Het SEMA in Las Vegas is een groot plasticfestijn, dus leek het de Amerikaanse tuner Ringbrothers een goed idee om deze ’64 Ford Fairlane er mee naartoe te slepen. Zit namelijk ook bijna geen metaal meer op.
In plaats van het ouderwetse Detroit steel zijn de spatborden, motorkap, kofferdeksel en zelfs de bumpers vervangen door koolstofvezel exemplaren. Hier en daar werd de boel voorzien van een laagje mat chroom. In het interieur werd alles compleet gemoderniseerd met allerlei aluminium en een geheel nieuw ontworpen instrumentenpaneel.
Maar onder de motorkap wordt het pas echt feest. Daar vinden we een Ford 427 IR bigblock dat door Roush werd gekieteld, omringd door koolstofvezel crossbraces en genoeg details om uren naar te kijken. Op hun website zeggen ze het zelf het beste: “With an affinity for muscle cars, off-the-hook creativity and a reputation for precision we are the Ringbrothers.” Schitterend werk, waarvan je hier de projectfoto’s kunt bekijken. Meer foto’s van de Fairlane op de SEMA vind je bij onze vrienden van Jalopnik.
M-lover zegt
leuk project, maar je gaat me toch niet wijsmaken dat je dat stuur nog gedraaid krijgt zonder de voorflanken eraf te rijten?
Ronde, ouwe, lampjes met een metalen randje hebben toch iets lekker retro!
I0ne zegt
Wauw.. Wat een car! Ik moet zeggen dat ik deze dan toch wel heel erg mooi vind! Erg gaaf die Spacy look!
vinox zegt
Je gaat me toch niet wijsmaken dat de heren van Ringbrothers dààr nu nét niet aan gedacht hebben hè M-Lover ;)
Dikke bak in elk geval, beetje jammer van het erfgoed (ik zie zo’n dingen liever origineel) maar ’t is wel een supergeslaagde combinatie van oud en nieuw.
Duidelijk zegt
@M-lover: Ze waren gewoon vergeten dat er bochten bestonden (flauw mopje :p). Ik denk gewoon dat die een gigantische draaicirkel heeft…
Mooi exterieur maar het interieur kan me ver van bekoren.
M-lover zegt
hehe, ik zou hem wel eens willen zien fileparkeren met iemand die pas leert rijden :D
Ferdinand1 zegt
Jongens toch…. Dit is toch gewoon verne*kerij!
GOD zegt
heel vet ding. mooie details ook.
baztiaan1 zegt
rijdt 1 op 3 waarschijnlijk, en heeft dan 200pk. prutsers die amerikanen
C6_R zegt
Mooi gedaan, ik heb wel een zwak voor verhergemoderniseerde klassiekers!
Zag deze ook laatst:
Laue zegt
Draaicirkel van een tracktor, maar dat geeft niets want dat hebben de amerikaans op-afritten ook. Welcome to the USA! :D
GOD zegt
@ baztiaan1
hier ligt een Roush 427 IR blok in. die hebben std. 560pk
@ C6R
mooi ding.
bakkerst zegt
iemand toevallig iets opgevallen aan de kentekenplaat tijdens de bouwfoto’s:
“… 55 AMG” heel erg toevallig of heeft er iemand incorrecte informatie over de motorisering??
EJS zegt
wel stom dat er dan in de uitlaten nog kleinere pijpjes blijken te zitten, dat verneukt het dan net weer een beetje.. verder ziet het er wel goed uit, kleinere rims eronder om het rijdbaar te maken en ja kan gaan!
T16 zegt
@ baztiaan1
De Roush 427 IR maakt circa 550 pk, betrouwbaar en met erg veel koppel. Rousch levert crate engines vanaf 350 tot 1050 pk. http://blog.roushperformance.com/blog/2007/02/roush-proves-that-crate-engines-dont-have-to-be-stock.html
On opening the hood, the first thing noticeable is the ROUSH 427 IR crate engine, a work of art itself. Generating 552 horsepower and 535 lb.-ft. torque, this engine has forged pistons, rods and cranks in a race-ready block. As with all the ROUSH Performance crate engines, this was hot tested with multiple pulls on a dyno to document the horsepower and comes with a 2-year/24,000 mile warranty, the best in the industry.
Yellomello zegt
Dat vind ik erg mooi! WOW! Lekker oldskool met een ultramodern jasje van koolstofvezel en een nieuwe motor; ja die wil ik wel op de oprit hebben staan!
ZwerverRoodbaard zegt
Maareuh hoeveel moet dit dan uiteindelijk wegen?
tibor zegt
@ ferdinand: dit is toch prachtig, hoe kan je nou wel houwen van gemoderniseerde kevers maar niet van gemorderniseerde fairlanes met dik 500 pk en afgewerkt als een rembrand.
@ baztiaan: wat ben jij een gehaktbal zeg, 560 pk is 3x zoveel als mijn mr2 heeft en 1120x meer pk dan jij op de fiets hebt.
tibor zegt
excuses voor mijn spelfouten, ik ben dan ook dyslectisch
Wessee zegt
Dat mensen nog reageren op dat bastiaan figuur.
@EJS: wat wil je dan? Hete uitlaatgassen door een plastic buis?
EJS zegt
@Wessee:
Laat ze lekker die grote buis al van een geschikt materiaal maken, dit ziet er toch amateuristisch uit? Dan kost die auto maar een paar honderd euro/dollar meer, al je zo’n auto maakt moet je ook de details 100% goed doen;)
Wessee zegt
Trouwens: kan die kl*te vagbanner daarboven weg?
kuyl zegt
Dit is echt lekker spul, voor iedereen die het zonde vind van het origineel. Voor deze bakken pakken ze echt niet de bijzondere modellen. Maar gewoon de instappers waar er tientallen duizenden van geproduceerd zijn. Echte goede musclecars kosten al meerdere tonnen dus die gebruiken ze echt neit hiervoor.
@Baztiaan, zeker nog nooit in een 400 pk sterke corvette gereden die 1 op 11 rijd.
Wessee zegt
Dat is ook weer waar, al is het volgens mij bewust zo gedaan, anders was die binnenste buis niet zo mooi afgewerkt.
EJS zegt
@Wessee:
Dat denk ik ook, maar ik blijf het zonde vinden;) Neemt overigens niet weg dat ik het verder erg stoer vind, vind het altijd wel gaaf, klassiekers met moderne techniek en gewichtsbesparende maatregelen;)
Wessee zegt
Yep, ik vind het ook wel wat hebben, zulke gemoderniseerde klassiekers.
Kan iemand mij overigens vertellen waarom de R in Ringbrothers’ logo de R van het GTR logo is?
Willem vd Velde zegt
Leuke wagen van de buitenkant op het logo na.
Binnenkant vind ik jammer, had dat ff klassieker gehouden.
Gewicht van deze auto is origineel geloof ik maar 1300 kilo omdat deze een zelfdragende karroserie heeft, even veel als een golfje van tegenwoordig ;)
Think about that!!
lincoln zegt
plastic .. rood .. een hoop peekaas .. een grote draaicirkel ..
gewoon een Enzo .. maar dan niet zo butt-ugly .. only in amerika ..
Rob USA zegt
Kijk dat is nou een heerlijk apparaat en wat een mooie details,onder de motorkap lijkt het wel kunst zo mooi en dito power.
Word gelukkig vaker gedaan en keeps de soul (of the American carhistory) alive.
Wat kost dat? Zal volgens mij best rond de $60.000 liggen.
Benz.. zegt
Zet maar in de garage.. :)
Cantago zegt
Echt prachtig! Ik heb ook echt een zwak voor gemoderniseerde klassiekers, meer van dit graag!
Gelei zegt
Enorme draaicirkel? Airride is behoorlijk populair in de US jongens, ligt hier wsl ook wel onder ;-)
Anders zou hij ook wel behoorlijk dicht bij het wegdek liggen en niet iedereen is gek op een asfaltschraper, stijl “petjes golf II TDI”
Wout zegt
@C6_R:
Die wagen heb ik laatst in Amerika mogen zien op een Goodguys-meeting.
Hij was best rap op het kleine kartcircuitje, met de bochten zit het dus wel goed :)