Over welke media zijn we tevreden, en over welke niet?
Afgelopen maandag vroegen we jullie om een enquête in te vullen, ruim 1500 bezoekers deden dat en gaven waardevolle feedback. Waarvoor dank. Zoals in de reacties al terugkwam; het gaat hier om een enigszins gekleurd onderzoek, aangezien het alleen online en op autoblog is gepost. Toch zijn er opvallende resultaten…
Hierboven zien we de grafiek over tevredenheid van de diverse media. Jullie gaven aan tevreden te zijn met het huidige aanbod aan internetsites over auto’s, slechts 10,53% is ontevreden. Eenzelfde soort verdeling zien we wat betreft tijdschriften, 90,88% is tevreden over het huidige aanbod van autobladen. En nee, zoals sommige reacties suggereerden, wij gaan geen eigen blad/magazine over auto’s beginnen. Dat was niet de insteek van de enquête en dat soort plannen hebben we ook nooit gehad. Met TV ligt het wat anders, 81,63% geeft aan ontevreden te zijn over het huidige TV-aanbod. Op zich niet verwonderlijk, maar blijkbaar liggen daar nog veel kansen. Gisteren werd overigens bekend dat Powned is toegelaten in het publieke bestel, het is echter nog onduidelijk of er ook daadwerkelijk een autoprogramma gemaakt gaat worden. Indien we met Powned een autoprogramma gaan maken dan zal dat minimaal nog een jaar duren (eind 2010)
Aan welke informatie hecht je de meeste waarde?
Over jullie tijdsbesteding. Aan welk medium besteed je de meeste tijd (ongeacht het onderwerp)? Dat was overduidelijk het internet (87,70%), daarna televisie (10,67%), tijdschriften (0,92%) en kranten (0,71%). Als het over auto’s als onderwerp gaat dan zorgt internet voor een nog groter aandeel, 93,92% leest het autonieuws online, gevolgd door tijdschriften (4,31%), televisie (1,48%) en kranten (0,28%).
Als het over autoriteit gaat dan valt er voor internet nog een kleine winst te halen, 70,11% gaf aan dat online nieuws de meeste autoriteit heeft. Tijdschriften zijn goed voor 21,98%, gevolgd door televisie (7,35%) en kranten (0,57%). De krant blijkt dus totaal genegeerd te worden als autoriteit en dat zien we ook terug bij de vraag over onmisbare media. Als je morgen van één medium afscheid moet nemen, dan kiest 56,40% voor de krant. Maar ook tijdschriften staan hoog op de lijst, 34,77% gaf aan de tijdschriften te willen missen. Daarna komt televisie (7,63%) en internet (1,20%).
Ga je ooit online een auto kopen, zonder naar een showroom te gaan?
Tot slot het kopen van een auto, hier zien we opvallende resultaten. Ons (online) publiek lijkt namelijk totaal geen interesse te hebben om online een auto te kopen. Bijna 80% van de deelnemers gaf aan NOOIT een auto te zullen kopen zonder naar de showroom te gaan. We hebben de uitkomsten van de enquête gisteren ook gepresenteerd tijdens het Automotive Insiders event, waarbij circa 250 “decision makers” uit de branche aanwezig waren. Opvallend genoeg waren er veel aanwezigen, die over het algemeen als conservatief bestempeld worden, die aangaven dat er in de toekomst veel auto’s online zullen worden verkocht. Want wie had 10 jaar geleden gedacht dat je online een bikini zou kopen, zonder die te passen. Bij Wehkamp worden reeds vele scooters online verkocht, de stap naar een auto kopen lijkt niet meer zo groot.
Esprit_de_Flandre zegt
Een scooter online kopen is toch nog iets anders dan een auto. Een auto heeft zoveel meer details en features, die je niet kunt beoordelen op een site. Een scooter, daar zit je gewoon op en je rijdt weg. Comfort van zo’n zitting is bijna altijd goed, wegligging, motor en betrouwbaarheid kan je gewoon lezen. Maar voor zo’n duur iets als een auto hebben die mannen van Automotive Insiders ongelijk.
viper zegt
en wat betekenen die grafieken precies? de uitslagen staan er wel maar er staat niet bij wat de vraag was die bij die uitslag hoort
autoblogger zegt
@viper: doe eens met je muis over de afbeelding gaan ;)
lincoln zegt
dus mijn input was maar 1/1500ste waard ??
spijt dat ik er aan heb meegedaan dan ..
timo zegt
Leuk onderzoek, alleen dat jullie het opvallend vinden dat men zonder naar de showroom te gaan geen auto koopt vindt ik gek. Een auto op internet koop je nooit nieuw, dus hij is 2e hands. Ik zou toch op zn minst erheen gaan om te kijken in wat voor staat de auto verkeerd, en dus niet zomaar blind gaan kopen, want men houdt ervan de auto net effe wat mooier te presenteren (lees photoshop) dat hij eigenlijk is.
ardonjr zegt
Gaat autoblog zich daadwerkelijk verlagen tot het niveau van Powned?? Nee toch?!
CasperH zegt
Is het niet logisch dat juist het publiek van autoblog.nl geen auto online wil kopen? Ik denk dat we onszelf over het algemeen als “liefhebber” bestempelen. Welke liefhebber koopt er nou een auto zonder ‘m eerst geprobeerd, gevoeld, geroken, gereden te hebben?
autoblogger zegt
@CasperH: daar heb je ook weer gelijk in… aand e andere kant zijn blogbezoekers vaak trendzetters. En ze besteden veel tijd online. Ik had het toch anders verwacht…
Chris zegt
De conclusie bij de laatste grafiek is niet helemaal goed. De vraag is namelijk of je ooit online een auto zou kopen. Men kan dus heel goed eerst in de showroom gaan kijken en dan toch (vanwege korting) de auto online kopen. Je kan dus niet zeggen dat ‘Bijna 80% van de deelnemers gaf aan NOOIT een auto te zullen kopen zonder naar de showroom te gaan.’. Dat is namelijk niet de vraag.
Laue zegt
@Chris: Verdomd….dat is een goed punt.
@Ardonjr: verlagen of verhogen?
autoblogger zegt
@Chris: nope, de exacte vraag was:
“Ga je ooit online een auto kopen, zonder naar een showroom te gaan?“
Benjamin1 zegt
@autoblogger:
Reden omdat ik nooit een auto online zou kopen zonder een showroom te bezoeken is simpel. Je kan 100.000 reviews, stats en video’s kijken, maar echt voelen hoe een auto rijdt bereik je daar niet mee. Een proefrit blijft onontbeerlijk…
autoblogger zegt
@Benjamin1: ja, maar heel veel mensen willen gewoon een leuke/mooie auto die niet duur is. Niet iedereen is een autoliefhebber zoals wij…
robbie zegt
@autoblogger: misschien handig om de exacte vragen boven de piecharts te zetten? Dan weet je ook gelijk op welke exacte vraag de antwoorden slaan.
autoblogger zegt
@robbie: jij kijkt zeker alleen plaatjes;) Heb het aangepast…
floryn zegt
ik dacht na gisteren toch zeker te weten dat jullie hiermee naar powned zouden gaan, maar goed. Jullie hebben inmiddels ook aardige commericiele motieven ontwikkeld om dit met jullie automotive insiders clubje te delen. Online een auto kopen is inderdaad onzin. Ten eerste zouden er eens wat configurators online moeten komen die meer op die van Porsche lijken. Dat is de enige website waar je echt precies je auto kan samenstellen en waar ook alle opties worden gevisualiseerd. Nee een auto koop ik liever in een showroom.
Pordon zegt
@floryn: Je hebt inderdaad gelijk, er moeten meer configurators komen die werken zoals die van Mercedes en Porsche.
Hubert zegt
Ik heb destijds eerst een beetje rondgekeken op internet.
Toen een auto samengebouwd met de gewenste opties en met de uitdraai naar de dealer gegaan.
En degene die hem het goedkoopst kon leveren was de gelukkige.
Ik zie het nut niet om meerdere zaterdagen allerlei dealers af te moeten lopen, tegen bandjes aan te schoppen en rare vragen stellen.
Velen weten toch al wat ze willen en vele omzwervingen langs diverse garage’s komen ze toch meestal bij de eerste keus uit.
Simpson zegt
inderdaad, een bikini pas je toch ook het liefst in de winkel…
Leuk onderzoek, ik hoop dat jullie programma op powned doorgaat,
maar eigenlijk denk ik dat de TV (als uitzendmedium) zijn langste tijd wel gehad heeft. We kopen de series wel op DVD en de zien de documentaires wel op het net (miro TV oid)
ik denk zelf eerlijk gezegd dat powned het niet tot (eind) 2010 gaat redden, maar we zullen zien
madru zegt
Off topic !! Ik heb een vraagje….Waarvoor staat de S in SDI van volkswagen ? Ik weet dat het veschil is dat er geen turbo in zit maar waarvoor staat die S dan ?
Alvast bedankt !!
Hubert zegt
Saugdiesel mit Direkt Injection
Hubert zegt
(= atmosferisch dus zelfaanzuigend)
Chris zegt
@ Madru
S staat voor supertraag ;)
SDI: Suction Diesel Injection -> Suction dus.
koos zegt
S in SDI is van Saug en dat is zuigen. De cilindervulling (lucht) wordt niet aangeblazen met een turbo (T) maar wordt door de cilinder zelf aangezogen.
John zegt
Leuke uitslagen, voor mij niet verrassend omdat ik het wel met de meerderheid eens ben.. Prima dat jullie wat met Powned gaan doen ! Breng maar een leuk auto programma op tv en ik kijk het, maakt mij het uit of het bij de EO, VARA of Powned is.. Kortzichtige mensen die hier over zeuren..
Daarnaast koop ik zelf heel veel online, van electronica tot kleding en auto onderdelen.. Maar dat is meer omdat ik het wel makkelijk vind om het te laten bezorgen. Daarnaast is een pakketje krijgen altijd een soort verrassing wat het is! jezelf cadeaus geven, waarom niet?!
Mja een auto kopen online, nee dankje. Toch een te grote uitgave.
John zegt
Saug = Suction, alleen andere taal.
Hubert zegt
Off topic :
Ik krijg ineens iedere keer een mailtje als er een reactie geplaatst wordt.
Ik heb niets aangevinkt en kan hetook nergens uitzetten…
Hellup, mijn mailbox loopt vol.
autoblogger zegt
@Hubert: check, heb het voor je opgelost!
Chris zegt
@ Hubert
Wat zeg je? Wil je dat we je mailbox vol spammen?! Geen probleem! ;)
Turbo zegt
vwb online auto’s kopen is er een verschil tussen (i) de pc aanzetten en koud na een vergelijking van modellen een auto bestellen en (ii) zorgvuldig een keuze maken, proefritten maken en accessoires uitkiezen, om vervolgens vanaf de bank de online-bestelling te plaatsen.
Dat laatste is zeker geen onrealistische toekomstvisie. Voor dealers een nachtmerrie (wel de faciliteiten en proefritten beschikbaar stellen, maar niet de klanten krijgen).
Turbo zegt
Toevoeging: ik heb het over nieuwe auto’s, niet over 2e hands auto’s.
Jantje_555 zegt
een totaal ander punt van de enquete wil ik wel eens weten. Je moest toch je Provincie invullen, hoeveel Vlaamse provincies hebben jullie teruggevonden. Is het aandeel Vlamingen goed vertegenwoordigd op een nederlandse site die wij als Vlamingen via http://www.autoblog.be bereiken ?
Dennis zegt
Ik vind het laatse vreemd, ik zie mezelf echt wel een auto online kopen hoor (enkel een nieuwe, van een merkdealer of vertrouwde dealer). Zoek wat online op over die auto en meer moet je toch niet weten?
Arno zegt
een onderzoek naar media op een internetsite waar je naar vraag wat mensen van internet vinden is niet representatief. ‘ja meneer de internetter, wat vind u van internet?’ krijg je bijna altijd een positief antwoord, anders zitten ze niet op deze site. een goed onderzoek gaat verder dan alleen internet.
autoblogger zegt
@Arno en rutgertje: uiteraard, en dat geef ik ook aan in het artikel (gekleurd). Aan de andere kant, je kan rekening houden met een afwijking van max 10%. Aangezien andere onderzoeken al vaak hebben aangetoond dat 90% van de mensen zich via internet orienteren op een auto. Veel van de automagazines hebben 20-50.000 lezers. Wij hebben er 1 miljoen. Steeds meer mensen zitten online, dus ik denk dat de uitkomst niet heel anders was geweest. Maar goed, volgende keer hebben we misschien meer tijd om het beter voor te bereiden.
PS: en toch wil diezelfde groep niet via internet kopen, dus de stelling dat internetters altijd een positief antwoord geven op internet klopt niet.
Rutgertje zegt
Als je de vraag” Aan welke informatie hecht je de meeste waarde? ” op een internet site stelt, is het logisch dat het internet als winnaar uit de bus komt. Als je de zelfde vraag via de dorpsomroeper laat verspreiden is het logisch dat de dorpsomroeper als winnaar uit de bus komt.
Cantago zegt
Een scooter of BH is geen auto! Ik zal hem nooooit van mijn leven online kopen, tenzij er echt geen enkele andere mogelijkheid is… Jammer dat dit niet 100% eerlijk is doordat het op internet gehouden wordt. Maar er zijn zeker opvallende resultaten uit te halen!
bmw zegt
Wat betekent dit: “Als je morgen van één medium afscheid moet nemen, dan kiest 56,40% voor de krant.” Ik bedoel, wat concludeer je hieruit?
Ik ben blij dat jullie aangeven dat er een bias in jullie steekproefselectie zit. Maar het gewoon melden en dan toch maar alle resultaten in taarten en balkjes gieten, daar kom je bij mij niet mee weg. Hup, maak van die resultaten eens een bruikbare conclusie!
Mairsil zegt
@Dennis
Er zijn best een hoop dingen die je niet online kan bepalen.
Ik leende een keer een Punto (op papier een prima stadsautootje), en kwam er achter dat de pedalen te dicht op elkaar zitten voor mijn voeten, en ik het gas en de koppeling erg vervelend vond reageren.
Dat eerste kan je niet makkelijk uit de cijfers afleiden, en het tweede is puur subjectief. Allebei dingen waarbij puur via Internet kopen niet werkt.
cardesigner@USA zegt
Auto online kopen? Zonder proefrit? Dat is toch absurd!