Zodat Volvo-rijders wat extra tijd hebben om te verwerken dat ze straks in een Chinese auto rijden.
Vandaag maakt Ford officieel bekend dat Geely de “preferred bidder” is. Niemand anders wilde het blijkbaar hebben, want de boel staat al maanden ruim anderhalf jaar in de etalage. Komende maanden zullen we een soortgelijk scenario als met de Opel-uitverkoop kunnen aanschouwen: Geely wil Volvo, Geely wil Volvo echt, Volvo wil Geely (dat is nu), China is blij, Zweden wat minder, faillissement Volvo is misschien beter, Chinezen chanteren Volvo, verkoop lukt nog steeds niet en Zweden wordt boos, Ford wil Volvo houden, Geely koopt Volvo nu echt definitief, toch niet, Kroes gaat zich ermee bemoeien, Zweden wordt weer boos, Geely valt in slaap, Volvo zet verkoop stil. Einde.
Oct. 28, 2009 – Ford Motor Company [NYSE: F] announced today that a consortium led by Zhejiang Geely Group Holding Co. Ltd. is its preferred bidder in the ongoing discussions concerning the possible sale of Volvo Car Corporation.
Ford said that while it will be engaging in more detailed and focused negotiations with Geely, no final decisions have been made.
Brutus zegt
Verkooop? ;)
M3_lover zegt
Mooi gezegd :-) Lijkt me toch geen goede zaak voor het imago van Volvo…
raph zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bmw zegt
Volvo met Delta-achterkant… nee, bedankt, toch maar niet.
John zegt
Verkooop is natuurlijk omdat die zo lang duurt..
Get the joke?
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Het klinkt sowieso niet goed: Vorvo Vdeltig.
Jetman zegt
Hij heeft wel een vette bentley neus. ik denk dat volvo dr een grote afzetmarkt bijkrijgt als ze door geely overgenomen worden.
EJS zegt
Zou wel jammer zijn als volvo straks in Chinese handen is, maarja.. De zweden hebben iig saab nog!
Lotus-Omega zegt
volvo is fantastisch, laat de chineze daar geen misbbruik van maken!!
Brum zegt
Nog even en alles komt uit China :(
autoblogger zegt
@Brum: is dat slecht dan?
RenesisHP zegt
@autoblogger:
Over het algemeen hou ik niet van Chinese vrouwen. ;)
ZwerverRoodbaard zegt
Pech gehad, de nieuwe Volvo’s waren toch geen echte Volvo meer dat waren toch Ford’s.
Danny zegt
Sjonge jonge…
Alles wat ik hier op autoblog lees over China of Chinese auto’s is bijna altijd negatief, zelfs de mensen die de artikelen over China maken, lees hierboven kopje ed.. ongelooflijk voor woorden…
Ik wil hier niemand beledigen, maar men kijkt hier alleen maar vanuit 1 kant, of hebben gelijk vooroordelen van alles wat met China te maken heeft…
Ik zou zeggen, wordt zelf volwassen!
Gr.
een trouwe autobloglezer
autoblogger zegt
@Danny: ik heb niks tegen China, maar erg veel Nederlanders/westerlingen nog wel. Zie de reactie van JPM, vandaar mijn eerste zin over verwerking;)
JPM zegt
@autoblogger
Ja dat is slecht aangezien Chinese producten niet bekend staan om hun goede kwaliteit. Daarnaast kan je aannemen dat kinderen producten in elkaar moeten schroeven en dat ze te weinig betaald krijgen om normaal te kunnen leven. Dus als je enige vorm van symphatie hebt voor de medemens, of gewoon van mening bent dat bij elk mens de mensenrechten van toepassing moeten zijn dan moet je ook inzien dat dat slecht is.
autoblogger zegt
@JPM: onze huisvriend lincoln zei ooit voor kinderarbeid te zijn .. gewoon focussen op 1 ding .. nix geen algemene educatie .. dat maakt mensen toch niet slimmer (kijk maar naar hollanders)
Maar goed, ze zeiden vroeger ook dat Japanners slechte spullen maakten en dat er van alles mis was. Dat soort dingen hebben even tijd nodig, inmiddels heeft niemand nog problemen met Japanse waar.
lincoln zegt
verkoop van Volvo is symbool-politiek ..
was tijdens de crisis belangerijk voor thuis basis USA ..
Ford wordt er niet rijker van .. en ook niet armer ..
dus verkoop is nergens voor nodig ..
Aston Martin/Jaguar/Land Rover gingen wel kostenposten worden ..
daar zijn ze goed en net op tijd vanaf gekomen ..
super zegt
@JPM:
Misschien is je ontgaan dat in saoedi arabie jaarlijks vele mensen zonder proces onthoofd worden, vaak voor overtreding van islamitisch religieuze wetten. Als je consequent bent in je mensenrechtenverhaal stop je dus ook met tanken want je kan er donder op zeggen dat je brandstof daar ergens vandaan komt.
Wolfsburger zegt
Lol, plaatje verandert opeens!:P
autoblogger zegt
@Wolfsburger: yep, eerst stond deze er:
http://static.autoblog.nl/images/volvo_vcc_v90_concept.jpg
Maar mensen kunnen dan niet meer inhoudelijk reageren en gaan het over de conceptcar hebben. Misschien dat dit helpt;)
EJS zegt
haha, lekker retro nieuw plaatje^^
Die concept vind ik echter beter bij het artikel passen..
Jimmie zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Jimmie zegt
Haha, nou komop autoblogger kan je niet tegen een geintje :)
autoblogger zegt
@Jimmie: sorry ;)
pizzakoerier zegt
Tsja eigenlijk is het wel een beetje ford dat zn eigen dilemma creeërt…aan de ene kant willen ze het merk volvo kwijt, waarbij het vrijwel onvermijdelijk is om ook bepaalde technieken te verkopen maar aan de andere kant willen ze die technieken liever niet verkopen omdat de chinezen dan weer teveel weten…
Mr. V8 zegt
Omdat niemand die Zweedse meuk wilt hebben!
Ringmaster zegt
Wat is Volvo?
Citrofiel zegt
Alle verkoop van grote bedrijven duurt lang. Nu valt het toevallig meer op, omdat het om meerdere bedrijven gaat en er dus meer in het nieuws is. Denk ik.
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Zolang de Chinezen van de Zweedse vrouwen afblijven vind ik het prima.
Vincenzo zegt
Volvo is geen groot bedrijf. Hoewel de nieuwe cabrio erg mooi is kan de rest mij gestolen worden. Hup overschepen naar China die meuk.
Trango zegt
Het enige woord dat sterk opvalt in dit korte persbericht is: possible.
Ik kan jullie verzekeren dat over ieder woord 10x nagedacht is. M.a.w. het betekent niets en mogelijk enkel een drukkingsmiddel om andere partijen aan tafel te krijgen.
j zegt
Misschien krijgt het westen wel heel veel spijt door westerse technologie aan china te verpatsen. Ondanks het feit dat wij onze neuzen voor volvo ophalen.
BaRa zegt
Je kan in deze tijden maar beter opgekocht worden door een Chinees autobedrijf. Ze hebben net iets minder last van de crisis dan de rest. Ze hebben een groeiende thuismarkt, dit in tegenstelling tot de Westerse markt: die draait eerder vierkant. En ze zijn op zoek naar meer knowhow, dus geen haar op hun hoofd dat er aan denkt om een bedrijf als Volvo anders aan te sturen dan momenteel gebeurt. Ik besef dat het soms moeilijk is voor sommige bezoekers hier, maar er zijn andere manieren van samenwerken dan gewoon een ander badge op de auto kleven. Kijk naar Nissan en Renault: hoeveel modellen hebben die gemeenschappelijk? Kijk naar PSA en BMW: zie je het aan de buitenkant van een Mini dat daar een Franse dieselmotor in zit? Enzovoort.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik denk dat deze verkoop makkelijker zal verlopen dan die van Opel.
Ten eerste is GM failliet (geweest), en Ford staat nog altijd op z’n beentjes. Door de (relatieve) stabiliteit van Ford vreest men minder voor banen. Hoewel er evenveel banen in de weegschaal liggen (beide ongeveer 25.000)
Ten tweede is Geely zelf een autofabrikant. Dat kan dus gezien worden als een ‘natuurlijke’ overname, zoals toen Ford de boel opkocht. Dat is wel wat anders als een onderdelenproducent of kapitaalgroep de portefeuille opentrekt.
En een Chinese baas hoeft zeker niet slecht te zijn. Je hebt onmiddellijk gemakkelijk toegang tot één van de snelstgroeiende markten van deze eeuw. Met de groei die ze daar kunnen waarmaken kan Volvo binnen tien jaar misschien Audi en BMW in de nek ademen.
midasracer zegt
Het is maar een investering voor de Chinezen. Volvo blijft Volvo. Er heeft hier toch ook niemand door dat het Kruidvat een Chinees bedrijf is?
bmw zegt
@midasracer: inderdaad; Kruidvat is ook Chinees. De lonen zijn niet verder gedaald, dat kon ook niet, ze waren al op het minimum. Ach, Chinees kapitaal gaat op de duur overal in zitten. Of dat een probleem is? Niet noodzakelijk, het verhuizen van productie naar China ten koste van Europese werknemers, is wel een probleem, te meer daar in China mensenrechten en rechten van arbeiders een lachertje zijn. Maar goed, naar het schijnt kan zo’n kinderhandje heel goed vijsjes in een V8 draaien.
@autoblogger: mijn excuses voor het reageren op de foto. Die was interessanter dan de rest van het artikel ;-)
JPM zegt
@autoblogger
Ik heb helemaal niets tegen Chinezen hoor. Wel iets tegen de Chinese politiek en de bewondering die wij tegenwoordig schijnen te hebben voor hun bedrijfsleven.
De situatie met Japan was volledig anders. Hun ontwikkeling tijdens de jaren 80 en 90 was gebaseerd op eigen groei en ontwikkeling in een democratie. Die van de Chinezen op overnames en staatssteun in een dictatuur
Freewarefreak zegt
Mooie foto, blijft cool zo’n oude Volvo, de moeder van mijn buurman heeft er ook zo een. Oud vrouwtje, heeft dat ding gekocht in 1970 en heeft hem nu nog. En rijd er nog iedere dag in, al 40 jaar lang.
robbie zegt
Voor de fans nog wat extra informatie:
Persbericht Geely:
http://www.chinacartimes.com/2009/10/29/geely-preferred-bidder-for-volvo/
Volvo suppliers threaten to pull the plug
http://www.chinacartimes.com/2009/10/29/volvo-suppliers-threaten-to-pull-the-plug/
Geely Auto: not involved in parent’s bid for Volvo
http://autonews.gasgoo.com/auto-news/1012735/Geely-Auto–not-involved-in-parent-s-bid-for-Volvo.html
JPM zegt
@ super
Ja dat is zo. Maar op dat gebied heb ik weinig keuze. Ik kan moeilijk aan de trien achter de kassa bij de Shell vragen waar de olie vandaan komt. Maar ik kan wel een keuze maken bij het aanschaffen van producten.
super zegt
@JPM:
Die trien weet ook niet waar de olie vandaan komt dus daar heb je niet zoveel aan. Maar je support dus wel direct een van de regimes die “mensenrechten” met de voeten treden, ergens vind ik dat niet zo principieel als je zo begaan bent met de “mensenrechten”, je zou ook de trein kunnen pakken dan.
Ik vind zelf dat het gewoon onderdeel is van de hypocrisie van het westen, wel allerlei idealen beleiden maar ondertussen roven we de planeet (inclusief de bewoners ervan) wel even leeg. Het leegroven snap ik ergens nog wel, echter ik vind dat we er gewoon eerlijk over moeten zijn en erkennen dat we het doen. Het westen wil echter haar geweten sussen maar ondertussen niets van haar rijkdom verliezen.
L-Fred zegt
ik blijf maar terugkomen naar deze blog. Wat een mooi plaatje :-)