Je zou Volkswagen -of liever moederconcern VAG- de Michael Schumacher van de autosport kunnen noemen. U denkt wellicht dat ik uit mijn nek klets -en dat is meestal ook zo- maar in dit geval heb ik echt een goed punt. Gun me daarom de mogelijkheid mij nader te verklaren.
Laat mij beginnen met de race der races: Le Mans. Natuurlijk, dit jaar won Peugeot, maar daarvoor werd er acht keer gewonnen door Audi, onderdeel van VAG. Één keer werd die serie doorbroken, en werd er gewonnen door Bentley. Ook eigendom van VAG. In de LMP2 klasse won een Porsche Spyder. En Porsche is nu dus ook eigendom van VAG.
Wat hebben we nog meer voor raceklasses die er internationaal gezien een beetje toe doen? Het WTCC bijvoorbeeld. Hoewel het elk jaar weer een spannende strijd oplevert tussen BMW en Seat, trok Seat twee jaar op rij aan het langste eind in die klasse en werd het kampioen. En u weet natuurlijk: Seat is eigendom van VAG. Evenals Audi, dat al een aantal jaren op rij het DTM wist te winnen van Mercedes. De Dakar rally? Afgelopen jaar weer gewonnen door een Touareg. Alleen in het WRC en de F1, misschien toch wel de belangrijkste klasses in de autosport, wil het niet zo lukken.
Er werd in het WRC in het verleden wel wat geprobeerd met Skoda’s, maar dat werd niet het gehoopte succes en dus werd de stekker uit dat project getrokken. Waarschijnlijk hebben ze bij de motorsportdivisie nu wat centen over, want deze week kwam het nieuws naar buiten dat Volkswagen serieuze plannen heeft om vanaf 2012 motorenleverancier te worden voor de koningsklasse van de autosport. Geruchten waren er al een eeuwigheid, maar nu lijkt het erop dat het er echt van gaat komen.
Hans Joachim Stuck, part-time racelegende, part-time Volkswagen-vertegenwoordiger, liet weten dat er serieuze plannen bestaan om vanaf seizoen 2012 motoren te leveren aan meerdere teams. Een paar jaar geleden werd er druk gespeculeerd over een overname van het Red Bull team door VW, maar dat ging toen niet door. Stuck gaf daarvoor als reden dat VW zich niet wil concentreren op één team, met alle risico’s van dien. Schijnbaar hebben ze goed gekeken naar Mercedes, dat als eigenaar van McLaren klantenmotoren leverde aan BrawnGP. BrawnGP won de titel en Mercedes besloot zich vervolgens groots in te kopen in Brawn’s huzarenstukje. Moet u eens opletten wat er gebeurt als McLaren komend jaar de titel pakt. Dan vreet Norbert Haug zijn pet op, dat kan ik u wel vertellen. In dat soort scenario’s hebben ze bij VW geen zin, en dus gaan ze alleen motoren leveren aan teams, zonder teameigenaar te worden. Daarbij wordt druk verwezen succesverhalen van Cosworth die altijd alleen motoren leverden en daarmee grootse successen behaalde. Stuck ziet dat plaatje graag terugkeren: motorenbouwers die alleen motoren leveren aan de teams. Op die manier hoeft VW ook niet op te draaien voor de enorme kosten van windtunnels en dergelijke.
Volkswagen gaat wellicht terugkomen als motorenleverancier. En áls ze dat doen, dan kan je er vanuit gaan dat ze het goed doen ook. Nu nog even een goede basis voor een WRC-team opzetten en Volkswagen domineert alle klasses die er in de autosport ook maar enigszins toe doen. Dat moet een doorn in het oog zijn van een merk als BMW, want hoeveel “Freude am fahren” heb je nog als je de eeuwige nummer twee bent? Misschien dat BMW nu het haar F1 team verkocht heeft aan Peter Sauber, zich meer kan richten op ontwikkeling van de motoren. Wellicht kunnen ze Volkswagen dan een stapje voor zijn als die in 2012 hun intrede doen…
bpc zegt
in de fia gt doen ze het toch ook zo goed niet meer in de gt1 zit geen enkel vag-product niet meer
Megakix zegt
Dusseehm…als ik het goed lees, dan heeft het VAG concern altijd alles op racegebied goed gedaan, maar daar mocht de particulier nooit van profiteren ! ;-)
WTCC is een beetje een ‘vals verhaal’ met dat extra gewicht. De DTM is slechts tussen 2 automerken. Dakar is pure mazzel en doorzettingsvermogen van de rijder. Le Mans is leukigjes en meegenomen, ben ik het op zich met je eens. Kortom; VAG, koop gewoon nóg meer merken en je wint eigenlijk altijd….maar vooralsnog is het wachten op een echt goede rijdersauto !
jf zegt
@Megakix:Porsche of de R8 maybe,
gvr zegt
fiat concern (ferrari-lancia-alfa-maserati) heeft 100 keer meer gepresteerd (GT-F1-WRC en noem maar op) als heel de vag groep samen in de loop van de geschiedenis
AMGJunk zegt
Niet echt een column, meer een nieuwsbericht waar een beetje een eigen mening in zit verwerkt, zoals elk AB bericht.
Anyhow, leuk plan, komt er dan ook een leuke straatauto met zon motor? :P
Eric zegt
Zolang BMW achterwielaandrijving levert hoeven ze niets te vrezen van VW. Freude am Fahren beleef je meer als je zelf stuurt dan als toeschouwer in de tribune. Brawn is WK maar hoeveel mensen weten dat het Mercedes motoren heeft? Als je de doorsnee Merc-rijder deze vraag stelt, is de kans groot dat hij nog niet weet dat Merc in de F1 zit. Ook veel doorsnee Audi en Merc-rijders weten nog niet eens dat hun merk in de DTM meedoet, laat staan dat ze deze klasse kennen. De meeste kopers van deze 3 duitse merken geven geen moer om autosport enkel het “heb je me gezien”-imago telt.
Wat ik ten zeerste betreur!!!!
w0o0dy zegt
@casper: dit verhaal klinkt als een tekst van een VAG-pr man/vrouw met teveel speed op. Betaalden ze een beetje voor dit stukje?
Brokkenpiloot zegt
Mmm, ligt het nu aan mij of lees ik nu niet echt veel aansprekende successen in het bovenstaand verhaal? Gezien de marktpositie op basis van verkochte aantallen auto’s mag je toch meer verwachten van zo’n concern. Hoewel, GM of Toyota doen het in de autosport ook niet denderend…
mark zegt
Dat ze met f1 en wrc gaan mee doen is nog geen garantie voor sucses. Niet echt een objektief geschreven stukje. Dat audi al zo vaak le mans heeft gewonnen is omdat er niet of nauwelijks concurentie was. Nu is die er wel met peugeot en ze hebben het al meteen een stukje moeilijker gekregen. Dtm doen ook maar 2 merken mee dus is ook niet echt een wereld prestatie.
Timmie zegt
Ik snap niet dat sommige individuen eisen dat geen enkel merk domineert in de autosport. Dat is precies zo misdadig als een economisch monopolie…
JPM zegt
Die overwinning van Porsche in de LMP2 klasse toeschrijven aan VAG is gewoon kansloos.
Daarnaast is het maar hoeveel waarde je hecht aan verschillende klassen. Ik neem het WTCC echt niet serieus, het WRC daarentegen weer wel. Hun overwinningen op LeMans komen ook tot een eind en ze hebben niets in de F1 laten zien. Ja ze gaan misschien over 3 jaar motoren leveren, maar geloof me, 3 jaar in de F1 is een heeeel lange tijd.
Volkswagen wilde een aantal jaar geleden al meedoen met de F1 maar het was toen óf het hele Veyron avontuur óf de F1. Ze kozen voor het eerste. En volgens mij kan niemand de autosport domineren als je geen F1 titel op zak hebt. En nee met WTCC en DTM kom je er wat mij betreft ook niet.
bengelke zegt
Zo doet vw het dus:
“In de LMP2 klasse won een Porsche Spyder. En Porsche is nu dus ook eigendom van VAG”
Als de concurrentie sterker is dan vw, neemt vw ze gewoon over
presteren ze nie, dan doet vw dat:
“Er werd in het WRC in het verleden wel wat geprobeerd met Skoda’s, maar dat werd niet het gehoopte succes en dus werd de stekker uit dat project getrokken.”
Maar vw is nie het enige merk da zo is hoor ;). Mercedes is net hetzelde. Ze worden 1jaar geklopt door brawn, wa doen ze? Ze nemen het team over, en droppen mc laren:
“BrawnGP won de titel en Mercedes besloot zich vervolgens groots in te kopen in Brawn’s”
jan1666 zegt
vind je t gek dat ze alles winnen
volkswagen
skoda
audi
MAN
bentley
lamborghini
SCANIA (deels)
bugatti
seat
als ik baas was van toyota, subaru, DAF, spyker, land rover, en het fiat concern, zou ik ook veel winnen..
nog meer? roept u maar!
Rick dos zegt
Als je het vanuit Casper z’n optiek bekijkt zou je inderdaad kunnen denken dat VAG op weg is naar werelddominantie in de autosport. Gooi je er echter wat realisme tegenaan en zet je de zaken in het juiste perspectief, dan zie je dat deze column niet meer is dan fanboy gebrabbel.
Noes zegt
Werelddominantie? Dat moet natuurlijk werelddominatie zijn..
Iceman zegt
Ik ben benieuwd wat voor naam ze dan op die motoren gaan plakken.
Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche of gewoon Volkswagen.
Bohica zegt
Bullshit verhaal want als je gaat kijken doen ze geen reet bij Volkswagen.
Ze kopen andere merken en die doen wat in auto sport.
JPM zegt
Overigens is autosport meer dan alleen Europa. Werelddominantie zal niet lukken zonder in de VS en Japan het een en ander te winnen.
porsche_fan zegt
Porsche alleen al heeft meer dan 28.000 raceoverwinningen op hun naam staan!! :D
w0o0dy zegt
@porsche_fan: het is wel zo eerlijk is om de overwinningen in de porsche-cup NIET mee te rekenen….
V-tecc zegt
nee dat gun ik jou niet en helemaal vag al niet
Ralph zegt
idd. Vorsprung durch Technik… Volkswagen wie anders?
Wat denk je van Renault in F1 (dé Koningsklasse), Renault in de GP2 (F1 junior), Renault in de FR2.0 (opstapje naar F3 mét Mercedes power ipv. VW!).
Renault in het IRC / Super2000!
Dé Renault Clio Cup, nog altijd hoogwaardig dan een Polo Cup of een Seat Ibiza Cup!
Ja VAG overheerst in sommige klassen.
WTCC dubieus met de Diesels = FAIL FiA!
LMS LMP1 = waar zijn de andere grote autofabrikanten?
DAKAR is nog altijd Kamaz ipv. MAN!
En bij de auto’s rijden ze zeker BMW & Mitsubishi zoek?
Met VAG is het gewoon overmacht wint, lekker veel inschrijven is nooit misgeschoten met een MEGA budget.
Hoeveel Seat Leon’s rijden er rond in het WTCC?
Hoeveel Audi R10’s in ALMS/LMS?
Pas als het goed loopt na enkele jaren overheersen ze… Volkswagen play it safe!
Okkii zegt
Het gaat niet om Volkswagen. Maar om VAG. Waar al die merken samen gebundeld zijn. Dus niks volkswagen doet niks. of iets dergelijks. Het gaat om VAG VAG VAG.
Vergis je niet met Volkswagen en VAG. Zijn 2 aparte dingen.
Volkswagen bouwt auto’s. VAG is een concern inclusief volkswagen audi etc.
mashell zegt
“Het gaat niet om Volkswagen. Maar om VAG.”
VAG = Volkswagen Aktiengesellschaft. 1 pot nat dus.
Als Volkswagen F1 motoren gaat bouwen en haar gebruikelijke truukjes uithaalt kunnen we een deelnemers veld met: McLaren – Audi, Scuderia Toro – Seat, Williams – Bentley, Force India – Skoda, Red Bull – Bugatti, Campos Meta 1 – Porsche, Team USF1 – Volkswagen, Manor Grand Prix – MAN en Lotus – Lamborghini verwachten.
b0z4 zegt
Sorry maar als ik aan VW denk is het laatste waar ik aan denk autosport.
Dat ze overal wel een beetje ” goed ” in zijn lijkt me ook niet zo moeilijk ze hebben zoveel merken onder het dak staan.
fubar zegt
bla bla bla.sorry hoor maar beetje laf van ze als ze de regels weer veranderen dat ze dan wel durfen.waaar waren ze vroeger dan.toen ze nog echte formule 1 motoren maakten.de 10 cilinders en vooral de kwalificatie motoren.
formule 1 heeft al zoveel van charme verloren op motoren gebied.het geluid valt nu echt tegen.1 motor per race was zoveel mooier
pietje puk zegt
Als ze onder de VW naam motoren gaan leveren,
is echt de glamour van F1 verdwenen.
Zou beter zijn als ze dit via het Audo of Porsche label gaan doen.
P-Olivier zegt
dit is pure klasse van het merk + concern, ze zijn 1 van de weinige bedrijve die deze tijden nog winst maken! chapeau, en bedankt voor de schitterende autosport momenten!
The Hacker zegt
Beetje een hoopje VAG haters bijeen hiero. Ik denk dat er hier veel gefrustreerde BMW adepten reageren die hun eigen merkje niet durven te vernoemen omdat ze in het nabije verleden reeds zoveel zijn afgegaan in de autosport. BMW heeft in de F1 zoveel gezichtsverlies geleden dat ze in feite beter kunnen ophouden met bestaan. Dat het bij de BMW fans heel veel pijn doet dat hun grote concurrenten bij VAG bijna alles wint waar ze aan deelnemen in de autosport is begrijpelijk alsook hun giftige reacties, dat zit namelijk in hun aard. Ik ben er zeker van dat wanneer VAG een motor voor de F1 zal bouwen ze er heel veel succes mee zullen behalen. Beter doen dan BMW zal in elk geval niet moeilijk worden.
L-Fred zegt
Bij het woord “world domination” moet ik op één of andere manier altijd denken aan de labmuizen Pinky and the Brain: http://www.flexpasta.com/wp-content/uploads/2008/05/pinky-brain.jpg :-). :-) Zal wel aan mij liggen….
What are we going to do tomorrow, Brain?
Brokkenpiloot zegt
@L-Fred: Schitterend!
Helaas domineren ze wel de autoverkopen en snappen doe ik het niet.
Ik rij nu zelf een Passat maar daar zit toch echt niets spannends aan.
de sjonnies zegt
Och VAG mag dan als concern wel redelijk succesvol zijn, maar bij Volkswagen zie ik toch geen scheurende bolides i welke klasse dan ook.
Me dunkt dat je beter over merken zoals Ford, Renault en PSA je pen kunt wijden, Volkswagen en motorsport, een merk als Lamborghini heeft trouwens nooit ene pepernoot klaargemaakt in de autosport, veel ‘pedigrees’heeft het concern niet, behalve het onlangs ingelijfde Porsche.
En laat Porsche aub Porsche blijven en zelf de strategie bepalen, dan blijft alles in orde
Ganryu zegt
‘Ik ben er zeker van dat wanneer VAG een motor voor de F1 zal bouwen ze er heel veel succes mee zullen behalen. Beter doen dan BMW zal in elk geval niet moeilijk worden’
Doe alsjeblieft niet de prestaties van Mercedes, Ferrari, Renault tekort.
Ganryu zegt
BTW,
Porsche (onder eigen naam ) en Lambo zijn in de F1 hopeloos gefaald…
Phil zegt
Ja de koninginnen klasse doe ze niet mee, hoe verassend…
F1 dus als je het nog niet doorhad !
Evo13 zegt
euh volkswagen heeft weer de dakar gewonnen? volgens mij heeft mitsubishi die 12 keer achterelkaar gewonnen en heeft nu 1 keer Volkswagen de Dakar gewonnen. Kan aan mij liggen maar een beetje populair praten over VAG is dit stukje wel. Maar ach zolang Nederland in de ban blijft van vooral Duitse merken zal er bijna niks anders geschreven worden