Bob Lutz gaat racen, dat was bekend. Nu is een van de tegenstanders inmiddels bekend, en een beetje voorbereiding leek de 77-jarige Maximum Bob geen slecht idee. De eerste tegenstander (van vijf) wordt een Jaguar XF-R.
Nu heeft GM met de CTS-V een geweldig wapen in handen. Het is nog net geen machine-geweer in een wereld van stenengooiers, maar er zijn weinig andere sedans die in de buurt van de 550pk komen. Laat staan dat de concurrentie in de buurt komt van het astronomische supercharged koppel. Verder heeft de Cadillac inmiddels bewezen over degelijke wegligging te beschikken.
De strijd vindt plaats op het Monticello circuit, op 29 oktober. Het circuit kent 22 bochten, maar er is nog niet bekend welk parcours er uitgezet wordt aan het eind van de maand.
De vier overige tegenstanders zijn vooralsnog onbekend. Alles moet standaard zijn en vier deuren hebben. Een Panamera Turbo zou het aardig kunnen doen, de E63 van Mercedes is een kanshebber en Audi’s RS6 zou een poging kunnen wagen. Geen van de merken heeft echter nog interesse getoond voor GM’s feestje. Jaguar lijkt het enige merk dat wel denkt verder te kunnen pissen dan Cadillac. Bij de 120 aanmeldingen zitten echter ook nog mensen die zelf een dergelijke auto hebben, misschien dat we Duitsland daar toch nog vertegenwoordigd zien. Klik door naar Autojunk voor de video. (via autoblog.com)
Mairsil zegt
Zijn een E63 en RS6 niet twee keer zo duur als een CTS-V? Volgens mij was een van de eisen dat de auto enigszins in dezelfde prijsklasse moet zitten.
Yeelen zegt
yep, en de Panamera Turbo is nòg 2 stukken duurder..
kevinc3 zegt
maar een jaguar XF-R is volgens mij ook stukken duurder dan een CTS-V.. dus in principe is de cts-c sowieso een winnaar ^^
kevinc3 zegt
correctie: cts-v
Sorcerer zegt
Ja, inderdaad. Alleen de XFR komt qua prijsklasse in de buurt, hoewel hij volgens mij ook wat duurder is.
-edit: check&tnx-
cbr600rr zegt
Dat komt omdat een Caddy er uit ziet en voelt als een doos Fisher Price speelgoed. Amerikanen blijven ruk als het op kwaliteit aankomt.
kevinc3 zegt
@cbr600rr: de kwaliteit ligt anders een stuk hoger dan normaal bij de CTS-V en ik vind hem er mooier uit zien dan bijvoorbeeld een rs6.. de xfr vind ik wel weer mooier..
C6_R zegt
Ik gok dat de andere tegenstanders een M3, een M5, een RS4 en een Joe Public met een CTS-V zijn. Pure speculaas hoor, pin me er niet op vast…
http://www.youtube.com/watch?v=59fybrrUGEw
@cbr600rr:
http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/charts/2009043a.gif
Gaap, kwaliteit veranderd sneller dan percepties
RubenBaeten zegt
De mensen die de strijd aangaan, zijn in ieder geval al bekend. Daarbij zitten ook particulieren met een M5, M3 en RS4. Verder drie journalisten, waarvan één er dan waarschijnlijk met de XFR zal gaan rijden.
PorZ19 zegt
ik denk M3, RS4, C63 AMG
en misschien een Porsche Panamera Turbo maar ik denk het niet
cbr600rr zegt
Ik heb het niet over kwaliteit als in fouten per zoveel voertuigen, maar het gevoel van het materiaal, passendheid, etc. Als ik jou een blok hout beloof en ik kom aan met een stuk onbewerkt stuk haardhout voldoe ik aan mijn belofte, maar het is toch prettiger om een stuk geschuurd hardhout te krijgen.
lincoln zegt
@cbr600rr ..
en dat gevoel van jou dan ..
bestaat dat uit het opsommen en napraten van jaren 80 cliches ??
of omdat je al talloze Cadillac hebt gehad ??
Jo-zef zegt
Peoples, het gaat er hier juist over dat een dergelijke performance zoals de Cadillac CTS-V levert, door geen enkele concurrent geboden wordt voor dat geld. Is een stuk goedkoper dan een BMW M5, Merc E AMG, Audi RS6, Porsche Panamera, AM Rapide, Maserati Quattroporte, … maar wil zich wel in dat marktsegment van de luxueuze 4-deurs limousines positioneren met deze “fast saloon car”… Ik zag onlangs nog een test met een CTS-V en een M5, waarbij vooral de sublieme krachtpatserij van de CTS-V wist te verbazen! Zo kon de CTS-V in het sprintje met de al even subliem dikke Duitser lange tijd de boot afhouden, pas bij hogere snelheid wist de M5 terug wat aan te klampen!
De CTS-V heeft wat mij betreft niet bepaald het gedroomde design in Europa maar hij is wel écht snel! Mooie reclame-campagne van Cadillac.
crew zegt
@c6R
cool filmpje.. had eerlijk gezegd verwacht dat de Caddy een stuk sneller was dan de (veel mooiere) Jag XFR. en idd denk ik dat het een BMW en een Audi word.. maar dan de RS6 en de M5. beste 4-deurs auto’s die deze merken te bieden hebben. maar toch staat voor mij al de Jag op 1!
MRStephan zegt
Die Jag heeft al minder power, maar een M3 is dan zeker underpowered in die vergelijking? Persoonlijk toch de Jaguar, klassebak dus wat dat betreft ook onterecht in de vergelijking, laat de Caddie het maar opnemen tegen een M5.
Jochempie zegt
Tegen een Panamera Turbo maakt de CTS-V geen schijn van kans. Dat is gewoon de snelste vierdeurs die er is, op een circuit!
Ik denk ook dat de M3 het ondanks het vermogensverschil goed zou doen tegen de CTS-V. Moet het wel de M-DCT zijn. De M5 zal het niet trekken. De RS6 is supersterk maar te log vrees ik, onderstuurt eerder. Verder zal een RS4 ook last krijgen dat de motor tussen de koplampen gemonteerd zit. De nieuwe E63 zal denk ik ook een goede kans kunnen maken tegen de CTS-V.
Ok, ik zet mijn geld (indien ze worden ingezet) op de Panamera Turbo, de M3 M-DCT en de MB E63. Tenzij het een groot circuit betreft met ruime bochten, dan heeft de RS6 de beste papieren.
BaRa zegt
Ik zou niet weten waarom andere autofabrikanten zouden moeten meedoen aan de marketing van GM. Dat Jaguar zich geroepen voelt is eigenlijk al vreemd.
MrSkyline zegt
Ik vind dat mitsubishi maar eens mee moet gaan doen met een Lancer Evo FQ-400, slechts 400 pk, maar op papier een betere 0-100 tijd, en zowieso betere wegligging naar mijn gevoel.
Rob USA zegt
Laat die andere 4 maar komen de CTS-V kicks their ass.
Het bochten gedraag is nl ook super (voor degene die dat nog niet wisten)
Kan haast niet wachten, wat een promostunt. :)
Rick dos zegt
Iedereen die denkt dat dit spelletje fair zal verlopen moet z’n naïviteit maar eens naar beneden bijstellen.
Dat de heren van WC eend niet riepen; “Wij van WC-eend adviseren Jif.” had natuurlijk ook een reden…
C6_R zegt
@Rick dos: Logisch, maar de concurrentie (daadwerkelijk en niet via billboards) uitdagen om te bewijzen wie er nou daadwerkelijk de beste is zie ik de heren van WC eend, of onze vrienden uit Bayern nog niet doen. Oftewel: kick ass marketing van ome Bob!
Rob USA zegt
@Rick Dos:Je hebt gelijk ik moet mijn naiviteit naar beneden bijstellen (volgen mij is dat positiever dan het te verhogen :) )
Nee zo makkelijk kom je hier niet vanaf, bij WC eend hadden ze geen 5 concurrenten op film/video en geen eigen toiletmevrouwen (eigen rijders/liefhebbers van Europeese merken).
Rick dos zegt
@Rob USA:
Nee, natuurlijk ze gaan het risico lopen dat het in hun gezicht opblaast…
@C6_R
Zeker al die vergelijkingstests, waar onze vrienden uit Bayern ook aan meedoen, de afgelopen jaren gemist zeker?
Benz.. zegt
@Rob USA: Kickt their asses? I don’t think so.. Ik wil niet beweren dat de CTS-V geen kans maakt, maar hij zal het knap lastig krijgen..
@C6_R: Grapje zeker.. Wat Rick dos al zei: Er zijn vele vele tests geweest waarin de Duitser meededen. GT2 vs. ZR1, M5 vs. CTS and so on..
OT: Leuk initiatief van Bob Lutz. Ben heel benieuwd wat de rest van het deelnemers veld voor “wapens” zal inzetten!
C6_R zegt
@Rick dos: De tests van magazines etc heb ik inderdaad niet gemist nee, maar we hadden het hier toch over krachtmetingen vanuit de fabrikant zelf met de directe concurrenten? Zo iets heb ik inderdaad nog nooit van de boys van München gezien…
Ik heb wel geroep van met name Audi en BMW naar elkaar gezien op billboards, maar ik heb die bedrijven nog nooit op een dergelijke manier hun meningsverschillen zien uitvechten.
Rick dos zegt
@C6_R:
Waar denk je dat die auto’s voor die tests vandaan komen? Direct of indirect het komt allemaal vanuit de fabrikant. Alleen geef ik eerder de voordeel van de twijfel aan de autojournalist als het op objectiviteit aankomt.
Bart_V zegt
Waar blijft die vauxhall morano VXR8 Bathurst
ik denk dat die veel beter is
Gummen zegt
Als de CTS-V het zal afleggen is het niet omdat de auto niet en rete-snel is en kwalitatief hoogstaand is (voor wat betrfet hetgeen dat er daadwerkelijk toe doet !), maar eerder omdat een bijna 80 jarige misschien over minder drivers-skills beschikt dan de concurrent rijders.
Cadillac is zo zeker van zich zelf omdat ze de CTS-V al vele malen intern afgezet hebben tegen de concurrentie (en bij ontwikkeling ervan pas tevreden waren toen bleek dat ze gelijkwaardig of beter waren en een totaalpakket in elkaar gezet hebben dat de concurrentie kan weerstaan). Het is dus in feite herhalen wat ze tijdens het ontwikkelingstraject al gedaan hebben. Geen fabrikant zal zo’n challenge opzetten (die een grote mate van media coverage heeft) als ze van te voren al weten dat ze niet concurrerend zijn…
Megakix zegt
De Australische Menaro met 6 litermotor…
Jo-zef zegt
Dat ze maar deze uitvoering (in een ander kleurtje natuurlijk) gebruiken om eens goed te racen:
http://www.youtube.com/watch?v=Q-2W2Twd964
:P
lincoln zegt
typisch ..
een race die nog moet beginnen “oneerlijk” noemen ..
hoe noemt men zo,n reflex ook alweer ??
tvrspeedsix zegt
@megakix tis mOnaro,
oppositie:misschien een leuk Brabusje?,Evo,Monaro,….you name it.
Chief_S5 zegt
RS4 is al eigenlijk geen eerlijke strijd meer, is alweer een vrij oud model.
Maar zoals iemand anders hierboven al aangaf, ik wil de Vauxhall VXR8 Barthust Edition wel eens zien.. :)
RubenBaeten zegt
Jaguar is een big pussy en doet niet meer mee aan de race! Hun excuus, volgens de Amerikaanse pr-man Stuart Schorr:
“(We’re) concerned that five hot laps without added brake cooling system could compromise the stopping power and thus create a safety concern for your driver.”
Tja, je zou toch eens niet 100% veilig zijn tijdens een race… :roll:
C6_R zegt
@RubenBaeten: En nog meer publiciteit, Jaguar zet zichzelf voor lul en ome Bob kan als volgt reageren:
I think it means that the European high-performance sedans are excellent, even superb cars, but quite possibly not ready for racing laps right out of the show-room. The CTS-V is not only quicker, but will, in totally untweaked, stock form, run hot laps at any race track until it runs out of fuel. Transmission oil and diff oil temps are stable, engine oil temp doesn’t go up, brakes get a bit more pedal travel, but don’t fade. The street tires get a tad greasy, but handling and control remain excellent. “May the best car win”!
Waarop “de pers” in dit geval Jalopnik als volgt reageert:
He’s right. He’s already gotten the best of Mercedes, Jaguar and Audi. We’ve yet to hear from BMW or Porsche — so please, feel free to e-mail me below if you’re interested in, you know, standing up for your honor.
Goude marketing! :lol:
C6_R zegt