De huidige 5 Serie is reeds zuiniger dan een Prius, maar dat weerhoudt BMW er niet van om een hybride versie van de nieuwe 5 Serie te maken. De 5 Serie ActiveHybrid Concept zal volgens de laatste geruchten debuteren op de autoshow van Genève (maart 2010).
Komende maand staat op de autoshow in Detroit een elektrische concept van de 1-serie. Aan de onderkant van de markt lijkt BMW te willen experimenteren met elektrische aandrijving, aan de bovenkant gaat men voor hybride aandrijving. Als voorbeeld zagen we onlangs de 7 Serie ActiveHybrid en de X6 ActiveHybrid. De BMW 5 Serie is als volgende aan de beurt. Het grote verschil met de X6 en 7Hybrid is dat er nu gebruik zal worden gemaakt van een zescilinder, in plaats van een V8. Het zou gaan om een vermogen van 218 pk, gecombineerd met 40 pk via een elektrische motor. (via bmwblog.com)
Hennep zegt
Lelijk ding, andere BMW’s zijn beter.
Hennep zegt
Correctie: Dat hij hybride is bedoel ik. De auto zelf is zeer mooi, maar een hybride past hier niet bij.
Ahura zegt
@Hennep: hoezo? moet je met elke BMW flink crossen dan? Ik vind het een goeie zet. En iedereen maar de Prius belachelijk maken maar de rest volgt wel mooi..
Joske zegt
Gaat een schot in de roos worden denk ik. Als je nu hybride of elektrisch wilt rijden moet je al een kleinere minder luxueuze auto nemen, een sportwagen of een lexus die hybride bijna enkel op de zware topmotoren aanbiedt.
EJS zegt
Begrijp ik nou dat ze de motor van de x25i modellen hier in hangen i.c.m. een electromotor? Is dat niet uitermate ineffectief, kunnen ze niet beter gewoon een geblazen blok gebruiken?
MrJones zegt
Krijgen we eindelijk mooie hybrides!
rwd zegt
@MrJones: Eindelijk ja ;-)
kemp zegt
Logischer is als BMW die electromotor koppelt aan hun 2 liter 4 cilinder diesel motor. Dan krijg je een echt zuinige hybride.
Oliver zegt
Wat een saaie auto, ik heb niks tegen het merk, omdat ze ook de X1 maken, en de X6 en 5GT, maar dit is echt het toppunt van saaiheid. Neeh geef my dan maar een Citroen of een SAAB ofzo…
cgvdwerf zegt
Dit is gewoon een mooie wagen. Mooie “schone” lijnen.
In combinatie met electromotor is dit de leasebak voor de komende 3-4 jaar.
Ga er maar vanuit dat we deze wagen veel gaan zien.
Werkelijk een toppertje
Majinstar zegt
@ Ahura:
Als je rustig wilt touren koop je maar een Mercedes en wil je er zogenaamd bij horen dan een Audi. De rest volgt alleen omdat ze moeten ( volgens de nieuwe klimaat regeltjes van de EU ). Verder is de F10 een combi van de E60, E39 en E90. Totaal smakeloos.
Ahura zegt
@Majinstar: als BMW het alleen moest hebben van liefhebbers die graag dwars gaan dan zouden ze flink wat minder verkopen. De meeste 1/3/5-series zijn gewoon leasehokken. Mensen die een auto nodig hebben en graag in wat stijl rond willen rijden en die enorm comfort niet het meest belangrijk vinden
Wits zegt
Doe mij de huidige 5 maar. Dit is toch geen gezicht. Nog los van het hybride gebeuren. Wat een lelijk ding.
xowen zegt
Comfort niet belangrijk? Denk je dat je in een BMW niet comfortabel kan rijden?:)
Ahura zegt
@xowen: LEZEN. Dat is niet wat ik zei..
Buyck zegt
Dit verlegt de grenzen! Bloedmooie wagen! Extreem zuinig, rijden in ongekende luxe en sportiviteit… ja wat wil een mens nog meer?
Brabus zegt
Deze auto moet ik denk ik eerst in het echt zien om goed te kunnen beoordelen net als de nieuwe Audi A8 of ik hem mooi vind. Ene keer vind ik het niks en de andere keer lijkt de nieuwe 5 mooier te ogen.
m5 zegt
kijk omdat bmw dit soort auto’s bouwt zal audi altijd de 2e viool blijven spelen ;)
mashell zegt
Weer een hybride voor de Amerikaanse markt. Voor onze markt zou een 520d Active Hybrid veel interessanter zijn.
Citrofiel zegt
Een hybride is milieutechnisch het meest interessant als hij een alternatief biedt voor de meestverkochte variant. Dus de motor een maatje kleiner dan de meestverkochte, maar met behulp van de elektromotor dezelfde prestaties. Misschien dat in de VS 218+40 pk meer verkocht wordt, maar hier is het niet het meest logisch, zoals mashell zegt.
Sorcerer zegt
@kemp: dat gaat ongetwijfeld nog gebeuren. Echter, om de markt klaar te maken voor hybride moet je geen stakker van een trage auto neerzetten, maar gewoon een vlotte bak. Vandaar dus een 6-cilinder.
Zodra de techniek klaar is volgen 4-cilinders vast ook wel snel, voor de budget-BMW-rijder. Echter voor het imago is het belangrijk dat de eerste BMW-hybrides gewoon snel en erg leuk om te rijden zijn!
EJS zegt
@Sorcerer:
Met 2.0 diesel zou die volgens mij net zo snel zijn, zeker als ze de 204 pk diesel aan een electromotor hingen.. Dan kunnen ze meteen de zwakste uitvoering van de 3.0 diesel laten vallen…
Als ze het met een 6-cilinder doen, en het moet hard gaan, waarom dan niet de geblazen variant uit de 535i, dan voegt het tenminste wat toe.. nu zit de auto eigk in het vaarwater van de 530i..
cardesigner@USA zegt
Waarom geen 4-cyl? Niet dat ik iets heb tegen V6’en hoor :D
EJS zegt
@cardesigner@USA:
Ik denk omdat BMW in Amerika geen viercilinders levert.. Of tegenwoordig wel maar niet in de 5-serie, dat weet ik eigenlijk niet..