Door dit soort foto’s wordt je er weer eens aan herinnert waarom de Nurburgring Nordschleife ook wel de groene hel wordt genoemd.
Ja het is er gevaarlijk, een 21 kilometer lang lint asfalt 100 bochten ken je niet zo maar uit je hoofd. Toch is de M3 rijder hier niet uit onervarenheid gecrasht, de beste man was zeker geen beginner. UPDATE: het verhaal blijkt anders te zijn. De M3 heeft met een snelheid van meer dan 200 km/u de vangrail geraakt en is daarna over de kop geslagen. De onderdelen lagen dan ook over enkele honderden meters verspreid over de baan, maar de M3 heeft nooit in de brand gestaan. Zoals te zien is heeft de rijder medische ondersteuning gehad en was na de crash redelijk aangeslagen. (via topspeed.com)
Met dank aan Gerhard voor de extra foto’s en informatie!
F zegt
Aardige klap. Jammer dat er niet meer beelden zijn (oa. van de Mini).
Dennis zegt
Auw! En dan te bedenken dat je op een circuit meestal niet verzekerd bent.
rob zegt
@Dennis: Op de Nordschleife ben je wel verzekerd , dat komt omdat het officieel een tolweg is.
Rob
gvr zegt
Het leuke aan de Nordschleife is, is dat het officieel openbare (tol)weg is met toevallig eenrichtingsverkeer. In verzekeringsvoorwaarden staat dat je niet mag racen of aan wedstrijden mag deelnemen, maar dit is niet racen maar Touristenfahrten, ofwel toeristisch rondrijden. Dat kun je doen met 80 of met 160 per uur, ligt aan jezelf. Op de Autobahn mag je op sommige stukken ook onbeperkt hard.
Wel is het zo dat als je op de ring schade rijdt, je je portemonnee mag trekken.
Stel dat je ergens de vangrail raakt over een lengte van 5 meter. dan betaal je per meter 40 euro.
De vangrail is 3 lagen hoog, dus maal drie. Is 5 x 40 x 3 is 600 euro. Twee paaltjes erbij geraakt is 2 x 45 euro is 90 euro. Afslepen want niet meer rijdbaar of te gevaarlijk; 175 euro. En dan maar hopen dat ze niet het hele circuit stilleggen want dat kost het nog eens 1350 euro extra.
bron autoweek forum
Bant zegt
en het circuit stilleggen hebben ze ongetwijfeld gedaan in bovenstaand voorbeeld.
Martijn zegt
Dit kan natuurlijk altijd gebeuren op een circuit!
Maar…er is altijd een maar..
Dit is een touristenfahrten..toeristisch rijden dus. En er zijn mensen die dan geen rekening houden met onervaren rijders op dit circuit. En dit is altijd lastig..meneer of mevrouw in de mini zal wel erg langzaam in de binnenbocht gereden hebben..wat door de M3 niet te ontwijken is als hij vol de binnenbocht doorknalt.
Daarom moeten mensen die onervaren zijn op de ring nooit in de binnenbocht gaan rijden bij blinde bochten.
Je schrikt je da kapot als er ineens iemand in jouw lijn met 80 rijdt, terwijl jij met 160 aan komt zetten. En ik kan het weten, heb er vaak gereden en je merkt dat onervaren rijders echt regels moeten hebbe..
Pietertje26 zegt
@Martijn: In hoeverre zou een onervaren rijder in staat zijn om in te schatten wat een blinde bocht is? En wat vervolgens de buitenkant van zo’n bocht is ;-) ? Ben je dan niet verplicht een inleidende cursus ofzo te volgen als je jezelf hier voor het eerst voor de leeuwen gooit?
Potver7 zegt
@wouter: Door dit soort foto’s wordt je er weer eens aan herinnerd
RickB. zegt
@gvr.
Kost niet zoveel om de ring af te huren dus :D
Woette zegt
De regel op de nurburgring is dat je steeds rechts houdt als je word ingehaald, en aangezien eht een blinde bacht was had de M3 hier op moetten anticiperen.
Ik heb deze zomer ook 2 rondjes gereden en het is ongelooflijk vermoeiend, frustrerend en gevaarlijk om met een 140 pk wagen tussen monsters te rijden met 400 pk of meer en zeker als ze denken dat ze een kwalificatie ronde aan het neerzetten zijn. Om nog maar te zwijgen van de geschifte motards dis geen meter geduld hebben om te wachten tot jezelf deftig aan de kant kan gaan.
Het circuit is mooi maar ze zouden klasses moete maken om de wagens laten rond te rijden. Dit zou dan al niet gebeurd zijn…
Ik ga allesinds niet meer terug.
purno zegt
de schleife is geen circuit. dus waarschijnlijk is hij gewoon verzekerd. tenzij in zijn contract staat dat de schleife verboden is
Dirk zegt
En daarom weiger ik de ring op te gaan als er allerlei ander volk aanwezig is.
Niet omdat ik mezelf niet vertrouw, ik ken m’n grenzen, maar omdat andere mensen om je heen een zeer groot risico vormen.
Dankzij een ander je kostbare auto kwijtraken, of misschien je gezondheid, is het me gewoon niet waard.
Dirk zegt
@ Purno
Je bent onverzekerd zodra je overduidelijk aan het racen was.
Dat iets niet als circuit staat geregistreerd doet daar niets aan af.
Als je gewoon op straat aan het racen gaat en er gebeurt wat, gaat de verzekering echt niet uitkeren.
Dat staat in ELKE verzekeringspolis (is ook volkomen logisch).
Het gaat dus om de bewijslast. Je zal als bestuurder moeten bewijzen dat je niet aan het racen was. Dat valt niet mee als je op de ring aan het rossen was…
jasp. zegt
@ Woette
Ik heb dezelfde ervaring. Heb er vorig jaar een Seat Leon 20v turbo met 180 PK mogen uitlaten.
Zeker wel een snelle auto, maar je moet heel goed opletten want je wordt aan alle kanten voorbijgescheurd door sneller materiaal (veel Porsches en M3s) of mensen die het circuit blind kennen (zo zag ik ineens een bescheiden 106-je voorbijschieten :D )
Martijn zegt
Verzekering geldt in dit geval sowieso niet, dit ongeval is een tijdje geleden gebeurd tijdens een trackday. Dus niet tijdens Touristenfahren.
CSL zegt
Erg jammer dat zoiets gebeurt, maar goed je kan ook niet overaal even hard gaan.
Wel een leuke E36 M3 trouwens.
S50B30 blok met Spaghetti spruitstuk, Carbon Airbox, CSL velgen, GTR voorsplitter etc.. Die zal minstens 350pk hebben gehad.
De AC-Schnitzer E36 M3 CLSII met 350 pk deed er in 1995 7:36 op de Nordschleife!!! Dit is nog steeds sneller dan bijvoorbeeld een 2010 911 GT3 en de GT3 RS duikt daar met pijn en moeite eronder!!
Een beest dus….
Rpm.Classics zegt
@CSL:
Ken je klassiekers
Door Sport Auto werd de AC Schnitzer CLS 2 (350 pk) in 1997 getest op 8.16. Wat is jouw bron voor de 7.36 ?
DRU zegt
Oei Wouter, het is herinnerd met een d..
Beetje Verward zegt
Beetje off topic maar toch even..
Ik stel me even de commentaren op dit AB voor wanneer 1 van de rijders een vrouw was geweest, of een Koreaan.
Hubert zegt
Ben ik nu de enige die het raar vind dat een auto van kaliber M3 na een crash zomaar in de fik vliegt?
Het mag dan wel een flinke crash zijn, maar heeft die geen veiligheidssystemen zoals brandstofafsluiters e.d.?
Neal zegt
goed dat hij een rolkooi had….
Yves zegt
Alleen lijkt het getoonde wrak mij een z3. Eventueel M, maar geen M3
Pietertje26 zegt
@Yves: idd, lijkt zo op die eerste foto, maar waarschijnlijk doordat de achterkant gewoon ‘weg’ is. De andere twee foto’s laten duidelijk zien dat het hier een E36 betreft…
Antonov zegt
ben er ook diverse keren geweest met eigen auto’s en meegereden met H. Stuck of Sabine in de taxi. Het is geweldig maar if you can’t stand the heat then stay out of the kitchen zou’k zeggen en wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Artijn zegt
en met de bestuurders gaat het goed neem ik maar aan gezien het feit dat echt niemand hier naar vraagt??
Pjotr zegt
Vind je het gek dat die wagen affikt: een enkel jerrycannetje water (rechts van de auto) is echt niet genoeg om te blussen :D
Bisazza zegt
@ Yves…
Dat zit je er toch flink naast…
Toet toet zegt
@ hubert. hoe kom je erbij dat deze auto in de fik heeft gestaan? het rubber zit nog om de velgen en je ziet ook duidelijk het blauwe raam net nog in tact.
Overigens is deze auto verre van standaard zoals CSL ook al signaleerde. De rolkooi die er in zit is bijvoorbeeld verre van standaard. In dit soort auto’s zit vrijwel zeker een blusinstallatie. Overigens zou ik mij bij brand niet echt zorgen maken om de auto maar als de sodemieter wegwezen.
Zelf heb ik drie jaar een BMW E36 raceauto gehad. Ben er ook mee over de Nordschleife geweest. Dit circuit is niet te vergelijken met andere circuits, door de vele (blinde) bochten, enorme lengte, weinig uitwijkmogelijkheden en het feit dat motoren en touringcars ook zijn toegestaan. Kortom: levensgevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent.
jzaero zegt
@Toet toet: Staat in de tekst dat ie in de brand vloog, zal waarschijnlijk kort geweest zijn.
Sorcerer zegt
@Dirk en Dennis: de Nürburgring is officieel een tolweg waar men zich aan de verkeersregels moet houden. Zaken als cameraopnames maken mogen er normaalgesproken ook niet; dat wordt als onwenselijk beschouwd omdat het gevaarlijk rijgedrag zou uitlokken.
Aangezien je op de Nürburgring ook normaal kunt rijden (er rijden ook touringcars op immers) kan een verzekeraar je claim echt niet zomaar weigeren, tenzij blijkt dat je duidelijk wél hebt zitten racen, en als je achterop een Mini knalt dan lijkt dat me wel duidelijk…
Merry zegt
Maar je moet ook niet in een mini daar gaan rijden!
Ga dan lekker op wat open dagen naar Hokkenheim of de nieuwe Nuerenburg ring toe om wat ervaring op te doen.
Zeker omdat je met z’n auto er 15 min overdoet om een rondje af te leggen, zeker als je geen ervaring hebt.
Misschien dat je er dan wel 25 min over doet als echt niet weet hoe je bochten moet maken.
En daarbij komt ook nog eens dat als je geen goede conditie hebt 15 minuten blazen heel erg veel van je eist.
Kijk maar eens hoe je coureurs er uitzien na 20 minuten racen op bv Zandvoort in de Swift cup, en dit zijn mannen die het vaker doen, al moet dat ook wel zeggen dat zij het kachel heel hoog hebben staan.
Citrofiel zegt
Die motor is nog best een mooi object voor in de tuin oid. :) :P
Rolf zegt
Mooiste BMW ooit! :p
Daniell zegt
Heeft dus niks met het verzekeringsverhaal te maken, omdat zoals eerder al gezegd dit tijdens een trackday gebeurde. Toch wel weer 1 van de redenen dat je blij bent tijdens zo’n crash dat je een klimrek in je auto hebt zitten.
jzaero zegt
Zonde van die E36! Maarja, zo zie je maar weer dat er in ieder geval wel mee geraced wordt en dat is goed. ;)
@Yves:
Zie duidelijk de overeenkomsten bij de voorkant.
jzaero zegt
Oh en trouwens, dat motorblok hangt er zelfs half uit, heeft ie toch een aardige klapper gemaakt =P
Ralph zegt
@Merry! Merry X-Mas…
Jij snapt de Touristefahrten niet op der Nordschleife ofwel?
Nürburgring is voor een ieder open / te rijden.
Die MINI is idd. kansloos als je je niet aan de circuit etiquette houd. Wellicht was die E36 aan het ‘racen’ ipv. rondjes rijden. ? Hij moet rekening houden met het voorliggend verkeer, zeker niet andersom… als er een snellere auto achter je zit, richting aangeven naar rechts gaan en er voorbij laten. Anders krijg je dat onnozel gezig/zag… enne der Nordschleife blijft een openbare weg.
Suzuki Swift Cup?
Die gasten krijgen het al spaans benauwd als ze op ’topsnelheid’ op de Tarzanbocht afkomen.
Nee zo’n helm is lekker koel toch.
ps. het is Hochenheim en daar had het net zo goed kunnen gebeuren!
OverSoft zegt
Als ik de Nurburgring rij (van de zomer nog gedaan), dan sluit ik ALTIJD een extra race-verzekering voor een dag af. Kost wel 150 tot 200 euro (ligt er aan of je een race-licentie hebt), maar je bent gewoon volledig verzekerd voor alle ongelukken, inclusief schade aan de Schleife zelf.
Ik heb geen zin om m’n auto van 30k+ even in de prak te rijden omdat iemand anders niet goed oplet…
tibor zegt
wat zonde van die mini:(
Lustigson zegt
De Touristenfahrten worden hierboven veel genoemd. Daarvoor is de regel dat je rechts houdt, net als op andere wegen. Tijdens Touristenfahrten is de Nürburgring eigenlijk gewoon een tolweg: er gelden gewone verkeersregels, er rijden bijvoorbeeld ook touringcars over de baan, en je betaalt een x-bedrag om er op te mogen rijden.
Waar ik echter wel nieuwsgierig naar ben, is of je op die ’tolweg’, bij gewone verkeersregels, niet gewoon verzekerd bent/blijft. Zou dit ongeval tijdens de Touristenfahrten hebben plaatsgevonden, en heeft de bestuurder te hard gereden, dan trekt de verzekeraar vast aan de bel. Maar degene in de Mini, die hier bijvoorbeeld aangereden zou kunnen zijn, kan dan misschien gewoon een beroep op zijn verzekering doen.
Iemand een idee?
Pietertje26 zegt
Het mooie van een rolkooi is natuurlijk dat het je leven kan redden op een hachelijk moment als dit. Het vreemde is echter dat je dan misschien ook wel moet hopen dat je ‘m een keer nodig hebt, zou zonde zijn om zo’n ding in te (laten) bouwen en het blijkt achteraf niet nodig te zijn geweest…
Ik zou op een moment als dit dus deels blij zijn (rolkooi is geen weggegooid geld geweest), anderzijds is het natuurlijk een ramp om een zulk mooi apparaat af te schrijven. Dilemma’s, dilemma’s.
Ding heeft idd absoluut niet in fik gestaan
jzaero zegt
@Pietertje26: Een rolkooi bouw je niet alleen in voor de veiligheid, maar deels ook voor extra torsie voor in je auto. Betere torsie betekent meestal betere cornering.
bnc zegt
@Pietertje26: Sorry dat ik het zeg maar wat jij daar allemaal zit uit te kramen houdt helemaal geen steek en is grappig om de verkeerde reden. Mensen bouwen écht geen rolkooi in hun auto om daarna te hopen dat hij ooit van pas zou komen omdat het anders puur “geldverspilling” zou zijn… een serieus kromme redenering.
The Master zegt
Altijd leuk zo vlak voordat je zelf weer gaat, nog meer die zondag ook ff gaan?
Lustigson zegt
@ Pietertje26
“… zou zonde zijn om zo’n ding in te (laten) bouwen en het blijkt achteraf niet nodig te zijn geweest…”
Jij hoopt waarschijnlijk ook dat je je brandverzekering ooit kunt aanspreken. Anders is het een beetje zinloos om ‘m af te sluiten. ;)
Mb zegt
@ De onzin commentatoren hierboven: Dit was tijden een trackday. Niks Touristenfahrten dus.
Fijn weekend.
xtr zegt
och,
die dingen gebeuren ook op de gewone weg,
dinsdag nog 2 rondjes met mijn gloednieuwe Aeromax gereden,
kwestie van ‘m goed in te rijden, 600km heen en terugreis inbegrepen: pure joy
Eric zegt
Een geluk voor hem dat juist de M3 GTS uit is. Kan ie volgend jaar weer gaan knallen.
ZwerverRoodbaard zegt
Ik heb wel interesse in het blok :)
Stuur me maar even een pm dan.
@Daniel
Zonder klimrek had die het idd niet overleeft.
Berthil zegt
Het was inderdaad een trackday met voorinschrijving.
Maar je kan je ook gewoon inschrijven op de trackday met een standaard Mini dus moet er altijd rekening gehouden worden met langzame deelnemers én mensen die een banden aan het opwarmen zijn of een langzame uitrijronde aan het rijden zijn.
Wat kwalijker is dat het die dag nog veel gekker af had kunnen lopen als je kijkt naar het einde onderstaand filmpje die dag omdat er helemaal niet gevlagd werd.
http://en.sevenload.com/videos/8rdXkRY-Trackday-22-10-09-keine-Flagge
SvenvW zegt
@ GVR,
Je mag op een hoop plaatsen onbeperkte snelheid aannemen in duitsland, maar vanaf de 130km/u is de wagenniet meer verzekerd.
Rick dos zegt
Als ik hem was zou ik op mijn blote knietjes die rolkooi bedanken…
Bennink zegt
Zonde hoor. Het lijkt wel een E36 Compact zo :-)
ggj zegt
En ook nog een E36! :(
rikkon zegt
@ SvenvW Iets genuanceerder. Vanaf 130 gaat je ‘mitschuld’ lelijk omhoog. Hoe harder je reed, hoe meer verantwoordelijk je bent voor de rommel en hoe minder de verzekeraar vergoed.
Charlie zegt
damn, als het dit ongeluk is wat je in dit fimpje ziet.
http://en.sevenload.com/videos/8rdXkRY-Trackday-22-10-09-keine-Flagge
einde van de GP strecke, snelste gedeelte van de ring, daar wil je echt geen ongeluk hebben en dan nog geen eens vlaggen.
Inderdaad heel bizar dat er niet gevlagd wordt en had heeeeel anders kunne aflopen.
Maar dan wel door schuld van ring mederwerkers door niet tijdig vlaggen. En zijn ze dan niet (deels) aansprakelijk omdat er geen seinen van iets op de baan worden gegeven?
vla zegt
Wow! Dit is effin’ hard man! :o
Johan82 zegt
Dan ben je even blij met een rolkooi! :o
Volvo_440_turbo zegt
I heb daar mensen gezien met kinderen in kinderzitjes op de achterbank, dat was voor mij genoeg om niet de ring op te gaan toen, omdat ik ook de auto niet goed kende.
Misschien gaan we binnekort met wat vrienden.
Een vriend met een BMW M3 van het eerste model
Een bmw 330d cabrio, een Nissan Sunny GT-R met groep N-computer met een slordige 330pk, en ik met mijn traag Volvoke met maar een 160 a 170 pk…
guzmann zegt
Zonde van die E36…
MacReady zegt
En dat schrijft een academicus? Oeioei.
amg zegt
opgeruimd staat netjes, hoera weer een aso rijder minder!
Toerkamana zegt
JETCARS maakt dat ding weer als nieuw, haha.
Thijsj zegt
AU!… Zonde van zo’n vette kar :D
CSL zegt
@amg
Wat ben jij voor een mongol zeg!!
Wordt jij vrolijk als iemand zich dood rijdt?
TJ_1987 zegt
das mooi! weer zo’n lelijke sjonnie bak minder..
Martijn zegt
9 van de 10 ongelukken op de nordschleiffe gebeuren door onervarenheid!
Dus sjonnies die met hun pooier M3’s zonder enige race-ervaring gaan proberen snelste tijd neer te zetten…terwijl geen enig benul of verstand hebben van racerij.
Dit klinkt alml negatief, maar er zijn natuurlijk ook nette mensen die daar gruwelijk hard rijden en rekening houden met anderen…dit zijn dan vaak de mensen die weten wat ze doen en waar ze het over hebben.
Andere conclusie is er gewoon niet…zeker niet als je daar vaker raced.
Jordi zegt
Er is maar 1 groene hel en die staat in Groningen.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Jeetje wat zonde zeg van die mooie BMW M3 zo te zien aan de setup was deze volledig naar mijn smaak opgebouwd zowel technisch als optisch. Heel erg zonde dat zo’n mooie liefhebbers auto een roemloos einde moet sterven. Laten we vooral niet vergeten dat de bestuurder erg veel geluk heeft gehad door de rolkooi die in de auto zat. Hij zal in de toekomst vast wel weer een ander M snoepje voor de deur zetten voor trackdays. Zelfs een aap valt weleens uit de boom ofwel ook ervaren bestuurders maken weleens een inschattings fout. Met de hoge snelheden waarmee daar gereden word zit een ongeluk in een klein hoekje ”dus dan ook vooral voor de recreatie ”coureur”. Maar dat zijn dingen die weet je voordat je de ring betreed. Ik heb zelf ook weleens een rondje mogen maken op dit circuit en op het lange rechte stuk sta je gewoon versteld van de snelheden die daar gehaald worden rij je 290km/H word je nog voorbij gereden door iets wat nog harder kan het is echt niet normaal, maar het geeft een enorme aderinaline kick.
NLBUURMAN zegt
@ Yves,
ik kan het me voorstellen wat je zegt, zeker als je bedenkt dat de Z3 voor een groot deel qua techniek gebaseerd is op de E36, echter is dit niet zo wat betreft het exterieur :) Als je namelijk een handleidingsboek van Haynes wil kopen voor je Z3, dan koop je die gelijk van de E36 (sedan + coupé + Cabrio)
bozewolf zegt
Lijkt me een foutje van de BMW-rijder. Wel jammer van de wagens, maar mooi dat iedereen ervan kon weglopen.
Dinges zegt
Zonde van het gras!
troublesome88 zegt
Ah joh maakt niet uit, die man heeft nu toch een reden om een nieuwer type aan te schaffen, word het straatbeeld ook beter op..
J0riz0s zegt
@ GVR als je op de autobahn ‘gevaarlijke’ snelheden rijdt ben je ook niet verzekerd en ben je altijd de aansprakelijke bij een ongeval. En wat ‘gevaarlijke’ snelheden zijn is niet echt bekend maar is wel veel jurisprudentie over.
Ik denk dat het ook hetzelfde is op de ring..
ferrari599xx zegt
@Yves:
de gedachte van een z3 is ook bij me opgekomen;)
AMG Powerrr zegt
@xtr,
ik wil die Aeromax van je wel eens zien.
Ja, het is zonde, maar als je hard rijd dan weet je dat zulke dingen vaker voorkomen dan wanneer je netjes rijd. (poeh hee, en dat zeg ik :P )
xtr zegt
http://www.boelsphotography.be/2009-11-10%20Nurburgring%20Nordschleife/
tom smits zegt
tjaah zoiets heet :ZONDE! van het geld dan hè:P
pino zegt
veel E36 liefhebbers hier precies. 1 site = http://www.36club.be :p
Kristof zegt
Dit was een trackday (circuitdag) lieve mensen, geen touristenfahrt. ;)
mathieu Vantieghem zegt
Geen stress, is maar een E36 M3. Zolang er maar nog genoeg e46’s overblijven om me eentje te kopen binnen afzienbare tijd.
Bob zegt
Tja .. da’s het risico van het vak zou ik nou maar zeggen. Je weet dat dit kan gebeuren.
Jo-zef zegt
Het ging niet eens om een E90, dus erg jammer maar punt andere lijn!
En voor de schijterds: er blijven er heus nog genoeg over voor die fameuze 2e handsmarkten :lol:
GOD zegt
beste aankoop dat die eigenaar heeft gedaan is een rolkooi.
Cantago zegt
Pijnlijke foto’s weer hier… Erg zonde. Maarja, dit is wel beter dan weg laten rotten in een schuurtje, want daar wordt niemand blij van;)
Tostitje zegt
zonde zeg