Zoek de verschillen…
Dat de overheid niet bepaald een betrouwbare partner is voor de middellange en lange termijn (soms niet eens voor de korte termijn), dat zal voor velen geen verrassing zijn. Toch wordt dit weer even heel duidelijk voor de eigenaren van hybride auto’s. De overheid wil ons allemaal richting hybride en elektrische auto’s bewegen. Zo werden hybrides vrijgesteld van BPM en is ook de fiscale bijtelling voor de schoonste A-label auto’s teruggebracht naar 14 procent. Voor veel mensen voldoende reden om zich tot een hybride te laten verleiden, die in aanschaf gemiddeld duurder is.
Het is de bedoeling dat wanneer we straks aan de veelbesproken kilometerheffing moeten geloven, de BPM uiteindelijk zal verdwijnen (let wel: eerst zien, dan geloven). Omdat de kilometerheffing dan dus in plaats van de BPM komt, vervalt hiermee het voordeel van de ruim 30.000 hybride rijders, want alle auto’s zijn straks vrijgesteld van BPM. Bovendien moeten de hybride rijders ook gewoon hun kilometers afrekenen. Zij voelen zich dan ook behoorlijk genaaid door de overheid. Het nadeel is, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, enkele honderden euro’s per jaar. (via: ad.nl)
VingtCoeur zegt
Zat er dik in dat je uiteindelijk genaaid zou worden!!
Handsome zegt
Lekker voor de milieu gangsters (H)
Donstil zegt
Ach gussie wat vervelend zeg. :D
Hans Lurvink zegt
En terecht!
Laue zegt
natuurlijk word je als hybrdide / electrische rijder genaaid. waarom denk je anders dat ze een kilometer heffing willen? nu er steeds meer auto’s bmp/ wegenbelasting vrij worden mist de staat inkomsten. dus mag je lekker per KM gaan betalen. eigen schuld hippies!
Fout zegt
Iedereen, behalve de constructeurs, is genaaid met hybride-wagens (zoals ze nu zijn); Ze verbruiken praktisch even veel, zijn slechter voor het milieu en kosten meestal meer in aankoop. Naast het feit dat ze lelijk zijn
Het is wel een belabberd systeem die kilometerheffing, geen onderscheid meer tussen de wagen, RR V8 SC = Golf Bluemotion voor hen
Thys zegt
Weer zielige reacties hier.
En waarom is autoblog de laatste tijd politiekblog?!
Opzouten aub.
DRU zegt
Ik vroeg me al af wanneer de hybride rijder via een omweg weer genaaid zou worden.
basTbone zegt
Eindelijk gerechtigheid!!
Dus degene die een hybride als leaseauto nemen en > 30.000 km per jaar rijden (dus 90% vd tijd op de snelweg), daar heeft een hybride toch al minder nut (lees: minder zuiniger dan bijv een diesel). En die gaan dus nu ook lekker voor hun vele km’s betalen.
Dennis zegt
@Thys: Het laatste woord zal nog lang niet zijn gesproken over de kilometerheffing. Het is nu eenmaal hot, actueel en autogerelateerd, dus helemaal in ons straatje. Bereid je dus voor op nog veel meer berichten over de kilometerheffing. Lezen is overigens niet verplicht, dat mag je zelf kiezen. Je kunt dus ook “opzouten” om jouw woorden te gebruiken.
Stender zegt
Gerechtigheid.
Jeremy zegt
Hooorde net op de radio dat wilders een partij/stichting gaat oprichten tegen de KM heffing.
volgende week meer Info
Bart_V zegt
wat roep ik al een week: benzine accijns in elk EU land verhogen en km heffing weg doen
optie 2: gewoon laten hoe het nu is ?
clijde zegt
Prima zo, de geite-wolle-sokke dragers moeten ook betalen.
Knalpijp zegt
@clijde:
Als je dacht dat alleen linkse rakkers hybride rijden heb je mis. 99% rijdt er in vanwegen de Korting. We zijn ten slotte Nederlanders
Prisma zegt
Dit bericht en het vorige met de verkeersslachtofers is puur loby werk tegen de kilometerheffing.
Iedere verstandige persoon die al eens naar die kilometerheffing gekeken heeft weet dat er rekening word gehouden met de CO2 en soort wagen. Het is dus vrij duidelijk dat de Hybride wagens veel minder zouden moeten betalen dan hun Olie slurpende collega’s.
Laue zegt
@Prisma:
Als ik alle berichten van autoblog zo lees, is autoblog idd tegen de KM heffing, net als de meeste reacties. vandaar de berichtgeving = logisch. Moet je eens in de televaag kijken, daar gaat het er nog veel harder aan toe.
ben je voor de KM heffing neem anders eens een kijkje op http://www.anwb.nl
midasracer zegt
@Laue: Ik heb gisteren de sheet van de ANWB nagekeken, maar er klopt niets van. Volgens deze lijst zou het voor mij niet uitmaken met mijn RAV4 of ik in het huidige of het nieuwe stelsel val. Echter ik betaal nu 536 euro per jaar aan MRB en opcenten. Bij 12000 km/j ga ik 804 euro aan km heffing betalen en dan komt er nog zo’n 200 euro aan ingezetenheffing overheen. Oftewel mijn lasten verdubbelen! Nu kunnen ze wel gaan roepen dat de BPM verdwijnt en je daarmee dus op je afschrijving bespaart. Echter ik koop 2ehands auto’s in Duitsland en rijd ze hier zo lang mogelijk door. Die afschrijving is dus op mijn situatie niet van toepassing. En ik ben hier niet uniek in. We worden keihard gepakt door het tuig in Den Haag. Ik heb gezworen dat in mijn auto’s uit principe geen kastjes komen. Dus mocht dit doorgaan dan gaat de RAV4 de deur uit en komt er een in 2012 een dikke jaren 80 SUV (Range Rover V8 op gas of zo) of een vette Mercedes voor de deur. Mijn hobbyauto gaat vervangen worden door een klassiekertje. Dat wordt een hoop extra CO en andere rommel in de atmosfeer, jammer dan. Ik buk niet meer voor Bos.
Laue zegt
@midasracer:
Met mijn post doelde ik op het feit dat als je het niet eens bent met autoblog dat je bij de ANWB moet zijn. Ben zelf niet zo van de ANWB.
-wat ik wil toevoegen aan de hele discussie of het wel of niet goed is. Het is technisch gewoon niet mogelijk,alleen al het feit dat mensen denken dat GPS iets natuurlijks is en je graties bij je geboorte krijgt.
Turbo zegt
@midasracer: ” Die afschrijving is dus op mijn situatie niet van toepassing. En ik ben hier niet uniek in”
Idd. Als je oudere auto’s koopt (laten we zeggen €5.000), rij je straks hoogstens in een iets nieuwere of meer luxe auto dan nu. Dat zal echter weinig schelen ten opzichte van nu. Alle BPM afschrijving is toch allang gedaan bij dat soort oude wagens.
Als de politiek de milieu-component in de voorgestelde beprijzing sterk zou beperken, wordt het ineens een stuk vriendelijker.
Op zich is kilometerbeprijzing een prima benadering. Het draait de zaak echter steeds om: niet de wens naar mobiliteit inlossen, maar deze wens met alle geweld bij willen sturen. We weten hoe dat laatste werkt: kansloos.
Ontopic: we hoeven straks geen BPM meer te betalen, maar CO2 heffing blijft vrolijk bestaan over wel leuke wagens. Kortom, de BPM wordt ingewisseld voor CO2 tax (die ook nog over je kilometerheffing komt). Kijk maar naar de rekenvoorbeelden voor 2013 (staat gewoon een CO2-BPM in de berekening voor de aankoop).
Leuker kunnen we het niet maken, wel hypocrieter.
kevinw zegt
@ bart V
nog hogere accijnzen op benzine?? waarvoor is dat goe?
Bart_V zegt
@kevinw: ik citeer wat ik 13 november heb gezegd “Ik vind dat je moet betalen voor elke druppel benzine je rijd ongeacht welke auto dan ook.
De accijnzen (elk EU land hetzelfde) omhoog en BPM, bijtellingen en wegenbelasting afschaffen.
Als dat elk EU land zou doen heb je ook geen tolpoortjes nodig, maar elk tankstation in eigen land accijns afstaan aan eigen regering, en die aan de tolwegen houders hun deel afdragen
Merry zegt
@Bart_V:
Dan ben je echt naief als je denkt dat dat gaat werken.
Tevens klinkt dat heel mooi, maar ik ben van mening dat we in een vrij land leven en als je dus een auto wil hebben die 1 op 4 rijd moet je dan zelf weten als je dat wil betalen en als de overheid dat niet wil moeten ze het verbieden, en dan kijken of ze nog stemmen krijgen.
Benzine is voor gebruik en moet een belasting op staan die gewoon eerlijk is en zou niks met wegen belasting te maken moeten hebben.
Er moet gewoon flink in de kosten van heel de staat gemaakt moeten worden, dan zou je de wegen belasting af kunnen schaffen en zouden heel veel mensen/gezinnen geld over houden.
Ik geloof in een open markt die zichzelf wel bezig houd, de overheid zou als hoofd functie moeten hebben haar burgens tevreden houden en de beste voorzieningen moeten bieden die er mogelijk zijn.
En zou gewoon 1 richtlijn moeten komen over de inkomsten belasting en daar alles van betalen.
Nu betalen we over alles wat we verdienen belasting en als we van het geld dat we overhouden iets kopen betalen we weer belasting maar als je dat niet wil en het dan maar op een spaar rekening zet betalen we vermogen belasting???
En als je geluk heb dat mag je ook nog extra belasting betalen omdat de overheid vind dat je het eigenlijk niet mag kopen.
Maar dit zijn de Chistenlijke normen en waarden van het CDA en blijkbaar trapt iedereen nog steeds in die middel eeuwse onderdrukkers.
Bart_V zegt
@Merry: nee wegenbelasting baseren op gewicht van de auto is wel reëel wil je zeggen
als je een Ferrari hebt die zuipt dus stoot ook meer co2 uit, maar staat meer in de garage dan op de weg. een prius die 30.000 km rijd stoot per jaar net zoveel uit als die Ferrari
Merry zegt
@Bart_V:
Lezen gozer, ik wil helemaal geen wegen belasting.
Het wegen netwerk moet gewoon onderhouden worden.
Er is zat geld alleen wordt het gebruikt voor zinloze dingen zoals ambtenaren die niks doen(vooral provintie) en geld vangen, kinderbijslag dat naar het buitenland gaat, ontwikkelingswerk want in de zakken van dictators gaat.
Als er een belasting moet komen moet er een algemeen belastingstelsel komen die iedereen moet betalen en voor iedereen gelijk is.
En als je harder werkt heb je meer geld en kan je leuke spullen kopen en als je het allemaal minder getroffen hebt dan heb je minder mooie spullen.
Goede oplossing toch?
Laue zegt
@Merry:
Je zou zowaar PVV stemmen..
Bart_V zegt
@Laue: alleen al vanwege het kenteken verbod
Merry zegt
@Bart_V:
Sorry ben zelf meer van de VVD ik hou van mijn centjes.
Ik ben niet z’n PVV fan.
Maar ik zou wel wat gelijk trekking zien aan belasting en ik vind het DDR gevoel van alle regels die we nu hebben vreselijk.
En als het gelijk trekken betekend dat de lage inkomens en lulliger van af komen dan is dat maar zo, misschien gelijk wat motivatie om wat harder te werken.
Of meer te jatten dus er zit ook wel een kink in mijn plan, zekker als alle politie naaste de weg staat te flitsen.
Bart_V zegt
@Merry: ah ok dan weet ik er nog eentje en die gaar racistisch overkomen voor sommige:
de studiefinanciering van Turken en Marokkanen controleren want de helft staat ingeschreven als uitwonend (onterecht) bij familie en vangen zo 700 euro per maand.
snapt nu iedereen waarom ze in een S-klasse rijden ?
Bart_V zegt
ik hoorde net van mijn collega dat als je het overheids-melkkoe-km-kasje niet functioneert binnen 8 uur dat moet melden en kosten voor jezelf , als je dat niet doet en rijd door kan je een boete krijgen van 18.000 euro of 3 maanden celstraf.
saboteer je dat ding 80.000 euro of minimaal een jaar celstraf.
dus eerst auto rijden duurder maken daarna de kosten voor hun opdraaien zo niet werk je minimaal 5 jaar om de kosten weer op te brengen.
JCD zegt
Ik rij sinds ik mijn rijbewijs heb (9 jaar) met 3 cilinder motors in mijn auto (Cuore) Straks als iedereen hybride rijdt weet ik zeker dat ze me allemaal boos aankijken, en dat terwijl zij langer in vervuilendere autos reden. Die kant gaan we op mensen!!!
Lustigson zegt
Hoezo genaaid? Iedereen wist toch dat er een verandering aan zat te komen? Bovendien, pas in 2018 is de regeling volledig doorgevoerd, of ben ik abuis?
Sorcerer zegt
Hybride rijders betalen veel minder per kilometer hoor. Onevenredig veel minder, net als dat mensen in een snelle auto onevenredig veel meer betalen.
Dit komt doordat de overheid een paar schalen heeft opgesteld. Meer dan 280 gram CO2 per km betekent dat je meteen een sprong vooruit gaat in kilometerprijs bijvoorbeeld.
Wel listig: stoot je minder dan 80 gram CO2 per 100 km uit, dan betaal je toch voor 80 gram! Beetje vreemd…
Maargoed, we gaan er allemaal op achteruit omdat door de afschaf van de BPM 2ehands voertuigen sneller in waarde zullen dalen (nieuwe auto’s worden immers goedkoper in verhouding, en bovendien zijn oude slurpende auto’s in het gebruik duurder geworden).
Tja… wat doe je eraan? Lekker in Duitsland net over de grens gaan wonen! :)
f650cs-rider zegt
Iedereen wordt genaaid met de kilometerheffing. En let maar op bijna iedereen is duurder uit dan met de wegenbelasting. De berekeningen die ons nu worden voorgeschoteld kloppen van geen kanten. Want is het niet zo dat elk onderzoek een positieve uitkomst heeft voor degene die het onderzoek in eerste instantie heeft aangevraagd?
De melkkoe wordt gewoon even verder uitgemolken en dan maakt het niet uit wat je rijdt, dikke rokende diesel of (semi)elektrisch.
Harrie zegt
Slimme lange termijn visie van de overheid. Als er werkelijk een grote elektrische revolutie aankomt moet het brandstof accijns gat immers opgevangen gaan worden.
Of we er blij mee moeten zijn is een ander verhaal, maar goed ik val gelukkig toch buiten de boot met mn oltimer.
HDM zegt
Tis leuk dat op de Telegraaf een stuk nog stond, dat Duitsland al eens iets als dit heeft geprobeerd en het gelijk weer heeft afgeschaft. Zou te vaak mis gaan met de Big Brother Black Boxes en de privacy zou gewoon gevaar lopen (maar dat is in NL sowieso standaard):
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5363868/__Duitsers__Doe_km-heffing_niet__.html?p=30,2
iDennis zegt
Maak er maar dat van:
Cantago zegt
@iDennis: geweldige verbetering van het plaatje!
@ midasracer: that’s the spirit!
@ hybriderijders: HAHAHAHAHAHAHAHHHAAAAHAHAHAHAHAHA!!!!!
@ de overheid: afschaffen die kilometerheffing! (en de BPM graag(A))
@ de rest: is er IEMAND die goedkoper uit komt???!
Laue zegt
@Dennis: LoL
Brutus zegt
Even een vraagje..
Ze zeggen dat iedereen die minder dan 25.000 km er op vooruit gaat toch?
Nou rij ik een Seat Ibiza uit 2000 en rijd +/- 10.000 km per jaar. Wegenbelasting is € 31 per jaar dacht ik ongeveer dus zeg 360 euro per jaar. Als de kilometerheffing komt moet ik voor mijn klasse auto 4,0 cent (?) per kilometer gaan betalen als ik het goed had bekeken.. 10.000 x 0,04 = 400.. Dit is in mijn ogen toch echt geen vooruitgang!
Of zit ik er nou helemaal naast met mijn berekening???
Turbo zegt
@Brutus: hangt van je motorisering af. Benzine/diesel en welke uitvoering?
TehKill3r zegt
@ Jeremy,
Klopt, heb ik vanochtend ook gehoort. Zullen we zien hoe lang het idee blijft. Aangezien er al 2 groepen tegen de kilometer heffing zijn. En zo’n beetje iedereen van NL ook wel.
Jeremy zegt
@TehKill3r:
Ik hoop dat ze de KM heffinh niet gaan doorvoeren & gewoon het hele idee in de prullenbak gooien
Freez zegt
Op zich een goede maatregel, op dit moment worden zuinige auto’s gewoon overdreven gestimuleerd. De Prius en vergelijkbaren stoten minder uit, maar minder is maar marginaal, en tevens zijn ze in dezelfde mate verantwoordelijk voor slijtage aan de wegen
Joost1990_2 zegt
De overheid zet zichzelf 9weer0 voor schut. Was al bekend dat de Tweede Kamer meer varieté, en nu dit. Ik neem aan dat ze zichzelf voor hun kop gaan slaan en een oplossing verzinnen, anders heb ik helemaal geen vertrouwen meer in dit kabinet!
Getekend,
Jan-Peter
Laurens zegt
Dat een categorie auto’s vrijgesteld is om te betalen voor het gebruik van de weg is nu toch ook helemaal niet uit te leggen? Als die hybriden je voor- of achterbumper ook nog eens blijken lastig te vallen :-)
Net zo goed is het vreemd dat CO2 onevenredig belast wordt in de voorgestelde regeling. Alsof aardappels per kilo duurder worden, als je er meer van eet.
De progressiviteit zit al in ons inkomstenbelasting systeem. Laten we het daar bij houden.
Kerel zegt
A label auto’s zijn niet altijd 14 procent bijtelling!
Het gaat om de CO2 uitstoot, jammer dat de overheid dit niet goed uitlegt.
Merry zegt
provincie, sorry…
Bob zegt
@ Bart_V
Een boete van 18000euro!? wie heeft dat liggen dan? Zullen wel flink wat gevangenissen moeten worden bijgebouwd dan of gezellig met “echte” criminelen in 1 cel. Wat heb jij gedaan dan? “Euh jha me kastje ging kapot en niet op tijd gezien”.
Vincenzo zegt
is iedereen nu werkelijk verbaasd? Iemand moet die crisis terugbetalen he, terwijl de hoge heren lekker blijven graaien. Maar ja, een land krijgt de regering die het verdiend.
jemoeder zegt
Begrijp ik het nu goed..?
mijn auto heb ik 11 jaar geleden nieuw gekocht met ongeveer fl 12000 bpm. Ga hier zeker nog 11 jaar meedoe. Vraag word de km prijs eerst verrekend met het door mij betaalde bpm bedrag?
Laurens zegt
@jemoeder: uiteindelijk gaat iedereen per kilometer hetzelfde betalen op basis van gereden afstand, locatie, tijdstip, brandstofsoort (ivm accijnsverschil) en CO2 uitstoot. Maar dan praat je over de verre toekomst.
Tijdens de overgangsregeling betalen jonge auto’s minder, die zijn echter ook nog bezig om de BPM af te betalen (via afschrijving). Maar na een jaar of 10 is dat wel gebeurd, en betaalt men min of meer hetzelfde als jij, en hangt het dan af van de genoemde factoren.
Wel zit er progressie in het tarief op basis van CO2 uitstoot (geen idee waarom). Alles mijn mening.
MDV zegt
En hoe doen ze dat met motorrijders en oldtimers???
Bennink zegt
Dan toch maar mijn Insight inruilen straks voor een niet-hybride auto.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Den Haag neemt de automobilist keihard van achteren, en hoe groter je uitlaat, hoe opgewonder ze van je worden. We betalen meer dan 80 procent aan onze inkomens aan de roverheid, ik ben het echt zat: ik vertrek en neem het bedrijf mee. Toedeledokie Wouter Bos, mijn gels krijg je niet, ga er zelf maar eens voor werken!
SPK zegt
Niet meer dan terecht, hybrides worden nu overdreven bevoorbeeld. Ze worden nu niet genaaid, ze zijn eerst gematst.
Gewoon betalen naar CO2 uitstoot dat is het eerlijkst, dat zal er ook voor zorgen dat hun kilomtereprijs lager zal zijn dan auto’s die meer uitstoten waardoor het uiteindelijk heus wel meevalt met wat ze meer moeten betalen. Niet zo huilen dus.
Jopie zegt
Protesteer tegen het Big Brother km-heffing systeem. Stem volgende keer op partijen die tegen zijn. Dan kunnen we het nog stoppen.
SPK zegt
@ jemoeder
Net als je auto zelf schrijft ook het BPM bedrag af gedurende de leeftijd van de auto. Na 9 jaar en 6 maanden is 90% van de BPM afgeschreven. Dus op jou auto zit zo goed als geen BPM meer.
Als je zou rekenen zoals jij doet zou je auto altijd minimaal het BPM bedrag bij aankoop waard zijn als je hem wil verkopen, wat dus niet zo is.
XC60 zegt
De invoering van de kilometerheffing kost minimaal 4 miljard euro en daarnaast nog eens 1 miljard per jaar voor de uitvoering. Als ze al binnen het budget blijven. Dit zal wel niet, want eigenlijk overschrijden ze bij alle projecten het budget en dan zie ik niet in dat ze met dit ingewikkelde project wel binnen het budget blijven. Dit zal toch echt door de belastingbetaler betaald worden. Men geeft aan dat het voor een gedeelte van de automobilisten goedkoper zal worden, maar dat is wel gebaseerd op de aanname dat ze 15% minder gaan rijden. Dat is nog maar de vraag, want in Londen bleek ook dat ze de tarieven steeds moesten verhogen omdat mensen nou eenmaal waarde hechten aan mobiliteit en dan liever ergens anders op bezuinigen. Mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven, dus dit is slecht voor de economie. En als er al minder gereden gaat worden zal dit ten koste gaan van bijvoorbeeld de ritjes naar oma of andere sociale bezigheden. Dit zal ervoor zorgen dat vereenzaming en individualisme verder zal toenemen. Dit zal vast goed zijn voor de samenleving. De provincies komen ook nog met nieuwe belasting om hun misgelopen inkomsten te dekken, want die zitten immers in de km-heffing. En wie gaat de kastjes betalen bij vervanging en alle ambtenaren voor de alleen al 9000000 facturen per maand? Ik krijg sterk de indruk dat het kabinet alleen maar bezig is om hun belastinginkomsten veilig te stellen i.p.v. het vertegenwoordigen van de belangen van de bevolking.
Benjamin1 zegt
De duitsers waarschuwen ons dat km heffing dmv GPS neit werkt!
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5363868/__Duitsers__Doe_km-heffing_niet__.html?p=30,2
kawouter zegt
+1 voor Jopie.
Ophouden met zeveren allemaal: De enige mogelijkheid om deze regeling te stoppen, is bij de volgende verkiezingen te stemmen op een partij die tegen (deze vorm van) kilometerheffing is.
Zo werken dit soort dingen nu eenmaal in een democratie als de onze. Wij Nederlanders hebben immers onlangs nog in meerderheid gestemd op de partijen die nu deze regeling aan het invoeren zijn. Blijkbaar willen wij dit dus. Het onderwerp is namelijk in de verkiezingsprogramma’s in 2006 aan de orde geweest.
Ben je het hier niet mee eens, dan de volgende keer in de stembus beter opletten, en je vooraf verdiepen in de standpunten van de partij waarop je altijd uit gewoonte je kruisje zet.
Merry zegt
@kawouter:
En daar zit je fout!ik heb niet op deze zooi gestemd.
Maar de CDA, PvdA en CU hadden geen van alle in hun verkiezings programma staan:
– KM Heffing
– Rente aftrek van de hypotheek laten vervallen
– Meer Belastingen voor de provincie
– Meer controle
– Geen homo huwelijken als de ambtenaar dit niet wil.
– Minder koopzondagen
Maar dit is/komt dus wel zo, dat is bedrog!
En wat deze ze wel in hun verkiezings programma hadden staan is niks van gekomen.
b0z4 zegt
@ bartv Nu je weet dat je er niets meer aan kunt doen en de overheid beslist. Geef je de schuld maar aan de allochtonen ? Typisch een klein kind altijd maar naar anderen wijzen. En die S klasse komt niet door studie geld maar door je kinderen die de drugs gebruiken van Turken ;)
Bart_V zegt
@b0z4: nee ik vul Merry aan waar het geld van de overheid verspild word
ZwerverRoodbaard zegt
Wees maar niet bang hybride rijders iedereen zal even hard genaaid worden door de Overheid…
@iDennis
Hahaha :P
ZwerverRoodbaard zegt
@Merry
Goh bestaat de VVD nog dan :S maar alles beter dan de PVV natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen dat het veel beter met NL zou gaan als hun een zegje krijgen :S Ook al vind ik het asielzoekers beleid wel weer de goeie kant op gaan, maar misschien net weer wat te hard.
@BartV
Beetje kortzichtig niet? Er zijn ook genoeg NL die ook uitgeschreven staan. Als er zo weinig op gecontroleerd wordt kun je het natuurlijk ook zelf doen, maarjah die boete aan het eind en alles terug betalen is geen feest natuurlijk.
Bart_V zegt
@ZwerverRoodbaard: daaarom krijg ik ook 76 euro en centen en de rest werk ik wel bij op mijn stage en mijn zaterdags baantje. en ik kan niet zeggen dat ik het niet krap heb zitten.
Peter zegt
Wegenbelasting is ingevoerd als onderhoudspotje voor de wegen en met zo’n groene GFT-bak rij je nou éénmaal op hetzelfde asfalt. Meedokken dus.
Wat ik wel zie gebeuren is dat er straks milieutax op brandstof komt ter stimulering van het CO2-verminderen uit de o-zo vervuilende auto (die maar 2% van de totale uitstoot veroorzaakt) want de consument slikt slecht nieuws het makkelijkst.
Marc zegt
De overheid leest geen fora, dus dan maar via een petitie:http://www.kilometerheffing-nee.nl/digitale_steunbetuiging.php
Wellicht helpt het.
120i2002tii zegt
terecht. De batterijen in die “auto’s” moeten ook afgevoerd worden na gebruik. Hoor ik de milieu maffia niet over.
Moeten ze dan ook een soort statiegeld betalen?
henkie zegt
In bijgaand wetsvoorstel kan iedereen zijn/haar kmprijs berekenen (hfst 3)
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/ABVM-16125-v1-Wet_Kilometerprijs_definitief_13_november_2009_tcm195-266316.pdf
38 Rdam. zegt
Hier ook hybriderijder. Ben er voor dat iedereen kilometerheffing gaat betalen. Maar dan wel iedereen! Ze gaan nu alweer uitzonderingen zitten verzinnen zoals motoren en oldtimers.
120i2002tii: Doe eerst even informatie verzamelen en even bijlezen over de technieken voor je iets schrijft. ;)
Batterijen zijn bijna volledig te recyclen.
Megakix zegt
Ghi, die milieu’nichten’ mogen wat mij betreft allemaal genaaid worden…let wel, Nederland heeft 67% van alle Priusjus uit Europa rondrijden…67% !!! BOEWA, n’s kijken hoelang deze jochies blijven milieu-goeroën ! ;-)
Laurens zegt
we betalen toch al accijns op de benzine??? Km-heffing lijkt me dubbelop dan. Oftewel fout.
BPM/MRB weet ik wat nog meer…het enige kloppende sturingsmiddel is de bezineprijs. Rij je zuinig betaal je minder, elektrisch nog minder. Dikke SUV? Ja dat betaalt zich.
Waarom moet het nou toch weer zo moeilijk? Het invoeren van de KM-heffing kost weer tig miljard. Nooit niet dat ze dat rap terugverdienen.
Laurens zegt
interessant om te horen dat ik een milieunicht ben. Die HCh heeft maar 1 bestaansrecht en dat heet bijtelling. Slaaf van portmonne lijkt me rechtvaardiger.
De rest is vooral politiek correct, vanuit beide kampen trouwens.
Megakix zegt
@Laurens: ik moet mezelf terechtwijzen; ze zijn niet ‘allemaal’ milieunicht…punt is alleen, dat vele rijders van een Prius zich ineens gaan verdedigen op een feestje, alsof ze zèlf ‘God of the Universe’ zijn…díe mensen bedoel ik…niet jou ! ;-)
Marc zegt
Waarom richt iedereen zich zo op het verdwijen van de BPM. Er komt gewoon keihard een CO2 heffing voor terug welke verwerkt wordt in de aanschafprijs van een nieuwe auto en daar bovenop gedurende het gebruik ook nog eens het rekeningrijden. De wegenbelasting vervalt maar de prijs die men betaalt zal onderaan de streep altijd hoger uitvallen, tenzij je je auto niet gebruikt. Tja, waarvoor koop je ‘m dan….
jemoeder zegt
@spk
Dus als ik het goed begrijp had ik mijn bpm moeten afschrijven, waar kan dat dan? Ik heb namelijk de rest van mijn auto ook niet ahgeschreven, dacht ik spaar ervoor en dan klaar! Dan blijft er maar 1 ding over… nog minder rijden rij nu iets van 1000km per jaar ermee, dan terug naar zeg 500.. Voor het overige pak ik mn paardje wel.
zlinx zegt
@ brutus, houd er wel rekening mee dat de aanschafprijs van een nieuwe auto met 40% omlaag gaat.
De overheid is echt niet zo dom dat ze met invoering van de kilometerheffing het stimuleren van zuinige auto’s niet doorzetten. m.i. hangt de prijs per km bij de kilometerheffing gewoon af van het verbruik van je auto.
b0z4 zegt
Wat Marc zegt kan heel goed kloppen , we doen nu wel blij dat BPM word afgeschreven maar ze zulen er zeker wel wat op verzinnen zoals Co2 heffing ;)
bpc zegt
haaaaahahaha :):D XD kan alleen maar positief zijn, worden er wat minder van die barrels verkocht.
406_v6 zegt
Tsja, als er al iemand in sprookjes geloofde….. forget it, de nederlandse regeringen (let op het meervoud) zijn géén van alle op hun achterhoofd gevallen en zullen ook zéér zeker géén cadeautjes weggeven in de trant van “rij je haaibriet dan betaal je géén km heffing” o.i.d
Géén enkele regeringspartij kan (én wil) de automobilist missen als potentiële of zo u wilt vaste inkomstenbron voor de overheidsfinanciën.
lincoln zegt
maakt voor die mensen niet uit hoor ..
ze deden het allemaal uit milieu-oogpunt ..
het fiscale voordeel was maar bijvangst .. moehaha ..
Tommy2 zegt
Als nou gewoon iederieen z’n kassie uit de auto sloopt tzt, en dan bedoel ik ook IEDEREEN, naaien we gewoon met z’n allen de overheid!
Brutus zegt
@Turbo en zlinx
Ja het verbruik zal niet hoog liggen, want het is maar een 1.6 8 kleppertje benzine ;)
Maar kan iemand dan vertellen hoe ik het dan moet uitrekenen?
MC zegt
Tsja dit is gewoon een tijdelijke stimulans, zoals Den Haag dat altijd heeft. Ze kunnen moeilijk straks ook hybriderijden gratis maken..
jvanderschenk zegt
Deze al gezien? Er is al weer een handige calculator ( http://bit.ly/2A0kdK ) waarmee je precies kunt berekenen wat je met jouw auto gaat betalen vanaf 2014, maar ook wat dit grapje je gaat kosten in 2018 (als je dan nog dezelfde auto hebt).
Ik mag in 2018 ruim € 8300 per jaar aftikken…
Brutus zegt
@jvanderschenk
Als je een auto hebt vòòr 2003 heb je er nog niks aan ;) Ik kan iig mijn Ibiza niet vinden uit 2000..
henk zegt
Een hybride kopen of rijden is sowieso zwaar hypocriet dus wat dat betreft vind ik het terecht dat deze net zoveel moeten gaan betalen als iedereen.
Gert zegt
Het is normaal dat wat je per km betaalt onafhankelijk is van je auto. Hoeveel je auto verbruikt betaal je immers via de pomp aan vadertje staat.
SDM zegt
HAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHA haaaa haa ha ha….HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
*veegt de tranen uit zijn ogen.
Wat een giller! Gelukkig rij ik in een benzine slurpen monster, f*ck you milieu!
Wout zegt
haha. Ben ik blij dat ik nog mijn 140pk oil burner heb… :)
tss68nl zegt
Goedzo. Opzouten met die milieutroep. Het slaat toch al nergens op dat hele co2 verhaal, en of wij er als mens uberhaupt wat aan kunnen doen.
Vroegwakker zegt
Sinds ik een Prius heb, vind ik autorijden weer leuk.
Oh , en het is idd ook nog betrouwbaarder en rijdt veel beter.
En met of zonder korting, voor alle hybride-haters: Jullie zijn zoooo kortzichtig. Maar ga aub zo door, hybride-rijden moet zolang mogelijk exclusief voor slimme mensen zijn.
Vroegwakker zegt
Dennis [ reply ]
19 November 2009 om 11:40
Mooie aanpassing van het plaatje, daar niet van.
Maar weet je, het slaat nergens op!
Ook al zou dit (overigens walgelijke Big Brother kastje) idd verplicht worden, dan nog is het rijden in een hybride voordeiger. En het rijdt ca 30 maal lekkerder, dat ook nog.
(31 maal klinkt zo overdreven, ook al sta ik daar wel achter.)
hybride zegt
Ik rij al 125000 km in een Honda Civic Hybrid met zeer veel plezier. inmiddels heb ik mijn tweede al
Zo’n mooie grote en vooral luxe auto en toch zo zuinig!
Om zo zuinig te rijden in een andere auto
Dan moet je genoegen nemen met een ‘koekblikkie”zonder luxe
Vandaag net bericht gekregen van de belastingdienst dat ik met ingang van 2010 belastingvrij rij!!!
En de kilometerheffing zal uiteraard voor een hybride auto minder zijn dan een auto met meer uitstoot.
Groeten van een blijde rijder
Audri zegt
Een hybride auto is specifiek gemaakt voor stadsvervoer ( meerdere korte ritten in stedelijke gebieden ) Maar het is beslist nog niet het tweede autootje geworden.
Veelal rijden er vertegenwoordigers (trots) in rond over grote afstanden.
Dus dan is de toevoeging hybride wel heel erg weinig waard.