We konden eerder melden dat Spyker de favoriet is bij het bieden op Saab, maar nu is bekend geworden dat de Nederlandse autofabrikant de enige overgebleven bieder lijkt te zijn. Dat heeft Ed Whitacre, de interim-bestuursvoorzitter van GM, vandaag laten weten. Volgens de topman moet het mogelijk zijn om voor het einde van het jaar de deal met Spyker rond te hebben.
Afgelopen weekend werd bekend dat het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) onderdelen van het automerk heeft overgenomen. Er is grote kans dat de rest van het bedrijf verkocht wordt aan Spyker, waarbij de Russische investeerder Vladimir Antonov de grootaandeelhouder mag spelen. To be continued!
Laue zegt
Please let it be! ik heb overigens de mening van onze SAAB expert nog niet gehoord.
Benjamin1 zegt
ik zie victor muller nou niet als een succesvol ondernemer. Eerst zelf failliet gaan en dan saab kopen.
Doe het dan ergens anders onderbrengen. Er zijn genoeg alternatieven te bedenken toch?
lincoln zegt
@Benjamin1: je zal toch geen stemrecht hebben .. toch ??
JPM zegt
De manke verkoopt de chronisch zieke aan de kreupele.
Megakix zegt
Haha, neeeeeee, dát is een geslaagde overname ! Op naar het zoveelste faillissement van die Spykerpunks !
lincoln zegt
@Megakix: de hoeveelste dan precies ?? want ik ben de tel kwijt ..
CowboyHenk zegt
@Megakix:
Lulletje
Citrofiel zegt
En zo valt maar op hoe weinig écht verschillende modellen Saab in al die tijd heeft geproduceerd. Tegenwoordig moet je eigenlijk wel een verschrikkelijk breed modellenpalet hebben om wat te betekenen.
Laue zegt
@Citrofiel:
Toch heb ik een vermoeden dat over een paar jaar de underdogs populariteit winnen.
persoonlijk wil ik gewoon niet in een VAG,BMW,Japanner rijden gewoon omdat ze zo gewoon zijn. Al zijn ze “beter”in bepaalde opzichten.
Citrofiel zegt
@Laue: Ik ben het daar mee eens, maar ik ben een van de weinige (anders zou mainstream nooit lang mainstream blijven).
bmw zegt
@Citrofiel: dat is nou exact wat ik ook dacht, hun modellenreeks is historisch gezien niet eens zo uitgebreid, altijd een beetje van hetzelfde. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het onaantrekkelijk is. Maar economisch het best haalbaar wanneer het deel uitmaakt van een groter geheel.
Relief zegt
@Megakix
Zoveelste? Ik wist niet dat ze al zo vaak failliet zijn geweest. LOSER
JW zegt
Allemaal smoke & mirrors…
Esprit_de_Flandre zegt
‘To be continued’
Mooi statement. Hopelijk is het van lange duur.
@Benjamin1, JPM, Megakix: Spyker heeft er uiteindelijk toch niets mee te maken hé. Het is die bank van Antonov (naam ontsnapt me even) die de boel overneemt. Spykers naam wordt erop geplakt omdat ‘automerk neemt automerk over’ klinkt beter dan ‘geldwolf neemt automerk over’.
Jammer dat dat zeven keer moet uitgelegd worden aan sommigen.
klaas zegt
Wat is SAAB nu nog? De nieuwe 9-5 lijn staat er nog niet. Vermoedelijk bestaat die niet eens. De oude 9-3 en 9-5 lijnen zijn verkocht aan China. De opbrengst daarvan gaat niet naar Spyker maar naar GM. Spijker koopt straks een merk. Misschien een model – hoewel de meeste IP rechten op dat model bij GM zullen blijven – , een lege hal en een stapel werknemers.
Als je dat bezit wordt je niet gelukkig. Spyker kan nog beter een F1 team kopen, er zijn er genoeg te koop tegenwoordig.
Teerdz zegt
kan dat modellenoverzicht niet als groter formaat aangeklikt worden??:p nu is het een beetje behelpen;)
johnny m zegt
Autoblogger : gaan jullie dit nog melden , ( de nederlaag voor VW)
Di Montezemolo: Alfa Romeo is absoluut niet te koop!
Search zegt
Ik snap het probleem niet echt van Saab, die auto’s rijden echt prima, zijn 2de hands puik geprijsd, en nog degelijk ook, moet toch wel een pepernoot aan te verdienen zijn?
dave zegt
weet iemand waar ik dat reclamefiche kan halen?
Cantago zegt
Gaaf! Dan is er dus toch nog hoop;)
Orichy zegt
@ Johnny M en Dave
Groter dan de volgende link heb ik nog niet kunnen vinden, http://www.saabclub.su/files/Books/SAAB_ads_PDF/SaabAdvert1.JPG
JPM zegt
@ Esprit_de_Flandre
Ik weet niet waar ze SAAB willen onderbrengen maar ik neem aan dat het een holding van Spyker gaat worden. Technisch gezien neemt Spyker ze dan wel over, ook al zitten de aandeelhouders achter de financiering.
BaRa zegt
Goed nieuws, ik help het hopen. Dan kunnen in januari de nieuwe 9-5’s van de band beginnen rollen. Tenminste, als ze in Trollhättan nog steeds op schema zitten met hun produktielijnopbouw.
slappehap zegt
@Orichy/dave: http://www.flickr.com/photos/saabcarsofficial/
Apache zegt
Tegenwoordig valt er echt bucht in Nederlandse handen… eerst Fortis en nu Saab…
Bas zegt
I feel sorry for SAAB. Zo’n mooi automerk en dan je lot in handen van een patjepeeër als Victor Muller. Dat wordt een grote teleurstelling voor al die werknemers die elke strohalm aanpakken op dit moment.
Pieter-Jan zegt
Dat modellen overzicht toont de stagnatie duidelijk. Vanaf regel drie zijn het enkel nog facelifts van facelifts. Stilstaan is doodgaan. Zeker in dit segment.
Megakix zegt
@lincoln en @relief: jullie zijn helaas geen zakenmensen, dat blijkt….je moet je verdiepen in de personen achter Spkyker, niet alleen naar het merkie kijken ! De jongens hebben een ’te grote schoenmaat’…op naar de studietafel blogvriendjes ! ;-)
lincoln zegt
@Megakix:
je hoeft je niet 2 keer in 1 topic onstrevelijk belachelijk te maken ..
nergens voor nodig ..
Treff zegt
Op zich een normale deal, de bank is het grote geld en Spyker het Automerk dat SAAB overneemt! Misschien kunnen ze nu samen uit de schulden komen en wat ontzettend mooie wagen neerzetten :-)
JW zegt
Victor Muller heeft aangetoond een groot ondernemer te zijn. Check zijn Wikipedia maar. Het enige waar hij nu op afgerekend wordt, is de paar miljoen verlies die Spyker heeft gedraaid. Iedereen die niet verder kijken dan dat en dan zegt dat Muller een prutser is, is natuurlijk gewoon kortzichtig of gewoon dom.
Muller is begonnen als advocaat en is daarna de offshore-industrie ingegaan, als manager bij Heerema. Daarnaast werd hij mede-eigenaar van Wijsmuller. Heerema heeft onlangs nog een deal met BP gesloten ter waarde van 1 miljard en Wijsmuller is één van de grootste offshore-ondernemingen in de wereld. Daarnaast heeft hij kledingmerk McGregor naar de beurs geholpen. ’t Is een grote jongen en Spyker is wat dat betreft meer een duur hobby-project dan een poging verschrikkelijk veel geld te verdienen.
Mineraal zegt
@ Pieter-Jan: Daar heb je absoluut gelijk in! Maar dan kunnen we eigenlijk wel stellen dat bvb Audi een beetje dezelfde weg aan het opgaan is… Niet? De laatste jaren zijn ze ook niet echt aan het vernieuwen. Alles lijkt net dat beetje té sterk op elkaar… Het is goed dat je een herkenbare modellenlijn hebt maar het voelt gewoon wat té aan… Of ben ik hier de enige die hier ook zo’n gelijkenis in ziet?
Ahura zegt
De laatste echte Saabs? Hopelijk komt er ooit weer een nieuwe 9-3 dat gewoon weer een hatchback is en met een stoere coupe ernaast..
prinz pilz zegt
@Ahura:
Het blijven buttlelijke auto’s, zelfs op de promofoto’s.
KaCh1ng zegt
ik vind de huidige sport sedan 9-3 heel mooi , maar het zijn opgewaardeerde opels net zoals de toekomstige 9-5 vrees ik..
wel jammer dat het merk doodgaat , ik denk niet dat GM van plan is om het te houden
en de alternatief voor bmw/mercedes is audi..
RP zegt
Saab schijnt al een nieuw model in voorbereiding te hebben.
Henk-Jan zegt
Waarom wordt juist die 1% van het nieuws niet nauwkeurig is door 99% van de media verkondigd?
Er zijn maar een paar bronnen die ik serieus neem en één daarvan is het onder SAAB-kenners veel gerespecteerde SAABsUnited. SAABsUnited bericht er onder andere het volgende over:
‘…and once again it’s our friends at Reuters who are making the news and everybody else is following them.’
Bron: http://www.saabsunited.com/2009/12/tying-up-the-nights-news—big-ed-talks-or-does-he.html
Henk-Jan
Een ander interessant, en recent, stuk over het probleem van de mainstream media (ik hoopte dat Autoblog zich boven deze mainstream media verheven had…):
‘This is the power of mis-information. Saab do everything they can to make sure the right info gets out there, even sending updates to journos once the initial release goes out. But many of these ‘mainstream’ sources are lazy and will just summarise an article written by someone else.
Then there’s the sensationalists who figure that “Saab’s model range sold to Chinese company” or some similar headline will bring more readers than a less engaging headline that explains the situation accurately.’
Bron: http://www.saabsunited.com/2009/12/the-power-of-mis-information-when-it-comes-to-saab.html
Weten jullie wat juist het trieste is? Dat het lot deels bezegeld wordt door de mainstream media en dat 99% van de mensen nu dénkt te weten hoe het zit, terwijl ze de goede bronnen niet kennen en dus ook niet het fijne weten van de situatie. Nee, erger nog: vaak is het nog eens onjuist ook! Die 1% die wel echt geïnteresseerd is en weet hoe het ongeveer zit (afgezien natuurlijk van wat er zich achter de schermen afspeelt, wat eigenlijk het echte werk is en nog wel eens zou kunnen verrassen!), zij worden niet serieus genomen, terwijl zij dichter bij de waarheid zitten en de mainstream media onterecht niet aan geloofwaardigheid inboet!
Zij die echt willen weten hoe het zit, verwijs ik naar SAABsUnited en de (grotere) SAABfora van de wereld, de rest, die vraag ik om in ieder geval een beetje kritisch te zijn.
RP zegt
Wat is er dan fout aan de berichtgeving?
-Is Spyker met Convers niet de enige bieder op SAAB?
-Moet de deal niet voor januari rond zijn?
-Heeft BAIC geen delen van SAAB overgenomen?
Op basis van dit:
http://www.saabsunited.com/2009/12/saab-salesaga-faq.html
dan klopt het toch?
Henk-Jan zegt
‘-Is Spyker met Convers niet de enige bieder op SAAB?’
Het is niet zeker of de Converse Group de enige overgebleven bieder is, het bericht van Reuters en van Autoblog doet dit wel degelijk zo overkomen.
‘-Moet de deal niet voor januari rond zijn?’
De intentieverklaring om SAAB Automobile over te nemen van General Motors zal inderdaad voor het nieuwe jaar getekend moeten worden.
‘-Heeft BAIC geen delen van SAAB overgenomen?’
Zoals Autoblog het brengt, en zoals wel meer mainstream media het gebracht hebben, lijkt het alsof SAAB al deels verkocht is aan BAIC. Autoblog schrijft dat onderdelen van SAAB zijn verkocht aan BAIC en dat de rest van SAAB waarschijnlijk naar Spyker zal gaan. Het bedrijf SAAB Automobile is echter geenszins verkocht aan BAIC. Het enige wat er gebeurd is, is dat BAIC de overbodige productielijnen van de vorige 9-5 (1997-2009) en de vorige 9-3 (1998-2002) heeft gekocht en enkele technologieën van SAAB mag implementeren in hun auto’s. Als Wiesmann motoren en bakken van BMW mag gebruiken, betekent dat dan dat Wiesmann BMW deels in handen heeft? Nee, verre van zelfs.
Het probleem is wederom dat er misverstanden ontstaan doordat een aanzienlijk deel van de media ongenuanceerde en samengevatte berichtgevingen van elkaar lijkt over te nemen, met als gevolg dat er aan het eind van de rit een verhaal ontstaat dat slechts voor een klein deel klopt, maar dat iedereen juist dat voor waar aanneemt.
E320cdi zegt
@Henk-Jan: het lijkt alsof ik door t lezen van jou Q&A pas het echte nieuwsbericht gelezen heb ;-)
Pieter-Jan zegt
@mineraal
Ik denk dat Audi zijn nieuwe wagens net nog interessant weet te maken. Misschien weinig variatie tussen modellen, maar als je de generaties vergelijkt ga je toch veel verschil zien. Audi 80 Coupé naar A5 bijvoorbeeld. Ze gaan ook actief op zoek naar nieuwe markten. Ze oogsten in ieder geval veel design-comments hier, getuige de nieuwe A8.
Het probleem met Saab is ook een technologische stagnatie. Dat heeft waarschijnlijk veel te maken met het GM ouderschap. Opel (Holden, Vauxhall) was veel resistenter tegen de bedrijfcultuur van GM.
Als we eerlijk zijn, de enige reden om een voor een Saab te kiezen is om geen cliché te zijn op de bedrijfsparking. Maar als je lease op is, en je zoekt een nieuwe wagen, dan blijkt Saab nog altijd de wagen te bouwen waarmee je al rijdt. Terwijl je bij de Duitsers toch wel merkt dat het de volgende evolutie is, en het (subjectief) de moeite lijkt om de financiele stap te zetten.
Henk-Jan zegt
Eigenlijk is het diep triest dat ik de juiste informatie door moet geven en het niet aan het grootste deel van de media besteed is om dat te doen. Het zou eigenlijk niet moeten hoeven…
Graag gedaan overigens, al moet ik alle dank doorspelen naar SAABsUnited en het SAABforum. ;)
JW zegt
@Henk-Jan: Hulde.
RP zegt
Bedankt voor de toelichting, maakt het verhaal wat duidelijker.
Het is niet de eerste keer dat in de comments in Autoblog een genuanceerder verhaal te vinden is dan het bericht zelf.
Ik vind het trouwens opmerkelijk dat SAAB nog vorige 9-3 productielijn nog op voorraad heeft staan. Mijn verwachting was eigenlijk dat dat allemaal al verschroot was. Dat was goedkoper dan het op voorraad houden.