Omdat genoeg soms niet genoeg is. Met dat motto in het achterhoofd besloot Wim Essing om een Audi RS6 door middel van mechanische en software tuning op te peppen van 580 pk & 650 Nm naar 950 pk & 965 Nm. Dat zijn waarden waar zelfs een Bugatti Veyron bang van zou worden.
Je vraagt je misschien af wie Wim Essing is en waarom hij het voor elkaar krijgt om zoveel vermogen te peuteren uit die 5.0 liter grote V10. Wim heeft een bedrijf met de naam Essing Dieseltuning en die zijn, zoals je zou verwachten, voornamelijk gespecialiseerd in het tunen van dieselmotoren. Dat is echter vooral tegenwoordig het geval, in het verleden is het bedrijf opgericht om technologische innovaties voor de racewereld te ontwikkelen. Denk daarbij aan karts, Formula 3000, maar ook aan de Formule 1. Zo hebben ze samengewerkt met onder andere Ferrari, Honda en Toyota.
Het is dus geen simpele chipboer die voor de verandering eens wat anders opvoert. Het hele project heeft in totaal 3 weken geduurd, ze zijn dus zeker niet over 1 nacht ijs gegaan. Op mechanisch gebied is het volgende aangepast:
2 x Garett competition ball bearing turbo’s 230.000 Rpm
Compressie verlaagd
Watergesneden koppakking rvs
ECU remapping via CMD in 7 stages
Competitie-uitlaat (reeds gemonteerd)
2 x K&N sportluchtfilter
2 x cylinderkop “geflowed” & re-shaped
2 x racing katalysts superflow
20 competition valves extra
Keramische schijfremmen (reeds gemonteerd)
En ook de prestaties zijn niet misselijk:
0 – 200 km/u: 9,158 sec.
Brandstofverbruik bij volgas: 43 l/100 km
Topsnelheid (berekend): 380 – 400 Km/u (nog niet getest)
Zullen we Wouter even langssturen voor een rijtest? (via: audituningmag.com & dieseltuning.nl)
//M zegt
wow, een gezinsraket
sjaakk zegt
dat zijn wel leuke waardes. zet hem maar naast een veyron. is kijken wie er wint. :P
mb zegt
Daar is toch niet mee t rijden man.Die audi valt spontaan uitelkaar van die enorme krachten.
bermuda1980 zegt
hij komt op de vermogenskromme anders niet boven de 850 uit hoor.. zelfde met de torques.. typo’s?
Mr Hyde zegt
Op de autobahn een beetje Veyron’tje pesten. Superleuk, en natuurlijk wel een beetje nationale trots.
integralechubasco zegt
geen aanpassingen in de andrijflijn?? :?
ZwerverRoodbaard zegt
Zeker een stukje vakwerk :) mooie curve ook.
@bermuda
Misschien moet even iets beter kijken, rechts onderstaan ook de hoogst behaalde getallen.
timberleek zegt
ganz geil herr Essing
ik bied me aan als wouter niet wilt *twisted*
timberleek zegt
:twisted:
die bedoel ik
PannE zegt
Auto valt niet uitelkaar, Quattro systeem kan tot 1800 Nm aan(torsen systeem). En ze zullen vast ook aan de bouwkwaliteit gedacht hebben.
DaBaZZ zegt
Deze hollandse glorie vraagt om een rijtest, ik zeg doen!
P951 zegt
@Bermuda1980,
Volgens mij lees je de grafiek verkeerd. De wat meer stijgende lijn is het vermogen en hoort bij de linker schaal. De wat meer horizontale lijn (koppel) hoort bij de rechter schaal.
Zijn voor de rest leuke waardes. Ben inderdaad ook benieuwd hoe lang de versnellingsbak het uithoudt als je dat vermogen op alle 4 wielen loslaat.
svennos zegt
Nu nog wachten op de eerste filmpjes!
Wouter-Klinge zegt
@svennos:
Foto is ook goed hoor. Om een boom gekronkeld is bewegend beeld niet echt meer nodig.
Pieter Autofans.be zegt
Goed voor 100km, dan is het blok kapotgereden. 900pk uit een V10 krijgen is kinderspel. Het paar 1000’n kilometers laten rijden en nog steeds even goed laten presteren, dat is de kunst.
TimoBac zegt
Erg mooi, maar ik weet niet of dit echt tegen de veyron op zou kunnen. De veyron heeft ook echt alles mee namelijk ook de aerodynamica enzovoorts dus veyron wint toch denk ik, maar op zn minst het proberen waard lijkt me zo.. :D
integralechubasco zegt
het is inderdaad de koppeling en versnellingsbak die enorm op z’n donder krijgt met 4-wd.
ik hoop dat het hele systeem op 1800 nm is bemeten..
FordGT zegt
Dit zijn nou eens echte auto’s. Dit is nog eens leuk als er een Ferrari of iets dergelijks achter je rijd en die seint dat je moet opdonderen naar de andere baan. Dan geeft deze RS6 even gas dan kan de Ferrari daarna maar beter rustig gaan rijden:P
Bob zegt
“Het hele project heeft in totaal 3 weken geduurd, ze zijn dus zeker niet over een nacht ijs gegaan”…3 weken! dat is toch enorm kort voor de ontwikkeling en testen van zoiets?
gasrbij zegt
@bermuda en p951, de maximale waarden staan rechts onderaan de grafiek, 897,1 pk en 976 nm
Lexa zegt
Zo kun je elk blok wel opvoeren natuurlijk ,
leuk sportuitlaatje eronder en 2 vrachtwagen Turbo’s eronder ,
Zal een lekker Turbo-gaatje hebben :p
timberleek zegt
@bob
3 weken door mensen die weten wat ze doen hè
E320cdi zegt
Op t eerste gezicht gruwelijk :-D maar ben benieuwd hoe deze auto inderdaad over een jaartje functioneert, of na 100.000km. Kijkend naar hun geschiedenis lijkt me het wel goed zitten. Ik ben best wel een leek in autotechniek dus ik laat me niet uit over de aanpassingen die gemaakt zouden moeten worden voor de rest :-P
integralechubasco zegt
of het hele systeem niet onderbemeten is kom je snel achter trouwens… gewoon een tukje rijden…
BMW-man zegt
DIT IS ZIEKKK :D maar wel vet ;)
Bob zegt
@ timberleek
Ik neem toch aan er wel een paar duizend testkilometers zijn gemaakt, hoe kun je anders garanderen dat het heel blijft?
timberleek zegt
ik denk dat de lange testritten nog moeten komen
nu hebben ze het opgebouwd en indoor afgesteld. het testen gaat nu pas beginnen denk ik. daar heb je inderdaad wel langer voor nodig.
maar 3 weken voor bouwen en afstellen op een dyno is vrij redelijk lijkt me. met een week heeft zo’n bedrijf het wel in elkaar gezet. dan kunnen ze 2 weken lang de ruwe afstelling doen.
Pieter Autofans.be zegt
@Bob, ik denk niet dat ze dat ooit zullen garanderen. Het zou pas merkwaardig zijn, mochten ze dàt doen!
EJS zegt
Verschrikkelijk gruwelijk.. En ik denk dat het met de duurzaamheid wel mee valt, je zult bij deze auto zelden het gaspedaal verder dan eenderde intrappen, en dan zit je nog ruimschoots in de zone waarop de auto bemeten is, en van die v10 is algemeen bekend dat hij ver getuned kan worden, kijk bijv. ook maar naar gallardo’s e.d.;)
Timmie zegt
“Omdat genoeg soms niet genoeg is.” Steeds waar datzelfde extreem afgezaagde motto!!!
Simpson zegt
zou er uberhaupt wel een versnellingsbak in zitten?
ongelofelijk brute machinee, leuk visitekaartje!
Volvo_440_turbo zegt
Ik zou er een 2.0TDI logo op plakken op de achterkant en mij dan geens goed amuseren :p
Bob zegt
@ Pieter Autofans.be
Is het de bedoeling dat dit pakket op de markt komt? Dan zit je toch wel met aansprakelijkheid e.d.
robbie zegt
@iedereen die zeurt over betrouwbaarheid: We hebben het hier toch over een Audi? Die gaan toch nooit kapot ;)
Bobby_Orlando zegt
@robbie: inderdaad, Skoda’s zijn heel degelijke auto’s.
Rob zegt
Ik heb de site van het bedrijf bekeken: het staat barstensvol met spelfouten, geen enkel bewijs van de door hen ontwikkelde producten in de formule 3000, en het geheel oogt nogal knullig (subjectief, I know).
De opmerking ‘Het blok moest er in zijn geheel uit alvorens wij de mechanika konden aanpassen’ scoort echt goed…. Alsof dat zoiets bijzonders is, een motorblok uitbouwen.
De tuning vwb Alfa Romeo en dieseltuning klopt van geen kant… De behaalde waarden voor een 159 2.4 JTD-m is te hoog bijvoorbeeld, zie squadra-tuning.com.
Mijn conclusie: óf je bouwt een goede website met betrouwbare info, of je doet het niet….
gvr zegt
ze zullen wel een een vers bak en diffs op reserve hebben liggen en cardanassen enz
ik denk als je hier de koppeling laat schieten je de versbak van de grond mag rapen hehe
plus de krachten die op het chassis vrijkomen zijn niet mals…tenzij ze versterkingen hebben aangebracht…
het zal niet de eerste zijn die zijn chassis “twist”onder zo’n groot vermogen
een veyron bijv heeft miljoenen gekost aan ontwikkelingkosten en research en ze verliezen er geld aan.
Dit is een leuk uithangbord van wat kan maar hier je rij je 20 000km vol aan de bak mee zonder kosten
mb zegt
Audi’s gaan bovengemiddeld kapot.KAn er over mee praten.T is een vag product,dus dan weet je het wel.
dw zegt
Injectoren niet aangepast ? 43L/100 bij volgas is wel erg weinig, dat doet m’n 1.9 tdi ook
dw zegt
@ hoezo kun je er over meepraten ? omdat je in een mercedes 190d rijd uit 1910
Tomaaas zegt
wtf 380-400 km/u weet je hoe f*cking snel
mb zegt
Dw.Loop nou niet zo te ouwehoeren man.RIj een benz uit 2004.Ken iemand die al drie keer zijn dash info systeem heeft vervangen van zon audi.Audi wordt altijd zo opgehemeld.De werkelijkheid is het anders.
Pieter Autofans.be zegt
@ Bob. Ik ken er ook niet zo veel van, ik bedoel de technische en juridische kant van tuning. Maar in België is chiptuning illegaal. Aansprakelijkheid is bij deze dus onbestaande.
EJS zegt
@Pieter Autofans.be:
Hier in Nederland is het wel legaal.. Maar geen idee hoe het met de aansprakelijkheid zit verder;)
RenesisHP zegt
Dit kan nooit lang heel blijven. Lijkt mij een typisch 4000km blokje.
Daarna de boel weer compleet reviseren.
Maar toegegeven. Het is wel heftig in een gezinsauto.
Pieter Autofans.be zegt
En qua verzekering? Welke maatschappij wil dit verzekeren? Er zit veel te veel power onder en het blok kan, zoals eerder gezegd, waarschijnlijk maar enkele duizenden kilometers mee.
EJS zegt
@Pieter Autofans.be:
Volgens mij maakt dit voor je verzekering geen drol uit;) Heb nog nooit gehoord van iemand die z’n auto getuned had dat ’t een probleem was zijn/haar auto te verzekeren;)
RenesisHP zegt
@Pieter Autofans.be:
Zolang het basisblok hetzelfde blijft zal dit geen problemen opleveren.
Pieter Autofans.be zegt
Daar ben je dan toch beter af in Nederland. In België lachen ze eens goed. :)
EJS zegt
@Pieter Autofans.be:
tja, aan de andere kant betaal je je wel scheel aan belastingen, taxen, co2 heffing en andere onzin;) Doe mij Duitsland maar, of Amerika ofzo..;)
Bob zegt
@EJS
Nog wel als de kilometerheffing er komt…of is de uitstoot ook wat gunstiger geworden?
EJS zegt
@Bob:
dat zit er dik in ja;) Ze zijn sws al bezig met het verbieden van tuning voor leasers, geloof ik;) Dusja..
NLBUURMAN zegt
230000 rpm turbo’s? WTF dan draaien die dingen 230000/60 = 3833,33 keer PER SECONDE rond!
Supergrover zegt
“Hoeveel zuipt die A6 van jou eigenlijk, John?”
“Volgas? 1 op 2…”
*stilte*
get l4id zegt
380kmh dan gaat het wel hard met die kilometerheffing
JoostK zegt
Dit is dezelfde auto voor de tuning, toen al door MTM aangepakt en 730pk. Maar dit is toch wel heel bizar
http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364812082009140239
bobbieee zegt
2 x GaRrett turbo’s type?
Compressie verlaagd naar welke compressie verhouding?
Watergesneden koppakking rvs ?watergesneden? boeie
2 x K&N sportluchtfilter boeie.
2 x racing katalysts ?superflow? fout
20 competition valves ? extra? materiaalsoort?
half nederlands half engels doormekaar zeer fout.
overbodige info zeer fout.
niet noemen van turbodruk zeer fout.
niets noemen over garanties zeer fout.
geen toeren noemen bij vermogen en koppel zeer fout.
plaatsen vermogens curve zeer goed
claim + vermogens curve komen bij verre niet overeen zeer fout.
(750pk ipv 950pk)
orginele uitlaat spruitstuk gebruiken zeer fout.
niets vertellen over de aandrijflijn,koppeling,intercooler zeer fout
richtlijn kosten plaatje?
ervanuitgaande dat de aanpassingen een godsvermogen gaan kosten mag de text en uitleg wel wat uitgebreider.
anders mischien ff naar heffnersperformance of undergroundracing bellen, die weten wel het een en ander over turbo v10’s te melden.
eerst maares wat filmkes van deze auto op de strip op youtube dacht ik zoo.
bobbieee zegt
@bobbieee: nevermind: -(750pk ipv 950pk)- ik had niet ingezoomd
robbie zegt
@bobbieee: speciaal voor jou de toeren:
Meer informatie kan je wellicht op termijn verwachten ;)
RenesisHP zegt
1 op 2 is toch niet zo slecht met dit vermogen.
Wij doen bij volgas 1 op 3 met een kwart van dit vermogen.
bereboot81 zegt
De Veyron heeft 51 pk meer. Waarom moet hij er dan bang van worden? Ik snap die logica niet.
timberleek zegt
omdat hij in de buurt komt qua vermogen en ik weet het gewicht van een rs6 niet. maar een veyron weegt 2 ton. dat speelt ook mee.
dus goede specs vergeleken met de veyron
sir_smokalot zegt
@timberleek
Een RS6 ook….
timberleek zegt
o die had ik lichter verwacht als een veyron. maar dan nog komt hij vrij dicht in de buurt van de veyron vergeleken veel andere auto’s
Doekse zegt
De Veyron ‘whoopt’ z’n ass nog steeds ziekelijk hard!! trust me!
Doekse zegt
Mensen hier hebben nogal een klein pikkie trouwens!! Wat een stelletje betweters lopen hier te janken zeg!!!
RenesisHP zegt
@Doekse:
Welkom op Autoblog. ;)
lincoln zegt
@Doekse: nog bedankt he .. voor het opmeten van me piemel ..
fijn dat je intresse toont in mijn geslachtsdeel ..
o,ja .. @autogek vroeg nog waar je bleef ..
RenesisHP zegt
@lincoln:
Lol. :twisted:
BMW-man zegt
Dat is wel erg die RS6, maar dit is erger.. 6-in-lijn M powerrr :P http://www.youtube.com/watch?v=asm-DzeE8bU en http://www.youtube.com/watch?v=ky3NWEfOV4Y&feature=fvw
RenesisHP zegt
@BMW-man:
Gaaaap.
http://www.youtube.com/watch?v=IokQf21NANo
opelsintrafreak zegt
Lekker lijkt me super om daarmee over de autobahn te gaan :D
RenesisHP zegt
Eerlijk gezegd lijkt dit vermogen mij helemaal niets. Totaal onbruikbaar vermogen om echt lol mee te hebben.
Daarbij een topsnelheid die je waarschijnlijk nooit zal halen.
Dus vooral leuk voor de kroegpraatjes.
EJS zegt
@RenesisHP:
idd, uiteindelijk kan je beter iets lichters hebben met een betere wegligging en minder power;) heb je meer lol aan;)
nicktexel zegt
@RenesisHP:
dat is wel de snelste weg legale auto die er is:P
bereboot81 zegt
Een veyron heeft 1001 pk en kan 405km/h de hele dag door.
Deze Audi heeft 950pk en heeft geen cijfers voor behaalde topsnelheid, maar men mag ernstig twijfelen of het veel verder zal gaan dan 350kmh.
Een veyron heeft supercar/status en kost een miljoen. Deze Audi kost, incluis alle toeters en bellen, misschien een kwart van dat bedrag.
Nogmaals, waarom zou een veyron bang worden van deze auto, als een auto al bang kan worden?
Ik blijf het een (tele)vaag begrip vinden.
bartholomeo zegt
Het feit dat dat bedrijf powerboxen verkoopt zegt me al genoeg eigenlijk.
Tiger zegt
En wanneer kunnen we hiervan een rijtest verwachten?
Mootjuh03 zegt
Respect voor deze wagen!
BMW-man zegt
@RenesisHP: die Red victor is kapot lelijk :P, oke oke ieder zijn ding ;)
RenesisHP zegt
@BMW-man:
Eens. Het is niet moeders mooiste(of toch wel, in ieder geval moeders enigste).
Punt is dat tuning eigenlijk niet echt bijzonder is. Elke auto kan snel zijn met de juiste tuning.
Dan zijn echt snelle basismodellen een stuk interessanter.
Dennis zegt
Ook de Audi’s kunnen kapot en sommigen nog erg vaak ook!
Ik had er helaas 2 die vaak kapot waren. NOOIT meer zo’n waardeloze te dure VAG(rommel) produkt voor mij!
gerry zegt
dit is nou mooi! je labrador achter in en nog steeds binnen de 10 seconde op de 200!!! rs6 blok is een super blok! voor de mensen die hem vergelijken met een veyron kijk ook eens naar het prijs kaartje…. en een rs6 kunnen meer mensen in dus ik zeg de rs6 wint! wat gruwelijk zeg!
stuko zegt
Echt achterlijk hoe velen zo’n project afzeiken met opmerkingen als: ‘dit blijft maar 100km heel etc..’ ‘versnellingsbak houdt het niet’. Dit is gewoon een prachtig project, met uitzonderlijke prestaties! Van Nederlandse bodem, stop met zeiken en vraag om een filmpje!
RenesisHP zegt
@stuko:
Dat heet geen afzeiken, dat heet realisme.
Ik ken een paar tuner boys(waaronder 1000+ pk Skylines) die continu aan het sleutelen zijn. Zulke tuning is gewoon zeer kwetsbaar.
Ik zie liever echte sleepers. Dat zijn echt leuke projecten.
@gerry.
Zeer weinig. Zal ook best een goede reden voor zijn.
gerry zegt
hoeveel basismodellen hebben 950 pk?
MrJones zegt
lees ik dit nou goed?
Brandstofverbruik bij volgas: 43 l/100 km
43 liter per 100 kilometer!?!
RenesisHP zegt
@MrJones:
Een beetje flinke oldtimer Amerikaan doet 200 l/100 km.
stuko zegt
@ RenesisHP
Realisme is ook dat die auto standaard al bijna 600pk heeft. Er komt dus een >50% vermogen bij door montage van 2 vreselijk dikke turbo’s, andere kleppen etc etc.
De simpele chipboer op hoek van de straat chipt een 110pk tdi’tje zo naar 150pk- dus zo’n 35% door alleen software.. Dat is kwetsbaarder dan dit.
RenesisHP zegt
@stuko:
Ik ben ook tegen chippen.
Dat is pas interessant als de basis teruggeschroefd is. In andere gevallen gaat het ten koste van de duurzaamheid.
350 pk is overigens een stukje meer dan 40pk. Dat is toch wel een heel groot verschil.
Daarbij is een 4cilinder totaal niet te vergelijken met een “lichtgewicht” V10.
Je simpele rekensommetje slaat echt kant nog wal.
Misschien toch iets beter in de tunerwereld verdiepen is mijn advies.
Dan moet je echt alles aanpassen.
stuko zegt
@ RenesisHP
Zo te horen heb jij er zovéél verstand van, dat je minstens zo’n project in de schuur hebt staan die ook probleemloos 400.000km kan rijden. Kunnen we die volgende week verwachten op de blog?
RenesisHP zegt
@stuko:
Nope, ik rij gewoon met een motorblok wat van zichzelf al tegen zijn grenzen aanhangt. Gaat waarschijnlijk maar 100.000 km mee. Misschien zelfs minder.
Verstand van hebben.. Mwah. Ook weer logisch denken en zoals aangegeven kennissen in het wereldje hebben.
En zoals al eerder aangegeven, getunede voertuigen draaien geen 4 ton. 4000km blokje is een uitspraak uit de tunerwereld.
Overigens ook logisch. Je probeert een raceauto van een straatauto te maken. Raceauto’s gaan al helemaal niet lang mee.
Maar goed. Is dit jouw manier van antwoorden bij ongelijk?
Weten wij dat ook weer.
Nihad Stocevic zegt
hehe, sky is the limit…
Ary zegt
Hoewel ik de toonzetting van RenesisHP wat jammer vindt, heeft hij eigenlijk wel gelijk.
Ben daar door schade en schande ook achtergekomen.
Je kan nu eenmaal niet zomaar iets wijzigen in een standaard blok, je zal dan eigenlijk opnieuw alles in evenwicht moeten brengen.
F355GTB zegt
Dit soort waardes gaan toch nergens meer over?
Leuk hoor, zo veel pk’s. Maar volgens mij kun je turbo-motoren bij wijze van spreken onbeperkt tunen. Maar wat doet het met de levensduur? Als ik een dure auto als een RS6 zou hebben, zou ik het er niet op wagen. Volgens mij kun je met een standaard RS6 ook prima uit de voeten.
Entwicklung88 zegt
43 l/100 km vind ik echt niet veel. Zoals eerder gezegd haal je dit in redelijk standaard auto’s al. VW MkV GTI haal je ook 35 l/100 km mee.
@ Bereboot
Een Veyron ‘hele’ dag op topsnelheid? Dacht het niet. Daarnaast smelten de banden na een kwartiertje en is de tank iets daarvoor al leeg.
RenesisHP zegt
@Entwicklung88:
Dat geeft meteen een nieuwe vraag.
Hoe lang kunnen deze banden 350+ aan.
Deze Audi is namelijk ook behoorlijk zwaar.
Patrick zegt
Bugatti Veyron zal er bang van worden…zeker van ’n Nederlandse tuner…jaaaa daaaag!
Treff zegt
ben benieuwd of hij inderdaad ook echt goed loopt!! Maar de specs zien er ontzettend relax uit, daar zou ik inderdaad wel eens een stukje Autobahn willen doen
oniwo zegt
Veyron pesten zal er nog steeds niet inzitten. Ik denk dat het nog steeds RS6-je pesten zal zijn. 16 cylinders en 4 turbo’s overbrug je niet zomaar met een V10 en 2 turbo’s.
M-lover zegt
Dit is nu eens mooi opvoerwerk! Niet de eerste de beste tupperwareparty waar er ook iemand de turbodruk wat hoger kan zetten of een powerbox op een diesel inpluggen. Mooie curve ook, die turbo is duidelijk niet met de natte vinger gekozen!
En natuurlijk kan je er meer pk’s uithalen (kijk maar eens wat ze uit een 3.2l ///Mmetje halen) maar ik geloof erin dat deze motor nog redelijk lang zal meegaan als je ziet dat hij met veel zorg ineen gestoken is.
kwanta kosta?
Benz.. zegt
Je kunt wel zien dat er een expert is bezig geweest..
Zeer brute waarden ongetwijfeld maar met een “normale” RS6 zou ik al best tevreden zijn.
Overigens wel een topprestatie..
Fiskmas zegt
LOL en dan laten ze die motor zo op een pallet liggen…. ik had wel een cherrypicker ofzo verwacht.
Majinstar zegt
Ken ie eindelijk eens een 335i bijbenen. :D
Cantago zegt
WOW! GAAF! Dat lijkt me heerlijk om mee te rijden:D
rickert123 zegt
heel leuk die 965nm maar brabus maakt mercedes met 1450nm