Het kabinet heeft het maar moeilijk met files en volle wegen. Niet zo heel gek, want de verkeersdruk is de laatste jaren veel sterker toegenomen en er zijn maar heel beperkt en vooral heel laat maatregelen genomen om deze druk op te vangen. De laatste oplossing is simpelweg iedereen de auto uit pesten, door het rijden steeds duurder te maken met een kilometerheffing. Dat er ook een hele hoop kleinere maatregelen genomen kunnen worden om de filedruk af te laten nemen dringt in Den Haag nog niet helemaal door, maar wetenschapper Victor Knoop van de TU Delft geeft een opzet.
De belangrijkste knelpunten die Knoops aanhaalt zijn ongelukken, te geconcentreerde routes en fileterugslag.
Tegenwoordig zorgen ongelukken voor dubbel vervelende situaties. Het staat te vaak stil in beiden richtingen terwijl er maar op één weghelft een ongeluk is gebeurd. Ook hebben veel automobilisten een trager reactievermogen na het passeren van een ongeluk. Een juiste plaatsing van kijkschermen kan hier direct oplossing bieden. Rijkswaterstaat schermt al steeds vaker ongelukken af, maar al verder van tevoren in de middenberm het zicht wegnemen zou beter werken.
Een tweede probleem in Nederland is het feit dat al het verkeer zo veel mogelijk over één weg geleid wordt. Door lokaal verkeer al veel eerder van de hoofdroutes te scheiden zouden de hoofdroutes veel minder gevoelig worden voor file’s. De velen afslagen direct aan de hoofdroute zijn maar al te vaak knelpunten, ook voor verkeer wat slechts langs rijdt. Daarbij moet er in het geval van een verstopping snel een alternatief geboden worden. Dit kan al via de informatie borden boven de snelweg.
De fileterugslag (de filegroei achter een opstopping, terwijl de weg vooraan vrij is) heeft ook veel baat bij het vroeg scheiden van richtingen. Zo heeft een file die in de stad begint geen invloed meer op de doorgaande weg.
Veel van deze maatregelen zijn op relatief korte termijn door te voeren. Toch zeker wel voor 2012. Er zijn bovendien geen GPS kastjes en andere fraude gevoelige techniek voor nodig. Wel moeten er nog een paar knappe koppen aan het werk gezet worden om alle details te berekenen, maar daar zal de TU Delft vast graag bij helpen. Van het geld dat dit de economie en schatkist oplevert zouden we dan graag overal een extra rijstrook zien.
Camaro zegt
Juist, een extra rijstrook! handig, maar het duurt wel lang om voor mekaar te krijgen!
Fred zegt
Hoe kan je nou van tevoren al kijkschermen neerzetten?
Harry zegt
Gewoon zoals ze in duitsland al op veel plekken hebben, zet tussen de rijbanen een haag van planten neer, laat er 1 keer per jaar een maaier langs rijden. kijk files opgelost en de treehuggers ook weer blij…
John zegt
Wat een open deuren zijn dit zeg… Is dit waar een wetenschapper mee durft te komen?!
Belicht anders eens zaken zoals de wegbelijning, langere doorgetrokken strepen en en meer strepen alleen links naar rechts, of andersom.
Daarnaast wat extra speciale verrichtingen op de snelweg, en niet alleen in de bebouwde kom.
Ik ga mezelf ook wetenschapper noemen..
John zegt
@Mezelf, speciale verrichtingen tijdens rijles/examen bedoel ik dan..
Mr. V8 zegt
Ik snap niet waarom zulke dingen als dit niet onder de aandacht worden gebracht of worden ingediend bij die uitvreters in Den Haag!
Simpson zegt
of rijstroken sluiten: ik stond laatst op de a27 in de dagelijkse file. Toen de linkerbaan werd afgesloten door een kop-staartje reed het ineens een stuk beter door!
maar ik ben het wel met de schrijver dat snel schermen plaatsen e.e.a. kan verbeteren.
en natuurlijk de stoplichten onderaan afritten bij de grond afzagen.
jurrian zegt
Ik kan er ook nog wat bedenken, alle provinciale wegen naar dubbelbaans, fly-overs in plaats van rotondes en stoplichten. spoorovergangen allemaal veranderen in tunneltjes of bruggen, en ringen voor meer steden.
jurrian zegt
schermen hoef helemaal niet, zoals eerder aangegeven moet gewoon overal tussen de rijstroken een haag boompjes komen oid. er is echt totaal geen enkel nu voor naar de ander baan kunnen kijken.
Treff zegt
op zich komt deze wetenschapper met best wel goede ideeen die we kunnen toepassen op de Nederlandse Snelwegen.
Nu zitten er nog een aantal kleine knelpunten in de systeem, hoe snel kunnen we die schermen neerzetten? Niet snel genoeg, dus een oplossing komt inderdaad vanuit Duitsland en dat is Struiken/bomen plaatsen tussen beide snelwegen.
Het informatiesysteem voor mensen die onder andere binnendoor rijden is natuurlijk een goede mogelijkheid, maar dit betekend ook meer wegen en drukkere dorpen! Dit is niet wat iedereen wilt.
Daarnaast moet er eerst gekeken worden naar de belangrijke knelpunten in Nederland! Die moeten prioriteit krijgen boven andere snelwegen en knelpunten als het gaat om opknappen.
SDM zegt
Ja dit kan natuurlijk niet want dit is met gezond verstand bedacht en is de kosten zijn te overzien. Dat zijn dus juist de twee belangrijkste eisen voor een groot overheid project! Daar kan de Eurlingnator natuurlijk nooit mee instemmen. ;)
dekleine14 zegt
@Treff
je kan de belangrijkste er wel uit pakken maar dan komen ze ergens anders wel weer opduiken hoor!
Bob zegt
Nu nog knelpunten oplossen m.b.v. route-optimalisering? Zinloos…met invoering van de kilometerheffing gaan mensen andere routes en zelfs omrijden, totaal niet in te schatten dus. Waarom staat het tegenwoordig in beide richtingen stil als er een ongeluk is gebeurd. Mensen nu nieuwsgieriger dan paar jaar geleden?
Roderick zegt
Geen bomen neerzetten dan zitten we weer achter een tractor die met 3km per uur die bomen aan het snoeien is. Plaats er twee verticale schermen met daartussen een zonnescherm. Bomen kosten geld en leveren niks op! Ik begrijp dat de bouw ook weer voor file zorgt maar ik gebruik alleen de a2 en daar zijn ze toch al lekker bezig. Alle andere snelwegen kunnen dan gewoon gedaan worden indien er andere wegwerkzaamheden zijn.
Maus335i zegt
@Roderick: snuggere aap.. Wat denk je dat al die schermen langs een paar duizend kilometer asfalt wel niet kosten? Bespaar je een miljoen op jaarlijks bomen snoeien, ben je tig miljard kwijt aan schermpjes + onderhoud. Neh, bomen zijn ideaal.
Overmatig gebruik van doorgetrokken strepen lijkt me ook geen optie. Op de A7 bij het klaverblad in Heerenveen worden die krengen al genegeerd, wordt alleen maar erger.
Snelheidlimiet verhogen kom je al een eind mee.
Roderick zegt
Oja ik bedoel natuurijk het plaatsen van die schermen over de gehele lengte van de snelweg en niet nadat er een ongeluk is gebeurd. Eventueel kan je ook alleen de stukken pakken die bekend staan om de vele ongelukken.
Klassiekerrally zegt
Nergens meer voor nodig: http://www.nu.nl/binnenland/2134684/files-in-november-fors-korter.html
GOD zegt
dubbeldeks snelweg lijkt mij het best.
op de bovenste verdieping geen snelheids limiet en niet toegankelijk voor 60 plussers, vrachtwagens, grote bussen en vrouwen.
hoppa!!!
Loewie zegt
Misschien kunnen ze een doek maken tussen de vangrail van de twee weghelften en die op plaatsen van crashsites automatisch omhoogtrekken zodat de andere weghelft alleen maar een zwart doek ziet.
Heb je ook geen reden om te kijken/remmen/eikel te zijn/ongelukken te veroorzaken
Duidelijk zegt
niet het simpelste maar meest efficiënte:
Volledig computer gestuurd. Mensen hebben het nadeel dat ze een verschillende reactietijd en inzicht hebben.
voorbeeld:
wagen A remt van 130 naar 110, dan zal wagen B die achter A rijd meestal van 130 naar 108 ofzo remmen. Dit is een reactie die op een drukke weg tot file kan leiden.
Als wagen B zou weten wat wagen A gaat doen, dan kan wagen B perfect tot 110 afremmen.
Als wagen A direct daarna zou versnellen tot 120 dan zou wagen B zelfs niet tot 110 maar tot 112 kunnen remmen.
Enkel zou men dan een netwerk moeten maken waarin elke wagen is verbonden. Daarin zou men de wagens tot vele kortere afstanden kunnen brengen zodat het debiet van een weg omhoog gaat. Nadeel is dat elke wagen MOET verbonden zijn met hetzelfde systeem. Een soort van crash zou ook rampzalige gevolgen hebben.
Grootste nadeel: Je zou dan in je wagen gaan zitten en GEEN invloed meer hebben over wat de wagen doet. En dat is iets wat zo goed als elke petrolhead hier als een grote NOGO vind.
bmw zegt
De oplossing uit Duitsland: struiken? Wel, dat hebben we hier in B ook en het is ook nog eens prima om de lichten van de tegenliggers uit je ogen te houden.
En @Alwood: “heeft ook veel baad”, dat moet natuurlijk zijn “heeft ook veel baat”. Het gaat hier om baten, niet om baden. Een simpele spellchecker zou dit woord er al uithalen…
axellio zegt
@ Duidelijk: (snuggere aap 2) dat zal misschien kunnen op de dag dat elektronica geen ‘bugs’ meer vertoont… al eens gedacht welke gevolgen automatische sturing kan hebben als de computer een ‘foutje’ maakt? Auto A remt, auto B versnelt naar 180?
laurens zegt
Simpelste oplossing is toch gewoon zoals het in engeland is toegepast. Daar mag al het verkeer even snel. Zodoende word het verkeer nooit te nimmer opgehouden door bussen of vrachtwagens die max. 80 mogen in plaats van max. 120.
Daarnaast is het daar zo geregeld dat bij een knooppunt een gigantische rotonde is aangelegd.. Het geintje hierbij is dat de rotonde niet een rotonde is, maar een draaikolk. Zodoende moet je van te voren in de juiste baan gaan staan en je reis vervolgen. Helaas is die ruimte in nederland niet overal beschikbaar!! :(
timberleek zegt
weet je wat ook nogal zou helpen
als men elkaar wat leert gunnen op de snelweg. nu moeten we zo dicht mogelijk op de bumper van de voorganger zitten. want o wee als er iemand tussen zou komen. verder lekker links blijven hangen omdat iedereen rechts 119 rijd.
met name dat op elkaar zitten zorgt voor veel files. 10 auto’s dicht achter elkaar waarvan de eerste een beetje remt naar 110kmh bijvoorbeeld. dan schrikt die erachter die harder moet remmen omdat hij er vlak achter zit. die daarachter moet nog harder remmen. en aan het einde staan ze stil en is het file.
laatst zag ik het heel mooi toen ik met de trein aankwam bij amersfoort (student he). Daar zit de A1 geloof ik. het was spitstijd maar het reed nog. het was wel druk overigens. ineens ging er een remlichtje aan. meteen stonden er een paar stil. en door de vele auto’s die er achter aansluiten vormt het meteen een file. En wat was er aan de hand? niks. 100meter verder reed het nog.
men moet eens leren dat je soms wat rustiger moet rijden. als het zo druk is kun je prima 100 gaan rijden met zijn allen. dan stroomt het beter door omdat je wat minder hoeft te reageren op je voorganger. en houd allemaal wat meer afstand. dan kun je prima doorrijden en ben je misschien 5 minuten later thuis dan gepland ipv 3 uur.
nu rijd ik ook liever 140 als 100 maar in zo’n situatie moet je even inzien dat het te druk is voor 120. dan is 100 altijd beter dan 10km/h.
pdebie zegt
@timberleek: hulde!
jammer genoeg probeert vvn/3vo dit al jaren aan mens te brengen, maar daar zijn 90% van de bestuurders te eigenwijs voor. Nee lekker kleven.
Als het file is, laat ik ook altijd een gaatje vallen tussen mij en m’n voorganger. Dan kan ik hem altijd rustig laten rollen in z’n 1. Tot er weer zo’n gehaaste sukkel hem er weer tussen propt omdat hij dan weer een paar autootjes denkt te kunnen passeren.
Booije zegt
@ Laurens. In Engeland mag niet al het verkeer even snel. Hoewel de meeste voertuigen 70 mph mogen rijden, hebben sommige voertuigen vanwege belading een restrictie van 60 mph.
De rotondes bij knooppunten zijn inderdaad erg helpvol. Maar het belangrijkste punt waarom er in Engeland minder files zijn (ze zijn er zeker ook, engelsen rijden als idioten!) is dat de snelwegen breed zijn 3, 4 of zelfs 5 baans.
Cantago zegt
Eindelijk iets dat goed klinkt!
M.M.M zegt
Neem een voorbeeld aan Frankrijk m.b.t. de afscherming van rijbanen op snelwegen. Met name in het zuiden is de middenberm bijna standaard voorzien van een haag of iets dergelijks, waardoor het tegemoetkomend verkeer niet zichtbaar is. Geen kijkfiles dus!!! Prettige bijkomstigheid: Geen last van het strooilicht koplampen van tegemoetkomend verkeer als het donker is, wat het zicht absloluut ten goede komt. Bij regen is het verschil zelfs vele malen groter. Voorkomt waarschijnlijk ook de nodige ongevallen en dus ook files.
timberleek zegt
@pdebie
dank je.
“Tot er weer zo’n gehaaste sukkel hem er weer tussen propt omdat hij dan weer een paar autootjes denkt te kunnen passeren”
waardoor hij bij de afrit straks voor je staat ipv achter je
Screamer zegt
Grootste probleem met de NL snelweg is toch echt de zieke hoeveelheid afslagen bij steden.
Zwolle hier heeft er bijvoorbeeld 4. En om van Zwolle Zuid naar Zwolle Noord te gaan is de snelweg veruit de snelste oplossing. Door de stad is gewoon niet te doen met tichtig stoplichten en gebrek aan een goede route.
Dus gaat iedereen via de snelweg.
En veeeeel meer steden hebben hier last van. En ja ik weet heus wel dat dat de schuld van de steden en provincies zelf is. Maar als dat opgelost wordt (veeeeel duurder en lange termijn) dan los je wel heel veel lokaal verkeer op en dat scheelt op de snelweg enorm
Sorcerer zegt
@Duidelijk: wat jij noemt is op te lossen door afstand te houden! Remt je voorganger van 130 naar 120 dan hoef jij alleen gas los te laten waardoor je een paar km/h minder gaat. 2 andere automobilisten misschien ook nog, maar dan houdt het al op en heb je die ‘schok’ er al uit gefilterd.
Wat meer gebruik maken van de rechterbaan en als linkerbaanganger mensen van rechts ertussen laten zou ook enorm helpen (zie bijv. 2-baans wegen waar mensen bijna alleen links rijden… rechts leeg, links vol). Voor de duidelijkheid: ik laat mensen van rechts er wél tussen.
Verder vind ik het inderdaad een goed idee om ‘lokale wegen’ te scheiden; gebeurt nu ook al bij de A2/N2 om Eindhoven en om Den Bosch. Heerlijk rustig is het nu als je van zuid naar noord rijdt bij Eindhoven! En dat terwijl er nog banen zijn afgesloten en er straks dus nóg meer ruimte is! Idem bij Den Bosch, hoewel ze daar nog wat minder ver zijn.
Zodra die kastjes er straks zijn zul je zien dat er bijna geen files meer staan op de A2. En toegangswegen zoals de A27 en de A12 (rondom Utrecht) zullen dan wellicht ook minder druk zijn omdat er geen files meer staan bij de opritten naar de A2.
Ik ben benieuwd! :)