 3.0 V6 is wat mij betreft een echte Saab. Ik heb hem helaas niet meer maar de luxe comfort en power is echt super (214 PK)Minpunten, ja een paar. Een beetje duur aan de pomp en onhandig in de binnenstad van A’dam.
Wat mij betreft komt er in de toekomst weer een Saab voor de deur!
Djeeroen zegt
ook het unieke aan deze auto was dat deze auto dubbele dwarsgeleiders had op de voorwielen, iets wat nu niet meer wotdt toegepast een kenmerk daarvan was weer dat de neus- motorkap relatief hoog staat