Het is weer maandagochtend, de hoogste tijd voor een lekkere Hollandse klaagzang. Deze keer krijgen we met z’n allen even traantjes in de ogen om de Nederlandse wegen, want oh oh, wat zijn ze slecht. Zo slecht zelfs dat er de laatste jaren twee keer zoveel mensen met ruitschade te maken hebben gekregen. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) heeft dat onlangs naar buiten gebracht.
Het Verbond van Verzekeraars huilt het hardst: zij zeggen dat de situatie “de spuigaten uit loopt” en dat “half Nederland inmiddels is veranderd in een open grindweg”. Ze klagen dat de wegbeheerders losliggend asfalt niet snel genoeg opruimen bij strenge vorst. Rijkswaterstaat to the rescue: samen met TNO werken ze aan een nieuw soort superasfalt (“Het Nieuwe Asfalt”?), dat leek ze waarschijnlijk goedkoper dan al die schadeclaims te blijven betalen. In 2011 verwachten ze klaar te zijn met het onderzoek. Een woordvoerder:
“Met TNO worden nu in het hele land boringen in de wegen verricht. We halen dan zogenoemde kernen uit wegen van allerlei leeftijden om het verouderingsproces van het asfalt beter te begrijpen. Uiteindelijk moet dat leiden tot een nieuw soort asfaltmengsel.”
Onzin natuurlijk. Onze wegen zijn saaie gladde biljartlakens, het liefst met richeltjes en mooie gekleurde streepjes. Kom je een dijkweggetje tegen met een gat of een scheur, wacht dan gewoon een maandje, want tegen die tijd is ie vervangen door een veredeld fietspad en is de maximumsnelheid voor de zekerheid meteen met 20 km/h omlaag geschroefd. Een pothole killer is te min voor ons, de belastingcenten blijven binnenstromen dus alles moet nieuw. Nee, over ons voorbeeldige Autotron-wegennet hebben we echt niets te klagen.
Waardoor dan zoveel steenslag (één op de zes automobilisten per jaar, volgens Autotaalglas)? Simpel: al deze Pieter Post-weggetjes moeten natuurlijk aangelegd, vernieuwd en weer vernieuwd worden, en bij wegwerkzaamheden staan altijd van die bordjes die waarschuwen voor opspattende stenen. Moet je dus niet te dicht achter je voorganger gaan rijden, maar dezelfde mensen die bij een drupje regen op elkaar botsen doen dat natuurlijk gewoon wel. Gevolg: ster in de ruit, jammeren bij Carglass (“blijft m’n no-claim wel hetzelfde?”), statistieken doen de rest.
Niks aan de hand met onze wegen hoor, België. We kunnen alleen niet autorijden, maar dat wisten jullie al. (via telegraaf)
laurens324 zegt
haha jullie klagen dat de wegen in NL in slechte staat zijn, ik kom regelmatig in NL en ik vind het goed meevallen, in BE daarentegen het wordt tijd dat hier iets aan de wegen gedaan word !!
beast zegt
jullie hebben niet te klagen daar in nederland! Hier in België is het heel wat anders!! hier is rijden en de gaten vermijden!
Alwood zegt
als er zo veel ruitschade is moeten automobilisten niet altijd zo dicht achter trekkers/vrachtwagens/bussen/aanhangwagens etc… hangen. Scheelt een pak, ook in putjes in de lak :)
Hubert zegt
Wat een gezeur.
Wat zijn de schades als we ander (minder stroef) asfalt zouden hebben?
Het is ook nooit goed.
Zoals hierboven al gezegd, gewoon afstand houden.
Goed_Koopman zegt
Goed stukje tekst Ruben! Al die tenenkrommende belangenorganisaties zouden ze beter kunnen afschaffen, ze verspreiden toch alleen maar non-nieuws.
Laue zegt
Er zijn heus niet meer schades dan normaal, De autoglas boeren maken meer reclame voor ruitschade services en automobilisten gaan daar meer en meer op in omdat het toch gratis is want verzekeraas betalen die glasboeren weer.
Bart_V zegt
@Laue: Ik denk dat je wel een punt hebt met betreft marketing ruitschade
OT: dus ik kan hieruit ophalen dat 1 op de 6 van de auto bestuurders een full time bumperklever is :P
406_v6 zegt
@Laue: denk dat je daar zeker een punt hebt Laue.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Ik heb aan 1 auto €5500 euro schade door 1 koude winter:
– voorkant opnieuw spuiten omdat deze een gatenkaas is geworden
– nieuwe lampenset omdat de kappen diffuus zijn geworden door steenslag
– de motorkap zit vol putjes en moet opnieuw gespoten worden
– de voorruit is bij lage zon één sterrenhemel van putjes
In een andere auto had ik een dikke ster die gelukkig geharst kon worden.
ZOAB is fantastisch bij regen, maar de steenslag na een beetje vorst is echt bizar.
406_v6 zegt
Dat is dan ook de reden voor deze test??? http://www.nu.nl/auto/2117488/rijden-rubber.html
vinox zegt
De NL wegen zijn nog altijd beter dan de Belgische in elk geval. Als je de grens overrijdt voel je echt het verschil.
Peter zegt
Laten die zeikerds eens een wereldbeeld krijgen!
Na 2 jaar in Azië van Schiphol naar Groningen in een Toyota Aigo: Alsof je in een sprookje van 1001-en-1 nacht met een vliegend tapijt naar het noorden zweeft. We dachten dat we de Boeing nog niet uit waren!
Nee geef mij maar échte wegen met kuilen, koeien, modderpoelen, roadkill en het liefst zonder vangrail en bewegwijzering. Saaie, gladde, perfectionistische troep hier!
bohica zegt
en daarom hebben de meeste glasschade bedrijven helft van de dag nik ste doen zeker
Peter zegt
Wat je in Azië wel veel ziet zijn straatvegers (met de hand, ja!), misschien dat dat wat losliggende zooi scheelt…
In de binnenstad zie je die dure apparaten nog wel rondrijden, maar op de snelweg zie je ze alleen bij werkzaamheden. En dan nog maar heel kort, want iedereen staat te popelen om die hardwerkende jongens van hun sokken te rijden…
Bob zegt
Als je die reclame moet geloven is ruitschade zo ongeveer het ergste wat er in je leven kan gebeuren maar zeker effectief blijkt wel.
Laue zegt
@Bob:
Idd, ja ik heb nog nooit iemand gehoord waar de ster een complete scheur heeft veroorzaakt. Maar niemand waagt het erop als het toch gratis is. Die lui komen zelfs op je werk langs! Of als je naar één van hun vestigen gaat: Krantje,Kopje koffie,draadloos internet, koekje erbij? goede marketing daar, en de verzekeraars maar betalen :P
RS zegt
“Moet je dus niet te dicht achter je voorganger gaan rijden, maar dezelfde mensen die bij een drupje regen op elkaar botsen doen dat natuurlijk gewoon wel.”
Correctemundo!
Sorcerer zegt
Steenslag? Moet je m’n motorkap es kijken inderdaad…
Trouwens, niet alles is kommer en kwel: de nieuwe A2 bij Eindhoven (waardoor je niet meer over de 80-weg de N2 hoeft daar) is een forse verbetering! Je kunt daar nu veel beter doorrijden en het staat er minder snel vast!
marc zegt
@Jaap
Die schade door steenslag is al net zo geloofwaardig als de auto’s die je in je naam noemt. Die RR-ruit is te hoog voor de steenslag; als het in de BMW is had je maar meer afstand moeten houden…
@Peter
ZOAB slibt langzaam aan dicht. Om te voorkomen dat het helemaal dichtslibt en geen water meer af kan voeren wordt (voornamelijk net na de winter) met speciale vrachtwagens de weg schoongemaakt en de troep tussen de stenen weggeveegd / gezogen. Moet eigenlijk minstens 2x per jaar.
Als je denkt dat de wegen in NL slecht zijn moet je maar eens in de UK komen kijken. Hier is het asfalt zo versleten dat het net een spiegel is als het maar even begint te regenen. En dan hebben we het nog niet eens over de vele gaten in de weg…
Bant zegt
Nog nooit in Belgie geweest? De banen in NL naar Sluis bv zijn een droom om op te rijden in vergelijking met de Belgische exemplaren.
Ps. Wanneer gaan we kunnen comments geven op de mobiele versie van AB?
Harry zegt
Ze kunnen hier in nederland ook overal over zeuren, gaat het niet over een vakantie huisje in mozambique, dan gaat het wel over wegen die slecht zijn (wat ze niet zijn)
als je de europese wegen met elkaar gaat vergelijken staat nederland zeker in de top 5…
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ marc
Aan het rijtje mag je ook nog een Cooper S toevoegen ;)
De BMW maakt de meeste kilometers, en ik houd altijd ruim voldoende afstand. Al dat ZOAB grind spat tientallen meters ver naar achteren, daar doe je niets aan…
Jimmie zegt
Aan de hoeveelheid schade die je beschrijft ben je gewoon een notoire linksrijdende bumperklever die iedereen uit z’n weg wilt hebben ;)
Sorcerer zegt
Jaap: bij forse schade + vaststellen oorzaak door schade-expert maak je wel een kans met een claim bij Rijkswaterstaat. Zeker als de schade op één bepaald moment is opgetreden op een bepaalde weg.
Bijv. de vorige winter toen er gaten in diverse wegen vielen: toen heeft Rijkswaterstaat een flink aantal claims aan hun broek gekregen en ook voldaan naar mijn weten.
toyota prius zegt
Geeft maar weer aan, dat ook bij Het Verbond van Verzekeraars, niet slecht genoeg gaat. Stelletje zeikerds.
Er zijn landen, waar de weg louter uit kuilen bestaan en waar je beter ’s nachts je auto kan laten staan. En dat zijn landen binnen Europa. En komt er weer zo’n verbond met een klaagzang.. Zo typisch Nederlands..
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ Sorcerer
Dat is precies wat mijn verzekeraar gaat proberen…
Domien zegt
Ach zeikerds in ederland, ze zijn zeker nog nooit in Roemenie geweest…… tot de grens is het goed, en op de grote wegen, maar als je dieper het land in gaat……..
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ Domien
Daar weet je wat je kunt verwachten en dan pas je je aan door een dikke 4×4 met offroad banden te nemen ;)
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Je bedoeld:
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ alle lieve Belgen: wij domme Nederlanders betalen extreem veel meer voor ons blikkie. Iets met BPM… In ruil daarvoor mogen we ook wel een beter wegdek eisen ;-)
De Belgische wegen vallen met trouwens niet tegen hoor: vroeger was het verschil veel groter.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ toyota prius
Of deze: :-)
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: hahaha, mooie bak, he die foto is van niet zo heel lang geleden, op de A1, bij de afslag Lochem.. is het niet?
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ toyota prius: jij bent volgens mij de enige Prius rijder met humor :-)
toyota prius zegt
@Jaap BMW650 RRSportV8: Noem het een gezonde dosis zelfspot, maar nog bedankt voor je compliment! ;)
bartholomeo zegt
Als je steenslag krijgt betekent het dat je te ver achter je achterligger zit. Als je echt op zen kont zit ( 30cm ong ) dan krijgt dat grind geen kans om op te spatten, het knalt direct door onder je auto ….
:)
Project America zegt
LOL dan moeten ze maar niet op curacao wonen want daar heb je elke 2 km een kuil XD was er afgelopen week en ik werd er echt niet goed van hoe mijn kleine kia picanto in die kuilen viel….
Hubert zegt
@Project America,
elke 2km een kuil?
Dan zit je in de zee!!
Want het is gewoon een kleine rots in de carribische zee.
Junkreader zegt
waar zijn de “bellemannen” die de wegen in Nederland ooh zoo perfect vonden toen ter sprake kwam dat er tol zou worden geheven op Belgische snelwegen…zo van, wij hebben ten minste een fatsoenlijk wegennet maar voor die karresporen van belgië betalen wij geen tol…
FF koekje van eigen deeg, hé oogkleppendragers…
waar gaat jullie lekkere BPM naartoe? in de zakken van jullie schandalige koningshuis en dan maar de heilige uithangen, ik kom tot de conclusie dat als jullie erg hard roepen over een toestand/situatie in het buitenland, het meestal in eigen land nog véél erger gesteld is…wegen, Wilders, Hölsken,… we zijn rond, geen mongoolse reacties hierop aub…ze bewijzen m’n gelijk alleen maar…
Hubert zegt
Zo, wat een opgekropte frustratie van junkreader.
Blijkbaar zat hem dat el tijden heel hoog.
Gelukkig dat hij hier eindelijk een uitlaatklep heeft gevonden om z’n gal te kunnen spuwen.
Wel grappig dat het koningshuis er bij wordt gehaald….
Dat van Belgie is een voorbeeld voor de rest van de wereld!!
Ducatista zegt
Gelukkig hoeft een nieuwe voorruit in veel gevallen niets te kosten. Correct Autoglas neemt het gehele eigen risico voor eigen rekening en vervangt de ruit op locatie!
http://www.correctautoglas.nl