Ambitie kun je ze niet ontzeggen, die gekke lui van Geely. Ze hebben de koop van Volvo nog niet eens rond (duurt nog wel even), en nu al hebben ze het mooie plan opgevat om over vier jaar maar liefst één miljoen Zweudse karretjes te verkopen. Momenteel zet Volvo nog geen half miljoen auto’s per jaar weg, dus dat wordt wel even aanpoten.
Geely denkt dat het makkelijk moet gaan lukken als ze in China een nieuwe Volvo-fabriek openen. Deze zou dan 300.000 units per jaar gaan bouwen voor de Chinese markt (waar in 2008 maar liefst 12.600 Volvo’s werden verkocht!), terwijl de bestaande fabrieken de productie voor de rest van de wereld voor hun rekening nemen.
Dat je die miljoen niet zomaar even kunt aantikken met het huidige Volvo-modellengamma, dat snappen ook de Geely-boys nog wel. Dus moeten er binnen afzienbare tijd tot drie nieuwe, extrasuperluxueuze modellen komen; goed idee in een tijd waarin we juist kleiner en zuiniger willen rijden. Ook niet bemoedigend: zelfs Ford, met een zeer complete én goedkope line-up van compacte en middenklasse-auto’s en MPV’s, verkocht in de eerste negen maanden van 2009 slechts een kleine 228.000 auto’s in China. Oftewel: Geely PR-man, wat heb je gedronken voordat je deze boodschap de wereld in keilde? (via chinacartimes)
Ron het Kanon zegt
Oke? Dat is een hele bijpassende foto. UHUHm
vla zegt
Ahh, wat ’n schattige panda’s… :)
Esprit_de_Flandre zegt
Dat is niet geheel onrealistisch. Dat Ford met hun vrij volledige Chinese line-up ‘slechts’ 228.000 auto’s verkocht in China wil niets zeggen.
Ten eerste zou Volvo dan Chinees zijn (Chinese producent steunen ipv een Amerikaanse). En ondanks dat het dan Chinees is zou het nog altijd goede kwaliteit en veilig zijn.
Ten tweede spreken ze hier over 4 jaar. Met een groei van ca. 10% per jaar zal Ford China (als je die perse als referentie wil nemen) toch gemakkelijk zo’n 330.000 stuks afzetten.
Ook is niet uitgesloten dat Volvo met MPV-modellen komt. Tot nu toe kon dat niet, met de lage verkopen die Volvo scoort, maar in China zou je daar gemakkelijk 50.000 per jaar van kunnen afzetten.
Uiteindelijk gaan ze gewoon een paar Geely laten ontwerpen door Volvo met alle Volvo-veiligheidstechnologie erin en dat zou dan wel eens de eerste Chinese auto kunnen worden die hier succes kan halen.
ferrari599xx zegt
de foto snap ik echt niet
lincoln zegt
als C.Eurlings nu al weet wat de km prijs in 2018 gaat worden !!
waarom zou dit dan uit de lucht gegrepen zijn ??
cardesigner@USA zegt
@Esprit_de_Flandre, nee joh, als ze de verkoopdoelstelling in China willen behalen, dan zou de verkoop daar in 3-4 jaar tijd met meer dan 2000% moeten toenemen. Lijkt me nogal eh… optimistisch.
BYD2018 zegt
Echt niet moeilijk om 300,000 Volvo’s in China to verkopen . Nadat Geely Volvo heeft overgenomen, is Volvo dan een Chinese brand, and Chinezen zijn in het algemeen nationalistishe mensen, zijn zullen zeker veel Volov’s incasseren.
Maar, dan moet Volvo met new models komen, de volvo neus moet veranderd worden want Chinezen vinden dat ultra lelijk die past niet bij Chinese markt smaak.
Volvo, go with tread or die.
Ah bedankt voor de leuke panda pic LOL
BYD2018 zegt
Je bent een idioot auto merk als je niet over 1 million auto’s in China kan verkopen, kijk naar VW en GM, die allemaal 1 of 2 millions auto verkopen daar.
Citrofiel zegt
@BYD2018: VW en GM zitten wel in een andere (prijs)klasse dan Volvo. Zij bouwen speciale budgetmodellen voor die markt, naar wat ik begrijp is Volvo dat niet van plan (en dat past ook niet bij een semi-premiummerk).
En de neus aanpassen aan de Chinese vraag? Speciaal voor de Chinese markt zal het dan aangepast moeten worden, want laten de ‘westerlingen’ nu juist weer niets geven om de Chinese smaak.
Markus zegt
Hehehe die foto. Zelf gemaakt Ruben?
cardesigner@USA zegt
@ArmlastigChineesMerk2018, woon je in CHina ofzo? En een idioot merk? Dat kun je niet aflezen aan verkoopaantallen.
BYD2018 zegt
Citrofiel:
Volvo verkoopt alleen maar round 10,000 stuks in China dat is maar 1% van total Chinese markt volume, zegt al hoe slecht Volvo in de marketing is, en verklaart ook waarom Volvo bijna failliet gaat. Ignore Chinese markt dan gaat it dood, zo simpel is de realiteit.
USA:
Als het zo goed gaat met Volvo dan gaat Ford ook die ook niet willen verkopen aan Chinezen LOL
BYD is #1 brand in verkoop cijfers al 3 maanden lang in China, 30,000 stuks in September.
Zo
BYD2018 zegt
Citrofiel:
Correctie, dat is maar 1/1000 niet 1/100.
Rick dos zegt
Hmmmmm dierensex……O?!…..whoops….
Megakix zegt
Ik dacht dat de panda’s al bijna uitgeroeid waren ? Maar volgens mij roeien ze elkaar zo uit…? ;-)
HDM zegt
Partij van de Dieren, komt hier aan uwen trekken!
JCD zegt
panda’s zijn schaars (die op vier poten bedoel ik) en geely’s niet ;-) dus een tegenstrijdige foto!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
In China worden op dit moment PER MAAND ongeveer 1 miljoen auto’s verkocht. De groei t.o.v. vorig jaar is 75,8 %. In 2014 worden er in China als dit zo doorgaat dus zo’n 214.427.883 auto’s per jaar verkocht (!!!!!!!!!!).
1 miljoen Volvo’s is dan een bescheiden marktaandeel van 0,46%…
Kortom… Eitje!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
PS:
bron: http://topnews.us/content/28287-758-rise-car-sales-across-china-reported-october
@ AB.nl: wordt het niet uberhaupt eens tijd voor een artikel over China?? Zijn dus in sept. 1,2 miljoen auto’s verkocht, en in okt. 946.400! PER MAAND DUS!!! In Nederland staan we op 352.134 DIT JAAR…
Toen ik dat las kon ik mn ogen niet geloven. Niet te bevatten gewoon! Kijk je toch heel anders naar China.
Dus: idee om na Frankrijk, Zweden, Italië nu China al autoland een te behandelen??
george zegt
Ik ben aan het surfen om artikelen te vinden die te maken hebben met Amerika en China.Het is niet vreemd dat je dit via autoblog prima kan doen.Alles heeft te maken met money,olie en auto`s.Bijna alles. Ik zit net onder svenska aeroplan ab te typen en ik zie aan zijn comment en verzoek dat er zoekenden zijn.Een release van een Geely Pr-vrouw heeft altijd een diepere betekenis. Ik kan er alleen maar naar raden. 1 grote Puzzel.Het aantal vermelde auto`s van Ford in China is niet hoog. Maar eigenlijk zou hier moeten staan “het aantal auto`s dat Ford mocht verkopen”.
Ik denk dat het quota`s zijn. De ontvangen delen van gemeenschappelijke winst.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ boygeorge: bijna. Er worden door China geen quota gesteld, maarrrrrr wel enorme importheffingen geheven. Vandaar dat iederen fabrikant een fabriek in China wil, om die heffingen te omzeilen…
Dat gaat Volvo nu makkelijk lukken, nu ze met eigenaar Geely een entry in de Chinese markt hebben. Zoals je aan de cijferes ziet is een miljoentje meer of minder in China niets!
george zegt
@svenska aeroplan:bijna. Misschien bedoel je een miljardje meer of minder. quota`s zijn protectionisme, importheffing is belasting betalen als je binnen mag komen.