De geruchtenstroom omtrent de M5 (F10) komt al lekker op gang. Samengevat: donders veel vermogen en een royale gewichtsbesparing.
Eerder werd al gespeculeerd dat de BMW M5 wellicht een carbon dak meekrijgt. Dit wordt waarschijnlijk optioneel. De echte gewichtsbesparing zit ‘m namelijk in de carrosserie. Deze wordt volgens de laatste berichten volledig uit aluminium vervaardigd. Tel daarbij het carbon plaatwerk op die BMW gaat gebruiken en het totaalgewicht wordt een heel eind omlaag geschopt.
Geen V10 in het vooronder, dat wisten we al. Het wordt een turbogeblazen V8 die er voor gaat zorgen dat het koppel met ruim 30% (!) toeneemt ten opzichten van de huidige M5. Vergelijkbare V8’s zijn nu al te vinden in de BMW X5 M en X6 M. De versie die in de M5 komt te liggen is sterk daarvan afgeleid maar niet identiek. Daarnaast wordt het KERS-systeem toegepast. Oorspronkelijk ontwikkeld voor de Formule1 maar BMW vindt het hoog tijd dat deze ‘groene’ powerboost wordt toegepast in hun snelste sedan. Tijdens het remmen wordt de energie die vrijkomt opgeslagen. In de zeventraps automaat is een elektromotor aanwezig die de energie omzet in een tijdelijke boost wanneer dat nodig is.
Begin 2011 zal BMW alle data en info bekend maken tijdens de onthulling. Tot die tijd krijgen we ongetwijfeld nog een kleine stortvloed aan teasers, spyshots en nieuwe geruchten te verduren. To be continued dus. (bron: BimmerFile.com)
asdddffgg zegt
nitro in mini voor is wel gaaf en het carbon dak vindt ik toch een beetje te ver gaan. het is een sedan, niet een racewagen.
750i zegt
Dat zal me toch een heerlijke auto worden zeg. Hopelijk klinkt het geluid stukken beter dan wat er nu uit de X5 M en X6 M komt.
Jurrian zegt
Hoe word die energie dan opgewekt met remmen? word de hitte afgevangen oid? want ik neem aan dat de remmen gewoon schijfremmen zijn.
Persoonlijk lijkt mij het meest efficient als het afremmen van het wiel met een soort dynamo gebeurt die variable is in weerstand op het wiel.
super zegt
@Jurrian:
dat gaat via een flux capacitor
prisma zegt
Kers is allemaal goed en wel op de racebaan maar het is mega gevaarlijk op de openbare weg. De ongelukken die nu nog gebeuren door onoplettenheden van mensen is nogaltijd veel te groot en dit geld voor gelijk waar in Europa.
Hopelijk verbieden ze het systeem.
J. zegt
@prisma: In je bericht wordt het mij niet duidelijk wat er dan gevaarlijk is aan KERS. Het is een systeem dat tijdelijk echter vermogen aan je auto levert, wat the hell is daar mis mee?
Daarnaast is nog totaal niet duidelijk hoe KERS in de auto komt, in de Formule 1 moest je op een knopje drukken om die boost te krijgen. Wellicht dat dit in de nieuwe M5 ook gebeurt, maar de kans bestaat natuurlijk ook dat de auto dit automatisch doet en dat de boost vrij komt zodra je zelf het gaspedaal flink intrapt.
Ik zie er totaal geen gevaar in in ieder geval.
Overigens: BMW wordt het nieuwe Audi? Natuurlijk is het maar een impressie maar de M5 lijkt hier gewoon een groot uitgevallen M3. Ik vind het een mooie wagen, maar het lijkt wel veel op elkaar ;)
jan1666 zegt
@asddffgg
het is een race-sedan
voor de rest is t net als de VW P010 een lelijk hok
een massabak die op elke hoek staat. (niet de M versie dan..)
Peter zegt
Aluminium carrosserie en een turbo motor… waar heb ik dat eerder gezien?
amg zegt
Zijn ze gek geworden daar in munchen. Bmw wordt de 2e audi ofzo alles gaat op elkaar lijken, ben ik de enige die dat constateerd?
bpc zegt
@amg: huh…?hoe kom je daar bij ?
amg zegt
@bpc: Hoe ik erbij kom? Heb de 3 en 5 serie naast elkaar gezet?
Pordon zegt
@bpc: Je gaat toch niet vertellen dat je de 3-serie en deze 5-serie nou compleet andere auto’s vind. Tuurlijk zijn er verschillen maar in het complete plaatje lijken ze wel verdomd veel op elkaar.
integralechubasco zegt
ik vindt hem te groot om echt aan gewichtsbesparing te doen. neem dan een kleinere bmw en doe effectief aan gewichtsbesparing.
gewichtsbesparing —-) grote middenklasse auto —-) M van marketing.
h zegt
geef mij maar de E60
Jan zegt
Het geluid van de V10 uit de huidige m5 is de beste sound wat er bestaat. Jammer dat dit verneukt wordt met de nieuwe v8.
Pordon zegt
Is toch gewoon een uitgerekte M3 op het plaatje hierboven…
amg zegt
@Pordon: Dankjewel iemand die het begrijpt.
PCCB zegt
@integralechubasco: Moest de 5 een kleine auto zijn, dan schiet deze zijn doelpubliek voorbij.
Al dat gespeculeer en geteaser werkt precies wel. Ik kijk alvast zwaar uit naar de nieuwe M5. Al zal ik de V10 missen.
integralechubasco zegt
@pccb
tja, dat ondervoedt mijn stelling dan ook dat de M5 minder als rijdersauto is neergezet, natuurlijk is het wel veel meer een rijdersauto dan de gemiddelde grote middenklasse sedan. van vroegere 7-series zag je ook nooit een M versie. Als ik nu kijk naar de grootte, uitstraling en luxe van deze nieuwe 5 dan vindt ik hem knap vergelijkbaar met de vorige 7-serie.
ik zou daar geen M-badge meer voor gebruiken… die zouden ze bij BMW moeten inzetten voor sportsedans of coupe’s die kunnen wedijveren met supersporters, wat ooit eens de ideologische uitgangspunten waren van de M-badge.
natuurlijk zullen de prestaties vast aantonen dat deze bmw kan meekomen met sommige supersportwagens, maar hoe je het wendt of keert, het blijft de ideoligische uitgangspunten verzwakken…
slappehap zegt
Een M5 met donders veel vermogen en een royale gewichtsbesparing. Plus 10% vermogen (t.o.v. de X*M) en min 10% gewicht (t.o.v. huidige M5) maakt 3 kg/pk, en dan kan me dat lelijke ding ondanks de geweldige V10 gestolen worden. Bij Audi, Cadillac, Jaguar en Mercedes hebben ze nu al nachtmerries.
pica zegt
Het is te hopen dat hun KERS nu beter functioneert dan die van BMW in hun F1-wagen.
Timmie zegt
Ik vind een geruchtenmolen maar niets. Wat is, buiten economisch gewin, daar een goede reden voor???
RenesisHP zegt
KERS is groen, kersen zijn rood. Doe mij die rode maar. ;)
GOD zegt
zij iemand flux capacitor?
fconderkantlat zegt
jammer dat het geen atmosferische v10 of v8 wordt :(
freude am fahren zegt
ik vind het ook maar spijtig dat er turbo’s op worden gezet…
Stond BMW M niet bekend omwille van zijn fantastische atmosferische motoren? Als je er een V8 insteekt, dan nog hoeven er geen turbo’s op!
Wat is er gebeurd dat ze bij BMW M heel hun ideologie vergeten? Eerst de X5M en de X6M, nu een M5 met turbo’s…
(ok, de M3 GTS heeft het wel deels terug goedgemaakt)
B3nk0 zegt
Het is nog steeds een top atmosferisch blok alleen dan met turbos erop om hem op te peppen, ze hebben gewoon gekeken naar wat de aftermarket turbo kits konden opleveren en dachten “hey dat doen wij ook alleen veiliger”.
RoT___ zegt
@B3nk0: Nee. Het TTV8-blok dat in de M-versies ligt is afgeleid van de 4.4 TT die in de gewone modellen als 50i wordt aangeboden. De turbo’s zijn niet gedaan om de reden dat de aftermarket lui ze er op schroeven, ik vraag me ook af waar je dat argument vandaan haalt. De turbo’s zijn er juist op geschroefd om veel vermogen te kunnen leveren maar toch niet enorm schadelijk zijn voor het milieu. Dat is ook de reden waarom de V10 er (waarschijnlijk) niet in zal komen, dat blok is te milieu-onvriendelijk.
freude am fahren zegt
Het argument dat die biturbo v8 milieuvriendelijker is, daar kan ik wel mee leven. Maar maakt is er dan zoveel verschil in verbruik en uitstoot tussen een biturbo v8 en een atmosferische v10?
Als dat verschil echt groot is versta ik de keuze wel…
freude am fahren zegt
dat het evenwicht is verschoven naar de pk/gewichtsverhouding vind ik eigenlijk ook niet zo slecht
Tommy2 zegt
Ik hoef geen kers op een power-sedan, dan koop ik wel een zuinig (ge)bakje. Een M5 moet gewoon een snelle en goed rijdende auto zijn en niet groen. Eingelijk staat er niets nieuws in dit artikel trouwens…
jj de groot zegt
Tijdens het remmen wordt de energie die vrijkomt opgeslagen. In de zeventraps automaat is een elektromotor aanwezig die de energie omzet in een tijdelijke boost wanneer dat nodig is.
effe nadenken, meer dan 500 pk(tjes) een koppel van hier tot tokyo en dan nog energie over om ..wanneer het nodig is.. een tandje erbij te zetten. Ik heb niet het idee dat iemand (ik) hier op zit te wachten. Gewoon dezelfde v10 met iets meer koppel een handgeschakelde bak (of automaat die satdsverkeer wat beter kan handelen) ..Ik geloof geen geen f*&k van dat er een KERS systeem komt in de nieuwe M5..Maar ja ik heb geen verstand van techniek maar weet wel wat leuk rijdt en wat het goed doet op de weg..??
Jesper zegt
Klinkt allemaal erg sjonnified. Metersbreed uitgeklopte wielkasten, carbonfiber op het dak, zilveren spiegels, skirts, bumpers waarmee je niet eens in staat bent de C1000 te bereiken zonder enkele vierkante meters lak achter te laten op de vele verkeersdrempels… en dan ook nog eens 2 cilinders inleveren en waarschijnlijk meer gaan betalen. Die M van Marketing komt niet echt lekker uit de verf jongens, zo gaan jullie de huidige M clientele niet over de streep sleuren, of willen jullie ze graag in een VAG-hok zien??
Neem maar van me aan, de uiteindelijke M5 wordt een stuk cleaner. Minder lijnen en contouren in de flanken, andere velgen, andere bumpers, 4 héle bescheiden pijpjes à la X6M.
Dat KERS zal trouwens wel weer een meerpijs krijgen van een ruggetje of 7 ofzo, naast het carbon dak. Gaat niet de meest verkochte optie worden gok ik zo. What the f*ck ever happened to the E39 :roll:
GOD zegt
Stel BMW blijft atmosferische blokken maken.
Dan zullen veel mensen over stappen naar bv. Audi ofzo.
want de hunne is zuiniger, heeft meer vermogen, meer koppel, betere acceleratie tijden, is zuiniger, is goedkoper kwa beurten/onderhoud, fijner in de stad etc.
kost een hoop klanten wat zich weer vertaald in minder inkomsten. En laat BMW nou net ff een bedrijf zijn wie winst maken als prioriteit nummer 1 hebben net als elk ander bedrijf. Tijden veranderen, geblazen motoren hebben de overhand gekregen. Tuurlijk, jammer van de ITB’s, geven zon mooi geluid maar het zuipt ook net zo veel als Andre Hazes. zelfde verhaal als de overgang van carburateur naar injectie. techniek staat niet stil.
Op een gegeven moment moet je mee met de techniek anders loop je achter de feiten aan.
Yellomello zegt
@ GOD: helemaal mee eens, je moet innoveren en met de tijd meegaan. Als mensen liever een oud blok in hun auto willen hebben kunnen zij toch ook een oude auto aanschaffen. Zelf rij ik met de E24 voorzien van M30B35 motor en dat rijdt prima, het is geen heel snel ding vergeleken met een M, laat staan als je het vergelijkt met de allernieuwste techniek. Had ik heb geld had ik beslist een nieuwe M besteld. Ik hou van verbeteringen.
M-lover zegt
@GOD:
daarbij komt nog dat turbosystemen en correcties adhv druk tegenwoordig veel gemakkelijker en sneller en correcter kunnen dan vroeger. Je moet totaal gek zijn om nog een atmosferisch blok te willen (ik ben gek).
Als je later tegen je kinderen zegt: toen papa zo oud was als jij reden we nog met carburatoren… ‘papa, wat zijn carburatoren’ …antiek ;)
joeytrambel zegt
dit ding wordt gewoon bloedsnel…
niets meer en niets minder..
freude am fahren zegt
ok, het is inderdaad wel waar dat BMW M moet meegaan met zijn tijd…
Ik begrijp de keuze van bmw voor turbo’s volledig en ik snap ook wel dat ze bij M hun “idealen” moeten aanpassen aan de huidige tijd.
Maar toch vind ik het spijtig…(Maar wie ben ik om dat te zeggen?)
Maar turbo’s of niet, het wordt zoiso een fantastische auto! En voor het geluid, daar vinden ze wel wat op…
Cantago zegt
Dit klinkt gewoon echt heel goed… Ik heb ook liever geen turbo’s, maar als ik aan het geluid van de dumpvalve’s van een Veyron denk dan gaan mijn haren weer recht overeind staan! Heerlijk;)
Jordi zegt
wat zijn dumpvalve’s? En wat is valve sowsieso? Zie je vaak staan achterop autotjes