Er kunnen niet elke dag auto’s gespot worden zoals de klassieke DB’s. Een mooi alternatief voor een fractie van het geld was de Jaguar XJC. Heel erg uitzonderlijk mag het dan wel niet zijn, en ook tegenwoordig kost het een fractie van een DB2, 4 of 6, maar je had wel de keuze uit een 6-in-lijn èn een V12.
Jaguar XJ 4.2 C (XJ6 C) en XJ 5.3 C (XJ12 C)
Traditiegetrouw bouwt Jaguar al sinds 1968 auto’s onder de naam XJ. Dat begon destijds met de XJ6, die voorzien was van tamelijk matige zescillinders. Een 4,2 liter blok uit de E-Type Series 1 en 1½ (Britse humor) was het meest gebruikelijk, voor de paupers was er ook een 2,8 liter motor die nog slechter bleek te zijn. De XJ12 was top-of-the line, voorzien van een 5,3 liter V12 die ditmaal wel helemaal in orde was.
Ben je op zoek naar een Jaguar als deze, schaf dan bij voorbaat een XJ12 aan, aldus de eigenaar van de zwarte XJ12 C. Bovendien heb je dan pas ècht vermogen tot je beschikking, want de stap van 4,2 naar 5,3 liter scheelde in het geval van de Coupé méér dan 100 pk. Waar de zescilinder 171 pk in het vooronder had, leverde de V12 287 pk, indrukwekkend veel. Daarmee was het een concurrent van de Aston-Martin AMV8, die uit een gelijk volume maar een paar pk’s meer haalde. De Jaguar XJ 5.3 C – XJ12 C in de Verenigde Staten – werd dan ook stukken beter verkocht. Deze kostte in 1976 f.61.818, tegen f.110.000 voor de AMV8. Met een nieuwprijs van f.48.435 voor de XJ 4.2 C was dat een aanzienlijk meer gewilde auto, maar nog steeds was het niet zo’n populair model als de huidige XK4,2. Er werden 6.487 zescilinders geleverd tegen slechts 1.855 V12’s, terwijl die eigenlijk meer value for money waren. Krachtiger en betrouwbaarder.
Een interessant weetje over de XJC is het feit dat de latere versies een lasnaad in het chassis hebben. De XJC stond namelijk op een kort “sedan”-chassis, maar midden in de productieperiode van de XJC werden alleen nog maar de lange chassis geleverd. Resultaat: voor een coupé moest het chassis worden ingekort.
Een ander feitje is de herkomst van de gekromde uitlaten. Deze zaten tevens meer aan de zijkant van de koets dan bij de E-Type. Waren ze in het midden gebleven, dan zouden uitlaatgassen makkelijk bij de achterpassagiers kunnen komen met het risico dat ze stikken, aldus Jaguar. Er wordt er ver gedacht over details…
sebastianchubasco zegt
de rode is voor mij voorbestemd… schitterende auto! nog slechter als een italiaan uit dezelfde tijd. voor mannen met een mes tussen hun tanden.
C70T5 zegt
mooie wagens!
de sjonnies zegt
En dan de race kanonnen van Broadspeed die het gingen opnemen tegen de BMW’s in het toerwagen kampioenschap.
Imponerende dikke roofkatten, helaas heeft British Leyland (zoals gewoonlijk) de stekker er te vroeg uitgetrokken en een paar jaar later werd Tom Walkingshaw kampioen met de XJS – V12
Bougies wisselen bij zo’n V12 is trouwens een regelrechte ramp !
Henk_he zegt
Mijn garagehouder heeft nog een XJ12 cabriolet onder een hoes staan. Echt een prachtig apparaat en die V12… Zoemmmmmm… :-)
Bart_V zegt
dit is nou een mooie auto om de KM heffing te omzeilen en ze in het roet laten stikken
lincoln zegt
yes yes .. de mooiste coupe ooit ..
mijn natte droom en tevens nachtmerrie was ook een rooie ..
p.s. .. wil je er 1 aanschaffen ga dan voor de lijn 6 ..
die V12 heeft geen toegevoegde waarde behalve gewicht ..
plus dat de achterste cilinders niet genoeg koeling krijgen ..
en doe goed je huiswerk .. serieus ..
deze bak was 20 jaar geleden al de gedoodverfde eeuwige klassieker ..
en desondanks nooit echt veel duurder geworden ..
er staan er vrij constant nog redelijk veel te koop ..
geeft je toch te denken !!
Vinnie zegt
http://static.autoblog.nl/images/wp2009/gespot/oud_spul/jaguar_xj-12-c_09.jpg
Jammer dat hij niet in wallpaperformaat is, prachtige foto!
DafMaf zegt
Jerry Goossens van Autoweek heeft er een voor de deur staan, bij mij om de hoek. Inmiddels groeit het gras tussen de velgen, dus veel rijdt hij er niet mee.
John zegt
Agree with Vinnie
Harrie zegt
Prachtige bak, in Den Haag staat er eentje in het geel en dat staat hem nog erg goed ook.
bartelicoise zegt
veel stijlvoller wordt het eigenlijk niet.
Je hebt simpel weg klasse als je in zo’n bak rond rijdt.
T zal overigens wel niet veel soeps zijn qua kwaliteit. Maargoed daar moet je zo’n auto ook niet voor kopen.
lincoln zegt
@bartelicoise:
en veel internationaler ook niet denk ik ..
heeft Italiaanse/Duitse/Amerikaanse/Britse flair ..
sebastianchubasco zegt
kwaliteit steekt hem hier niet in de betrouwbaarheid. als je een schilderij van Monet koopt dan is dat niet om zijn nimmer doffer wordende verf of handige ophangmogelijkheden…
Evert-Jan zegt
Ik heb sinds vorig jaar een gewone XJ voor de hobby.
Toch al aardig kilometers gereden afgelopen zomer.
Zonder problemen!
De 4,2 is een baas motor.
En idd de V12 blijkt koelingsproblemen te hebben!
Bij deze auto`s zijn de roestduivel het ergst!!!
Mischien is dit een mooie wallpaper???
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YDUZ7NGF.jpg
Klassiekerrally zegt
Ik ben verliefd op 05 YA 19… Wat een waanzinnig mooie auto!
De XJ 5.3 van m’n vader had als kenteken 00 SM 23, ligt wat bouwjaar betreft dicht bij elkaar als ik ’t goed zie?
tibor zegt
vroeger hadden wij ook zoon zilvergrijze xj12c, prachtige auto, verbruik van 1 op 3. als je er gas mee af voelde hij overigens echt als een muscle car: De achterkant brak dan uit, veel lawaai, geweldige auto.
august zegt
Ben’t dik eens met Klassiekerrally, 05YA19 ticks all the right boxes.. en doet’t bij mij een stuk beter dan de rode. August in een zwarte XJC, dat zou wel snor zitten.
Tevens; klein smuiltje bij lincoln’s ‘Duitse flair’. Paradoxaal stellinkje. Natuurlijk kan het, maar het heeft een (overheersende) onwerkelijke bijklank.
lincoln zegt
@august: nope ..
eleganter als dit wordt geen auto meer ..
en mondialer ook niet ..
sterker nog ik denk als je de hele wereld zou vragen naar de “mooiheid” van dit voertuig .. dat je op een 8 uitkomt .. en da,s ver boven het gemiddelde ..
Diego zegt
@sebastianchubasco: die rode staat te koop op marktplaats voor ‘slechts’ €17.500… En dat is dan de crisisprijs!
Emerald_Green_Jag zegt
Wie zei ook al weer dat de Leaper na de MKII zou misstaan?
Hier heb je het bewijs dat het geweldig staat op zo’n XJ.
Mooie foto’s, Jim!
Klassiekerrally zegt
Ik ben persoonlijk niet zo’n liefhebber van de leaper op de neus van de XJ, maar smaken verschillen gelukkig…
sebastianchubasco zegt
zwart is zo “common as bud”, om maar even in de veramerikaniseerde internet-beeldspraak te blijven… 1 goed geschoten foto van de rode en iedereen is verkocht. al lijkt me geel ook interressant…
lincoln zegt
@sebastianchubasco:
de originele kleuren zijn niet echt spectaculair ..
gewoon een 12-tal RAL kleurtjes ..
overblazen zo,n ding .. in een mooie diepe metallic bordeaux of aubergine ..
Timo zegt
Dit zijn jaguars….iedereen heeft het over de XF en nieuwe Xj ma die hebben geen jaguar DNA meer, die wagens konden evengoed een lexus geweest zijn.
Ian Callum: designchef bij jaguar brak in een interview de X type af en de oude Xj als te klassiek ….het leuke aan de x type was net dat het een echte jag was voor de prijs van een A4, een autoleek zag er een hele dure wagen in, zeker in sportversie….jammer ma jag slaat nu een andere weg in en auto’s als deze xjc zullen nooit meer gebouwd worden :(
Appeltje zegt
@ Vinne en John
Mail me maar voor wallies hoor! Het is [email protected]
Wat betreft V12 vs. zescilinder… De eigenaar zelf was juist meer te spreken over de twaalfcilinder, dus ik weet het ook niet precies.
750i zegt
Voor mij blijft dit één van de mooiste klassiekers ooit. Mijn oom had vroeger een groene met een bruin leder interieur. Als ik als klein jochie mee mocht rijden voelde ik me de koning te rijk.
1NteNSe zegt
Oef, die rooie is wel erg mooi.. :O
EJS zegt
Prachtige wagens.. Hier in ’t dorp staat er ook nog eentje, voor het geld een van de meest stijlvolle dingen op vier wielen die er te koop zijn…
BananaFlip zegt
Voor mij absoluut de zwarte 12.
Prachtige auto, in zo’n fenomenabele coupé moet, als het kan, een V12.
sebastianchubasco zegt
@lincoln
ik ben het nooit met je eens, maar nu effe wel…
lincoln zegt
@appeltje ..
zou je eens een special kunnen fixen met jaren 70/80 japanse coupe,s ..
die dingen zijn lastiger te spotten dan Lambo,s maar geven wel een voor iedereen bekent tijdsbeeld ..
dus kom je boven de 50 comments ..
dus in aanmerking voor een autoblog kerstpakket ..
win/win dus ..
Rob USA zegt
@Lincoln: Heb je je nick nog steeds niet aangepast naar COCOBABY ?? Of heb je dat mb topic gemist ??
lincoln zegt
@Rob USA: je zal het niet geloven .. maar ik heb daar nix van mee gekregen ..
Rob USA zegt
shit moet zijn COCABABY ! :)
Rob USA zegt
@Lincoln: Dacht ik al. Er zat nl geen ongezouten/humoristische reply van jou bij. :)
Kijk maar in archief onder MB.
Rob USA zegt
P.S. Je kan gewoon COCABABY invoeren.
lincoln zegt
@Rob USA:
lincoln is natuurlijk een constante factor in mijn leven ..
en die CL veranderd binnen niet al te lange tijd weer in een Mercury Grand Marquis ..
past veel beter bij me ..
lincoln zegt
@Rob USA:
en mijn 70er Olds gaat ook nooit meer weg ..
dat je niet denkt dat ik FoMoCo-facsist ben .. ook al ben ik dat wel ..
WSW zegt
Wat is die rode mooi! V12 en een schuifdak, erg zeldzaam!