Saab en Spyker hebben vele overeenkomsten. Ze beginnen bijvoorbeeld allebei met een S. Tevens hebben ze allebei nogal moeite om winst te maken… Maar dat schijnt Victor Muller niet te weerhouden om een bod op het Zweedse automerk te doen. Spyker zou volgens de geruchten de 4e bieder op Saab zijn!
Dat lezen we op saabsunited.com. Nadat de deal met Koenigsegg is mislukt, is er zeer veel onduidelijkheid over het voortbestaan van Saab. Spyker Cars NV zou echter belangstelling hebben getoond in het merk, men zou samen met een groep investeerders willen kijken wat de mogelijkheden zijn. Spyker CEO Victor Muller kon vandaag niet worden bereikt op zijn mobiele telefoon, een assistent liet weten dat hij op dit moment in de US is. Dat is toevallig, aangezien GM daar vandaag een persconferentie geeft.
Inmiddels is er een officieel statement van GM:
The GM Board of Directors has received expressions of interest in Saab since the conclusion of negotiations with Koenigsegg Group AB. The Board will evaluate potential bids between now and the end of December. At that time, we will determine whether a suitable arrangement for Saab exists. If not, we will begin an orderly wind down of the global Saab business at that time.
Due to non-disclosure agreements, we will not confirm or comment on any potential transactions or other matters unless, and until, we determine that disclosure is appropriate.
Met dank aan Svenska Aeroplan AB voor de tips!
jzaero zegt
Verrassend, stiekem hoop ik dat het doorgaat!
Bobby_Orlando zegt
In deftig Nederlands:
Wil Spyker Saab kopen?
De suggestieve manier van vraagstellen van autoblogger is van Story niveau, nuhil dus.
DD zegt
Spyker heeft toch geen geld :P
autoblogger zegt
@DD: maar wel ambitie ;)
Griffin zegt
Spyker, de toko die nog nooit winst heeft gemaakt, wil het (zelfs nu nog) veel grotere SAAB kopen? Heb ik wat gemist en is het nou al 1 april?
Lustigson zegt
Da’s nóg irreëler dan dat Koenigsegg Saab zou kopen.
tom smits zegt
eht voortbestaan = het voortbestaan ;)
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
tom smits zegt
krijgen we dan eindelijk mooie Saab’s? :twisted:
sven2 zegt
tja, ik kan er niet om treuren, de nieuwe 9-5 is van buiten mooi, net als een Koeningsegg, maar vanbinnen net zo lelijk als een koeningsegg, terwijl Spyker zowel van binnen als vanbuiten prachtig is… dus, go for it, Spyker, go for it!
Rob V zegt
Volgens mij slaat Muller de Spyker een beetje mis :p
SaabTURBO zegt
They will al go down together….
svenska Aeroplan AB zegt
bizar verhaal he?
Ik verdenk Spyker ervan dit als een goedkope manier te zien om in de aandacht te komen (help ik er nog aan mee ook, maarja…).
Stoute Victor!
Laatste laatste nieuws: waarschijnlijk wordt Merbanco de nieuwe eigenaar, met BAIC als aandeelhouder(net als in het Koenigsegg-verhaal dus). BAIC koopt de oude productielijn van de 9-5 en snel die van de 9-3, zodra daar een opvolger van is.
Eind goed, al goed?
We weten het dus uiterlijk 31 dec…
De wil is er iig bij GM, want dat is ook precies de deadline die ze van de US overheid hebbe gekregen.
W115 zegt
En het zal alleen bij interesse blijven, bovendien vind ik dat Spyker eerst maar eens een eigen karakter moet zien te vinden, Audi-Leds, Audi motoren Audi-stuurwiel, da kan allemaal nie he? :)
Mardec zegt
Welke auto is dat in die foto?
klaas zegt
SAAB kopen? Briljant idee! SAAB wordt voor Spyker net zo’n winstmachine als het Spyker Formule 1 team al is.
DRK zegt
@klaas: Inderdaad Klaas. De hebzucht komt weer naar boven, al zal het hier gewoon om een publiciteitsstunt gaan.
Denkt iemand nou werkelijk dat een bedrijf zoals Spyker, een massaproductie onderneming kan opkopen. Zelfs met andere investeerders zal dit een zeer moeilijke opgave worden. Binnen de Koenigsegg Group zat natuurlijk al een hoop geld, maar het geld bij Spyker is met de “F1 droom” flink weggevloeit.
Btw: Ambitie is alleen succesvol met gezond verstand en wordt een catastrofe met hebzucht.
Esprit_de_Flandre zegt
@Mardec: Saab 9X Aero, dacht ik.
@W115: Ik vind Spyker toch wel wreed veel karakter hebben. Een beetje Audi-onderdelen, en dan? Qua design zijn ze uniek, niet echt mijn smaak, maar ze steken er uit. Waarvoor hulde.
Gewoon stuntje van Spyker voor gratis reclame, en hé, het werkt.
Esprit_de_Flandre zegt
Gewoon stuntje van Spyker voor gratis reclame, en hé, het werkt.
@Mardec: Saab 9X Aero, dacht ik.
@W115: Ik vind Spyker toch wel wreed veel karakter hebben. Een beetje Audi-onderdelen, en dan? Qua design zijn ze uniek, niet echt mijn smaak, maar ze steken er uit. Waarvoor hulde.
bakkerst zegt
@Esprit_de_Flandre:
bijna goed, Saab Aero X Concept
http://seriouswheels.com/cars/top-2006-Saab-Aero-X-Concept.htm
clubbtraxx zegt
Wanneer trappen ze Victortje er nu eens echt uit bij Spyker? Die gast maakt meer kapot dan dat ie opbouwt hoor.
Vincegail zegt
Zal wel niet veel beter aflopen dan de overname van Midland F1 Racing door Spyker. En dan kunnen daarna de Indiërs de brokken komen opkopen voor nog minder geld dan het nu waard is…
Stender zegt
Ik wil het ook wel kopen.
Mja heb geen geld, ben vast niet de enige :p
Marijn zegt
@ Bobby_Orlando:
Nuhil..? Zelfs bij de Story weten ze dat het nihil is.
daviddewijnnl zegt
nog een overeenkomst: allebei heeft het iets met vliegtuigen!
Hoop dat dit doorgaat:p
autoblogger zegt
@daviddewijnnl: scherp! Dat zou mooi passen in het gehele marketingverhaal…
Anyway, ik neem dit bericht met een korreltje zout. Maar als je erover nadenkt, zo’n deal zou natuurlijk dezelfde voordelen hebben voor Spyker als voor Koenigsegg (productiecapaciteit, kennis, netwerk, etc).
Jordi zegt
Omgekeerde wereld? :O
BaRa zegt
Hmm… ik dacht nu toch echt dat Muller meer zelfvertrouwen had. Hij heeft Saab toch helemaal niet nodig om verder ten onder te gaan, in z’n eentje is hij daar veel sneller mee klaar.
(of is dat net wat té ironisch?)
JW zegt
Officiëel statement van GM:
Men houdt het merk in stand tot einde dit jaar. Dan moet er een koper gevonden zijn. Alle doemdenkers hadden het dus (weer) bij het verkeerde eind.
autoblogger zegt
@JW: dat staat toch in het artikel?
“The Board will evaluate potential bids between now and the end of December.“
Clocker zegt
GM zal Saab net als Opel niet verkopen, Hun volledige gezonde techniek halen ze net bij deze Europese merken. Waar gaan ze anders van overleven…
JW zegt
@autoblogger oeps, sorry, ik las er overheen.
Jullie weten inmiddels dat Fritz Henderson de handdoek in de ring heeft gegooid in dezelfde persco?
autoblogger zegt
@JW: yep, maar denk niet dat we er een apart artikel aan weiden.
KaCh1ng zegt
hopelijk wordt Saab niet aan chinezen verkocht, maar eigenlijk is het al een dood merk, ze moesten de 9-5 alang lanceren en een nieuw 9-3 introduceren
Guan zegt
Ach, er zijn nog wel wat Nederlandse bedrijven en families die het geld kunnen missen om te investeren, daarbij weet Victor vast nog wel wat geld uit een of ander (ex-)communistisch land te troggelen, waarom het zomaar werkelijkheid zou kunnen worden. Op de korte termijn hoop ik het, op de wat langere termijn heb ik natuurlijk ook niet meer zoveel vertrouwen in Victor’s capaciteiten om een autofabriek te leiden…
JPM zegt
Ik denk dat we allemaal wel ergens in ons onderbewustzijn weten dat het tijd is voor SAAB om te gaan. Gered worden door een kleine fabrikant die zelf diep in de schulden zit is niet eens een echte optie.
SAAB moet failliet, zonde van de mooie geschiedenis maar soms is dat gewoon zoals het gaat.
Cantago zegt
Kijk, dat zou gaaf zijn! Dat zou Nederland tenminste een stukje meer op de auto-kaart zetten;)
robbie zegt
De lamme helpt de blinde?
RDS zegt
en dan produceren in Born?
9000cse zegt
@ autoblogger
Halo! Hoe lank jei bezich met inbourgerringskoersoes?
…geen artikel aan wEIden? :oops:
JW zegt
Achja… mijnheer Muller. Een beetje free publicity is natuurlijk nooit weg. Stiekem toch nog een Hollander.
Hoezo moet SAAB failliet? Het afgeslankte en gesaneerde bedrijf heeft aangetoond een haalbaar ondernemingsplan te kunnen presenteren, met 2 nieuwe modellen op productieniveau en 2 nieuwe modellen in de pijplijn zou het eerder bezopen zijn om er alsnog de stekker uit te trekken. Zó stom is GM ook niet. De Zweedse overheid heeft vandaag ook toegegeven dat het plan van K-egg financieel gezien allemaal wel klopte, dus het zal wel afgeketst zijn op andere dingen.
Het dreigen met ontmantelen doen ze al zo’n jaar en da’s niks nieuws. Het is ook tactiek en de zaken een beetje op scherp zetten, zodat de geïnteresseerden dondersgoed weten dat het menens is. GM hád er vandaag ook gewoon de stekker uit kunnen trekken, want openhouden kost elke dag geld op dit moment.
Ik ben blij dat er een klein Zweeds dorpje moedig standhoudt temidden van de Duitse overheersing. Want dat kleine dorpje is mooi wel de garantie dat we niet over een aantal jaren allemaal naast elkaar in dezelfde harnas-grijze VAG-producten in de file staan. Dan zouden de Duitsers toch nog gewonnen hebben en dat gun ik ze niet.
svenni zegt
Kopen die handel, en wat winst maken met mooie saab modellen. die winst doorstoten naar spyker nederland, en mooie exclusieve modellen bouwen. Het zou spyker wat ademruimte kunnen geven, of massaal de dieperik in gaan ! ik hoop op het eerste
Jo-zef zegt
Sorry, als bedrijf dat tot het Zweeds establishment behoort laat je je niet kopen door het Hollands niemendalletje met slechte papieren genaamd ‘Spyker’. Dream on, als Koenigsegg niet tot een deal komt met GM dan Spyker zeker niet! Bij GM spreken ze ook van meerdere expressies van interesse dus Spyker zal snel uitgerangeerd zijn. Laten we daar duidelijk over blijven.
Toen ik 19 werd was er ook sprake van dat Real Madrid me wilde inlijven! Wat een verloren tijd…
Bob zegt
Je mag zeggen wat het wil .. maar het gerucht gaat wel ver de rondte:
http://www.themotorreport.com.au/46838/gm-accepting-new-offers-for-saab-spyker-rumoured-to-be-interested/
http://www.detnews.com/article/20091201/AUTO01/912010420/1148/GM+to+study+bids+for+Saab
Mavada zegt
Publiciteitsstuntje, niks anders.
tss68nl zegt
Gewoon de stekker uit dat Saab trekken. Het valt me op dat men tegenwoordig probeert de gevestigde orde kost wat kost in leven te houden. Het loopt niet meer: kappen, en verzin een nieuwe formule als je perse in de autoindustrie wil blijven zitten.
Wat mij betreft missen we er niets aan als Saab opgedoekt zou worden. Vaak weinig spannende auto’s, die ook nog eens erg duur zijn gezien wat je er voor krijgt. Geen wonder dat het merk niet loopt.
Verder lijkt het me erg onlogisch dat Spyker Saab gaat kopen. Business is grotendeels boerenverstand, en mijn boerenverstand zegt dat je de problemen bij Spyker niet oplost door een ander slecht lopend bedrijf te kopen.
Treff zegt
goede PR-stunt! Maar zou voor Spyker natuurlijk een mooie uitkomst bieden! Misschien kunnen ze hier wel wat winst mee maken!
dekleine14 zegt
persoonlijk vind ik dat saab juist de laatste jaren wat redelijke auto’s op de markt heeft gezet! het gaat niet goed maar met een kleine impuls met wat mogelijkheden komt saab er wel bovenop en kunnen ze doorontwikkelen en auto’s op de markt brengen die kunnen concurreren met bijv. een opel insignia. Saab, Yes you can!
Mr. V8 zegt
“Saab en Spyker hebben vele overeenkomsten. Ze beginnen bijvoorbeeld allebei met een S.” HAHAHAHAA
OT; denk dat Spyker eerst zn zaakjes voor elkaar moet hebben voordat het gaat investeren in een verliesgevend bedrijf.
don quichote zegt
Ja en Donkervoort neemt Opel over. Denk eens na zeg. Geeft alleen maar weer aan dat Spyker weinig vertrouwen heeft in de toekomst. Moeten die mannen zich niet met andere zaken bezighouden dan luchtkastelen na te jagen?
Muller bouwt 40 prototypes per jaar en legt daar per jaar 20 miljoen op toe. En deze man gaat even een massaproducent overnemen? Wat een zelfoverschatting. Je moet als investeerder of belegger toch wel van god los zijn wil je die man ook maar 1 euro toevertrouwen.
stokvis zegt
let op: geld lenen kost geld!
keeezzum zegt
ik zeg alleen,LACHEN
Trango zegt
Enkel en alleen een actie van Spyker om in het nieuws te komen (en stiekem zelf extra investeerders aan te trekken). En niet geheel onbelangrijk: hun aandelen stegen meteen met 10%.
Ongelovelijk goedkope actie.
Specht zegt
Spyker koopt Saab, om het vervolgens voor een leuk bedrag door te verkopen aan de chinezen.
GM blij, Spyker blij, en chinezen blij. Saab waarschijnlijk wat minder blij. :P
Chris zegt
Denk niet dat t gaat gebeuren. Publiciteitsstunt van spyker denk ik. Wanneer er banen op de tocht staan bij spyker, lijkt t me erg stug dat ze saab over zouden nemen. zou trouwens wel een leuke situatie zijn.
darlho zegt
Spyker en Saab? oke eve serieus Spyker heeft de c8 en dat is gewoon een aston martin met wat luchthappers hier en daar en Saab nou die oude Saab’s zijn nog wel te kopen, maar de nieuwe 9-5? volgens top gear heeft die auto ”Madame Edna brillen” dus dat word niks die auto’s apart maar als ze samen werken wat krijgje dan?
en super-snelle-saab-sport-wagen-met-luchthappers.
nou waar wachten die merken nou op? ga en nieuwe auto maken!
darlho zegt
hopelijk doen ze die edna brillen dan niet o de auto trouwens wie is madame edna?