Aangezien je nooit genoeg hybride’s kan hebben zal Toyota op de Detroit autoshow in januari een conceptcar onthullen van een nieuw hybride model dat in de pijplijn zit.
Als ik zo naar de twee teaserfoto’s kijk is het eerst waar ik aan denk: Toyota iQ! Maar aangezien het hier om een new dedicated hybrid concept vehicle (oftewel nieuw ontworpen hybride) gaat is dat niet mogelijk.
Het zou dus kunnen dat Toyota met een soort hybride Yaris/iQ komt, maar het kan natuurlijk ook een variant zijn op de Prius zoals een coupe of MPV. In januari zullen we meer te weten komen. Tot die tijd kunnen we lekker speculeren.
Toyota to Debut Dedicated Hybrid Concept at 2010 North American International Auto Show
TORRANCE, Calif., December 14, 2009 – – Toyota Motor Sales, USA, Inc. will stage the world debut of a new dedicated hybrid concept vehicle during the 2010 North American International Auto Show in Detroit.
The vehicle will be revealed during a news conference held on Monday, January 11th in the Riverview Ballroom at COBO Hall. News conference schedules are being finalized and exact timing will be revealed in the coming weeks.
Autogek zegt
@Robbie: Ik zeg ook inderdaad een IQ-hybride. Een beetje andere koplampen en een andere kont met lichtunits erop en hij is “a new dedicated concept”.
Jesper zegt
Die koplampen beloven weinig goeds… iQ is inderdaad de eerste gedachte.
Tijd voor speculatie! :D Een Yaris lijkt me niet heel logisch, omdat het te behalen rendement veel lager is dan bij bijv. een onzuinigere auto als een Verso. Een Auris Hybrid is al onderweg, dus in dat segment zijn ze ook even klaar. Het wordt dus een MPV of een D-segment auto. Voor een Coupé heeft de neus immers een wel héél sterk aflopende lijn, en de A-stijl begint te ver naar voren.
Jesper zegt
Trouwens, op die tweede foto. Mijn eerste ingeving is een elektromotor in het wiel. Zou een leuke vorm van hybride zijn. Een motor per aangedreven wiel, en een klein 2 cilinder benzine-agregaat voor het opladen. Anyone?
AMGJunk zegt
*gaapt*
komt het nog goed met de autoindustrie?
Al die hybride zooi en lelijke auto’s..
Iemand?
Misschien een column over schrijven casperH..
SuperShallow zegt
‘T is een weps!
Lan_Evo zegt
Maak eerst die FT-86 Concept maar eens af. ;)
Anvaco zegt
Op een andere site is er sprake van een model boven de IQ en onder de Yaris. Dus dit wordt de opvolger van de Aygo.
Trouwens de Auris is niet de enige Toyota hybride op komst. Ook de RAV4 komt binnenkort in hybride. (bron: Toyota-dealer)
carwoman-ilse zegt
@AMGJunk: als je hybride toch al niks vind.. waarom lees je uberhaupt deze post?
@Anvaco: ikke is zeer geinteresseerd over meer nieuws over de RAV4 hybride… ik had het namelijk op het werk nog niet gehoord… zou wel een goede zijn… heel veel vinden de lexus RX 450H een mooie auto.. maar vinden hem toch wel een stukje te duur… daar zou de RAV4 dan mooi onder passen…
Autogek zegt
Deze loopt ook zo bot op de neus af. Toch mpv achtige hybride in de maak?
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://upload.moldova.org/auto/Toyota/Toyota_Hybrid_X_Concept_3.jpg&imgrefurl=http://auto.moldova.org/news/toyota-hybrid-x-concept-a-world-premiere-34611-eng.html&usg=__LXDDhsqqjoA7DsBcw13M8NJNu0M=&h=351&w=546&sz=149&hl=en&start=29&tbnid=JY4HWinFS55BjM:&tbnh=86&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3Dtoyota%2Bhybrid%2Bconcept%26ndsp%3D21%26hl%3Den%26safe%3Doff%26client%3Dsafari%26rls%3Den%26sa%3DN%26start%3D21
Cantago zegt
Het ziet er nu al lelijk uit! Maar als je naar de 2e foto kijkt dan vermoed je wel een soort iQ… Achja, zolang hybrides gebouwd worden om zuinig te zijn op papier hoef ik ze niet;)
Sciurida zegt
‘Om te smullen’ zal Diederik Samson zeggen. Ik zeg: flikker op met die hypocriete hybrides, veel diesels zijn (bewezen) zuiniger!
Hele korte wielbasis trouwens, dus dat zal wel een stadsautotje worden zoals de achterlijk lelijke IQ, ik zie er elke dag een en het lijkt net alsof zo’n autocrusher zijn werk niet af gemaakt heeft…
Verstappen zegt
Een soort lambo-koplampen maar dan lelijk
TonB zegt
@Anvanco,
Enig idee wanneer die RAV4 hybride zou moeten komen?
Serieuze interesse voor zo’n ding namelijk.
Citrofiel zegt
Hybride op een klein model als de iQ loont eigenlijk niet. De prijs gaat relatief veel omhoog en het verbruik gaat relatief weinig omlaag. Zelfs in Nederland zal dat niet echt werken, omdat de iQ al 14% bijtelling heeft, en financieel voordeel is er dus zelfs niet op die manier te halen. Dus ik denk dat het geen iQ wordt.
Autogek zegt
@Citrofiel: Tenzij het gelijk een Plug-in hybride wordt. Dan zijn het juist de stadswagentjes die het meest effectief zien in die hybridevorm. En dan is de IQ natuurlijk gelijk een leuk alternatief voor bv de Prius.
Citrofiel zegt
@Autogek: Daar heb je wel een punt. Het is niet voor niets dat juist de stadsautootjes als eerste elektrisch op de markt kwamen.
tahir zegt
aygo ?
Witgoed lover zegt
Yeey de nieuwe zanussi IQ!
eindelijk een hybride wasmachine.
Witgoed lover zegt
@ mezelf
*afwasmachine*
http://www.youtube.com/watch?v=yMA-CQAFGyU
bozewolf zegt
Toyota Aiqu
Goed bezig, Toyota. Ga zo door.
Bennink zegt
1 ding is zeker: deze hybride is groen!
asdddffgg zegt
is het je ooit opgevallen dat hybride’s altijd het mooist zijn met een rode kleur. met groen veel minder dus verkeerde naam
BmwMPower zegt
Of is het: Toyota teaST met nieuw hybride model?
Anvaco zegt
Eerst zal de Auris komen, waarschijnlijk in het voorjaar 2010. Dus de RAV4 zal voor het najaar zijn. Ik gok maar, mijn dealer sprak enkel van een bepaalde volgorde, niet van een timing.
Anvaco zegt
De kans is groot dat het een plug-in hybride wordt, de li-ion batterijen zijn kleiner. Dus die zijn meer geschikt voor de kleinere wagens.
En hybride is zowiezo al het ideale systeem voor stadswagens, want net in de stad werkt het systeem het best.
Wie hybrides nog steeds blijft vergelijken met diesels, moet dringend terug naar school gaan. Beide technieken zijn voor een andere doelgroep. PUNT
Wie veel en lang rijdt = diesel (voorlopig nog)
Wie veel korte eindjes rijdt = hybride of elektrisch
Autogek zegt
@Anvaco: Helaas geef ik je geen gelijk in je stelling over diesels en hybrides. Juist bij alleen hele korte ritjes ligt je verbruik bij een Prius hoger dan dat je op langere afstanden ermee rijdt. Dit komt omdat de motor zo ie zo de eerste 5 minuten draait. Dus daar ben je besparing kwijt als je vaak korte ritjes rijdt. Juist op de lange stukken 80 of 100 wordt mijn verbruik lager dan gemiddelt. Maar niet boven de 100 gaan rijden want dan stigt het verbruik weer. Ik heb het wel allemaal over minimale verschillen. Maar elk verschil telt.
jack zegt
ik denk dat het de nieuwe landcruiser gaat worden. Want na de kosten gezien te hebben bij km-heffing moesten ze gewoon iets ondernemen.
Sorcerer zegt
Hmm, de IQ is leuk, maar ik geloof niet dat alle hybride techniek daarin past. Het accupakket is al zo groot als de halve auto, lijkt me dus echt onmogelijk!
Ben wel benieuwd, alleen Prius, Civic en Insight (en dure Rx400h, Gs450h en Ls600h) is toch echt te weinig aanbod :P
Autogek zegt
@Sorcerer: Het accupakket in de Prius weeg maar 45kilo hoor en is echt niet zo groot als je denkt. ;)
Laurens zegt
Er lijkt me behoefte aan een station variant van de Prius, met een trekhaak. Iets ontworpen voor de Europese markt derhalve… maar misschien krijgen we de Avensis hybride (Camry) ook hier, alhoewel daar al een prima diesel in zit.
jack zegt
@autogek,
Ik was net op google aan het zoeken naar de afmetingen van het accupakket maar kon het zo gauw niet vinden.
Ik weet niet of je onderstaand site al kent, maar ik kwam deze tegen en is opzich wel leuk leesvoer.
http://www.john2211.nl/Hybride_elektrisch.htm
Autogek zegt
@jack: Ja die ben ik ook vaker tegengekomen. Daar kan je trouwens op de foto voor accukoeling de accu zien liggen. Past achter een achterstoel plus middenstoel.
The module has a nominal voltage of 7.2 V, capacity of 6.5 Ah, weighs 1.04 kg, and has dimensions of 19.6 mm (W) X 106 mm (H) X 275 mm (L). en er zijn 38 modules in een batterypack. ;)
Laus zegt
wanneer leren ze nou eindelijk dat koplampen voorop een auto horen te zitten en niet bovenop? Wat moet dat wel niet worden als ik de teaser al niet erg prettig vind.
DafMaf zegt
Wat is ’teaseren’ nou weer voor een werkwoord?
Esprit_de_Flandre zegt
Korte neus. Waarom denk je aan iQ of Yaris? Zou ook in de klasse van de Aygo kunnen vallen. Daarmee kunnen ze dan ook de iQ- en Yaris-klasse bespelen, wat goedkoper is want slechts 1 model nodig voor 3 marktsegmenten.
Anvaco zegt
@autogek
Ik ben wat kort geweest in mijn stelling omdat ik het eenvoudig wou stellen. Ik associeer lange afstanden vooral met veel snelwegkilometers en korte eindjes vooral met hoofdzakelijk stadskilometers. Een hybride zoals de Prius en de beide Honda’s zijn vooral voor het tweede ontworpen. Ik wou enkel duidelijk maken dat een vergelijking met een leasewagen die 100000km per jaar bolt (kilometervreters dus), geen vergelijking is. De huidige hybrides zijn niet bedoeld voor die doelgroep. In de toekomst komt daar zeker verandering in. Wie louter en alleen die korte eindjes naar de bakker of de school van de kleinkinderen rijdt is beter af met puur elektrisch.
Ik heb zelf een uitgebreide testrit gedaan met een nieuwe Prius. Eens ik de nodige fondsen bij mekaar heb, komt een rode Prius zeker in mijn garage te staan.
Zuinigheid is niet de enige en zeker niet de grootste troef van de Prius. In mijn ogen is de rust het grootste voordeel. Zeker na mijn huidige Corolla diesel uit 1997.
Autogek zegt
@Anvaco: Ja het is heerlijk rustig in een Prius. Het is gewoon een heerlijke rijauto, terwijl dat hier vaak alleen maar ontkracht wordt door mensen die er nooit in gereden hebben of hem ergens anders mee vergelijken. Zelf de Priustest van AB sloeg nergens op. Eindconclussie na testen tussen Prius en Honda: Koop een tweedehands BMW. Waar slaat dat op. Als ze een test doen tussen een Golf en een Astra eindigen ze ook met koop een Golf, of een Astra. Niet met koop een tweedehands Range Rover!
Maarja, ik zie een Prius ook als kilometervreter hoor. Daar is hij net zo goed geschikt voor. Bij 120km/u is het verbruik ook nog steeds rond de 5,5l/100km. Dus net zo goed of niet beter dan diesels. Maar wat met een auto van de zaak is, is dat vele zelf de brandstof moeten betalen. En dan is 5,5 liter diesel goedkoper dan 5,5 liter benzine. Voor de rest zie ik niet in waarom men niet voor een Prius zou kunnen kiezen. Behalve dan dat men hem gewoon haat. Zoals hier al eerder is geschreven: Hoe kan je nu een auto haten? Of je vind hem leuk of niet, maar haten? Dat lijkt op jalourzie. ;)
John zegt
@Autogek, Hi ik zag dat je aan het posten was dus even lezen wat je vandaag te zeggen hebt :)
Allemaal waar wat je zegt op 1 ding na. Die Prius rijdt gewoon echt niet lekker! Ik heb er ingereden, rond de 700 kilometer, en ik kan niet anders zeggen dan dat hij niet lekker rijdt. Van binnen is het allemaal best wel fijn, lekker groot van binnen met veel ruimte. Allemaal erg Amerikaans ingesteld en dat pookje vond ik ontzettend fijn.
Alleen het rijgedrag serieus.. Elk windje voel je, je gaspedaal geeft absoluut geen respons wbt gevoel voor snelheid. Een soort gevoelloze pedaal van een Playstation stuursetje.
Daarnaast de zijwind in combinatie met die banden, dat is toch gewoon vervelend, je waait van links naar rechts..
Motorische prestaties in de stad vielen me erg mee, je komt goed met het verkeer mee maar op de snelweg heb je boven de 140 een probleem..
Vat het niet verkeerd op, ik vond het leuk er in te rijden.. Om het even te proberen.. Maar nooit meer.. Jou vorige auto was toch een Mazda mps ofzo of heb ik dat fout? Kan me niet voorstellen dat je dat verschil in sturen niet merkt.. Mja.. Gelukkig verschillen smaken.
Autogek zegt
@John: Of je een auto lekker vind rijden is puur persoonlijk. Ik heb al 35000km achter de kiezen en geniet nog elke dag. Zelf had ik als voorloopauto omdat ik 8 maanden moest wachten een VW Jetta. Wat een k…….tding was dat. Ging niet vooruit en schakelde heel schokkerig. Zo zie je maar. Over de zijwind geeft ik je gelijk. Dat voel je wel een beetje. Het is niet dat je gelijk op een andere baan ligt hoor. ;)
PS je mag hier maar 120km max. En ik heb heerlijk op 180 getourt richting de IAA en terug hoor. Maar zo ik al zei: rijervaring is persoonlijk.
Hier nooit een Mazda gehad hoor.
John zegt
@Autogek en @Vroegwakker
Misschien is het dan inderdaad wel een verschil van ervaren. Ben met je eens dat het verschil in schakelen tussen een Jetta en een Prius wel groot is, schakelt dat ding uberhaupt of is het een traploze automaat?
Rijervaring is dan inderdaad persoonlijk, fijne kilometers dan nog toegewenst..
Vroegwakker zegt
@John:
Jij vindt dat een Prius niet lekker rijdt.
Ik vind het juist heerlijk rijden.
Daar over discussieren zal wel net zo iets zijn als over de smaak van nasi of boerenkool.
Stender zegt
Tijdens het ontwerpen van de iQ is rekening gehouden met een hybride-systeem. Er is dus in principe ruimte genoeg voor. het is mogelijk, maar het is afwachten of het prijstechnisch aantrekkelijk is.
carwoman-ilse zegt
@Stender: is dat zo ja?? dan maken ze van het 3+1 concept een 3concept?? Lijkt mij niet… maar goed.. kan zijn dat jij andere info hebt?
Autogek zegt
@John: De Prius heeft een traploze automaat. Jij natuurlijk ook prettige veilige rijkilometers toegewenst deze feestdagen.
Stender zegt
@carwoman-ilse
Broertje werkt bij Toyota ;)
carwoman-ilse zegt
@Stender: ik werk bij toyota ;)