Op het moment dat de garantie van je auto verlopen is kun je bij verzekeringsclub Autotrust garantie kopen. Voor een gemiddelde auto kost dat zo’n 300 euro per jaar en word je nooit onverwacht geconfronteerd met hoge reparatiekosten. Ze hebben bij Autotrust ondertussen een redelijk beeld van wat er geregeld stuk gaat aan een auto, wat het gemiddeld kost om dat te repareren en welke merken de meeste mankementen vertonen.
Uit cijfers van Autotrust op basis van ingediende claims voor reparatiekosten blijkt dat 40 procent van de auto’s in de twee jaar na het aflopen van de fabrieksgarantie stuk gaat. Reparatiekosten van auto’s die net buiten de garantie vallen leveren de garagehouders jaarlijks bij elkaar zo’n 70 miljoen euro omzet op.
De Europese Ford-modellen blijken gemiddeld het goedkoopst om te repareren, Land Rover en Alfa Romeo het duurst. Het werkplaatstarief en de prijs van onderdelen spelen hierbij de belangrijkste rol. Verder blijkt uit de analyse:
- Het gemiddelde reparatiebedrag is 402 euro.
- 24,4 procent van de problemen wordt veroorzaakt door de wielophanging. Reparatiekosten bedragen hierbij gemiddeld 354 euro, maar kunnen oplopen tot 1.800 euro.
- 12 procent van de problemen wordt veroorzaakt door de motor. Reparatiekosten bedragen hierbij gemiddeld 856 euro en kunnen in ernstige gevallen oplopen tot meer dan 2.000 euro. Reparaties van cilinderkoppen worden het meest geclaimd en wel in 7,6 procent van alle gevallen.
- 9,5 procent van de problemen wordt veroorzaakt door het remsysteem.
Tot slot voor de BMW en Mercedes fanboys-n-girls: Met een gemiddelde reparatierekening van 361 euro per defect, doet BMW het net iets beter dan Mercedes.
RaKiM zegt
is er ergens een lijst te vinden van welk merk er op welke plaats staat, kosten, betrouwbaarheid ,ondeerdelen per werk die het eerst stuk gaan, enz.
Dennis zegt
@RaKiM: Nope, zo uitgebreid zijn de resultaten niet gepubliceerd.
ex-tuned zegt
had dat wel een beetje verwacht, maar niet van ford, ik dacht eerst renault, ook verbaast het me dat er geen audi tussen staat, want de a6 avant van mijn vader kon niet meer gerepareerd worden omdat ze niet bij het kapotte slangetje konden :) toen kregen wel gelukkig wel een nieuwe :P
Marijn zegt
Had niet verwacht dat Alfa Romeo zo hoog stond. Zal toch niet voor alle modellen gelden? 2 dagen geleden heeft de turbo op mn s3 het begeven. Grapje kost wel +/- 1000 euro. Maar dat is schijnbaar prijzig, zo’n nieuwe turbo..
M2_lover zegt
Interesting… :-)
DD zegt
Ik had de Japanse wagens het duurst verwacht! Klote om aan te sleutelen!
6C Jordy zegt
Hobby kost altijd geld.
Het zij zo …….
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Japanners gaan niet kapot. De plek van AR verbaast mij niks en ik kan bevestigen dat de rekening van MB over het algemeen hoger is dan die van BMW. En Martijn, aan de rekening te zien heb je die turbo laten vervangen door de audi-dealer?
PatrickH zegt
@Prof. Dr. Vliegwiel:
Japanners gaan niet kapot. Yeah Right! Humor heb je wel in elk geval.
Bart_V zegt
haha spreek uit ervaring (ford fiesta) 500 euro voor een nieuwe koppeling uitlaat vanaf de catalisator en 5 nieuwe banden raad eens 500 euro. oja bijvertellendat ik het zelf heb gedaan.
Ik wil dat kenteken van die Focus zo graag hebben voor mijn auto!
mashell zegt
De meeste problemen door de wielophanging? Wie heeft er hier nou ooit iets gehad met de wielophanging?
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@mashell:
In de winter maken mensen weleens een schuiver tegen de stoeprand met de nodige gevolgen voor de ophanging en bij aanrijdingen kan de ophanging ook al snel beschadigd raken. Misschien vallen de remmen ook onder de ophanging(?).
Merry zegt
@mashell:
Ik denk dat de bussen en lagers daar ook bij horen en die willen nog wel eens sneller slijten door stof en zand.
Dus dat is allemaal niet zo gek eigenlijk.
BmwMPower zegt
Is er een lijst van de verschillende merken waar de gemiddelde kosten te zien zijn?
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@BmwMPower:
http://www.leesdeeersteentweedereactieonderditartikel.nl
Cantago zegt
BMW doet het beter, jippie! Maar het lijkt me sterk dat merken als Ferrari en Bentley niet in dit lijstje staan!! Of is dat omdat er voor dit soort auto’s geen extra garantie is?
Peter zegt
Goed dat we Peugeot rijden daar valt het nog wel mee
Cyclonic zegt
Ford is wel mega duur bij de dealer, mij pa betaald voor zijn Fiesta voor een kleine beurd 230 euro ik voor mijn Civic07 net iets meer dan 180 euro lol. En ik hoef nooit de riem te vervangen want heb een ketting en de boegies zijn long life die gaan tot 120.000 km lol :P
Henk zegt
En dan hebben ze de kosten van de vele herkeuringen in België, van de (italiaan) er nog bij gerekend;-).
smokin zegt
Ik denk dat de reparatiekosten van een Alfa Romeo en een Land Rover per gebeurtenis niet zoveel hoger uitvallen. Er zal alleen iets vaker iets mee zijn aangezien er vaak anders mee wordt gereden. (Alfa -> sportief, Land Rover -> terrein).
Bij mijn vorige leasemaatschappij was een Alfa ook veel duurder dan zijn concurrenten, maar dat kwam met name door de personen die leasten, niet door de auto zelf.
jack zegt
@marin,
Dan ben je ontzettend goedkoop uitgeweest, de turbo alleen al kost al gauw 800 euro of meer.
w0o0dy zegt
Na de garantietermijn? Dan vergelijk je dus auto’s die net iets ouder dan 1 jaar oud zijn met auto’s die al meer dan 3 jaar oud zijn?
En preventief vervangen en de kosten van het reguliere onderhoud tellen ook niet mee? Wat een goed onderzoek! Eindelijk kun je fatsoenlijk beoordelen wat zo’n auto je werkelijk kost, NOT!
Anwb kosten totaal zegt al meer…
bradley zegt
Ik heb nochtans vreselijk slechte ervaringen bij BMW dealers omtrent onderhoud, ik ben nog nooit buitengekomen met een factuur onder de 400 euro. Zelfs bij klein onderhoud vinden ze altijd wel iets dat moet worden vervangen, gaat van lampje tot olie van 90euro, wat me nogal veel lijkt.
GerreLekker zegt
Alfa is gewoon het duurst omdat je er mee het meest in de garage staat. Autopassie, het kost een bom geld….
Multicar zegt
Als de Alfa Rijders eens naar de Alfa specialist gaan,dan scheelt dat al in uurtarief als zeker 25 procent ten op zichte van de dealer.Niet voor niks zegt de Bovag lang leve de dealer.Dus ADVIES ga naar een specialist van het merk waarin u rijdt.Scheelt heel veel geld.
Menno zegt
Hopelijk blijven die van ford goedkoop, want als de gesprekken met de UAW blijven stagneren zullen die kosten toenemen….
CJJ zegt
Op http://www.reliabilityindex.co.uk is iets soortgelijks te vinden. Erg handige site.
giliam zegt
het klopt wel dat alfa duur is
men broer moest 4draag armen kopen omdat ze geen losse
rubbers hebben en die draagarmpjes kosten maar liefst wel 1400euro ex btw
Laurens zegt
Heerlijk, dit soort onderzoeken. Echte autoliefhebbers komen graag bij de specialist!
Boekhouders zijn ook goed herkenbaar. Die kopen geen garantie, maar koopsompolissen :-)
johnny m zegt
Dennis !
FOUT ARTIKEL …. te denken dat de fabrieksgarantie uw garantie is. Op elk product geldt een wettelijke garantie die verder strekt dan de fabrieksgarantie .
Dus het simpel aflopen van de garantie ( na bv. 2 jaar) is een misverstand. Een auto van 23 jaar oud kan onder de non-conformiteit vallen. Uitsluiting van garantie is dan ook niet mogelijk.
Ja , de garangehouders lachen om onze onwetenheid en strijken 70 milj. op !
johnny m zegt
Ik zie autotrust wil ons nog meer zand in de ogen strooien. De bekende sigaar uit eigen doos…..
Vanquish zegt
Alfa’s repareren zichzelf, dat is toch allang bekend? Gewoon geduld hebben!
Marijn zegt
@ Jack
Fijn om te horen, heb hem ook naar een kennis gebracht die bij een audi garage werkt. Hij ging het trouwens ook in zijn eigen tijd doen, vandaar dat het zo ‘goedkoop’ is. Het kan overigens nooit goedkoop genoeg zijn voor een 19-jarige student, maar was mn eigen keuze om zo’n auto aan te schaffen dusja..
peter zegt
laatste onderhoud van men vriendin haar clio: 1300 euro
voor riem& rem vervanging. Vindt dat toch enorm
Supra1981 zegt
Ik ga met mijn auto gewoon naar een merkloze dealer en daarna naar een onafhankelijk keuringsstation. Kost echt niets. Volgens mij 33 euro en mocht de auto niet door de keuring komen dan is de 2e keuring gratis. Dan maar merkloos, maar scheelt enorm in de portemonee :-)
Als VW rijders kan je altijd SEAT onderdelen pakken, scheelt ook een hoop heb ik me laten vertellen.
Frits zegt
@ Jonny M. Graag wat meer informatie/ achtergond en voorbeelden dat dit echt werkt.
Beschonken Bestuurder zegt
@ Peter: Voor een clio is de distributie riem enorm duur. Dit omdat je heel het blok eruit moet tillen en de airco pomp eraf moet halen
johnny m zegt
Frits : Europeesch is in de wet geregeld dat een product min. 2 jaar het moet doen. Nederland wijkt hiervan (art. 7.17 e.v BW) af en heeft een onbeperkte (..) wettelijke garantie in het leven gesteld. Een product ( nieuw en gebruikt) moet zijn economische levensduur het simpelweg doen , dus functioneren.
De rechter heeft eens voor een 23 jaar oude citroen gsteldt dat er niet aan de non-conformiteits vereiste is voldaan .
De commerciele garantie van de merken is maar een toetje op de taart . De echte garantie betreft het dwingendrechtelijke van de wet.
Garantie bijkopen is dan ook grote onzin.
Autoblog moet dan ook niet aan deze onzin artikelen meedoen , of heeft financiele belangen in Autotrust….
Richard zegt
Gewoon ’n Jap kopen, hoef je nooit bang te zijn voor lullige reparaties! En in mijn ogen zijn ze ook ’t meest onderhoudsvrij, zo heb ik bijvoorbeeld nog nooit ’n distributieriem hoeven te laten vervangen, simpelweg omdat die er niet in zit :-) Het enige onderhoud wat ik aan mijn Mazda6 laat plegen is ’n jaarlijks beurtje bij de Mazda dealer.
chris zegt
Hoi Giliam, waren die draagarmen van goud?
peter zegt
@Richard – dat is zeker niet typisch japans. Mijn bmw heeft ook geen riem.
Henk zegt
Sommige hebben gewoon 10 jaar nodig, om eraan te wennen, dat een Japanse auto beter is. BMW-AUDI.. ze hebben ze eens tegenover een Subaru gezet en getest in een autoblad.. toen bleek, dat de bekende merken, zich toch moesten schamen! O.a. dit artikel: http://www.autogids.be/artikel/vergelijkende-test/bmw-318d-vs-subaru-legacy-2-0d-10757.htm
peter zegt
@Henk ik heb nu toevallig ooit dat artikel gelezen en hun besluit komt gewoon niet overeen met artikel. BMW rijdt beter , verbruikt minder ,is sneller en zelfs koffer was groter dacht ik. Vreemd besluit was dat. Verder zoiezo belachelijke reactie
Henk zegt
Dag Peter: Heb het blad hier in mijn kantoor en wat jij schrijft, staat er toch echt niet in.. het is zelfs nog iets erger en het onderstel is belabberd, vergeleken met de sub. Het interieur is wel voor verbetering vatbaar en het imago, maar dat is weer typisch een Japans probleem.. al betaal je gewoon minder en rij je in een betere auto in zijn totaal. Dat was de uitkomst van de test.
Henk zegt
Maarja, er zijn natuurlijk nog mensen, die aan onderhoud net zoveel betalen, wat de auto in zijn geheel waard is (1300 euro;-).
CSL zegt
Alfa Romeo is een en al rotzooi.
Henk zegt
CSL: Dat klopt.. (Fiat-Lancia-Iveco) maar zelfs ik, kan dat veel mensen niet wijsmaken. Eigenlijk zijn het toch gouden tijden, voor oplichters momenteel:-).
Spec zegt
@CSL en Henk
Een BMW is veel te duur en alleen voor proleten.
(om jullie navolgend nog maar een dooddoener uit de kast te halen)
johnny m zegt
Fiat scoort in de dauertesten 100.000 km en ADAC al jaren betere scores dan de japanners , alleen de Yaris staat samen met de panda op 1 . VW staat met 4 modellen onderaan de lijst , zelfs met chronische gebreken.
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?quer=auto_motorrad&ComponentID=250016&SourcePageID=250114
johnny m zegt
Ducato, Panda en Grande Punto zeer betrouwbaar
Onafhankelijk ADAC-onderzoek bewijst betrouwbaarheid Fiat
BADHOEVENDORP – Jaarlijks onderzoekt het Duitse ADAC de betrouwbaarheid van auto’s in Duitsland en meet het aantal pechegevallen. In 2006 hebben de Fiat Ducato, de Panda en de Grande Punto bewezen zeer betrouwbaar te zijn.
Mede dankzij de het beleid van Fiat’s CEO Sergio Marchionne, waarbij betrouwbaarheid en kwaliteit van de Fiat modellen voorop staat, is niet alleen een sterk opwaarts kwaliteitsniveau waarneembaar in het ADAC onderzoek, maar tevens bewijzen de Fiat Ducato, de Panda en de Grande Punto zeer betrouwbaar te zijn. In de ‘ADAC Pannenstatistik 2006’ gaat het om een zo laag mogelijke score. De Fiat Panda behaalde een minimale score van 5.6. De Fiat Ducato is met een score van 3.3 heer en meester in zijn categorie en eindigt in 2006 ver boven bijvoorbeeld de Mercedes Vito/Viano en Volkwagen T5. In de categorie ‘kleine modellen’, waarbij de Grande Punto ingedeeld is, behoort de Fiat Grande Punto tot de absolute top. De Punto behaalde een score van 1.6! Ter vergelijking de BWM 1 serie en de Audi A3 scoren hetzelfde. Naast een veilige auto(de maximale 5 sterren in de Euro NCAP crashtest) en fraai design, bewijst de Fiat Grande Punto tevens zeer betrouwbaar te zijn.
robbie zegt
@johnny m: Als het goed is meet de ADAC alleen maar pechgevallen/strandingen, dat zegt natuurlijk niet alles over de kosten van reparaties/betrouwbaarheid.
Met een heleboel mankementen kan je immers gewoon naar de dealer rijden.
Henk zegt
Deze is wat geloofwaardiger: http://www.autoscoops.eu/nieuws/2009/fiat-rijders-zijn-het-minst-tevreden
Of deze: http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=12984&n=8
Adac kijkt alleen naar de pechgevallen op de weg en als er 1000 golfjes op de weg rijden, in een uur tijd en er 2 punto’s tussen zitten, waarvan 4 golfjes stil vallen en de 2 punto’s, dan staat Fiat er beter voor, volgens Adac. Beetje doordenken en verstand gebruiken, Johnny;-).
Henk zegt
Mensen die heel de dag op de baan zitten en veel kilometers maken, rijden in andere merken, dus wat ik al schreef, de verhouding klopt niet, wat ze zelf ook toegeven: zie vorige link. Voel me een beetje de leraar, met kinderen die niet willen luisteren:-).
johnny m zegt
De ADAC neemt pechgevallen op , dat zegt mij heel veel.
Ok , De Autobild 100.000 km testen . VW scoort er de 4 laatste plaatsen. Fiat met de 159 , de gp en de panda hele goede resultaten . Toyota roest er op 18 plaatsen in genoemde 100.000 km . Het is 2009 !
Onderstaan de resultaten:
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-touran-2.0-tdi_58765.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html
johnny m zegt
henk , 100.000 km is 100.000 km .
johnny m zegt
Kortom , eerst die onzin garantie verhaal en nu weer deze onzin. Ik ga weer iets nuttigs doen.
peter zegt
@johnny don’t feed the troll
Henk zegt
Idd. een Polo heeft wel meer dan 18 roestplekjes na 100.000 km, (niet in het zicht), heb ik eens gezien. Toyota roestbak, klinkt ook niet geloofwaardig, maar er kan er altijd een tussen zitten. Maar nu buitenspelen en haal die Fiat vlag uit je kamer, want dat kan echt niet!
johnny m zegt
henk , laat wederom dat persoonlijke eens weg. Doe je op een verjaardags feestje ook niet . Weet ik zeker.
Nou toyota ( een keer geen slechts diesels ..)
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-toyota-auris-1.6_941913.html
6C Jordy zegt
@Henk,
“Mensen niet wijsmaken”?
Vertel me, wat wil je mensen nu wijsmaken?
Dat ze zelf niet mogen bepalen wat men “rotzooi” vind?
Dat jij “welwetender” bent dan mensen die wel probleemloos in Fiats kunnen rijden?
Please, als je jezelf als “leraar voor de kinderen” ziet, gedraag je er dan ook naar.
@CSL,
Sterk argument zeg. Val van me stoel van jouw alwetendheid…… Next!
peter zegt
mensen Henk is duidelijk een trol – enige dat je kan doen is negeren. Niet reageren.
Henk zegt
@Peter,
Heeft helemaal gelijk! Al doende leert men en vooral van zijn eigen fouten.. daar heb je mij niet voor nodig en daarom kruip ik weer in mijn hol.
fiestafeest zegt
aaaahh gelukkig
Esprit_de_Flandre zegt
Ga gewoon naar een goeie & goedkope niet-dealergarage. Is niet gemakkelijk te vinden, maar als je er een vindt (wat me gelukt is) zit je op rozen.
JeroenTPC zegt
wij van wc-eend adviseren wc-eend…………..
binkie zegt
ik geloof niet in de objectiviteit van dit onderzoek zonder de inhoud te hebben gezien.. dikke kans dat ze alleen data hebben van hun eigen verzekerden en dat is dus niet representatief. Jammer overigens, is toch een beetje een sluikreclame artikel weer.
w0o0dy zegt
Check de gegevens bij de ANWB…. ROB (reparaties, onderhoud en banden) voor de 318 touring en de 159 2,2JTS sportwagon schelen precies 1 euro per maand….57 euro voor de 318 en 58 voor de 159. Een Skoda octavia wagon met 1,8 is één van de goedkoopste auto’s in de klasse en die zit op 46 euro per maand…. 144 euro verschil PER JAAR…
Oftwel total crap dit onderzoek en iedereen die op zoiets stompzinnigs z’n conclusies baseert is een goedgelovige idioot
johnny m zegt
Net als de reacties hier wordt in dat onderzoek met autos gewerkt die de max. houdbaarheids datum allang zijn overstegen. Tendentieus geleuter zonder kennis van zaken.
gvr zegt
jeezes de zogenaamde autokenners hier
ik krijg er spontaan de slappe lach van…