Nee, geen typefout in de titel. We gaan het hebben over de Secret Seven, een V16 blok van BMW. Een geheim project uit de vorige eeuw van drie BMW medewerkers met serieuze ambities.
De heren Karlhienz Lange, Adolf Fischer en Hanns-Peter Weisbarth waren alle drie senior werknemers met redelijk wat invloed bij BMW in de periode van midden jaren 70 t/m begin jaren 90. Karlhienz Lange was indertijd verantwoordelijk voor de ontwikkeling van BMW’s aandrijflijn. Adolf Fischer was betrokken bij tal van verschillende projecten. Hanns-Peter Weisbarth drukte vooral zijn stempel op de ontwikkeling van de E31 8-serie en de E32 7-serie.
Het 5,0 liter V12 blok -codenaam M70- dat gebruikt werd in de 750i en 750iL kwam uit de koker van Lange. Hij gaf Fischer de opdracht om te onderzoeken of er leven was na de M70. Het Secret Seven project was geboren en moest BMW’s eerste V16 blok opleveren.
Fischer had slecht 6 maanden nodig om op kerstavond in 1987 een productierijp 6,7 liter V16 blok te presenteren. De motor was goed voor 408 pk en 625 Nm koppel bij 3900 toeren. Ten opzichte van de 5,0 liter V12 was dat een toename van 100 pk en 135 Nm. Het Secret Seven project kreeg binnen de muren van BMW ook de bijnaam Goldfish, omdat het blok was ingebouwd in een goudkleurige 7-serie sedan.
Het spreekt voor zich dat de 4 extra cilinders de nodige issues introduceerden ten aanzien van de beschikbare ruimte onder de motorkap. De heren wilden de wijzigingen zo beperkt mogelijk houden voor het geval dat BMW zou besluiten om de V16 in productie te nemen. Het V16 blok was 30 centimeter langer dan het V12 blok en die ruimte was er niet. Om dat op te lossen werd het koelsysteem naar de kofferbak verplaatst. Deze kreeg een handgemaakte carbon grille en luchtgaten.
Vanwege tijd en kosten werd aan het nieuwe blok de handmatige 6-versnellingsbak uit de 8-serie gekoppeld. Dit alles resulteerde in een acceleratie tot 100 km/u in 6.0 seconden en een top van 280 km/u. Indrukwekkend voor een 7-serie in die tijd. Over het verbruik maakte men zich minder druk: 1 op 6 in de stad en 1 op 8,5 op de snelweg.
Het prototype was goed genoeg voor productie, maar kreeg nooit goedkeuring van het management. De kans dat BMW ooit een V16 zal introduceren is bovendien nihil, nu alles compacter, lichter, zuiniger en schoner moet.
Met dank aan Street^dY voor de tip.
M.... zegt
Aaawwhh there goes a dream for my ears
C70T5 zegt
hey dit wist ik niet. interessant verhaal. zou wel eens een volledige foto van de motor willen zien. tegenwoordig zouden ze veel meer pk uit zo’n blok halen denk ik.
BananaFlip zegt
@C70T5: Met de huidige technieken zou er minstens 600 pk’s uitgehaald worden.
Maar met de huidige richtlijnen zou dat weer verminderd worden met het oog op het verbruik.
Jammer dat daar nu zoveel op ingeleverd wordt, die goeie ouwe tijd…
jorn_v_v zegt
leuk zeg, al die geheimpjes van bmw die nu bekent worden :mrgreen:
jzaero zegt
Haha ja al die geheimpjes van BMW komen wel leuk boven water. Dik blok, kan je niet met huidige blokken vergelijken natuurlijk, maar voor die tijd is het een geweldige prestatie in zo’n grote wagen.
BananaFlip zegt
Interessant, zo’n verhaal.
Een weggemoffeld intern projectje, ik moet zeggen dat het allemaal wel spannend klinkt!
Waarschijnlijk zal het er toch niet van komen, maar toch leuk om te weten :P .
Wes zegt
Supergaaf dit wist ik niet.
Zou wel mooi zijn voor een limited editie van de nieuwe 7-serie.
770li secret.
iets kietelen en dan 600 pk hebben ofzo :)
joep zegt
Op speedhunters.com was tijdje geleden BMW-maand en daar kwam dit ook aan bod, inclusief foto’s. De M5-cabrio van een paar dagen geleden trouwens ook.
(ik poog hier verder niets mee te suggeren overigens)
Citrofiel zegt
Een zestiencilinder in een ‘simpele’ BMW… Hoe gaaf was dat geweest. :D
zondagsrijder zegt
Het lijkt er soms op als dit soort bezielde idiotie verdwenen is bij de fabrikanten en dat het alleen nog te vinden is bij bijvoorbeeld die zweedse thuis-tuners. En al die andere thuis-sleutelende liefhebbers.
Hiscox zegt
Ik had inderdaad heeeeeeel lang geleden eens in een duits autotijdschrift gelezen dat men dit had ontwikkeld : toen noemde met het “ding” een 767 naar analogie van Boeing : titel was toen “B(mw)oeing 767Li” of iets in die zin.
Ik geloofde er toen geen bal van. Maar blijkbaar was het geen fotoshop avant la lettre.
Dennis zegt
@Joep: En waarom heb je ons dan geen tip gestuurd?
joep zegt
Meer info over dit project: http://bmw.zetko.net/v16/
mrB zegt
Wel leuk, een v16, en het zal vast wel heel leuk klinken voor de oortjes, maar er is een reden waarom VAG er een W vorm van gemaakt heeft, en dat is de lengte. Die ruimte is duidelijk een probleem voor een v16
joep zegt
@dennis
haha inderdaad, het spijt me. Zal mijn leven beteren
bmw-e30-7bh zegt
Hmmm die zou ik wel in mijn e30 willen hebben. ;)
six-trey zegt
aangezien liefhebbers van duitse auto’s meestal bezig zijn over PK/Liter verhouding kan ik mij deze keer toch niet houden :twisted:
Ford haalde 18 jaar eerder al 150PK en 25Nm meer uit een motor die slechts 300cc meer had ;)
sacha zegt
Welkom in de groene (label) hel. V16? Never mind…
Benz.. zegt
@six-trey: Jaja, gaap…
BMW M3, M5/M6 hebben ruim 100 PK/liter verhouding en presteert op dat gebied over het algemeen stukken beter dan de yanks..
Ook Mercedes S/CL 63 AMG presteren goed..
Mercedes E63 AMG W212:
6.2 liter V8 (atmosferisch)
525 pk en 630 Nm koppel (580 pk is haalbaar)
Chevy Camaro SS
6.1 liter V8 (atmosferisch?)
422 pk en 569 Nm koppel
Tja, daar ga je dan met je uitspraken.. ;)
six-trey zegt
@Benz..:
ach laat mij toch 1x lastig doen ;)
LJ zegt
echt zonde dat die nooit geproduceerd is…
Benz.. zegt
En het gaat over een V16 welke afstamt uit de vorige eeuw..
Advertorial zegt
Geweldige stunt autoblog een nieuwe vorm van advertorials… mooie manier om centen te verdienen aan BMW en toch interessant nieuws/ouds te brengen…
Jochempie zegt
Dit moet in een Rolls!
JDM__Wotevajjjj zegt
v16 ownt gewoon
RickB zegt
Je weet nooit wat de toekomst brengt.
KlaasB zegt
toch appart dat BMW hier nooit sirieus aandacht aan gegeven heeft in de vorm van reclame of iets. Lijkt me wel een aardig prestige object en ik gok dat er ook 15 jaar terug wel degelijk een markt voor geweest zou zijn. Tot nu toe de 3e V16 op de wereld ofzo ?
leuk stukje iig
Jordi zegt
Ooee jammer!
Cantago zegt
WOW! Een V16? Het is lang geleden dat ik zo’n gruwelijke glimlach op mn gezicht kreeg van een headline op Autoblog! En dit blok had mooi in een soort Veritas, een R8-killer of een Z1M (voorin dus!) gekund! Dan had de Tank-car van Jay Leno pas echt concurrentie gehad;)
Ik blijf hopen! (En anders, zelf iets maken?)
Hummers zegt
Dus daar staat de ’16’ in BMW 316 voor….
Wessee zegt
Deed Cadillac het toch beter, met hun Sixteen. :P
bozewolf zegt
Zal wel lekker soepel lopen zo’n 16 ploffer.
koekoek zegt
Adolf Fischer :roll:
Turbo zegt
Hiermee had BMW de W140 S600 (aka de Kathedraal) klop kunnen geven. Helaas, helaas.
M2_lover zegt
Gaaf gewoon gebruiken als motor voor de M7… wel nog effe 2 turbos opschroeven he… yes baby!
Geert Schoots zegt
Ok, maar nu de belangrijke vraag bestaat deze auto nog? Deze one-off is natuurlijk super speciaal en staat hopelijk ergens te blinken in al zijn zeldzaamheid.
Robert.V zegt
@ benz..
De ene heeft 4 kleppen per cilinder de andere maar 2. de 6.1 is ook een OHV en is dus stuk compacter dan the 6.2 DOHC van de Benz.
Tinus zegt
Kut co2 lobby terreur..
De groene leugen!
Robert.V zegt
En nog iets …betere vergelijking vergelijking zou tussen the 5.5 liter van de benz zijn. Omdat die motor meer mainstream is dan de opgefokte 6.2 versie van de AMG.
Remco zegt
Heeft vorig jaar ook een heel artikel van gestaan in het engelse BMW blad ‘BMWCar’ waar er aardig wat technische details en foto’s bij vermeld werden. Hij schijnt nog steeds te bestaan en ergens in de spelonken bij Mobile Tradition te staan!?
GOD zegt
dat was het mooie van die tijd.
toen had zowat iedereen op de wereld wel 1 of ander geheimzinnig project lopen.
CrazyHenkie zegt
@ Remco / Jochempie
Klopt, Autovisie had ´m een tijdje geleden ook al opgespoord ;) volgens hun was deze V16 ook als mogelijk prototype voor de nog te introducreren nieuwe Rolls Royce bedoelt, omdat er geruchten circuleerden dat de Mayback een V16 kreeg :P
@ BartB / Cantago
Kan wel kloppen, maar er is één reden waarom de V16´s geen echt succes zijn geworden; ze hebben een probleem met de krukas, deze kan breken door de lengte van dit ding, daarom zijn er bijv geen 12-in-lijn´s geproduceerd (miss een paar concept-/race-auto´s wel).
Kevski-Style zegt
@CrazyHenkie:
Op zich valt dat wel mee, want er bestaan wel genoeg 8 in lijn motoren. En ja, een 8 in lijn is niet langer of korter dan een V16. Wel smaller….
Cantago zegt
@CrazyHenkie: vind ik ook niet zo gek met die lengte… Wat een kracht zal daar op komen!
En als ik die foto’s zie, met die koeling achterin, wat een monster zeg! Echt een van de allergaafste auto’s die ik ken.
Fred zegt
Hadden ze er maar eentje van gemaakt, gewoon voor de marketing. Waarom zou je zo’n experiment geheim houden?
Bennink zegt
Wat een ontzettend vette bak zeg :-)
Op die foto’s van Joep zie je vrij weinig van de modificatie (afgezien van die afzichtelijke luchtin/uitgang aan de achterkant).
M-lover zegt
wtf jongens een V16? een V12 is wat mij betreft het maximum!
leg dan zoon lekkere LRM V12 blok (zat een variant hiervan ook niet in de McLaren F1?)) die wat techniek met de e36M3 deelt in een 8 serie, dan heb je een vet bakje(en pk’s te over)!
EJS zegt
Zonde maar erg begrijpelijk dat ze dat ding nooit in productie hebben genomen.. Een v16 in een zeven serie zou voor veel mensen een reden zijn geweest een zeven serie ipv een s-klasse te kopen denk ik, zeker aangezien zo’n bak echt super soepel moet lopen!
Mairsil zegt
@CrazyHenkie:
Volgens mij zijn er voor de 1e wereldoorlog wel een paar straight 12s geproduceerd, maar die hadden natuurlijk een stuk minder vermogen, waardoor de krukas het nog kon hebben. Volgens mij is er een Bugatti geweest met een krukas van meer dan een meter.
@Kevski-Style:
Die 8-in-lijn motoren zijn allemaal wel van lang geleden, en hoefden waarschijnlijk lang geen 625 Nm te verwerken.
De W16 van de Veyron is tenslotte geen W-motor omdat dat lekker makkelijk te koelen is…
Kevski-Style zegt
@Mairsil:
Dat hoefde ze niet idd, maar duissenbergs waren toen ook al niet misselijk en liepen rond de 200 in de jaren 20. Ik durf te beweren dat ze er best toe in staat waren. De Veyron is vrij simpel te koelen, maar het probleem van zijn 10 radiators erin zit hem in het feit dat de luchtweerstand laag moest blijven. Niet in de koeling zelf.Whole different ballgame. Koelen is namelijk heel simpel, als er geen verdere eissen zijn ….
Sorcerer zegt
EJS: heb je al eens in een V10 of een V12 gereden joh? Hoe soepel wil je het hebben? :P Zelfs de 6-cilinders die je in die bakken krijgt zijn volgens mij al zat soepel (misschien kan iemand dat bevestigen?)…
EJS zegt
@Sorcerer:
Ik zeg ook niet dat het nódig is, maar het zal vast heerlijk, stil en supercomfortabel rijden! Een zes cilinder is in zo’n auto opzich al soepel genoeg, maar denk dat ikzelf in een auto voor van dat formaat toch echt een v8 of v12 zou willen hebben, en als ik daar het geld niet voor had simpelweg voor een kleinere auto zou gaan;)
jelle zegt
kijk eens…..daar staat ie!
http://www.zorro.milk-maid.de/scans/e32_v16.pdf
Mairsil zegt
@Kevski-Style
Maar 200 lopen is ook niet zo’n enorm probleem. Een Citroen Saxo haalt ook de 200 met 145 Nm koppel. Het is niet zo heel moeilijk een lange krukas stijf genoeg te maken om dat te dragen. Van een moderne V16 zou je toch zeker 1000 Nm verwachten, en dan is een krukas recht houden een stuk lastiger. Het probleem is dus niet zozeer een V16 maken, als wel een V16 maken die het soort vermogen kan verwerken waar je een V16 voor zou bouwen. Een 300 pk V16 is natuurlijk geen probleem meer, maar wat moet je daar mee…
Overigens betwijfel ik ook of een W16 net zo makkelijk te koelen is. Het aantal radiators heeft er inderdaad niets mee te maken, maar in een W-motor wordt er enorm veel hitte in een klein volume gepakt, en is er maar weinig ruimte over voor koelkanalen. Op piek vermogen wordt er in die 16 cylinders toch iets van 1.4 MW aan warmte afgegeven binnen een volume van minder van een halve kuub. Om dat allemaal snel genoeg uit het blok te trekken naar de radiators is volgens mij niet triviaal. Bij een V-motor kan je makkelijk koelkanalen langs beide kanten van elke cylinderbank leggen, met de overlappende banken van een W-motor is dat niet meer zo simpel.
Kevski-Style zegt
@Mairsil:
Je vergeet ook dat auto’s iets lomper waren dan een saxo. 2,5 ton is redelijk normaal. en een aerodynamica van een baksteen. Dus tel daar maar wat Nm’s bij op. Bovendien, wel eens gedacht aan datzelfde gewicht en de klappen die dat geeft op de aandrijflijn? Behoorlijk wat grotere weesratdn en dus stress op de krukas. Tel daar ook bij op dat ze ton de tijd wat minder versnellingen hadden (3 of 4) en je snapt wat ik bedoel.
Ben ik met je eens. makkelijk is anders. Gelukkig maken ze wel gebruik van electrische pompen, om koeling optimaal te houden. Koelingsproblemen deden zich al voor al in de tijd van de eerste VR6 blokken wat dat betreft. En eerlijk is eerlijk: Simpel betekend niet onmogeljk. Als ik me niet vergis maken ze gebruik van 3 kanalen per cilinder. 2 aan de buitenkant, 1 aan de binnenkant. Die aan de binnenkant koelt dan ook nog eens de naastliggende cilinders van de andere kant van dezelfde bank. Het is dan ook niks anders als een kleiner pakket maken, maar onmogelijk is het zeker niet.
Geef me dan eens een andere reden waarom er 10 radiators inzitten?
Turbo zegt
Nu ik de plaatjes heb gezien, weet ik wel waarom ze er niet mee verder gegaan zijn: idd, afzichtelijke zij-luchtinlaten, en een auto van 2 ton zonder bruikbare achterbak is ook zo treurig.
Niet dat ze daar wel een oplossing voor hadden kunnen verzinnen (kleinere cylinderinhoud?).
CrazyHenkie zegt
@ Kevski
Klopt, maar bij een V16 heb je het dubbele aantal zuigers/drijfstangen, verbonden aan dezelfde krukas, met alle extra krachtsverschillen etc van dien!
@ Mairsil
Aha, dat wist ik niet! Maar idd, het lagere vermogen,en het gebrek aan inbouwruimte maakt het moeilijk; toen hoefde men niet te denken aan kreukelzones, en een lange neus past goed in dat tijdsbeeld!
Kevski-Style zegt
@CrazyHenkie:
Het dubbele aantal zuigers is juist goed, mts de blokhoek die gekozen is voo de nodige balans zorgt. Denk maar eens na: Wanneer een krukas meer zuigers heeft, loopt deze rustiger. Kijk bijvoorbeeld maar eesn anar een 3 cilinder en een 6 cilinder. 1 rotatie wordt in 16 stappen gedaan in plaats van 8. Daardoor worden de krachten bij elkaar wel meer, maar gaat het vloeiender met minder remmende werking ….
Bohica zegt
Zo zie je maar dat BMW altijd voorloopt op de andere merken
Jerentje zegt
Dit wist ik dus niet leuke interessante topic !
corvettez06 zegt
oud nieuws , sweet sixteen caddilac heeft ook 16 cilinders.
Wessee zegt
Idd, zie mijn reactie van 3 November 2009 om 22:34. :P
cardesigner@USA zegt
Maken maken maken!
CrazyHenkie zegt
@ Kevski
Vanaf die invalshoek had ik het nog niet bekeken, bedankt! Maar het door mij genoemde issue was vooral bedoeld voor de 12-in-lijn, want dan ontbreken die haaks tegenoverelkaarliggende zuigers immers. Vroeger (jaren ´30 etc) was het V16 probleem vooral die krukas, maar ik vermoedt dat men bijv een driemaal gelagerde krukas voor die auto´s gebruikten, tegenwoordig zal het aankomen op de inbouwruimte. Toch jammer, de souplesse die zoiets op zou leveren zou uitzonderlijk zijn!
CrazyHenkie zegt
@ mezelf
Vermoedt met -dt? –:arrow: vermoed
Kevski-Style zegt
@CrazyHenkie:
Duessenburg waren voor toen de tijd super modern. 8 in lijn had toen al een 9 keer gelagerde krukas. Net als een bovenliggende nokkenas. We praten dan over de jaren 20. Autounion gebruikte ook een zelfde gelagerde krukas, al was dat een aantal jaar later met de V16.
Tegenwoordig gebruikt de Veyron het ook als ik me niet vergis. De Cizeta V16T uit de jaren 80 gebruikte er sowieso 9.
Ik verwacht dat de hele oude 12 in lijn blokken (iemand een idee welke dit waren?) er 7 gebruikte i.p.v. 13. Ze plaatsen dan een lager om de 2 cilinders. Dat was vroeger redelijk normaal….
Rob USA zegt
Benz: En nu de prijzen er nog volgende keer erbij zetten:
E AMG en de Camaro.
Rob USA zegt
@Benz^^
OT: Cadillac had al een V16 in 1932!
bmwrobby zegt
ik ben benieuwd hoe het ‘goldfish’ model eruit zou zien, lijkt me wel wat met de handgemaakte carbon grill en luchtinlaten voor de radiateur achterin de kofferbak.
ggj zegt
@ Jelle 10:51
Wauw, wat een mooie bak! Handgeschakeld, E32 7 Serie, V16 en niet te vergeten een mooie kleurstelling. Ik heb serieus een nieuwe favoriete auto! En een nieuwe nummer 1 op mijn verlanglijstje voor kerstmis :)
zesinlijn zegt
En wéér is mijn passie voor BMW gestegen…
Benz.. zegt
@six-trey: Keep on trying.. ;) :)
@Rob USA: Ja, de Camaro is goedkoper dan de luxe AMG power-benz..
Wat een nieuws.. :roll:
CrazyHenkie zegt
@ Cantago
Idd!
@ Kevski
Dat wist ik niet :O juist juist, wat een boel technologische hoogstandjes bevatte zo´n Duesenberg zeg, ik wist dat het uitzonderlijke auto´s waren, maar dit soort dingen.. ik dacht dat die Cadillac V16 een driemaal gelagerde had, maar het bleek een vijfmalige te zijn, foutje!
Die I12´s zaten iig in legertrucks etc, maar voor personenauto´s heb ik geen flauw idee?