Het Chinese BAIC is weer eens op overnamepad. Wat hun niet lukte met Opel en Volvo gaat nu wel gebeuren bij Saab.
GM heeft Saab al enige tijd in de etalage staan. De afgelopen tijd werden we behoorlijk overspoeld met potentiële kopers die wel interesse hadden om de Saabjes en toebehoren over te nemen. Zelfs Neerlands Trots Spyker is bezig om de GM-dochter over te nemen. Sterker nog, zij worden genoemd als ‘favoriet in race om Saab‘.
Het aandeel dat BAIC (Beijing Automotive Industry Holding) heeft gekocht van Saab bestaat onder meer uit wat intellectuele eigendommen van de Saab-modellen 9-3 en 9-5 (waarschijnlijk oude productielijnen). Zij kunnen de Saab-techniek gaan gebruiken om hun autootjes wat degelijkheid mee te geven. Dit waren zij -samen met Koenigsegg- al eerder van plan om te doen. Maar die haakte onlangs af en BAIC heeft nu alsnog hun aandeel. Wordt ongetwijfeld vervolgd. (via nu.nl)
HJK zegt
Spyker kon het ECHT vergeten, heeft alleen maar schulden en het was gewoon een puliciteits-stunt.
Hupke zegt
fuck weeral een europees merk naar de ******
Shenkie zegt
Goed nieuws!
Maar ik hoop vooral dat het onderdeel met de nieuwe modellijnen nog verkocht gaat worden want ik hoop op de nieuwe 95!
Shenkie zegt
Alleen dat liever niet naar Chinezen, maar die oude modellijnen maakt toch niet uit.
Bob zegt
Waaruit bestaat het resterende aandeel dan? Merknaam?
Flamingo zegt
En gaat Spyker verder het hele Saab nog overnemen ofniet?
HJK zegt
@ Flamingo± Ik durf te wedden dat dat nooit gaat gebeuen en als het uitkomt heb ik eeuwige roem op autoblog! LOL
Flamingo zegt
@HJK
Ik verwacht eigenlijk nu dat het wel doorgaat.
Anders is het ook bijna wel gebeurt met Saab toch?
HJK zegt
@Flamingo:
Ik denk dat het uiteindelijk wordt overgenomen door een groep inversteerders. Maar wie ben ik…
Job zegt
Is het eigenlijk wel zo erg wanneer Chinezen Saab overnemen?
Jaguar is toch ook overgenomen door Chinezen? Die modellen zijn toch ook gewoon mooi? Niet Chinees dus?
Of zit dat anders in elkaar?
akkers070 zegt
@Job: Jaguar door Chinezen? Tata komt uit India vriendelijke vriend!
B3nk0 zegt
Er zijn meerdere manieren van een bedrijf overnemen, en ik denk dat als chinezen zoals als bij Jaguar het puur financieel doet.
Geen chineze invloeden, zij kopen laten Saab hun ding doen en romen daarna de winsten af.
Overname van VAG is wel veelal dat je als bedrijf hun onderdelen moet gaan gebruiken om meer winst te maken en ook onderstel of bodemplaat moet gaan gebruiken om je volgende modellen op te baseren.
Dus als dit door gaat hebben ze mijn zegen, China heeft genoeg centen dus laat ze maar een goede injectie geven en Saab komt terug met echte Zweedse modellen.
Hopelijk dat ze wel winst maken want chinezen zijn hard, geen winst draaien dan gaat meteen de kraan dicht en POEF..Saab is echt weg.
Bob zegt
@Job
Tata
TurboS zegt
@Job
Jaguar is samen met Land Rover over genomen door Indiers, niet Chinezen. Als ik het me goed kan herinneren zijn deze merken overgenomen door Tata. Ik denk dat we er nog aan moeten wennen, aan de Chinezen en Indiers. Ik ben ook wel benieuwd hoe het afloopt met Spyker, het zal wel weer uitlopen op een doom scenario.
TurboS zegt
Net te laat :p
dwdw zegt
Handig om als kennis economie nu juist de kennis te verkopen waar decennia lang in is geïnvesteerd, wat hebben ze nu nog te bieden straks aan die lage lonen landen. De rollen kunnen dan weleens worden omgedraaid.
Oly zegt
jongens die chinezen kopen het alleen maar om net als met Rover/Roewe die oude auto’s weer te maken en te verkopen voor een (goed koop) mooie prijs.
En wat betreft spyker zij worden alleen maar gebruikt zodat die russen die het eigenlijk kopen een stuk serieuzer genomen worden en spyker zou meschien wel iets van de techniek of weet ik het wat over gaan nemen (voor die D12/D8/D6/D2 of hoe dat ding ook hete mag als ie uberhout ooit nog is komt) maar voor de rest zullen ze denk ik weinig met saab te maken krijen.
Ahura zegt
Oud gereedschap
Muller zei dat BAIC alleen “oud gereedschap” heeft gekocht van Saab. Het gaat volgens hem om onder meer de productielijnen voor het oude model Saab 9-5. “Het nieuwe model loopt al van de band”, voegde hij toe. http://www.nu.nl/auto/2143137/verkoop-delen-saab-goed-nieuws-spyker.html
Rick dos zegt
Ookal neemt Spyker Saab over dan is het alleen maar uitstel van executie. Houdt Saab nu niet op te bestaan dan zal dat over een jaar of twee alsnog een feit zijn.
Trouwens dat zal niet alleen zo zijn als Spyker Saab overneemt.
Zolang er geen serieuze partij zoals een VAG, BMW, Mercedes etc. komt dan kijken we hier naar de laatste stuiptrekkingen van Saab.
Flamingo zegt
Ja wáárom neemt VAG Saab eigenlijk niet over?!
Flamingo zegt
en gelijk ook Volvo en straks Alfa..
Chriss zegt
@HJK:
Spyker zelf neemt saab niet over, de investeerders erachter (dhr Antonov), dus geld is het probleem niet, en ook niet zozeer een stunt, het is gewoon een merknaam in die context.
Opzich kan Saab nu de huidige lijnen overnemen, en geen oude meuk, wat het bedrijf weer gezonder maakt in dat geval.
T-Spark zegt
@Rick dos: beetje kort door de bocht, niet? Als er geen gerenommeerd duits bedrijf komt om Saab over te nemen gaat het de pottenbak in. Dat hoeft zeker niet het geval te zijn, het is absoluut niet uitgesloten dat een ander bedrijf Saab goed kan runnen, het is een kwestie van een goede bedrijfsvoering. Op goede bedrijfsvoering is geen alleen recht van sommige bedrijven, het is evengoed mogelijk dat andere partijen daartoe instaat zijn.
Rick dos zegt
@T-Spark:
Het lijkt inderdaad alsof ik zeg dat het een duitse autofabrikant móet zijn. En dat is natuurlijk niet mijn boodschap.
Wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat er een bedrijf moet komen die al de know-how heeft in de autoindustrie (dat is Spyker niet) en het nodige kapitaal mee kan nemen.
Saab heeft op zoveel vlakken investeringen nodig dat dit niet door een fabrikant als Spyker dan wel een investeringsmaatschappij opgebracht kan worden.
sven2 zegt
ik hoop dat Spyker zich gaat haasten, want Saab is nog zowat het enige Europese merk dat nog een beetje eigenzinnig is én betaalbaar!
mashell zegt
Volgens mij klopt de titel niet. Het zou Breaking news: Saab is dood, inboedel al verkocht aan Chinezen.
Dit wordt een 2e Rover, produceren gewoon nog wat oude modellen voor de Chinese markt en daarmee is het merk voorbij.
Citrofiel zegt
Dus China koopt weer wat verouderde zooi om hun modellen moderner te maken en Saab blijft achter met het nieuwere spul. Het kan nog steeds…
mashell zegt
@Citrofiel: het wordt wel heel moeilijk. Dat wat de Chinezen betalen gaat in de bodemloze put van GM. Het zou mooi zijn als Saab met de 9-4 en nieuwe 9-5 een doorstart kan maken maar ik geloof er niet in. De 9-4 duurt al veel te lang en de 9-5 heeft een serieus interieur probleem, dat is absoluut niet van het zelfde niveau als de A6, E-klasse en 5 serie.
Citrofiel zegt
@mashell: De 9-4 moet inderdaad snel komen (zonder op kwaliteit in te leveren) en de 9-5 moet een succes worden om de eerste tijd de klap op te vangen, anders wordt het niets. Het is de vraag of het gaat lukken, maar theoretisch kan het nog. ;)
Het interieur van de 9-5 oogt inderdaad ouderwets en het is deels van de Insignia, maar het ontwerp is wel in de Saab-traditie die sommige mensen juist prachtig vinden. Ik vind het zelf ook niets, en misschien moet Saab daar wat op inleveren om meer klanten aan te spreken. Voor zolang het nodig is… Ah, heck. We’ll see!
cardesigner@USA zegt
Er staat BIAC in de eerste zin. Moet zijn BAIC.
marc zegt
@Mashell Tsjonge, lezen is ook een vak. De productielijn is verkocht, niet Saab zelf.
@CitrofielWat in het interieur van de 9-5 is Insiginia? …niet over het stuur beginnen want die zat al in de Saab 9x van Michael Mauer in 2002 (-; De middenconsole komt ook uit een proto van Saab
Ahura zegt
@marc: knop voor mistlampen links naast het stuur :P
mashell zegt
@marc: “Tsjonge, lezen is ook een vak. De productielijn is verkocht, niet Saab zelf”
Lezen is inderdaad een vak, nadenken ook. Dat laatste is mijn vak.! Zonder productie lijn bestaat er geen Saab! Geen 9-3, 9-4 en geen 9-5. Niks noppes nada, verkopen van alles wat je hebt is het zelfde als stekker eruit. Ik vind het ook jammer maar het lijkt er serieus op dat Saab 2010 niet gaat halen.
marc zegt
@mashell: dus eerst lezen, anders gaat het nadenken ook niet goed (-; We hadden het over de oude productielijn verkocht voor 140 miljoen Eurospijkers
de sjonnies zegt
Victoll Mullell anyone?
Bobby_Orlando zegt
Is de overeenkomst al getekend? Want een woord van GM is waardeloos, kijk maar naar er Magna is overkomen met Opel.
JW zegt
“Saab deels verkocht”… Hebben jullie Autoweek-koppenklopppers in dienst genomen? Is een oude productielijn ineens een bedrijfsonderdeel? Ze zijn in Trollhättan al lang blij dat ze dat oud ijzer kwijt zijn. Bovendien lag deze overeenkomst er al 2 weken en was ook al in de pers verschenen dus ehm… ‘Breaking’?
Zoals Opel in het verleden haar Kadett-productielijn via de GM-dwarsverbanden naar Korea verscheepte om er Daewoo Nexia’s te produceren, koopt nu BIAC (die al een joint venture hebben met GM in India) de lijnen voor de oude 9-5 en 9-3. Hardstikke handig, hardstikke rendabel, en: eindelijk een veilige auto die in China gebouwd is.
@all: Een Duits bedrijf heeft geen enkel belang bij de overname van Saab, de 9-5 zou moeten concurreren met de 5-serie en de A6, dus dat zou nergens op slaan. Daarbij hebben ze zelf ook al genoeg middelen nodig om de broek op te houden. Van vijandige overnames zal dus ook geen sprake zijn uit die hoek.
Zowel K-egg en Spyker zijn niet meer dan een façade voor een groep investeerders die liever wat meer uit de wind blijven qua publiciteit. De merknaam wordt gebruikt om het investeringsvehikel qua communicatie wat grijpbaarder te maken. Ik denk dat – als Spyker Saab ‘koopt’ – er weinig tot geen directe verbanden zullen zijn tussen Zeewolde en Trolhättan als het gaat om management en strategie. Kan dus nog alle kanten op.
Saab moet in de huidige vorm 100.000 auto’s per jaar verkopen om quitte te draaien. Zelfs in de magere jaren voor de crisis haalden ze dat. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet.
lincoln zegt
@JW: hallo ..
dit was een uitgelezen kans voor de autoblog-airheads om over de Chinesen en de Amerikanen een doodvonnis te vellen ..
allebei tegelijk nog wel !!
robbie zegt
@JW: SAIC heeft een samenwerking met GM in India, niet BAIC.
mashell zegt
@JW: de magere jaren zin in de crisis, dus nu, de vette jaren waren voor de crisis. Dus als Saab in de vette jaren krap het quotum kon halen dan is er nu een groot probleem. En als ze twee weken geleden de productie lijn van de 9-3 al verkocht hebben (hun enige nog een beetje serieus te nemen model)is het helaas al over en uit!
BaRa zegt
@JW: bedankt, je hebt me een hoop tikwerk bespaard ;-)
robbie zegt
Victor Muller: “Het nieuwe model loopt al van de band”
Dat is dus onzin, volgens mensen die het kunnen weten is de productielijn van de nieuwe 9-5 nog niet eens opgebouwd. Wel is het zo dat er enkele pre-productie auto’s gebouwd zijn, maar die worden alleen maar gebruikt om de kwaliteit te controleren en gebruikt als show- en testmodellen.
De echte productie zal pas in 2010 van start gaan. De (serie)productie van de C8 Aileron is ook nog niet opgestart, aangezien de productielijn nog geleverd moet worden.
http://www.saabsunited.com/2009/11/saab-factory-builds-first-new-saab-9-5.html
JW zegt
Wauw Robbie, goed zo. Als je de rest van je bijdrages van te voren zo minieus zou nalopen als je met mijn stelling hebt gedaan, komt het nog es helemaal goed met Autoblog. ;)
Punt blijft: er worden aannames en insinuaties gedaan op basis van berichten van twee weken oud die volledig uit zijn context gerukt in de New York Times. Dan ineens is het nieuws en voelt zelfs AB zich niet te beroerd om fijn te copypasten uit de nu.nl
Kom jongens, dat kan beter.
JW zegt
*minitieus, stop de tijd.
JW zegt
@Mashell: De productielijnen die verkocht schijnen te zijn (en juist in die nuance ligt de hele kritiek over de berichtgeving) zouden die van de 9-5 en de oude 9-3 gaan. Of dat de MY97-01 of de MY02-06 zouden zijn, is niet duidelijk uit de berichten op te maken dus dat laat ik gemakshalve even in het midden. Als GM de lijn van de huidige 9-3 zou verkopen zouden ze zich octrooitechnisch enorm in de voet schieten, aangezien daar veel tech in zit die ook in huidige ander GM-merken gebruikt wordt.
Allemaal paniek om niks dus. Daarnaast is die 100.000 echt wel te halen als er een kleine Saab geïntroduceerd wordt en er zijn veel aanwijzingen dat dat model op het punt van presentatie staat. (getuige de mules die her en der gespot worden)
Cantago zegt
En weer een merk weg… Maar gaat er heel miss niet toch een klein deeltje naar Spyker??
Toonster zegt
Ik denk dat die Rus (of daar ergens uit de regio) gewoon Saab gaat kopen en het onder de Spyker-holding gaat plaatsen..
Dat die oude modellen door de chinezen gemaakt blijven worden is denk ik wel gunstig voor Saab-eigenaren, want onderdelen worden er vast alleen maar goedkoper van;)
JW zegt
Het officiële statement van SAAB:
http://newsroom.saab-web.com/news/news/saabautomobileandbeijingautomotivereachmilestoneintechnologycooperation.5.12142dab1255c3965657ffe341.html
RP zegt
Uit de statement haal ik uit dat het gaat om 9-3 onderdelen die met de oude 9-5 worden gedeeld.
Henk-Jan zegt
Mijn excuses dat ik dit moet zeggen, maar mijn vertrouwen in Autoblog is gedaald tot het niveau waar Autoweek, de Telegraaf en SBS6 zich bevinden.
Get your facts straight Autoblog!
BAIC heeft geen enkel aandeel in SAAB. BAIC heeft de (voor SAAB overbodige) productielijnen van de vorige 9-5 (1997-2009) en de vorige 9-3 (1998-2002) opgekocht en zal wellicht in de toekomst gebruik mogen maken van enkele SAAB-technologieën in hun auto’s. Dit is al het tweede “nieuwsartikel” waar ik jullie heb moeten rectificeren. (Dat zet de score op 100%.)
Excuses dat ik het moet zeggen Autoblog, maar jullie dragen op deze manier bij aan de onzin die op verjaardagen en aan de bar wordt verkondigd!
Ik hoop dat jullie dit niet overkomt bij andere automerken, anders valt deze site ook af te schrijven als betrouwbare bron.