Uiteraard gebaseerd op de DS3 rallyuitvoering, met een 1.6 turbo onder de motorkap. Plotseling begrijp ik waarom Kimi Räikkönen overstapt van Ferrari naar Citroen!
Het Franse Automobile Magazine speculeert over het feit dat Citroen wel eens de 200 pk sterke 1.6 turbomotor uit de Peugeot RCZ onder de motorkap van de kleine DS3 kan proppen. De sterkste variant van de DS3 die Citroen tot nu toe gaat leveren heeft 150 pk. Een versie met 200 pk kan mooi gehakt maken van auto’s als de Abarth 500, Clio RS, Cooper S en de toekomstige Audi S1.
Ook noemt het Franse blad nog de mogelijkheid dat Citroen (op termijn) met een open variant van de DS3 op de markt gaat komen. Mijn verwachting is dat zo’n exemplaar nog wel eventjes op zich laat wachten. (via: automobile-magazine.fr)
Cayman zegt
Een rode met 200 pk graag….waar kan ik tekenen?
Citrofiel zegt
Het lijkt me best een goede stap. De motor kan er zo in gezet worden, alles is al klaar. Onderstel nog wat aanpassen en je bent er. Aangezien de DS3 voor het WRC gebruikt gaat worden zou het best aardig zijn om daar een echt snelle variant van te maken. Oftewel: Weinig dat ze tegen houdt.
johnny m zegt
”gehakt maken van auto’s als de Abarth 500, Clio RS, Cooper S;;
ahum, dat zit hem niet alleen in de pk’s !!
We zij zo pk geil, een auto is veeeeel meer.
EJS zegt
Idd, weinig dat ze tegenhoud! En het zou wel supergoed zijn voor het imago van Citroën denk ik!
Jesper zegt
Er zijn van die dagen, dat ik me afvraag of het wagenpark nog wel leuk is als ik een tig aantal jaar ouder ben. Of we dan allemaal braaf in een treintje 100km/u op de snelweg rijden, met een gps-kastje van de overheid, zonder zeggenschap over ons voertuig….
Maar door dit soort auto’s heb ik weer een beetje vertrouwen in de kant die auto’s op gaan. Dat auto rijden ook over 20 jaar nog leuk kan zijn. Ik ben nog niet in de markt voor dit, maar tegen die tijd teken ik voor zo iets :)
Bob zegt
Wat heeft dit met een DS te maken?
Ahura zegt
@Bob: damn gast die discussies zijn allang gevoerd
Peter zegt
@Bob: DS zijn de letters die Citroën achterop de auto kleeft. Is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen?
Thomas Bol zegt
Kan al niet wachten tot wij een 1.6 THP als demo mogen ontvangen, maar dit wordt helemaal leuk. Nondeju. Als ze dat blok nou ook ff in de C5 leggen als concurrentie voor de Insignia etc..
Jean-Paul zegt
Heerlijke auto :D
Maar ben totaal niet meer te spreken over dat 1.6 PSA blok. Hebben een Mini Cooper S met dat blok. Auto is nu 1,5 jaar auto en alleen maar problemen mee gehad. Heeft vaker bij de garage gestaan dan bij ons op de oprit. Staat er nu weer al bijna 2 weken, gaan nu distributieketting weer vervangen ( opgerekt ) alweer de kettingspanner en nu ook de klepstoters. Auto van 1,5 jaar oud, is als extra auto en wordt gewoon normaal mee gereden.
Heb chefmonteur ook even gesproken daar en vertelde me dat sinds ze op dit blok zijn overgegaan ( wat ook in samenwerking met BMW is ontwikkeld ) alleen maar problemen zijn gekomen. Ben niet de enige met problemen, ook voorbeelden waar naar 5000 km een nieuw blok erin ging en weer problemen hebben. Erg jammer want als het rijdt rijdt het als een trein :)
Citrofiel zegt
@Jean-Paul: Die verhalen heb ik niet eerder gehoord, interessant en goed om rekening mee te houden… :?
@Bob: De naam is bekend… That’s. it. En wat Ahura zegt.
@Quivis: Ehm, met witte deuren bijvoorbeeld? Witte achterklep? Nee, als er dan toch met kleuraccenten wordt gewerkt staat het simpelweg goed op het dak. Bovendien slaat je argument nergens op. De originele Citroën DS was eerder dan de Mini met een andersgekleurd dak. En daarvoor vast nog andere auto’s. Dus doe dan alsjeblieft niet alsof Mini zo fantastisch is, en de enige trendsetter…
EJS zegt
@Citrofiel:
Die verhalen hoor ik anders veel meer;) Moet je maar eens gebruikersreviews van de cooper s opzoeken..
Bob zegt
@ Peter
Ok ook weer duidelijk, niemand weet de reden
Ahura zegt
Omdat de DS wordt gezien als een statige/luxe auto. En dus is de nieuwe DS-serie een luxe tak van de Citroën modellen en die je ook sterk kunt individualiseren. Zo moeilijk is het niet..
Quivis zegt
Stom dat witte dak.
Beetje een Mini na-apen…
Be original!!
olivier zegt
Hopelijk blijft het gewicht en ook de prijs binnen de perken. Daar laat PSA de laatste jaren wat steken vallen.
Citrofiel zegt
@olivier: De nieuwe C3 is lichter dan de oude, dus dat biedt hoop.
j zegt
200 pk ? citroen? kan dat ? ze vestigen in ieder geval de aandacht op zichzelf
Carmaster zegt
“Komt Citroen met een 200 pk sterke DS3?”
Nee. Het is Citroen, ‘nuff said…
FabianVTS16V zegt
Ik voel hier een opvolger voor mijn huidige Citroën 8)
@EJS en de rest,
lees eens reviews van bijv. de 207 Feline of RC.
Niks dan goeds over het blok!
Zou het niet een mini kwaal zijn? Als je kijkt naar foto’s van de blokken, dan zie je duidelijk wat verschillen tussen die van de Mini en de 207 RC ondanks dat ze beide evenveel vermogen leveren….
EJS zegt
@FabianVTS16V:
volgens mij gebruikt mini verder excact dezelfde aandrijflijn als de 207 dus..;) Kan natuurlijk nog aan de manier van rijden van de klanten liggen, of een gebrek aan koelgaten bij de mini ofzo.. maar weet iig dat het in de mini echt een rampzalig blok is;) Nouja, zolang het rijdt is het natuurlijk heerlijk, maar dat zolang is wel een voorwaarde:P
"Mini Cooper" zegt
Nope you can’t do it like me!
KaCh1ng zegt
mini blijft “the original” het heeft ook echt een vaste waarde, niet zoals de citroëns van nu en zelfs vroeger :)
jtb zegt
zou mooi zijn, komt citroen weer eens met een nieuwe hot hatch waar ze toch al heel lang goed in zijn
AX GTi, SAXO VTS, C2 VTS.
Roekeloze Bert zegt
Dit zou het eerste leuke model in de hele citroen geschiedenis zijn.
wat een kut merk is het toch.
excuses voor de bewoording.
VW T5 174PK zegt
@Roekeloze Bert: 2CV , Berlingo , DS zijn/waren anders behoorlijke trendsetters en laten we tegenwoordig de C1 C5 en C6 en nog paar niet vergeten…
Esprit_de_Flandre zegt
Doen doen doen. Nieuwe kleine hot hatches zijn altijd welkom want betaalbaar en leuk.
Cabrio daarentegen vind ik niet bepaald nodig.
Jean-Paul zegt
@FabianVTS16V:
Nope zijn dezelfde blokken, alleen de logo’s verschillen. Heb zelf gewerkt aan de peugeot blokken en zijn identiek aan die van de mini.
Over buren hebben een C4 Grand Picasso met een geknepen 1.6 THP met 140 pk en bij koude motor en hij trekt op hoor ik geluiden die mij te bekend voorkomen, heb hem ook al ingelicht daarover en hij heeft inmiddels een brief van zijn dealer binnengekregen voor een gratis motorcheck vanwege klachten.
Helaas vind ik, want het blok presteert goed maar kwalen spelen doen hem niet veel goeds
Thomas Bol zegt
@Fabian16vVTS
Nee de Saxo blijft koning met z’n lage gewicht! Heb er vorige week ook eentje gekocht, ’01-er :)
Cantago zegt
Dat zou toch wel behoorlijk stoer zijn! Maar we wachten wederom af…
Timmie zegt
Twijfelachtig… De huidige productie-citroens blinken al niet uit qua vermogen (en een V8 is hun compleet vreemd!!!)
Jo-zef zegt
Hmmm en dat moet dan leiden tot enig begrip voor het laten van Ferrari voor wat het is en de overstap naar Citroën? Sterk, heel sterk!
@VW T5 174PK: Idd de vorige C5 én z’n facelift-zusje waren echte trendsetters! In één klap de Multipla van de troon gestoten!
Activa zegt
Doen maar wel eerst die kinderziektes uit dat blok, is nochthans ontworpen door BMW Duitse grondigheid???
Best te pruimen die DS3, ‘k wil er wel één :P .
FabianVTS16V zegt
@Thomas,
heb je je al aangemeld op http://www.saxo16vclub.nl ? ;)
Blijven inderdaad super fijne bakken 8)
oniwo zegt
Gehakt maken van de clio RS en cooper S, ik denk het niet. Hoe goed ze ook zijn in het WRC, hun gewone straatauto’s van tegenwoordig bakken er niets van qua prestaties.
johnny m zegt
die 2 hebben dan ook niets mer elkaar van doen…
Windhoos zegt
Ik kan het alleen maar toejuichen, echt een supersportief origineel bakje is het en met 200pk een bommetje. Citroen is na de C4 picasso en de nieuwe C5 goed bezig! :-D
Kroket zegt
@Timmy
Oja? Wat denk je van de GT? daar ligt een hele dikke V8 in!!
Citroën richt zich niet op de pk yuppen, al hebben ze zich in het verleden (en nog steeds) als flink bewezen, zowel met productie auto’s als in de rallyesport.
Hieronder een stukje nostalgie: BX 1.9 16v (ongeblazen) met 160 trappelende pony’s. Heel wat beter dan die slappe TSI blokjes van de laatste tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=SMGnSBy27NI