Met dank aan alle voorgangers van Camiel Eurlings! Camiel zelf ramt nu eindelijk wel de schop in de grond om eens wat nieuw asfalt neer te leggen.
Nu wordt er al hard gewerkt aan wegen zoals de A2 en A4, maar in 2010 gaat op nog 22 plaatsen aan de drukke snelwegen A1, A2, A9, A12 en A27 worden gewerkt. Dat is goed nieuws op lange termijn, maar volgend jaar kan de boel wel eens heel erg vast gaan lopen. Zowel Rijkswaterstaat en de file-goeroes van de ANWB & VID zijn het er over eens dat extra files niet te vermijden zijn tijdens wegwerkzaamheden. Actuele verkeersinformatie, goede omleidingsroutes, betere afstelling van verkeerslichten op alternatieve routes zijn zo maar een aantal van de zaken die de vertragingen zouden moeten beperken.
Oh en mocht je je afvragen welke minister(s) je een bedank kaartje moet sturen voor al het fileleed, bekijk dan even de onderstaande lijst:
2006-2007 Karla Peijs
2003-2006 Karla Peijs
2002-2003 Roelf de Boer
1998-2002 Tineke Netelenbos
1994-1998 Annemarie Jorritsma-Lebbink
1989-1994 Hanja Maij-Weggen / Koos Andriessen
1986-1989 Neelie Smit-Kroes
1982-1986 Neelie Smit-Kroes
1981-1982 Henk Zeevalking
1977-1981 Danny Tuijnman
Bekijk hier of jouw woon-werk route er tussen staat, hier voor nog meer en betere actuele verkeersinfo en hier of hier voor een oplossing. (via de telegraaf)
John zegt
Ik zie totaal geen verband tussen het aantal vrouwelijke voorgangers en het aantal problemen die we nu hebben… Totaal niet…
Laurens zegt
Ben een heel groot voorstander van een paar nieuwe snelwegen. Het aantal gereden kilometers in de randstad, kan fors naar beneden als een “rondje” via het “grasgroene” hart afgesneden wordt. Rotterdam-Almere bijvoorbeeld hoeft niet via Utrecht…
406_v6 zegt
@Laurens: Nee, da’s waar, je kunt ook via de A20, A13, A4, A10, A8 en de dijk Enkhuizen – Lelystad en uiteindelijk de A6 naar Almere toe (kom je niet in de buurt van Utrecht…) ;)
Wat meer asfalt naast de bestaande rijkswegen (+ de verlengde A4) moet voldoende zijn, tegen de tijd dat alles opgeleverd wordt is de brandstof voor Jan met de pet ook onbetaalbaar geworden,dus neemt de drukte vanzelf af.
(én kunnen we gewoon weer Vmax = ongelimiteerd over het nieuwe zwarte tapijt.)
Majinstar zegt
Meer asfalt is minder files. Moet je daar nou 25 jaar bedenktijd voor hebben ? Ik dacht dat Nederland een ontwikkeld land was….
super zegt
@Majinstar:
dat dacht ik vroeger ook.
35i zegt
Meer asfalt zal niet helpen… Mensen proppen zich er toch wel op het laatste moment tussen waardoor de rest weer stilstaat.
Beter mekaar een beetje de ruimte geven, stroomt een stuk beter door.
Potver7 zegt
@Majinstar: Ja, Nederland is zó ontwikkeld, dat de meeste mensen snappen dat meer asfalt vooral zorgt voor meer verkeer. Het lost de files dus niet noodzakelijkerwijs op.
Om maar even een heel lullige opmerking te maken: toen we nog helemaal geen snelwegen hadden, hadden we ook geen 300km file in de ochtendspits;)
super zegt
@Potver7:
het is een mythe dat meer weg meer autos aantrekt, niemand gaat voor z’n plezier in de spits rijden.
Misschien moet je ook eens kijken hoeveel inwoners en autos nederland had toen er nog geen snelwegen waren.
Larrs zegt
Het had inderdaad al jaren eerder aangepakt kunnen worden.
Het is begrijpelijk, maar ook jammer dat Camiel Eurlings dit allemaal in 1 keer moet doen.
Maar Camiel Eurlings heeft nu gelukkig wel de handen uit de mouwen gestoken als het om files gaat. Schaf ook direct het sluiten van de spitsstrook af en stel die altijd open.
BelgeFou (trés fou) zegt
35i : hoe durf je. Een beetje gaan beweren dat mensen de oorzaak zijn van hun eigen problemen. Ga je schamen of zo.
Files. Ben ze ondertussen zo gewend dat ik fileschuiven tegenwoordig haast als een halve relaxatie-therapie bezie. Raampje open, linkervoet op het koppelingspedaal, muziekje erbij, lekker achterover leunen in die eigenlijk toch wel iets te harde fauteuil onderwijl wegzinkend in gedachten en visioenen die ik liever niet onder woorden breng. Nee, laat die files maar lekker voortbestaan, ik zou ze te hard missen, echt waar.
Bobel zegt
@BelgeFou (trés fou): Ik doe precies hetzelfde… heerlijk!
piet zegt
potver 7
Tuurlijk joh. Als er meer asfalt komt denkt iedereen:
‘Laten we allemaal de weg op gaan, gezellig’
droom lekker verder. Mensen stappen alleen in de auto als dat nodig is, niet om rondje A10 te doen.
Stuko zegt
De meeste bestaande wegen stammen uit de 80’er jaren, sindsdien is het verkeer vele malen groter geworden. De wegen niet, daarom is meer asfalt wél een oplossing.
Het verkeer groeit de komende jaren namelijk niet meer zo booming, evenals het inwonertal redelijk stagneerd.
Turbo zegt
Vooralsnog geen re(De)pressie op ‘s-Neerlands snelwegen.. :)
Stuko zegt
@ Piet,
100% de spijker op z’n kop!
Bouwman zegt
Vanochtend stond ik nog 5 minuten in de file in mijn woonplaats Leeuwarden. Echt verschrikkelijk….
Volgend jaar wordt dat misschien wel 6 minuten. Over een heel jaar bekeken is dat toch al gauw enkele uren.
Majinstar zegt
@ Potver7:
Tuurlijk en meer investeren ( nu al € 2 miljard verspild ) in het openbaar vervoer zorgt voor een massale toestroom gebruikers. Daarbij stijgen de prijzen jaarlijks van het openbaar vervoer, waardoor men liever een auto aanschaft.
Sinds de snelwegen er zijn kan jij veiliger en makkelijker naar je werk toe om brood op de plank te krijgen voor je kinderen. Scheelt je immers liften met paard en wagen, waar je zo’n gemiddeld 2x langer over doet om ergens te komen.
Merry zegt
Dat extra asfalt is een druppel op een gloeiende (rood f*cking heeeeete)plaat.
Mensen kunnen niet rijden simpel zat toch?
In Duitsland hebben ze in vergelijking met NL net zo veel wegen en meer auto’s en dus meer verkeer maat toch minder files.
Bij iedere aflag waar meer dan 5 auto’s rijden hebben we een file?hoe komt dat toch?
3 druppel water en er klappen 75 auto’s op elkaar.
We kunnen gewoon niet rijden.
Een oplossing is net als Duitsland de snelheid ver omhoog gooien want als iedereen 100 of 120 rijd is het een soort rijdende stop waar iedereen in verstrikt raakt.
Kijk maar hie dat werkt op al die mooie 80KM/U stukken op de ring van R’dam iedereen gaat in paniek om de rem en het hamonica effect is daar.
Maarja hier de snelheid omhoog gooien wil zeggen dat Kevin met zijn 15 jaar auto Golf GTI 190 gaat rijden op de linkerbaan met de laatste thunderdome cd aan…laat maat zitten in ga wel in de file staan.
Benjamin1 zegt
@Merry:
AMEN!
matthijsje zegt
nog meer file? waar moeten we dat laten….
staan tegenwoordig op zondag(?!?) ook al in de file..
Brum zegt
De motor is ook een optie!
Benjamin-v-L zegt
@Merry:
Volledig mee eens, nederlanders kunnen niet rijden :(
Ook zijn mensen zo dom om 100 km van hun werk te gaan wonen, dan vraag je toch ook om problemen? Ik ben ’s morgens langer bezig om naar de auto te lopen, dan dat ik onderweg ben, ja ik weet het, ik ben een lamme donder, hehe
super zegt
@Benjamin-v-L:
een baan voor het leven? dan ben je zeker een ambtenaar? of verhuis je telkens als je van baan verandert?
wimbers zegt
@Benjamin-v-L:
als jij langer naar je auto moet lopen dan dat je onderweg bent, wie is er dan de oorzaak van het probleem? niet mensen die 100 kilometer moeten rijden. maar al die mensen die 1 afslag verderop moeten zijn en te lam zijn om te fietsen / bus te pakken / zelf invullen
(ik ga iedere ochtend braaf met de trein naar amsterdam)
Costyn zegt
Bah, http://www.geenfile.nl is gewoon een rebranded TomTom HD traffic. Ga dan direct naar de bron, die nog een veel betere interface heeft ook:
http://routes.tomtom.com/
RenesisHP zegt
Bouw gewoon je auto om tot woning.
Geeft woon-werk verkeer een hele andere dimensie. :D
406_v6 zegt
@RenesisHP: Dat heet camper….. bestaat ook al weer een tijdje. ;)
bmw zegt
@Potver7: proficiat, je hebt de prijs gewonnen voor de eerste demagogische groene profeet die deze opmerking zou maken. Ten eerste is het voorspellen van de groei van het verkeer een moeilijke klus, die je beter aan deskundigen overlaat. Ik ben er zeker van dat zij een heleboel verklarende factoren hanteren, zoals groei van de economie, groei van de consumptie, vergrijzing, activiteitsgraad van de bevolking, vergrijzing, toerisme, enzovoort. Volgens jou zouden ze waarschijnlijk in kilo'(meter)s asfalt moeten rekenen.
Daarnaast: dat verkeer komt er sowieso. De afgelopen 15 jaar hoor ik groenen orakelen dat we “zullen stilstaan” en dat “meer asfalt leidt tot meer weggebruikers”. Er is haast geen asfalt bijgekomen in die periode en toch is het transport (personen en goederen) sterk toegenomen. Dankzij die groene orakels ademen we al 15 jaar meer vervuiling in door zinloze files, die opgelost hadden kunnen worden.
Tot slot maak je nog een lachwekkende redeneerfout: “Om maar even een heel lullige opmerking te maken: toen we nog helemaal geen snelwegen hadden, hadden we ook geen 300km file in de ochtendspits;)”
Toen er nog mammoeten rondliepen, bestond er ook geen aids. Laten we dus terug mammoeten kweken.
Ik krijg echt het sch**t van dat “meer asfalt is meer gebruikers” geblaat. Die redenering is verantwoordelijk voor stilstand, letterlijk en figuurlijk. Moeten we dan maar op onverantwoorde wijze en als gekken beginnen wegenbouwen en alle natuur vernielen? Neen. Moeten we openbaar vervoer uitbouwen? Ja. Maar we moeten ook leren genuanceerd en rationeel denken, in plaats van in fabeltjes te geloven.
406_v6 zegt
@bmw: Je slaat de spijker op z’n kop !!
tha_rizzo zegt
@bmw:
Hear Here.
Frankypanky zegt
Jammer dat het zo lang heeft moeten duren.
Jammer dat de voorgangsters van Camiel niet op hun falen kunnen worden aangesproken (Hoezo Bananenrepubliek?!?)!
En ook jammer dat men nog steeds niet met zijn/haar B-rijbewijs op een scooter van max. 10 kW springen…
Met dank aan de ‘Weledelhooggeleerde’ mevrouw Jorritsma!
Jammer, want ik zou graag willen zeggen “Beter laat dan nooit”, maar dat lijkt mij niet gepast gezien de dagelijkse ellende!
Search zegt
We moeten wegen op elkaar gaan bouwen, al heb je 5 rijstroken, de meeste mensen blijven links rijden en gaan niet naar rechts want dat is een hippe rijstrook ofzo, de rechte rijstroken zijn voor losers blijkbaar, kijk maar naar A4 nieuw-vennep schiphol.
406_v6 zegt
@Search: 5 linker rijstroken boven elkaar dus? :mrgreen:
Jan zegt
Nederland hoeft inderdaad niet meer naar de kerk: zie hier de lijst van leiders van het bisdom van verkeer en waterstaat. De politiek en hogere ambtenarij is al jaren doordrenkt van missionarissen die hun eigen concepten aan het volk opdringen, zoals: meer asfalt trekt auto’s aan en meer van dat soort ongefundeerde prietpraat (okay, okay: statistisch onderbouwd dan, maar zo lust ik er nog wel een paar). Mijn voorstel aan de heren en dames dienaren: richt een kerk op, bouw er vier muren omheen & val de rest niet lastig. Kunnen wij weer (letterlijk) vooruit met onze alsmaar schonere en veiligere automobielen.
Ferry zegt
Mensen moeten vaker de trein nemen.
Jan zegt
@ Ferry: inderdaad, maar heeft die de capaciteit om een switch van een significant deel van autorijdend Nederland aan te kunnen. Niet dus: nog een onderdeel van de tien geboden van degenen die bang zijn voor de vooruitgang… als dit argument echt serieus was, dan was er al lang geïnvesteerd in (veel) meer en doelgerichter openbaar vervoer. In de metropolen van de wereld reis ik louter met de metro, maar die is dan ook op elke plek op 5 minuten loopafstand. Kom daar maar eens om in ons kikkerlandje…
Potver7 zegt
@bmw: Nee hoor, ik ben geen profeet van wat voor kleur dan ook. Maar iemand die een nieuw huis of baan zoekt neemt daarin de afstand woon-werk in overweging. Naast het aantal kilometers is daarbij ook de benodigde tijd voor die afstand van belang. Dus: hoe minder files er zijn, hoe groter de woon-werkafstand die mensen bereid zijn te overbruggen. Dat kun je flauwekul vinden, maar het is gewoon zo.
En daarbij komt dat mensen die nu het OV pakken omdat ze de files meer dan zat zijn, weer in de auto stappen.
DUS: Ja, meer asfalt zorgt voor minder file (of de file verplaatst zich, dat is ook al meermalen voorgekomen)
EN: Ja, meer asfalt zorgt voor meer verkeer.
Hoe dat bottom-line uitpakt, hangt helemaal van de situatie ter plekke af. Er zullen gewoon plekken zijn waar méér files komen na de opknapbeurt.
Kijk, natuurlijk moet er nodig asfalt bij, dat is zo klaar als een klontje. Maar je geeft zelf al aan dat verkeersstromen erg slecht te voorspellen zijn; wel, dat zien we nu dus en daar hebben we met z’n allen last van. Dus wat Eurlings nu doet is gewoon nodig. Het zal alleen niet overal het gewenste/verwachte resultaat hebben.
Jaap BMW650i & RRSportV8 zegt
Laten we maar door de zure appel heen bijten en hopen dat het echt wat oplevert. Misschien wordt het tijd voor wat veel meer vooruitziende aanpak, met verhoogde snelwegen op palen. Gewoon, 100 meter boven alles uit. Waarom niet?
Milieufanaten zullen wel weer moord en brand roepen maar mijn stelling is dat er in Nederland geen natuur is, alleen door de mens geschapen landschap. Dus wat let ons om het landschap nuttig in te richten.
De mens droomt al honderden generaties van snel vervoer. Nu we het eindelijk voor elkaar hebben zijn er milieu-Neanderthalers die omwille van hun bijgeloof en romantiek de beschaving eeuwen terug willen drukken.
Camiel is de eerste politicus (goh een man na al die vrouwen) die de milieulobby op zijn plaats zet. Leve de vooruitgang!
VeniVidiVici zegt
Zeg Camiel heb je dan ook de aanleg van een extra brug bij Gorinchem ingepland staan dan kan die opstopping daar eens opgelost worden!!!!
Sorcerer zegt
Erg veel vrouwen inderdaad! Maargoed, Eurlings is goed bezig wat dit betreft! Nu alleen nog even de kilometerheffing afschaffen; dat wordt nog een erger debacle dan de OV-chipkaart als dat doorgaat…
Maargoed, het is duidelijk: gewoon lekker thuiswerken en/of pas om 9u naar het werk vertrekken ofzo.
Emerald_Green_Jag zegt
Het feit dat er veel vrouwen op die post hebben gezeten is veelal te danken aan de gevoeligheid van de post Verkeer en Waterstaat: wat je ook doet, er wordt altijd op je gekankerd.
Verder zou het in de politiek een goed idee zijn als ze de filediscussie loskoppelen van de wegwerkzaamheden. Ik ben blij dat er nu eens een minister is – los van zijn politieke kleur – die de knelpunten op enigerlei wijze wil aanpakken.
Nu even doorbijten met z’n allen, want het wordt echt beter… hopelijk….. ja toch? Jaaaaaa lukt wel! Positief denken!
Jan zegt
Wat mij in deze maatschappelijke discussie blijft verbazen is dat we zelf geloven dat we nooit in onze verplaatsingsbehoefte (al dan niet met de auto of openbaar vervoer) kunnen voorzien. Waar is de spirit dat deze problemen gewoon aangepakt kunnen worden? Lankmoedig accepteren we de files alsof het net zo’n onwrikbaar feit is als de dood. Pappen & nathouden is de maatstaf, tegenwoordig. Plus een gebrek aan visie: zoals hierboven aangegeven, verwarren de milieurakkers natuur met landschap. Als de groentjes landschap terugwillen: prima, allemaal terugtrekken tot de lijn roosendaal – groningen (wordt nog gezellig) en de dijken doorprikken. Zie daar: geniet van de natuur, te weten de moerassen en meertjes die we in afgelopen twee millenia als mens hebben “weggeasfalteerd” ten behoeve van het huidige polderlandschap (door mensenhanden gemaakt)… “beauty is the eye of the beholder”, geen objectief gegeven. Een viaduct (“kunstwerk” heet dat tegenwoordig in ambtenarenlingo) kan ook erg mooi zijn. Bovendien, over 200 jaar valt zo’n kunstwerk onder de monumentenzorg en vechten de cultuurridders van de toekomst om behoud ervan. Het kan verkeren…
bmw zegt
@Potver7: ik ben het niet met je eens. Dat mensen niet bij hun werk wonen is lang niet uitsluitend omdat ze met de auto erheen kunnen rijden. Bovendien zijn er vandaag veel tweewerkersgezinnen, het moet al lukken dat beide dezelfde kant op moeten. Dus neen: meer asfalt is niet meer verkeer. Meer verkeer komt er om tal van redenen, daarbij is het extra asfalt van ondergeschikt belang. Bovendien is er bijzonder veel verkeer dat niet woon-werkgerelateerd is. Ook dat heeft met tal van factoren te maken. Wat jij doet is de causaliteit de hele tijd omdraaien om de nood aan meer asfalt te betwisten. Dat zoals stellen dat mensen ziek worden omdat er zoveel geneesmiddelen worden gebruikt.
Benny1 zegt
@bmw succes met zulk soort mensen te overtuigen! Krijg meestal het gevoel dat deze mensen liever stationair draaiend in de file staan.
De capaciteit van een weg zal toenemen naarmate hij groter wordt. Het verband wat wordt geschetst dat mensen meer gaan denken “hey nu kan ik ook de auto gaan pakken” lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, al komen er 100 banen extra bij de hoeveelheid auto’s die erover heen gaan zal vrijwel hetzelfde blijven als met twee banen. Wat let ons meer banen erbij te zetten? Net of dat je langs een snelweg wil wonen, werken of recreëren? De ruimte is er toch al, benut deze dan ook!
Emerald_Green_Jag zegt
@jan:
Voor mij is het OV in ieder geval geen optie. Frequentie van vervoer, reisduur, vervoerskosten, kwaliteit van vervoer, aansluiting op overstappunten tussen gelijke dan wel verschillende OV vervoersvormen maken, veelal onmogelijkheid om van deur tot deur je reis efficiënt te plannen, eitc., etc. het voor mij bijzonder onaantrekkelijk. Daarnaast vind ik de vrijheid van je eigen ‘cocon’ niet compenseerbaar met massatransport waar je hutje-bij-mutje alleen maar met anderen rekening moet houden (en andersom gebeurt nooit!) en nog oncomfortabel reist ook.
Dan sta ik liever in de file.