Dit weekend al maakt het nieuwste rallykanon van Ford zijn debuut. De permanent vierwielaangedreven Fiesta S2000 zal dan te zien zijn tijdens de Rally of Scotland.
De Focus RS WRC mag met pensioen, maar daarvoor krijgen we wel deze 280 pk sterke Fiesta terug. Uitgerust met aandrijving op alle wielen en een koppel van 280 nm moet deze rallyauto hoge ogen gaan gooien bij wedstrijden wereldwijd. Naast het WRC zal de Fiesta ook meeracen in het IRC en de S2000 World Cup. In samenwerking met M-Sport heeft Ford deze wagen in ongeveer 9 maanden gebouwd (volgens de nieuwe WRC regelementen) en op de thuisbasis van M-Sport werd de auto vandaag onthuld aan de rallyfanaten aldaar.
Het maximale vermogen van 280 pk komt vrij bij een heerlijk klinkende 8.000 toeren. Een 2-liter Duratec-blok is hier verantwoordelijk voor. Het stopwerk wordt verricht door Brembo schijven- en remklauwen voor en achter. De complete motorelektronica van de auto is verzorgd door Cosworth. Nu is het wachten op de straatvariant van dit opgefokte viercilindertje.
JCS zegt
Nice! Ziet er goed uit!
En dan te bedenken dat mijn moeder in de “brave” versie van dit monster rijdt :p
RubenS zegt
coole bak
Thijsj zegt
nummerplaatje erop en voor mijn deur zette plz (a)
nokiaaaaa zegt
nou zwart voorlipje eraf , (kwestie van legaler en makkelijker te make ^^ ) en je mag hem hier afzette :d
wat een beestje seg
BJ zegt
Zo. Die is breed.
Raikkonen zegt
ziet der erg gelikt uit.
ze hebben zeker hun best gedaan voor een ford nu nog de prestatie in de rally
SHFT zegt
en nu de straatlegale versie ?
spykerboy zegt
dat interieur!! kwijl kwijl!! zo hoort een interieur dr uit tezien, leeg en vol buizen, race stoelen en brand blussers…
HIM zegt
Mit Ford geht vort und mit Zug zuruck :):) Ik ben geen Ford liefhebber maar hij ziet er echt goed uit, een bommetje op wielen;)
Nijntje_ zegt
Zoo, een dikke Ford.
Hier zggen we wel eens: als je ’t van ver hoort rammelen, is ’t een Ford. Maar hier zit bitterweinig aan dat kan rammelen:D
Zapp zegt
Als ik me niet vergis komen rally auto’s ook gewoon op kenteken en zijn dus roadlegal? :P
guzmann zegt
Veeet! Lekker breed. ;)
EJS zegt
Ziet er goed uit, heerlijk breed;) Als ze de straatversie nou net zo breed, ook met permanente 4wd, een basic interieur en een pk’tje of 250 leveren wordt ik écht blij..
Jo-zef zegt
Heel jammer dat ze de achterwielkasten ter hoogte van de achterspatborden niet doorgetrokken hebben, maar verder een erg gaaf karretje hoor!
HDM zegt
YES PLEASE!!
Ziet er heel vet uit. :D
Hedser zegt
ben geen Ford man maar dit ziet er lekker uit he
bozewolf zegt
280 nm? Beetje karig voor een wedstrijd-spec rally auto en sowieso niet gillend veel voor een “gewone” 2 liter turbo.
Ouwe WRC bakken spugen over t algemeen meer dan 500 newton meters uit.
bozewolf zegt
max torque @ 6000 rpm? Istie atmosferisch dan?!
EJS zegt
@bozewolf:
Nee, rallymotoren hoeven hun koppel echter niet altijd al bij lage toerentallen te leveren.. Als je rally’s rijdt schakel je gewoon altijd op tijd terug!
bozewolf zegt
@EJS: Hoeft niet, maar doen ze wel, lol. Vanwege de turbo restrictor.
@ Jelle: Als ie atmosferisch is niet nee! Dan is het zelfs heel netjes.
The_12oach zegt
@bozewolf:
Dit is een pure n/a monster eerste klas.
De turbo versie voor de WRC gaat denk ik over een paar maanden komen.
Maar toch mogen ze hem zo voor me deur zetten.
Jelle zegt
280 Nm is niet karig…
Het is een atmosferisch blok, dus het koppel is veel lager als dat van een turboblok.
Ziet er super uit trouwens!
mashell zegt
Hoever kun je winkelkasten opkloppen? Nou zo ver dus, ziet er niet uit. Maar een rally auto zonder modder ziet er sowieso niet uit.
Henk_he zegt
Strak bakkie. Ik vind de nieuwe Fiësta sowieso een ontwerpsucces. Ik zie ze graag rijden.
RobertJ zegt
Euh,, anders is er altijd nog de Pikes Peak toch? voro wie dit niet voldoet?
Svensson zegt
100% zeker dat dit een atmosferisch beademde motor is. Drukvulling is zelfs verboden in de Super 2000 klasse. In principe betreft het hier hetzelfde Duratec blok als in de Caterham R500, maar dan met ietsje meer vermogen en koppel. Klinkt in ieder geval stukken beter dan die laagtoerige turboblokken van de WRC. N/A for the win!!
Zou super zijn als hier een homologatieversie van zou komen in de vorm van een hardcore Fiësta RS met een iets omlaaggetunede variant van het Duratec blok, maar ik denk dat we dit wel kunnen vergeten. Zal wel weer een klein turbomotortje worden, áls er überhaupt een RS komt..
q-oekje zegt
echt jammer dat we het af blazen van de turbo’s moeten missen bij de wrc
basTbone zegt
Slim bedacht om met hetzelfde model de S2000 en WRC te gaan rijden: kostenbesparing! Even de 4wd aandrijving erop en je hebt een WRC.
Alleen risico: als ie niet gaat, dan heb je 2 kampioenschappen met een een slechte auto…
Initial_D zegt
ohhh kijk die sequentiele bak vet zijn, dat wil ik ook in mijn auto. Van mijn part mag ie zo in productie, lekker hardcore.
Neal zegt
FOUT… een rallyauto horot een turbo te hebben… punt,andere lijn
Neal zegt
FOUT… een rallyauto hoort een turbo te hebben… punt,andere lijn
Gunther zegt
Rally auto hoort turbo te hebben? Wat ne zever is dat nu :D Nog nooit van kitcar enz gehoord?
Treff zegt
voor een rallywagen ziet de ford er super uit!! Kijk met smart uit naar het nieuwe seizoen!!
Voor de straatversie, laat maar komen ;-)
jee-oekeloeres zegt
Met recht een fordje feest…
WRCfan zegt
Ziet er zo geweldig uit maar dit is natuurlijk niet de kleur zoals hij er ook uit gaat tijdens de rally’s zelf. Er bestaat ook nog zoiets als reclame.
En de motor specificaties zijn zo omdat hij aan de FIA specificaties voldoet.
Timmie zegt
Nou, het vermogen gaat er ook hier uit. De C4 haalde ruim 300 pk en ruim 550 Nm! Laat de FIA zichzelf maar vernietigen.
Timmie zegt
Het is wel bijzonder dat ze uit een atmosferische (?) motor 140 Nm per liter halen. Zowat elke serieproductie-auto zit rond de 100 Nm per liter. Of worden er truukjes uitgehaald, zoals brandstof met octaangetal 100?
Vlugge Japie zegt
@ Timmie
Lees eerst wat meer over de auto voor je domme dingen gaat roepen. Die C4 waar jij het over hebt is een auto met TURBO, die heeft deze Fiesta GEEN (ook al meerdere keren gezegd in bovenstaande reacties).