Heet nieuws moet natuurlijk meteen op Autoblog, maar zo blijven we aan de gang. Na het bericht afgelopen vrijdag dat Spyker en GM er definitief niet uit kwamen wat betreft de Saab-deal, roepen de Hollanders nu ineens dat ze een nieuw aanbod hebben gedaan waarbij de struikelblokken verleden tijd zouden zijn. Make up your mind eens even, daar in de Flevopolder!
Victor Muller heeft aangekondigd dat het nieuwe voorstel op elf punten de problemen aanpakt waardoor de koop van Saab vrijdag vastliep. In een persbericht zegt hij er het volgende over:
“We have made every effort to resolve the issues that were preventing the conclusion of this matter and we have asked GM and all other involved parties to seriously consider this offer.
“We are very confident that our renewed offer will remove the impasse that was standing in the way of an agreement on Friday, and this would still allow us to conclude the deal prior to the expiry of the deadline originally set by GM of December 31st.”
Zo meldt Muller dat een goedkeuring van de EIB voor het eind van het jaar niet langer nodig is, waardoor alles op tijd rond zou kunnen zijn en de mensen bij Saab lekker aan de slag kunnen blijven. We zijn benieuwd naar de goocheltruc die hiervoor uitgehaald wordt, maar als het kan, waarom niet.
De Spykerjongens doen zoveel moeite omdat ze een passie hebben voor dit iconische merk en zich vereerd zouden voelen om zich erover te ontfermen, aldus Muller. Bovendien zouden ze hiermee duizenden Saab-werknemers, leveranciers en dealers alsmede de eigenaren van 1,5 miljoen Saabs een dienst bewijzen.
“Our company motto is nulla tenaci invia est via – for the tenacious no road is impassable. And we intend to remain true to that throughout these negotiations as we bid to secure Saab’s future and revive the company.”
Het nieuwe aanbod van Spyker is geldig tot morgenavond 23:00 uur. Zodra GM een reactie geeft lees je het hier.
Aiii zegt
Toch is het mij nog steeds niet duidelijk wat Spyker met Saab wil. Dat bedrijf trekt al bijna twee decennia verlies!
Andy zegt
Mijn eeuwig respect voor Muller en de zijnen om gewoon al te proberen om dit iconische merk op de baan te houden. Ben ik als autoliefhebber zeer blij mee. De Zweden stonden erbij en keken ernaar. Wat meer chauvinisme en trots zou best op zijn plaats zijn.
alltimer zegt
beter iets kapot laten gaan dan het kunstmatig in leven houden.
ze kunne beter over een paar jaar het naam kopen en daar autos onder maekn
Bobby_Orlando zegt
Het zijn trieste aandachtzoekers bij SPyker.
saba zegt
iconisch me reet, typisch spyker gedrag, een “naam” kopen en dan hopen dat je respect afdwingt,
zo gaat dat niet he,…
Flamingo zegt
Kopen die handel! Hup!
BmwMPower zegt
Krijgt de frontpage ook nog een beetje kleur…
Andy zegt
Ik stel me ook vragen bij de bekwaamheid van Spyker om dit verhaal tot een goed einde te brengen, maar liever dit dan de endgame voor Saab.
VonStroke zegt
Afgezien van de bijzondere geschiedenis van het jonge merk, vind ik het nog altijd beter dan Saab of failliet of naar de Chinezen (haaien?) zou zijn gegaan.
Laten we dus hopen dat het er alsnog van komt.
Bobby_Orlando zegt
@VonStroke: dus liever en Nederlander zonder geld dan een Chinees met geld?
FuelMinded zegt
Mocht SAAB eenmaal in handen van Spyker komen, dan voorspel ik een grote toekomst voor SAAB in Nederland. Het zal gezien worden als een Spyker voor de gewone Nederlandse man.
Tim zegt
Ik lees steeds weer dat mensen het hebben over een merk dat al 20 jaar verlies maakt. Waarschijnlijk zijn deze mensen niet op de hoogte van de GM-methodes. In landen als Zweden (maar ook in Nederland) is het zeer gunstig om verliezen te maken, deze zijn namelijk compensabel. GM staat er om bekend dat zij binnen het concenr zeer hoge prijzen rekent voor technologie en patenten.
Hedser zegt
goedkope taktiek van Spyker om publiciteit te krijgen:P
autoblogger zegt
@Hedser: my thought exactly…
RtB zegt
@Bobby, leer eens lezen achterlijke mutten. Dit is al tientallen keer uitgelegd, en Spyker steekt financieel geen cent in SAAB, maar dat doet de Convers groep.
@Hedser, ja natuurlijk, dit is een publiciteitsstunt :’) Daarom was Spyker natuurlijk al in verregaande onderhandelingen met GM, en zijn ze dat nu waarschijnlijk opnieuw. Niks publiciteitsstunt. Spyker/Convers laat nu toch wel zien dat ze SAAB levend willen houden, waar ik absoluut respect voor heb. Zeker omdat de nieuwe 9-5 veel potentie heeft.
Bobby_Orlando zegt
@RtB: zeg, achterlijke mutten, gaan we schelden?
Griffin zegt
Als het toch eens waar mocht zijn… mooi kerstcadeau!
Timmie zegt
“De Spykerjongens doen zoveel moeite omdat ze een passie hebben voor dit iconische merk en zich vereerd zouden voelen om zich erover te ontfermen, aldus Muller.”. Dat is kant en klare onzin. Geen passie, wel hebzucht!
Flamingo zegt
@Hedser
Nee ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat..
Maarja, je weet t toch niet helemaal zeker he hoe het in de zakenwereld gaat..
16v zegt
Vind het toch geweldig dat ze het proberen, want net als in eerdere reakties, de Zweden laten hun grote merk vallen…
laurens324 zegt
hebben ze daar bij spyker nog niet genoeg financiele problemen, gaan ze die van Saab er ook nog bijnemen
C6_R zegt
We hebben met Spyker zelf en hun F1 team al gezien hoe succesvol ze een miljoenen bedrijf kunnen laten draaien, dus ik voorzie geen enkel probleem als ze nu een miljarden bedrijf gaan aankopen!
…
Harold zegt
Wat zijn we toch lekker negatief zeg!
Zou toch mooi zijn als Saab gered wordt toch?
Je kun er een mooi premium merk van maken oid. Laat die russen het toch gewoon proberen.
vla zegt
“Piloot ziet ’t wel zitten”
:lol:
You never fail to amuse… :P
Tim zegt
Ik ben benieuwd. Het is te hopen dat, mocht Saab overleven, dat ze er over enkele jaren in slagen om het merk Saab weer een eigen identiteit te geven.
Met de nieuwe 9-5 hebben ze wat mij betreft een winnaar in handen.
theiz zegt
@de reden waarom
De EIB heeft een onderzoek gedaan naar een eventuele toekomst van SAAB.
Hieruit kwam, en ik kan me daar iets bij voorstellen, dat SAAB te exclusief was voor GM. De schaalvoordelen van samenwerken etc werden teniet gedaan door wat er moet worden ingeleverd aan exclusiviteit.
Met andere woorden moet er ‘klein’ verder worden gegaan. Ik zie me SAAB als premiummerk wel voor me, zeker als ze zelfstandig verder gaan kunnen ze dit nog verder uitdiepen.
Het is een risico voor Spyker maar ik zie er op die manier wel toekomst in. Jammer dat die EIB zo verschrikkelijk langzaam is.
mashell zegt
@theiz: de volumes van Saab zijn ook veel te klein om als premium merk te overleven. Mercedes, Audi, BMW, Audi, Volvo etc produceren veel meer. Met de volumes van Saab zit je meer in de Bentley regionen.
Ik denk dat het antwoord van GM gaat luiden: “this is an automatich reply, due to the Christmas holiday we are unable to answer your email. We will get back to you after the 4st of January 2010”.
Sciurida zegt
Ik lees dat veel mensen klagen over Zweden; maar geef ze eens ongelijk: Volvo komt ook uit Zweden, opereert op ongeveer dezelfde markt, en maakt niet zo’n verlies als SAAB deed. Ik ddnk niet dat je als Zweedse overheid een automerk instand moet houden puur uit chauvinisme/nationalisme. Als SAAB niet levensvatbaar is, tja jammer heeft mijn opa geen lievelingsauto meer; en dat zinnetje zegt eigenlijk alles
de sjonnies zegt
Houzee, hoewel een Nederlandsch contingent nu net doet alsof ze de reddende engel zijn en voor God speelt, vrees ik dat het runnen van een organisatie als die van SAAB iets anders is dan 30 veredelde kitcars per jaar verkopen.
Me dunkt dat Dhr Müller een aloud Nederlandsch gezegde voor zichzelf in ere wenscht te houden : “Niet lullen, zakken vullen”
Ruud zegt
als “Spyker” SAAB koopt gaan ze waarschijnlijk niet op dezelfde voet verder als nu. Geen GM-praktijken meer dus.
Maar een op historie gebasseerde modellijn. (vliegtuigbouw en rally/race hebben ze ook beide gemeen.
Maar een of twee modellen zoals de nieuwe 9-5 en een kleine sportauto. Op die basis kan Spyker vervolgens een nieuw kleiner model Spyker ontwikkelen.
plus de berg subsidie maakt het misschien dus toch tot een goed einde.
Mavada zegt
Zucht, houdt deze Saab-soap nou nooit op… Er zijn al duizenden merken verdwenen in de automobiele geschiedenis, daar kan deze best bij. Een (ook alfabetisch) ereplekkie kunnen ze krijgen, naast Rover. Blijf ik gewoon Zweeds rijden, in dat andere merk. Misschien restaureren we er nog eens zo’n fijne ouwe 900 (van voordat het een edel-Vectra werd) bij.
Iceman zegt
Dat lijkt mijn ook de beste optie gewoon failliet laten gaan en dan de naam kopen.
Dan kan je met een schone lei beginnen om weer echte Saab’s te maken.
Ruud zegt
nulla tenaci invia est via
Iceman zegt
Een nieuwe Saab Sonett IV op basis van een spyker.
Daar naast een mid range nieuwe Saab (sedan, coupe en cabrio)
Tevens kan dan de productie van spyker’s in de Saab fabriek plaats vinden.
Een WIN WIN situatie.
Avenger zegt
Spyker maakt inderdaad al lange tijd verlies, des te meer respect ik voor ze heb dat ze door gaan overtuigd van hun passie voor exclusieve auto’s. En evenzeer respect voor hun besluit om toch nog een bod te doen op SAAB!
cardesigner@USA zegt
Hoe zit het eigenlijk met de v;iegtuigtak van Saab?
Apache zegt
@ Aiii
Vliegtuigjestechnologie.
Esprit_de_Flandre zegt
@cardesignerUSA: is een aparte tak en heeft niets met GM of Saab Cars meer te maken. Geen problemen daar, toch niet waar ik van weet.
Natuurlijk komt die vliegtuig- en motorenpoot minder in de aandacht, maar met de huidige situatie van Saab Cars zullen er wel al een paar journalisten dat gecheckt hebben, en daar we er nog niets over gehoord hebben, zullen ze daar nog wel gewoon normaal draaien.
DB zegt
Begrijp die negatieve houding van de meesten naar Spyker toe niet. Spyker doet zijn best om Saab te redden, nu zelfs zonder EIB geld. Waarom? Omdat het merk voordeel kan behalen bij een overname van Saab zoals Saab voordeel heeft dat er geld binnenkomt om te blijven bestaan. Ik vind Muller’s actie een mooi bewijs van ondernemerschap en durf. Beetje meer waardering en respect zouden dan ook op zijn plaats zijn. En wat betreft het blijven bestaan van saab, iedere autoliefhebber, en dat zijn de meeste autobloggers, zouden het toch jammer moeten vinden als er een merk omvalt. Ongeacht welk merk.
de sjonnies zegt
@DB: Heb jij dan de naïeve gedachte dat ‘de mannen’er zelf hun geld in steken?
Jordi zegt
boeie, who cares wie dat achterhaalde en saaie merk overneemt. volgende onderwerp svp
W115 zegt
Ik hoop stiekem dat het lukt, zodat de bloedmooie 9-5 toch in productie komt
Citrofiel zegt
Welles-nietes-welles-nietes = berichtje-berichtje-berichtje-berichtje = publiciteit ^ x. :roll:
Bob zegt
@DB
Waar haal je uit dat ze zonder de subsidie van EIB doorgaan? Het eerste bod liep stuk op “boekenonderzoek”, mooi begrip trouwens maar van wie GM, SAAB of Spyker zelf?
marcel zegt
@de sjonnies 20 December 2009 om 15:43
Jij slaat de spijker op z’n kop. Al die lofuitingen voor Spyker is het soort misplaatst chauvinisme waar ik ontzettende jeuk van krijg. Blijkbaar reageren hier de nodige aanstormend politici. Die hebben er nl ook een handje van om enthausiast te worden over kansloze operaties die gegarandeerd tot verliezen gaan leiden. Dit soort “ondernemerschap” en “durf” kost de belastingbetaler uiteindelijk alleen maar geld.
Dit hele verhaal is vergelijkbaar met een zwerver (Spyker) die bij een makelaar aanklopt om een bod uit te brengen op een huis van 5 miljoen. En dan hebben zwervers tenminste nog meestal geen schulden…
sacha zegt
@marcel: Waar maak je je druk om? Die zwerver doet noch een bod op jouw huis, noch jij betaalt zijn onderhoud. Liever een blije zwerver in een dol avontuur dan dat bekrompen gedoe wat mij betreft.
BaRa zegt
Een veel belangrijker bericht dan dit Spykerbod lijkt me dit: http://www.autoblog.com/2009/12/19/report-swedish-government-to-meet-with-gm-officials-could-saa/ Vooral omdat er zo weinig details worden gegeven.
SLR zegt
nou begrijp ik het niet gaat spyker saab nou wel kopen of is het over een paar dagen weer eht zelfde verhaal??
PAN zegt
Jongens kom nou eens wat meer uit die duitse auto’s en probeer eens gewoon een saab, het zou zonde zijn dat zo’n kwalitatieve goeie autobouwer gaat verdwijnen. Zometeen rijden we allemaal een VW gebouwd in china. Natuurlijk niet allemaal tegelijk overstappen he.
richard zegt
als spyker saab koopt verwacht ik wel de sonett terug!
Willempie zegt
@ PAN: Uit een duitse auto stappen om in een SAAB te stappen? Wat is het verschil? Enig idee waar de nieuwe 9-5 gebouwd zou gaan worden? Het zijn helaas halve opels geworden.
PAN zegt
@Willempie: Inderdaad dat stoot mij ook tegen het been, maar misschien wil die eigenzinnige victor saab zijn identiteit wel teruggeven. Nu zitten er in zweden 3400 goeie auto bouwers, laten wie die houden want de maak industries heb je niet zomaar weer terug. Zo hebben we in nederland het nodige al om zeep geholpen zoals de scheepsbouw en fokker. We krijgen hiervoor alleen managers voor terug die eigenlijks niets kunnen wat mij in mijn levenbehoefte direct ondersteund.
de sjonnies zegt
@PAN: Ik ben het volledig eens met jouw stelling, maar helaas, zelfs een krediet crisis doet de Europese mentaliteit niet meer veranderen, we blijven als kwijlende kuddedieren achter het Angelsaksische model aanlopen terwijl de VAG groep een voorbeeld is van het Rijnlandse model….
avdb zegt
@Willempie: Ik denk dat je dat eerder andersom moet zien. dat de Insignia een uitgeklede Saab 9-5 is. Waar denk je dat zie die goeie NCAP score vandaan halen? Waar komt de 4×4 vandaan? Wie heeft de HiPerStrut van de OPC ontwikkeld? Zou die er zonder 9-5 gekomen zijn?
DB zegt
@de sjonnies, Bob,
als jullie op de spyker-site onder press kijken zien jullie het volledige persbericht zoals door Spyker uitgegeven. Daarin staat dat er geen geld van de EIB nodig is.
Ruud zegt
@Marcel:
Die zwerver was ooit wel een afgestudeerde piloot, die helaas in handen viel een geldwolf uit Amerika…
Geef m nog een kans (door “Spyker”) en ik beloof je een nieuwe sonett =
http://www.seriouswheels.com/2006/2006-Saab-Aero-X-Concept-RA-OH-1600×1200.htm
En een nieuwe kleine Spyker… aangezien je zo’n duur huis hebt ;)
Ruud zegt
o nee… Spyker is de zwerver in jouw verhaal,
Ga je het huis wel afbreken?
Jean zegt
Wat kan ik er nog aan toevoegen, Saab is gewoon een goede auto die doordacht in elkaar is gezet. Ik rij al bijna 30 jaar met Saab, dat doe je niet voor de dealer te plezieren. Ik hoop dat het bod van Spyker goed genoeg is om GM te overtuigen, zodat het merk kan blijven bestaan. Ik kan ook niets dan goed vertellen over de dealer, onderhoud enz….. Als Saab moet verdwijnen, dan is het zo, maar hoop doet leven. Ik ben van mening dat vele Saab liefhebbers, ook na de eventuele overname, trouw blijven aan hun merk, tevens zet het Spyker op de kaart.
Jean zegt
Klopt!!!! maar is het niet GM die er een soap wil van maken, (om van de media aandacht te zwijgen). Moeten we in de toekomst misschien allemaal in hetzelfde autootje gaan rijden. Laten we dat niet hopen, er zijn inderdaad in het verleden al genoeg goede merken verdwenen. Over een 900 gesproken, daar heb ik 18 jaar, zonder problemen, mee gereden. Laten wij westerlingen opkomen voor onze merken of gaan we allemaal met een Japke rijden.
olivier zegt
Als Saab-rijder voel ik toch meer voor het GM-plan dat tenminste nog wat zekerheid biedt, dan voor Spyker dat over een jaar compleet failliet is en geen dan enkele waarborg meer kan geven, laat staan wisselstukken. Enkel een grote fabrikant met diepe zakken kan Saab redden. Er moet tenslotte dringend een nieuwe 9-3 komen, want met de 9-5 denk ik niet dat ze grote volumes gaan halen.
JW zegt
Laten we maar hopen op een goede afloop! Ik blijf in ieder geval goed volgen hoe het gaat, ik zou het erg jammer vinden als dit mooie merk met geschiedenis ervandoor zou gaan.
matt5 zegt
Je kunt van Spyker vinden wat je wil. Deze move is briljant. Als GM Saab stiekem al lang wilde sluiten, wat gedacht wordt, dan moeten ze nu met de billen bloot, want spyker lijkt alle argumenten te hebben weggenomen.
De ondergang voor Saab is gecreerd door GM, en als ze niet verkopen, krijgen ze enorme negatieve publiciteit.
Voor geinteresseerden , lees ook saabsunited.com, met veel meningen en achtergronden.
Ik hoop dat ze het redden. It’s up to GM.
Willempie zegt
@avdb: zou mooi zijn als opel dit allemaal van SAAB geleerd heeft maar zover ik weet bestaan de huidige SAAB’s voor een groot deel uit opel onderdelen. Dan zal opel de kennis over veiligheid e.d. ergens anders vandaan moeten gaan halen.
De opelconnectie was in ieder geval voor mij de reden om SAAB links te laten liggen toen ik een andere auto uit ging zoeken. Best jammer omdat de SAAB in het Zweedse landschap een bijzonder aantrekkelijke verschijning is.
SAAB_Man zegt
SAAB kan indien deze wordt overgenomen door Spyker worden gezien als een Spyker voor de ‘gewone man’. Echter is het GM die wij in Europa als exponent van Amerika moeten gaan mijden. Immers laten de Amerikanen ons Europeanen ook links liggen bij de milieutop terwijl Amerika de grootste vervuiler is samen met China.