De M3 touring die BMW nooit gemaakt heeft, maar dan met V10! Natuurlijk kennen we hem al, maar in een nieuwe kleur én met meer vermogen laten we de TV10 graag nog een keer voorbij komen. Jammie!
Nieuwe kleur, nieuwe velgen en hij is weer helemaal up-to-date. De V10 produceert nu 560pk in plaats van 550pk (of 507 in de standaard M5). Dat vermogen hoeft slechts 1690kg op snelheid te brengen. De sprint naar 100km/u wordt dan ook in 4 seconden rond geklaard en de topsnelheid ligt op 324km/u. Die laatste is onlangs nog getest op Nardo.
Het motorblok is overigens niet het enige wat Manhart uit de BMW M5 geschroefd heeft. Ook de remmen op de vooras zijn overgezet, de 7-traps SMG is overgezet en het gesperde achterdifferentieel komt rechtstreeks uit een M5. Dan heb je dus bijna een M5 touring, maar dan eentje zonder 400pk-restrictie, die aanzienlijk lichter is en er wel heel mooi uit ziet. Ook de nieuwe fünfer heeft hier weinig tegenin te brengen.
keun zegt
dat bmw dit zelf niet maakt is een gemiste kans!
Jos zegt
Eeuwig zonde dat BMW nooit een M3 Touring heeft geproduceerd. Er was ooit wel sprake van geloof ik, maar jammer genoeg nooit doorgezet.
T-Spark zegt
Zeer fraai, BMW kan het wel (deze dan met hulp) Waarom moeten ze toch zo vaak de plank mis slaan?
Michel zegt
waarom nou 33 foto’s van de voorkant en GEEN 1 van de achterkant….???
Nice car
Duckie'RS zegt
400pk-restrictie in een M5 touring? Sinds wanneer?
Johan-SV zegt
@Duckie’RS: nou elke bmw m5/m6 is een 400km/h begrensd tot 400pk behalve als je in de computer de instelling veranderd naar 500+ dan krijg je alle beschikbare pk’s of je drukt op het M-knopje dan worden alle instellingen naar sport + instelt waardoor alle instellingen naar een soort van race mode gaan
mckroket zegt
@Johan-SV: leer eens nederlands ??!
LJ zegt
LEKKER!
peter zegt
een m3 touring zou DE auto zijn voor mij. Maar ik vrees dat deze een heel stuk meer zou kosten als een potentiele M3 touring uit fabriek.
Het is ook ergens stom dat ze het niet doen. waarom niet ? omdat het afdoet aan de M naam ? maar een X5/6 M kan dan wel ? Dat is het dus al niet
M3_lover zegt
Briljante bak!
RickB zegt
Je kon bij Hartge Nederland ook een tijdje terecht voor een M3 ombouw vooe je E46, touring compact, sedan etc.
Zelfs een V8 konden ze erin leggen, maar denk te weinig animo :P
Steeneiland zegt
heeeeeeeel nice
roadronner zegt
De Hartge H50 was volgens mij de eerste Dreier met de V10 van de M5/M6 in het vooronder. En die is al jaren oud. Dus dit trucje is niet echt spannend meer.
Duckie zegt
@Johan-SV: daar ben ‘k me wel degelijk van bewust, maar het is géén restrictie.
Hooguit een standaard/opstart-modus…
I know my Beemers.
GeoBem007 zegt
@Duckie: Bimmers dan toch zeker ;)
c63 zegt
zeer geslaagt zeker in deze kleur
Quivis zegt
Mooi lekker groot. Kan ik m’n hooi mooi en snel mee vervoeren.
cayman zegt
Als de keuze zou bestaan, zou ik voor een M3 Touring gaan. Raar besluit trouwens, wel een sedan maar geen Touring in het gamma van BWM. Deze Manhart kan me niet bekoren.
tosti zegt
fantastisch!
als je de stickers er af haalt en normale velgen eronder zet heeft niemand het door
Cantago zegt
Netjes! Die wil ik wel hebben, haha;)
FelixF zegt
Ik denk dat BMW M gewoon wat moeite heeft om touring versies net zo goed te krijgen als de sedan/coupes. Met de E39 M5 hadden ze problemen, en laatst vertelde mijn dealer toen we het over de mogelijkheid van een nieuwe M5 touring hadden dat daar toch wel veel problemen mee waren. Dus hij wist niet of dat wel zou gebeuren.
Nou weten dealers gelukkig niet alles, maar het kan wel aangeven waarom BMW M niet zo graag met tourings speelt.
slappehap zegt
@FelixF: Het is simpelweg onmogelijk voor BMW om touring versies net zo goed te maken, omdat een touring ongeveer 100 kg zwaarder is, en dat extra gewicht vooral ver naar achteren en hoog boven de grond zit. En daarom richt M zich in eerste instantie vooral op sedans en coupes, maar er is geloof ik ook iets als een X5M.
G. Bert zegt
@FelixF: zoiets stond ook bij die pics van die E39 M5 Touring die ze voor die BMW bobo’s in elkaar hadden geschroefd. Te hoog zwaartepunt en niet de wegligging van een M5 sedan.
sebastianchubasco zegt
slappehap
en de M3 klapdak cabrio dan?? raad eens hoeveel die weegt, en waar het zwaartepunt ligt als het dak naar beneden ligt…?!
M staat gewoon voor Marketing, dat wisten we allang.
Windhoos zegt
@slappehap,
Zoals sebastianchubasco al zegt, dat is je reinste onzin. Behalve een M3 cabrio is er namelijk ook een M5 touring en dat is dan toch hetzelfde verhaal dan toch? En bovendien kan Audi het wel gewoon. Idd gewoon een kwestie van vraag en aanbod of marketing dus…..
Roaldus zegt
Ik ben helemaal gek op een wolf in schaapskleren. En dit is wel een perfecte kandidaat.
dekleine14 zegt
goed gedaan! het is duidelijk dat er met Bmw’s veel meer mogelijk is als dat wat Bmw er zelf uithaalt.. helaas want alles wat we zien is mooi, maar kan uitgebouwt worden en NÓG mooier gemaakt worden! de automarkt is op dit moment heel voorzichtig en durft niet al te veel risico te nemen. zoek op Google naar Bmw M1 en je ziet een concept van iemand (witte Bmw) wat natuurlijk ongelooflijk mooi is en zeker een hele goede concurrent zou zijn voor bijv. de Audi R8. stel dat bmw dat soort modellen zou gaan ontwerpen(dus met andere woorden risico nemen) dan zou iedereen Bmw eindeloos mooi vinden en zal het zijn naam helemaal terug hebben! maarja helaas gebeurd dat niet =(
Artijn zegt
de HartgeH50 blijft voor mij de enige die dit geintje uit mag halen…
http://www.youtube.com/watch?v=L0Azd_YWLDM
joxer zegt
Manhart is de man die de V10 conversie voor Hartge doet!
Maar dat weet iedereen toch…
AudiQuatro zegt
als een rs4 station kan waarom dit dan niet he;)
Headhunterz zegt
Hmm.. wat gek, ik kom net van Essen af en heb deze niet zien staan daar! :?