Altijd weer die banken. Als het aan Spyker en GM lag wisselde Saab gisteren al van eigenaar, maar het wachten is momenteel op de EIB (European Investment Bank) die de lening van €400 miljoen voor Saab moet goedkeuren vóór het eind van deze maand. Gebeurt dat niet, dan loopt de deal vast en trekt GM de stekker uit het Zweedse merk.
CEO Victor Muller heeft aangegeven dat de Spyker-Saabdeal in feite gelijk is aan die van Koenigsegg: dezelfde bank, dezelfde lener, hetzelfde businessplan. Alleen de aandeelhouder is veranderd, dus moet de EIB zich opnieuw over de zaak buigen.
Het businessplan geeft aan dat Saab in 2012 winstgevend moet zijn en op jaarbasis 100.000 auto’s moet verkopen. Voor Spyker betekent de deal verder dat ze toegang hebben tot Saabs techniek en leveranciers, en bovendien dat ze wereldwijd 1.100 Saab-dealers tot hun beschikking hebben. Momenteel zijn er in totaal slechts 30 dealers die Spyker-auto’s verkopen. (bron: bloomberg)
Er doen wat geruchten de ronde dat Spyker Saab alleen wil kopen om de lening van €400 miljoen op te strijken. Victor Muller laat ons deze week weten dat dat pertinente onzin is:
“De lening betreft 50 procent van tot op de laatste euro omschreven investeringen en engineeringsprojecten. De andere 50 procent moet Saab zelf funden. Tenslotte wordt die €400m alleen voldaan als de projecten aantoonbaar starten en is er een full time ‘bewaker’ die de besteding van de gelden overziet. Dit is geen geheime regeling maar een EU-regeling dus totaal transparant voor iedereen. Kortom wie suggereert dat het Spyker om de EIB-cash te doen is, weet niet waar hij het over heeft en stelt Spyker nodeloos in een kwaad daglicht.”
Flamingo zegt
Ik hoop het Ik hoop het.
papa zegt
-edit: check-
Citrofiel zegt
Banken schijnen nog steeds moeilijk te doen. Het zal me benieuwen of het gaat lukken.
Bart_V zegt
en toch blijf ik het idee te hebben dat Spyker Saab straks mee trekt naar de afgrond
Ik hoop het niet voor beide merken wan ze mogen er allebei wel wezen op de weg
B /\/\ \/\/ zegt
Citrofiel is de insider, hahaha, die weet het. Maar gied, ik hooop dat het lukt! Komop met die geldzak! Dan hoeven ze alleen nog maar mooie auto’s in elkaar te knallen en hoppa, gaan met die banaan! Hoezo ‘er blijven een handje vol grote concern’s over’ wat dat Fiat-baasje laatst zei, toon anders ff zijn ongelijk aan en neem over die hap!
B /\/\ \/\/ zegt
*gied = goed*
Benjamin zegt
Ik hoop dat het niet lukt! Waarom kunnen die mannen zich niet blijven concentreren op de eigen organisatie en de verkoop van auto’s van hun eigen merk! Ik heb zo’n naar onderbuik gevoel overgehouden van dat F1-avontuur, dat in het begin fantastisch was en een nieuwe stap in de geschiedenis van Spyker. We weten allemaal hoe dat is gelopen…
Ik heb er weinig vertrouwen in dat dit wel gaat werken. Het zou toch zonde zijn als dit de ondergang wordt van beide merken?!
Ik hoop maar dat ik er gigantisch naast zit…
Toonster zegt
Ik vind dit persoonlijk wel een goede zet, meneer de Sovjet miljardair wil een nieuw speeltje erbij, dan kan ie het makkelijk in de pyker-holding stoppen..
Laue zegt
ik hoop dat de deal door gaat, alleen net als magna en de koenigsegg deal stinkt dit zaakje wel een beetje.
Bob zegt
Een markt met een enorme overcapaciteit waarom dan weer 400 miljoen in zo’n klein merk als Saab pompen? Van 30 naar 1100 Spyker-dealers…ambitieus.
Merry zegt
@Bob:
Het zijn 30 dealers die ook Spykers verkopen, niet 30 Spyker dealers, Spyker verkoopt niet eens 30 auto’s per jaar!
Bob zegt
@ Merry
Haha nee daarom beetje vreemd omschreven in het artikel.
JH zegt
Betekent dit dat de toekomstige Spykers ook gaan downsizen ;) Waarom zou het Spyker lukken wat GM als sinds jaren niet lukt?
Mavada zegt
Het gaat Spyker alleen om het in handen krijgen van het mooie merk Saab, vrees ik. Het is een gotspe dat een piepkleine fabrikant, die zelf nog geen euro winst maakt (wat heet…), denkt een noodlijdende ‘echte’ autoproducent te kunnen redden. Dokter Muller staat nu al klaar om opnieuw een lijk op te warmen: http://www.autogekken.nl/?p=1007
Cantago zegt
Hopen dat het rond komt! Dan heeft Nederland er in ieder geval een automerkje bij!
super zegt
@Cantago:
je bedoelt rusland?
BaRa zegt
@Bob: in een markt met een enorme overcapaciteit zou het wel eens makkelijker kunnen zijn om het als kleiner merk te redden. De idee dat je synergieën nodig hebt om te overleven is misschien wel populair (want je rendement kan stijgen), maar daarom niet zonder meer altijd waar (want zeer veel concurrentie op basis van dezelfde vermarktingsprincipes). Wie was de vorige partner van Mercedes? Wat was ook alweer de intussen doorgesneden band tussen GM en Fiat? Er zijn wel meer directe samenwerkingsverbanden die niet gewerkt hebben. Bovendien hoeft een synergie niet hetzelfde te zijn als het overkopen van een ander bedrijf. Ford gebruik dieselblokken van PSA, BMW ook (voor o.a. de Mini). Nochtans is PSA nog altijd in dezelfde handen als voorheen.
prisma zegt
GM heeft bekend gemaakt dat ze Saab gaan afbouwen
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/1043908/2009/12/18/GM-gaat-Saab-afbouwen.dhtml