Voor zuinige mensen die stiekem diep van binnen toch zo’n lekker uitbundige SUV willen.
De Lexus RX450h dronk sowieso al met mate; het gemiddelde verbruik voor de 4WD-versie bedraagt slechts 6,3 l/100 km en heeft in Nederland dan ook een energielabel A opgespeld gekregen. Vanaf nu is er echter ook een hybride RX met louter voorwielaandrijving te krijgen, en die is natuurlijk nét weer even wat zuiniger.
Deze RX heeft nog steeds een dikke 3.5 V6 aan boord, maar dankzij de combinatie met de elektromotor bedraagt de CO2-uitstoot voor deze uitvoering slechts 140 g/km. En dat is goed voor de felbegeerde 20% bijtelling. Dat scheelt, afhankelijk van de uitvoering, €136 tot €154 per maand ten opzichte van een gelijkwaardige auto met een hogere uitstoot. Kun je mooi yogalessen van gaan volgen.
Lexus houdt van creatief rekenen en legt ons zelfs voor dat de bijtelling voor de duurste uitvoering van de RX450h, de Preference Pro van €71.250, even hoog is als die van een minder schone auto met een aanschafprijs van €57.000.
Vind je het alsnog allemaal wat te duur, dan is er ook de Preference-uitvoering die voor €62.650 in de prijslijst staat. Ten opzichte van de Preference Pro ontbeer je dan o.a. leren bekleding, HD navigatie met parkeerhulpcamera, elektrische achterklep, 19″ velgen en adaptive front lighting. Maar je hebt wel een 6 CD-wisselaar, negen speakers, USB/AUX/BlueTooth-connectiviteit en acht airbags. En die fijne V6/elektrocombo met 299 pk.
Lexus heeft met de RX450h 2WD een unicum in handen; geen enkele andere SUV of crossover van dit formaat is zo schoon en zuinig. Al is het door de tweewielaandrijving eigenlijk meer een hatchback op hoge poten geworden natuurlijk, want offroaden kun je hiermee beter niet meer proberen.
TinQ zegt
Hard to beat!
Laurens zegt
En de X6 is lelijk…
bpc zegt
@Laurens: zeer boeiend ik vindt sneew in mn schoenen ook niet echt aangenaam wat eet jij vandaag?
Traxxas zegt
Ik vind het een mooie auto
sven2 zegt
ik zou liever een nieuwe Saab 9-3 hebben dan dit lelijk hok..
p1eter zegt
@bpc
ik denk dat hij eerder bedoeld dat wanneer mensen zeggen dat een x6 lelijk is, dat ze dit eens moeten bekijken.
CSL zegt
Ik heb heb hem nooit een mooie en/of stoere auto gevonden.
De X5 spreekt boekdelen.
mashell zegt
Als er ook al SUV’s in de 20% categorie gaan vallen betekent dat maar 1 ding: het al snel afgelopen zijn met die 20% categorie.
Mark zegt
Haha dat zie ik nog niet zo snel een merk nadoen, 299pk met een uitstoot van 140 g/km.
Dat is precies dezelfde uitstoot als die van een nieuwe volkswagen Polo 1.4 met 85pk! Daarnaast is deze ook nog eens veel lichter, afgezien van het verschil in vermogen.
Gamekiller zegt
Mooi ding, en indrukwekkende cijfers,zou wel eens een verkoopkanon worden hier in Europa
David zegt
Dus het verbruik nu is? (Ik weet, uit te rekenen adhv het CO2, maar toch prettig wanneer het in het artikel staat.)
Wel een knappe prestatie overigens. Flinke auto, met flinke motor met ook nog eens behoorlijk wat vermogen.
Autogek zegt
@ David: Volgens mijn berekening zou het 5,9l/100km zijn.
EJS zegt
Knappe prestatie, maar echt opgewonden wordt ik er niet van..
EJS zegt
Kunnen ze dit overigens niet gwoon in een prius lepelen? Dan heb je een leuke sleeper met een uitermate net verbruik..
vale46 zegt
@EJS: Toyota en Lexus mogen dan wel dezelfde ontwikkelingsafdeling hebben, maar het hybride systeem van deze Lexus is totaal anders dan dat van de Prius. Ik kan het weten want mijn eindwerk gaat erover.
meneersander zegt
en nog gaat die niet verkopen…
slappehap zegt
Ik denk dat ik toch maar wacht op de SsangYong C200 Eco.
Camaro zegt
HUH??? een SUV met 2WD??? Slecht hoor!
b0z4 zegt
Wat moet je nou met zo een dikke SUV ? Ik ben wel een SUV maar ik ben het toch niet helemaal :(
Ruof A Idua zegt
@Gamekiller: hehehe een 2WD Japanse SUV van 60/70K een verkoopkanon in Nederland? No offense; maar ik zou het nog maar even bij gamen houden als ik jou was.
Sorcerer zegt
Euh, zuinig? Op spritmonitor.de blijkt dat de huidige versie veel minder zuinig is (ruim 1.5L/100km minder zuinig gemiddeld) dan Lexus zelf beweert.
Hebben ze de ECE-cyclus nu echt onder de knie en is het verschil nu NOG veel groter?
Ice zegt
Wat een verschrikkelijk lelijke auto. Al is het dan een Japanse Amerikaan, het is echt compleet mislukt..
Gamekiller zegt
@ruof
60/70 pk?? we hebben het hier niet over jou suzuki alto.
Timmie zegt
Een schande: mensen die zuinig willen rijden en dan zo’n bullebak kopen. Er zijn schonere, goedkopere en mooiere alternatieven. Vandaag de dag is de mens enkel maar bezorgd om zijn imago…
reaguurder zegt
SUV’s met voorwielaandrijving (achterwielaandrijving vind ik nog wel kunnen) of een simpele haldex koppeling (achterwielen alleen erbij bij gripverlies) zijn zowieso al triest, maar een fullsive SUV ter groote van een X5 en Posche Cayenne aanbieden met voorwielaandrijving kan echt niet. Is echt te zielig…
Magunus zegt
@Gamekiller
60/70k staat voor het aantal DUIZEND euro die deze auto hier in NL kost. Gewoon nog steeds een hoge aanschafprijs en dan dat design, nee sorry maar een verkoopknaller zal dit nooit worden.
Citrofiel zegt
Waar het op neerkomt is dat je nu een behoorlijk sterke en grote SUV (helaas met 2wd) kan leasen voor de prijs van een minder grote en sterke SUV. Mooi toch?
Chrido zegt
Voor te negatief te reageren, waag U aan eens aan een testrit.
Liefst een uitvoering met de actieve stabilisatoren.
Geef dan eens een objectief oordeel, na het rijden met een X5, Q7 of Touareg.
Ik voorspel dat je zal versteld staan van de rijkwaliteiten van deze wagen.