Ken je het gevoel dat je je iets beter hebt voorgedaan om je doel te bereiken? En dat je, eenmaal met het doel in zicht, alweer spijt hebt? Ik ken dat gevoel maar al te goed. Nu. Hier. In mijn racepak, brandvrije onderbroek en met een helm op mijn hoofd. Terwijl ik gesnoerd in een zespunts gordel in de racekuip van een 560 pk sterke Lexus LFA zit te wachten op wat komen gaat. Ik kijk tegen de achterzijde van een 420 pk sterke Lexus IS-F. Helemaal raceklaar. Dat wil zeggen; met gestript interieur, rolkooi en de nodig aanpassingen aan motor en onderstel. Achter het stuur zit de testcoureur van Lexus, een sympathieke Belg die duizenden testkilometers heeft afgelegd met de Lexus LFA.
Hij deed dat vooral op de Nordschleife van de Nürburgring. Een dertig kilometer lang circuit in het Duitse Eiffelgebergte dat bekendstaat als het gevaarlijkste en meest veeleisende circuit ter wereld. Het traject kent 73 bochten met afschrikwekkende namen Schwalbenschwanz, Audenauer Forst en Galgenkopf. De uitloopmogelijkheden zijn minimaal, grindbakken zijn er nauwelijks en de onverzettelijke vangrial staat overal vlak naast de baan. Volgens de vaste bezoekers valt er dan ook gemiddeld wekelijks een dodelijk slachtoffer te betreuren. Door deze vaak afgrijselijke ongevallen en de vele bomen langs de baan kreeg het al snel de bijnaam Grüne Hölle, oftewel ‘Groene Hel’.
En dat is precies ook de plek waar we ons nu bevinden. Niet op de plek met de slagbomen waar je tijdens een normale dag ook zelf start, maar op een even verderop gelegen afgesloten parkeerplaats, die uitkijkt op de Coca-Colabocht van het Formule 1-circuit. Mijn Vlaamse vriend wacht tot we de baan op kunnen. Het is dan ook geen gewone dag, maar een zogeheten ‘Industry Pool Day’. Dat wil zeggen dat de baan gesloten is voor het publiek en alleen fabrieksrijders er mogen testen. Om mij heen staan dan ook allerlei zwaar gecamoufleerde auto’s. Monteurs zetten nieuwe banden onder een met tape bedekte Porsche waarin ik de nieuwe GT2 meen te herkennen. Een Mercedes E-klasse cabriolet sluit achter ons aan en naast mij hoor ik het geluid van een langsdenderende Corvette.
De testrijders van de andere merken kijken met een schuin oog naar de LFA. Het is dan ook een bijzondere auto. Misschien niet zozeer qua uiterlijk, want wanneer je deze Lexus voor het eerst ziet, schat je hem gemakkelijk in de klasse van de Nissan GT-R. Dat is uiteraard een misvatting. Dit is een klassieke supersportwagen met V10, koolstof carrosserie en een zeer hoogwaardig interieur. Zijn uiterlijk is niet modieus, maar eerder ingetogen Aziatisch. De achterzijde vinden we qua design het sterkst. De roosters die de openingen van de diffusers afdekken zien er niet storend uit en de hoekige zijkanten staan ‘m eveneens goed. Het mooiste element is hier de uitlaat. Of eigenlijk; de drie uitlaten. Wanneer dit ineens voor je opduikt tijdens de ochtendspits op de A2, weet je dat er iets bijzonders aan de hand is. Aan de voorzijde stoort de grote L van Lexus middenop de motorkap enigszins. Die had wat subtieler gekund. Wel mooi zijn de Formule 1-achtige omgekrulde lipjes op de hoeken.
Het interieur is minder ingetogen. Van het felrode leer van de stoelen en de accenten op het stuurwiel in dezelfde kleur moet je houden. Wel is de layout van het dashboard prachtig. De centrale toerenteller verschuift wanneer je in het menu instellingen wilt veranderen. De hele ring schuift gewoon opzij en dat toont aan dat de ontwerpers van het interieur oog voor detail hebben gehad. De stoelen zitten uitstekend en alle gebruikte materialen zijn hoogwaardig en exclusief.
Ik heb slechts een paar honderd meter gereden met de Lexus voordat ik de groene hel mag betreden. Op dat stuk ontdekte ik dat de versnellingsbak heerlijk schakelt, met een fijn mechanisch gevoel in de flippers in plaats van het meer steriel aanvoelende geklik van de flippers bij veel DSG-automaten. Wanneer je de auto altijd handmatig zou schakelen, zou deze bak van Lexus zelfs de perfectie benaderen. Helaas gaat het hier om een gerobotiseerde handbak en die heeft in zijn automatische stand hetzelfde euvel als bijvoorbeeld de BMW M5. De schakelmomenten komen dan onverwacht en gaan gepaard met gas terugnemen van de motor. Hierdoor beweegt je hoofd steeds even naar voren, net zoals in een Smart met automaat, en dat gaat snel vervelen.
Maar hier op de Nordschleife zal ik de automaat toch niet gebruiken. Ik moet me immers meten met fabriekscoureurs die de Nordschleife beter kennen dan hun eigen oprit. Ik ben de enige amateur hier. Samen met vier andere uitverkorenen ben ik desondanks goed genoeg bevonden te rijden met de LFA. Zo’n dertig andere journalisten uit de hele wereld mogen uitsluitend op de ‘gewone’ Südschleife, oftewel het Formule 1-circuit rijden. Hoe dat komt? Nou ja, doordat ik me een beetje beter heb voorgedaan dus.
De screening van Lexus bestond uit het invullen van een vragenlijst met je race-ervaring. Ik schreef dat ik in vijf verschillende raceklassen heb geracet. Dat het hier in bijna alle gevallen om een eenmalig gastoptreden ging, verzweeg ik wijselijk. Ook heb ik met ex-rallyrijder en Nordschleife-expert Paul Maaskant enkele snelle ronden gereden op de Nordschleife en die ervaring heb ik voor het gemak maar geschaard onder de noemer ‘racecursus op de Nordschleife’. Ook moest ik invullen in welk jaar ik mijn racelicentie heb behaald. Het antwoord 2001 was niet gelogen. Dat ik ‘m al vier jaar gelden heb laten verlopen, leek me verder niet relevant. Tweemaal werd ik teruggebeld met aanvullende vragen en toen was het goed.
En dus zit ik hier nu. Tussen de race-cracks en met een Belg voor me die vlak voor de start met een valse lach op zijn gezicht roept: ‘kijk maar of je me bij kunt houden!’. Dan trapt hij zijn gaspedaal diep in en met rokende banden scheurt hij de baan op. Normaal gesproken baal ik wanneer er een pacecar voor me uitrijdt, omdat deze er gevoelsmatig alleen maar zijn om je rustig te laten rijden, maar de Belg gaat er als een idioot vandoor en rijdt na twintig seconden al 300 meter voor me. Bovendien is een ‘haasje’ op dit traject een zegen. De bochten van de Nordschleife zijn nagenoeg allemaal blind en dan is een zeer ervaren voorganger wel handig.
Ik vloek binnensmonds wanneer ik ontdek dat ik snel terrein verlies doordat ik veel te snel opschakel. De motor jankt in theorie door tot 9000 toeren en ik klik met de rechter flipper op het stuur al bij een kleine 7000 door naar de volgende versnelling. Dat moet anders. Even later ga ik twee keer te vroeg op het gas waardoor de achterkant wegglijdt, maar de LFA laat zich zeer eenvoudig corrigeren. Bovendien verliest de Belg in de IS-F voor mij iedere keer tienden van seconden bij het uitaccelereren van bochten omdat hij geen sperdifferentieel heeft. Halverwege de baan kruip ik steeds naderbij en wanneer het traject omhoog begint te lopen, slaag ik er af en toe in om vlak achter zijn bumper te hangen.
Dat is vooral een verdienste van de LFA. Als vanachter een computer jaag ik de auto over de baan en hij reageert direct, zonder vertraging en met een superioriteit die verraadt dat de concurrentie er een hele kluif aan zal hebben om de auto hier te verslaan. In de bijna 45 graden schuine Karussell bocht stuitert de IS-F voor mij er bijna aan de rechterkant uit, maar de LFA geeft geen kik. Een keer komt de auto compleet los, een andere keer word ik door een heuvel tijdens het aanremmen zo hard in mijn stoel gedrukt dat mijn rug er pijn van doet. Dan, na een minuut of acht, duikt het rechte stuk op. De motor jankt nu wel door tot de 9000 toeren, maar ik moet inhouden om de Lexus voor mij niet voorbij te gaan.
Als ik zeg dat de Lexus zich laat besturen alsof je achter een computer zit, bedoel ik daarmee niet dat de auto emotieloos is. Integendeel zelfs. De besturing voelt levendig aan, de remmen vertragen de auto zó snel dat de banden letterlijk per ronde tiende millimeters rubber loslaten en ondanks dat we een helm ophebben, is het geluid van de motor oorverdovend. Toch merk je ook hier iets van de kernwaarden die een Lexus tot een Lexus maken. Want ook al staat de schakeltijd op maximaal, het onderstel op de sportstand en rijden we op het meest veeleisende circuit ter wereld: de LFA heeft een soort superioriteit die zich lastig laat omschrijven.
Waar je in een Porsche 911 permanent in gevecht bent met de auto, lijkt de LFA met je mee te denken. Intuïtief reageert de auto op situaties die je in iedere andere auto behoorlijk in de problemen zouden brengen. Het is gewoon een kwestie van zo goed mogelijk doen wat je moet doen en als je even iets te vroeg op je gas gaat, of te laat remt, neemt de elektronica het ongemerkt van je over en stuurt je rustig de goede kant weer op. Alsof de telemetrie van de Nordschleife zit geprogrammeerd in het motormanagement. Alsof de LFA er is om je te helpen in plaats van dat je ‘m moet temmen.
Ook voelt de auto nooit hard aan. Het onderstel slokt oneffenheden op alsof ze er niet zijn en ondanks het feit dat hij niet niersteenvergruizend hard is, voel je toch goed wat er onder je gebeurt. We merken dat je met deze auto in de normale stand ook prima naar Zuid-Frankrijk zou kunnen rijden zonder aan te komen met loszittende vullingen. De enige kritiek die ik heb ten aanzien van de LFA behelst de besturing. Die is scherp en direct en gaat lekker zwaar, maar geeft net iets te weinig feedback ten aanzien van wat er onder de auto gebeurt. Ook is de draaicirkel groot, waardoor het onhandig manoeuvreren is in de stad. Maar ja, wat moet je ook in de stad met zo’n auto…
Op het rechte stuk van de Nordschleife loopt de snelheidsmeter snel op. We rijden 220, 230, 240 en bij 260 blijft de naald steken omdat de snelheidsbegrenzer van de IS-F die voor mij rijdt, ingrijpt. Ik vind het niet echt jammer. Immers; bij Tiergarten buigt het rechte stuk iets af naar links. Op de kaart is het niet meer dan een knikje, maar met 260 kilometer per uur moet je toch iets van je afzetten om hier het gas erop te houden. Een Mut-Kurve noemt Porsches testrijder Walther Röhrl deze bocht. Net zoiets als de Eau Rouge op Francorchamps. Hij kan vol gas, maar durf het maar eens.
Even verderop, vlak bij de overgang naar de Südschleife, duiken we de pits weer in. De IS-F voor mij staat met rokende remklauwen na te tikken van de inspanningen, maar de LFA oogt nog net zo monter als na een ritje door de wasstraat. Qua bestuurders is de situatie precies omgekeerd. Uitgewrongen hijs ik mijn twee meter lange lichaam uit de supersportwagen. Het is niet zo dat ik ben geteisterd door de auto, maar de spanning was toch wel aardig groot. Ik wilde namelijk liever niet degene zijn die een 375.000 euro kostende Lexus op een hoop zou rijden, laat staan in combinatie met een van de testauto’s van andere merken die hier vandaag testen en die we onderweg hebben ingehaald. Als graadmeter om de LFA te classificeren was de rit op de Nordschleife daardoor te kort en te intens. Vandaar dat we later nog twee sessies van drie ronden op het Formule 1 circuit van de Nürburgring mogen rijden.
Wanneer we even later de pitsstraat van het F1-circuit oplopen, denken we dat we verkeerd zijn. Hier worden immers Formule 1-auto’s getest, gezien het hoogtoerige gejank dat onze oren teistert. Haruhiko Tanahashi, ontwerper van de LFA, lacht zijn gele tanden bloot wanneer hij hoort dat we het motorgeluid van de LFA verwarren met dat van een F1-auto. ,,We hebben erg ons best gedaan om de motor zo te laten klinken”, zegt hij via zijn tolk. Zijn eerlijkheid bevalt ons, maar we weten dat dankzij de bemoeienissen van Toyota’s F1-team de 9000 toeren draaiende V10 ook van zichzelf vast al wel een beetje Formule 1-DNA in zich heeft gehad en dat er niet heel erg veel kunstgrepen voor nodig waren om dit bijzonder fraaie geluid te componeren.
De V10-motor is dan ook tamelijk bijzonder. Die is zo licht als een V8 en zo compact als een V6. Hij is zeer laag geplaatst en ondanks zijn tien cilinders ook net zo klein als een V8. De krachtbron, die in samenwerking met de Formule 1-afdeling van Toyota tot stand kwam, klimt naar 9.000 toeren in 0,6 seconden. Dat is zó snel dat een analoge teller het niet kan bijbenen. Doordat de motor geen turbo’s of compressor heeft, is de vermogensopbouw mooi lineair. Ook is 90 procent van het maximale koppel (480 Nm) al vanaf 3700 toeren voorhanden.
De balans van de LFA is ook bijzonder uitgewogen. De motor zit weliswaar voorin, maar is zo ver naar achteren geplaatst dat zelfs driften een koud kunstje wordt. Ook de transaxle versnellingsbak draagt daaraan bij. Waar je bij een nieuwe 911 GT3 de auto met veel lompheid en een enorme stamp op het gaspedaal misschien in een drift kunt krijgen, is een toefje gas in de tweede versnelling voldoende om de LFA met een gewichtsverdeling van 48:52 dwars te krijgen. En te houden. Aan het eind van de middag komt de Belgische testrijder naar me toe lopen. “Kon je me gemakkelijk bijhouden op de Nordschleife?”, vraagt hij met een Vlaams accent. Bijna wil ik me weer iets beter voordoen, maar ik bedenk me. “Nee, het was zwaar”, antwoord ik naar waarheid. “Heel zwaar. Maar ook heel bijzonder.”
UPDATE: we hebben zelf ook met de LF-A gereden, incl video. Check het HIER!
Windhoos zegt
Ingetogen aziatisch? Netzoals de specs klopt hier natuurlijk geen bal van. Begrijp me niet verkeerd hoor, hij ziet er niet verkeerd uit, maar als ik zo’n bak maak als fabrikant dan had ik er een ander jasje omheen gedaan, maar aan de andere kant onderscheid deze Lexus zich wel echt van de andere modellen. Nee, het is dus toch niet helemaal mijn smaak…
Kap zegt
@Windhoos: En jij durft iets te zeggen over design als Audi fanboy??
OT: Lijkt me een geweldige auto ben alleen benieuwd of ie ook aanslaat in Europa als je naar de richtprijs kijkt. In Amerika en Azie zijn ze zowieso al meer fan van toyota’s e.d., ben benieuwd.
DM zegt
Mooi geschreven stuk over een bijzondere ervaring. Hulde!
Forza zegt
Het is net een iQ ‘on steroids’ van de voorkant ;)
Maar mocht ik de luxe hebben om te kiezen: doe dan toch maar de GT-R.
Waarom krijg ik steeds het idee dat deze auto hetzelfde lot toegedeeld is als de Supra?
De tuners gaan deze echt geweldig vinden, over een tijd zul je nooit meer een ‘originele’ zien. Zonde eigenlijk…
TJR zegt
@Forza: Zelfde lot als de Supra? Deze ligt qua prijs toch net iets hoger dan de Supra vroeger.. Ik denk wel dat er aan gesleuteld gaat worden door tuners, maar dan niet zoals bij de Supra, maar meer vergelijkbaar met een Ferrari, Porsche of Lamborghini.
Verder erg mooi geschreven stuk! Heerlijke auto, ben benieuwd wanneer de eerste op Nederlandse wegen te zien is..
Race-R zegt
Echt een hele mooie auto
Incognito zegt
Forza, wat is dit nou voor gelul? Dit ding kost straks een half miljoen in Nederland.
Steven zegt
Mooi geschreven! Ben wel benieuwd welke rondetijd er bij dit verhaal hoort.
J. zegt
Prachtbak, maar als ik naar de prijs kijk… 10x liever een Ferrari of een Lamborghini.
Deze auto hadden ze een Toyota badge moeten geven, en misschien iets minder extreem qua specs (Waardoor de productie goedkoper wordt) als nieuwe Supra moeten presenteren.
Vidal zegt
Mooi, prachtige prestaties maar veeeel te duur. Alle topmerken hebben gelijkwaardige alternatieven voor veel minder geld.
w0o0dy zegt
“doe mij toch maar de GT-R” is hilarisch! Dit zal qua prestaties en positionering een 599 van Toyota zijn…
1000 naar 9000 toeren in 0,6 sec ook al is dat in z’n vrij, probeer je dat eens voor te stellen. 9000 toeren met een productie v10, amazing!
Heb laatst met een belgische elise gereden en de eigenaar is bevriend met de vlaamse testrijder uit dit stuk. De vent schijnt ook met een Elise zó hard te kunnen rijden dat het eng wordt. Ook de eigenaar van de Elise mocht al kort kennismaken met De gecamoulfeerde Lf-a en was erg onder de indruk.
Afhankelijk van het gewicht zal de tijd van de Zr1 gevaar lopen…
KevinK zegt
het geluid van dit ding is onwerkelijk!
zoek het maar op youtube op:
Lexus LF-A at full throttle
Goed dat Lexus zo’n auto maakt, nu Toyota nog!
Henk zegt
Leuk verhaal,
Vind de Lexus het alleen net niet hebben. Achterkant kan ik mee leven, maar die voorkant past er niet bij.
Op de eerste foto dacht ik dat het om een afgeplakt testmodel ging, maar blijkbaar is het dus de definitieve versie….
En voor die prijs.. tja mensen die dit ding kopen hebben wellicht hun garage al volstaan met beter materiaal…
mrp zegt
Leuk verhaal, wie is Erik?
autoblogger zegt
@mrp: Erik is een nieuwe blogger slash bluffende autojournalist ;)
DRIVR zegt
Eerlijk, down-to-earth en absoluut genietbaar.
Waarvoor dank, Erik.
alfaman zegt
http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/Videos.aspx?AR=244226&CT=V
hier heb je een filmpje van de lf-a
Svenius zegt
ik dacht dat hij 375000 dollar ging kosten? (dus 250000 euro).
Wel fantastisch dat je met zoiets kan méérijden, zal wel altijd een droom blijven hier.
autoblogger zegt
Nog een filmpje: http://www.autojunk.nl/2009/10/lexus-lfa-v10-supercar
JohanCelica zegt
super auto! als Toyota er nou mee door ontwikkeld dan kunnen ze een nieuwe 2000GT bouwen;)
Mr. V8 zegt
Dus zo komt ie er uit te zien?
der otto zegt
Die Vlaming heeft een naam hoor jongens.
Dirk Schoysman.
In automotive kringen geniet hij een reputatie die te vergelijken is met Balboni. Een echte Ringmeister ook.
robbie zegt
@der otto: je doelt op die Belg die tegenwoordig graag met een Chinese Riich G5 over de ‘Ring knalt?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/14/riich-g5-sneller-dan-jaguar-op-de-nurburgring
Mairsil zegt
Mooie tekst wel. Alleen, is “dertig kilometer lang circuit” voor de Nurburgring niet een beetje creatief afgerond? Zelfs het gecombineerde circuit met de Nordschleife en het F1-circuit samen is dacht ik zo’n 26 km.
Anyway, wel respect dat je de LF-A uit de vangrails gehouden hebt, zo makkelijk is dat niet.
Jochempie zegt
Leuk stukje, bijzonder dat je in een auto mocht rijden die nog niet op de markt is!
Het is wel een erg lelijke auto, als ik eerlijk ben. Alsof iemand met een botte bijl alle vormen erin heeft lopen hakken en beuken. En niet eens op een coole manier, zoals bij de Sagaris, maar gewoon een tikkeltje lomp.
Trouwens, zijn ze vergeten een stuk plaatwerk aan te passen? Het loopt over het zijruitje heen, als dat geen plek is voor vuilophoping…
Forza zegt
Toch wordt het een nieuwe Supra.
Een muurbloempje. Topspecs, maar wie in de markt is voor een
auto van pakweg 2 keer een knap huis, wie gaat er dan voor zo’n veredelde Toyota als je een briesend raspaard of een wilde stier op de oprit kunt zetten?
Leuk geprobeerd Lexus, maar dit wordt ‘m niet.
(you may shoot me (again))
Wits zegt
Wat een geweldig apparaat. Naar mijn idee mooier en meer speciaal dan een Arri of Lambo. Hogere kwaliteit en betere afwerking. Hopelijk ook minder gevoelig om spontaan in de brand te vliegen. Als ik het geld zou hebben had ik het wel geweten.
Jochempie zegt
@Forza: mee eens. Een lexus koop je met dezelfde emotionele overwegingen als een koelkast of een computer. Een Ferrari zoek je uit net als je huisdier!
Bouwman zegt
@Jochempie:
En dat zegt iemand met een plaatje van een R8 bij zijn naam…
Wanneer er een Audi teken op deze wagen zou zitten, zou jij hem ongetwijfeld mooi hebben gevonden.
OT: mooi stukje techniek, ziet er ook nog eens zeer bruut uit!
Neo Veloci zegt
Mooi uitgebreid artikel.
Wat me wel opviel was de opmerking dat de IS-F geen sper heeft. Geen mechanisch sper inderderdaad, maar wel een electronische. Werkt niet even goed begrijp ik hier uit.
Ben benieuwd wat de prijs wordt van de LF-A. Ik denk dat ie het erg moeilijk gaat krijgen met de nieuwe generatie sportwagens zoals de Ferrari 458 Italia, de McLaren MP4-12C en de Merc SLS AMG. Maar ook een Gallardo LP560 of een Ferrari 599 zijn geduchte concurrenten voor een Toyota. Ik hoop voor hen dat ze ‘m gunstig in de markt kunnen zetten.
DRIVR zegt
En misschien nog een detail:
1 dode per week is misschien wat veel van het goede.
Gelukkig.
bramwillemse zegt
Ik dacht: “oh jammer, geen video”. Maar een bijzonder on-autoblogs-goed (no offense wouter ;-)), beeldend geschreven stukje over een indrukwekkende ervaring, waarbij geen video nodig is. Kunnen we meer van je verwachten op autoblog? :)
Peter R. zegt
Heb dit ding gehoord op de Nürburgring… Kippenvel!
Larrs zegt
Inderdaad beeldend geschreven verhaal. Het leest erg lekker weg.
Mooi stukje tekst over een mooi ontworpen auto. :)
karate kameel zegt
ik vind em wel iets van de nissan gt-r 35 hebben kwa vorm….
oniwo zegt
Leuk geschreven artikel over een bijzondere auto. Het interieur ziet er fantastisch uit, net als de rest van de auto. Jammer dat Honda niet met de nsx komt, dit zou de gedoodverfde concurrent geweest zijn voor deze lfa.
CSL zegt
Nu ben ik benieuwd of deze duure Toyota op een circuit sneller is dan een Gallardo lp560! Allebij 560pk, allebij dortrekken tot 9000 toeren. Ik ben benieuwd. En niet te vergeten de nieuwe lelijke Ferrari 458 !talia.
der otto zegt
@ robbie: idd.
En die de GTR mee ontwikkeld heeft, en de Jag XFR, en de porsche GT en nog een miljoen andere fenomenale auto’s.
Straffe kerel.
robbie zegt
@der otto: een miljoen andere fenomenale auto’s? Is hij soms de broer van Lee Towers?
Laurens zegt
Leuk stukje, wel wat lang. Of het een succes wordt, valt te bezien (de auto dan). Had liever gezien dat Honda een coupe versie van de S2000 uitgebracht had. Zelfde configuratie min of meer tenslotte, qua techniek. Komt misschien nog?
Xerxes zegt
Japaners komen te kort aan Steroids in hun bloed, van daar altijd vriendelijke kleine leuke grappige en heel heel erg betrouwbare auto’s.
Hupke zegt
Als ik het artikel begrijp is het eerder een zoals een gt-r of een 599 (niet dat ik met een van bijden al eens heb gereden) bliksem snel is, ook voor minder geweldige (let op ik zeg niet onervaren of slechte) rijders, dankzij veel beschermende electronica.
De wagen is dus niet Caterham of enzo/mclaren F1 snel?
Roy zegt
Ik zie een beetje een R8 in de achterkant?
w0o0dy zegt
Autoweek heeft het over 1480kg en de prijs zou op 325.000 euro uitkomen… veel geld maar minder dan een Ferrari 599 en er worden er maar 500 van (hand)gebouwd, dus blijft deze erg exclusief. Door de downforce zal de LF-A op het circuit bijzonder goed uit de voeten kunnen, wellicht zelfs beter dan de 599 met hgte pack en de Lp670 SV. Daarbij is het een koopje ivm die 13in dozijn 911 sportclassic. Oneindig veel liever deze Lexus dan zoiets, dit is 2klassen hoger en exclusief en echte racetechniek (carbon chassis en body bijvoorbeeld).
Remco zegt
Nou, na negen jaar is de Lexus er dan… Tsja, zal ongetwijfeld een geweldig apparaat zijn, maar het oog wil ook wat. Maar goed, ‘dat’ uiterlijk is natuurlijk al lang geen verrassing meer.
bmwrobby zegt
mooi ding man, prachtig interieur. het stuk was goed geschreven, vond het leuk om te lezen. 540 pk staat mij wel aan in deze lexus
Remco zegt
Ja, inderdaad verbazingwekkend goed geschreven voor Autoblog. Ben benieuwd wie die Erik is. Dit is zijn eerste stuk voor de site. Ik hoop niet zijn enige.
Jochempie zegt
@Bouwman: oei, een fanboy hater? Maak je geen zorgen, ik ben geen Audi fanboy. Nee hoor, dat plaatje staat er (topicgerelateerd) als voorbeeld hoe grote luchtuitlaten onder de achterlichten wel mooi tot hun recht kunnen komen…
Of had je het over het emotiegedeelte? Klopt, een R8 roept ook geen emotie bij mij op. Maar mooi is ie wel! In tegenstelling tot de Lexus Scoupé, ahem LF-A.
Jahrid zegt
Ja ziet er echt top uit! K vind de voorkant wel iets minder.. maar die achterkant is echt heerlijk :D Interieur ziet er ook heel netjes uit!
Doekse zegt
Een 4,8 ltr V10 met 540 pk! Atmosferisch! holy smoke!!! It’s a racing engine;) Vind um niet heel mooi, alleen hij klinkt wel heerlijk zeg!
Flamingo zegt
Ik ben geen lezer maar ik heb je verhaal helemaal uitgelezen.
oew lekker bakkie moet dit toch zijn!
Ik heb ‘m ook al even mogen testen op de Nordschleife in NFS-Shift;)
troublesome88 zegt
Ik denk dat die minstens 10 rondjes heeft gereden want tussen de foto’s door is er 300km bijgekomen op de teller :P
Maar on topic ik vind dit echt een geweldige wagen, geweldig ge motor, met een geweldig geluid!!
+1 Lexus
JDM__Wotevajjjj zegt
gewoon de mooiste auto oid en hij klinkt ook vantastisch
maar de gt-r is denkik juist iets sneller zou wel pr8ig zijn als deze nog sneller kan
BenjaminvL zegt
Wat een prachtige wagen!! Doemijdiemaar. Als tegenargument voor de arie en lambo fanboys: Elke rijke pik heeft een auto met een koe of ezel op de voorkant, dit is vele malen exclusiever :D
Hulde aan Erik voor het goede leesvoer :)
rikus zegt
mooi stukje letters, leuk om te lezen..
vind het een bijzondere auto, zeker niet te vergelijken met supra of skyline.. dit is toch een beetje andere koek, alleen het interieur al..
slappehap zegt
http://www.youtube.com/watch?v=3XRnCDcGZlk
Fout zegt
“Achter het stuur zit de testcoureur van Lexus, een sympathieke Belg die…”
Of gewoon “een Belg die…” ;)
jurrian zegt
Leuk geschreven stuk. goed genoeg om mij enthousiast te maken over die lexus! Erg gaaf dashboard ook en een mooi klein stuurtje, allemaal een beetje sportiever als ik verwacht had.
Johan zegt
De Nordschleife is 20,8 kilometer lang
Jesper zegt
God man wat kippenvel geluid!! Als dit niet de vetste, meest indrukwekkende, technisch hoogststaande auto is weet ik het niet meer. Who needs Ferrari?! I want more of this! :!: :shock:
Mijn nieuwe droomauto, laat die DBS Volante maar zitten, hou die Pagani Zonda F maar lekker, geef me deze en een lege weg! :D
Erik, bedankt voor dit meesterlijk stukje tekst, ik hoop dat we nog meer van je gaan zien. Volgende keer on-board video? ;)
mckroket zegt
@johan
ligt eraan welk deel he..
Citrofiel zegt
Lekkere binnenkomer, Erik! Zullen we ook gewone nieuwsstukjes van jouw hand krijgen, of houd je het bij exclusieve rijtesten? ;) Eigenlijk zou ik een voorstel-artikel wel kunnen waarderen. Je race-ervaring lijkt me erg interessant, en toont dat je geen jong broekje bent zoals sommige nieuwe bloggers hier.
BananaFlip zegt
Prachtige auto, een heel goed alternatief en erg goed van Lexus dat ze zoiets aandurven!
Goed artikel ook!
Gerrelekker zegt
Een V10 ter grootte van een V8 met het gewicht van een V6 met 540Pk atmosferisch en 9000rpm… enkel japanners kunnen dit maken
GuidoBmw zegt
Belooft heel wat deze wagen :D
Jeroen zegt
Mooi verslag. Echter, verwar het F1 circuit alsjeblieft niet met de Südschleife. Die ligt een paar kilometer verderop ;)
w0o0dy zegt
waarom blijven er mensen het hebben over 540pk? Het vermogen is 560pk uit een atmosferische 4,8liter v10. Dat is dus 116pk per liter! Het koppel is wel relatief laag met 480Nm. Leuk= 120km/u topsnelheid in de TWEEDE versnelling, lol fijn voor de omgeving.
Het milieu is ook blij met de euro5 norm waaraan de auto voldoet.
SimonMc zegt
@w0o0dy: is 120 km/u in 2de versnelling zo speciaal dan?
w0o0dy zegt
@SimonMc: er zijn meer auto’s die dat doen, maar niet bij 9000 toeren. Die bak moet dan wel erg kort zijn qua overbrenging en dan ben ik zeer benieuwd hoe het ding 560pk op de weg zet.. en hoe gewelddadig de acceleratie zal zijn.
@Rob USA: precies, net wel in één of net niet is normaal voor sportwagens. Deze is dus duidelijk anders qua verhoudingen.
pizzakoerier zegt
Erik ik haat jou…nee serieus goed geschreven stuk man, keep up the good work ;)
Laurens zegt
OK.
Leuk dat dat koppel al 100 jaar min of meer hetzelfde is, per liter… als je niet mierenneukt.
Windhoos zegt
@Kap,
Jij loopt kennelijk nog niet zolang mee op autoblog, als er namelijk iemand is die het woord fanboy haat dan ben ik het wel. Je wilt niet weten hoe vaak ik heb toegegeven dat óók Audi niet perfect is en iedereen die hier al langer meeloopt kan dat beamen.
Zo durf ik ook best toe te geven dat Lexus minder problemen kent dan de duitse top drie, maar toch kies ik er niet voor omdat mijn hart er niet ligt. Al neemt natuurlijk niet weg dat deze super bak echt super specs heeft ;-)
The R6 Tornado zegt
Mooie specs, maar verder zit ik er niet op te wachten. Lexus heeft geen uitstraling en het design is zo voorbijgestreefd. Liever een design dat decennialang meegaat. Dat worden de echte klassiekers onder de supercars. Dit oogt veel te cheap, lijkt wel een tuningbak.
AMG Powerrr zegt
Vanaf dit moment houd ik van Lexus. Wat een lekker ding zeg! Eindelijk een echte concurrent voor de GTR (geintje, 911 en consorten natuurlijk ook hoor!)
Cantago zegt
Erg gave auto dit, en de review was misschien nog wel beter! Jammer dat we het geluid hier niet kunnen horen, zou graag weten hoe hij klinkt;)
Rob USA zegt
Leuk verslag maar achterkant is echt niet mooi IMO en die drie uitlaten zijn zelfs lelijk.Plastic roosters lelijk maar de voorkant vind ik wel mooi.
Prestaties zijn wel ok maar ZR1 blijft de King, want kost bijna 2x minder en is 2x mooier. Ben wel benieuwd naar de tijd.
Rob USA zegt
@Wooody: Haalt de ZR1 geen 100 in z’n 1 ??
Windhoos zegt
@Rob USA,
0-100 in 3,7s, topsnelheid=325 km/u
vla zegt
Wie is Erik?
Also, prachtbak in zoveel zinnen van het woord, ik kijk er al jaren naar uit. En vlaatje zegt zo’n dingen niet zomaar, er zijn weinig auto’s waar ik naar uitkijk!
ejs zegt
prachtige en zeer bijzondere ervaring! En ook zeer goed gescrehven, mijn complimenten:)
ejs zegt
*geschreven
J.R.Booij zegt
Wow! Het eerste échte artikel op autoblog.
Chapeau Kouw.
Groet, Booij.
autoblogger zegt
@J.R.Booij: niet zo neerbuigend he ;)
AMGJunk zegt
“Fake it till you make it” ;)
Mooi werk Erik!
En ook een geweldig goed geschreven stuk tekst, super!
Kas zegt
Waarom…serieus waarom?
Waarom wordt standaard elke aziatische auto hier afgezeken in de comments? Zijn jullie zo onzeker over je porche, audi of erger nog opel/volkswagen dat dit nodig is. Neerbuigend doen over Japanse auto’s terwijl Japan op gebied van techniek en performance toch echt al zeker 10 jaar veruit superieur is. Ik ken weinig europese blokken van 3 liter die 500+ pk aankunnen en leveren zonder interne modificaties. Jullie leiden aan massa ontkenning, plus de echt brilliante auto’s kennen de meesten misschien geeneens, AE86, RX7, Integra type-r, 22b impreza etc etc.
Verdiep je er eens in, er gaat een (betaalbare) wereld voor je open.
KippieKnaus zegt
@Kas: We wonen nu eenmaal in Nederland en dat ligt dichtbij Duitsland.. De Japanse uitstraling is hier niet populair dus dan wordt de rest van de auto ook maar meteen afgezeken, vaak geheel onterecht.
Verder moet ik toegeven ook niet een grote fan te zijn van het Japanse design maar deze auto verrast me in positieve zin. Ik ben wel blij dat ze er zijn, Japanse auto’s. Ik verbaas me erover dat sommige mensen willen dat alle auto’s er Duits uitzien, een beetje variatie is welkom.
SimonMc zegt
@Kas: Niet iedereen is negatief hoor.Ik vind em prachtig !
En ik heb zo het gevoel dat al de rest prestatiegewijs er bij verbleekt…maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Is altijd zo.Als ze aan iets heel lang bezig zijn, is het meestal een klasse appart.(Veyron, GTR,…)
GTR zegt
kas,
Je haalt de woorden uit mn mond!
Jigzoz zegt
“Zo’n dertig andere journalisten uit de hele wereld mogen uitsluitend op de ‘gewone’ Südschleife, oftewel het Formule 1-circuit rijden.”
Het F1-circuit is niet de Südschleife. De Südschleife is al jaren dicht en grotendeels vervallen.
ricardo zegt
Naast de IS-F alweer een topper van Japans vernuft.
Lang naar uitgekeken en ik kan niets anders zeggen “Het wachten meer dan waard!”. Ik kijk er naar uit hem in het echt te kunnen aanschouwen.
Lexus LF-A: “Drommels, wat een lekker ding!!!!”
knoopgat zegt
mooie bak!
ken het stukje ook uit de autoweek?
Jippie zegt
Neusje is niet bepaald geslaagd te noemen. De rest maakt veel goed.
Nico zegt
één van de, zoniet het beste stukje ooit verschenen op deze site. moest ik het geld hebben stond ik em nu al te bestellen terwijl Lexus me normaal gezien helemaal niks zegt
Knokkespotter zegt
73 bochten? Hahaa
de Nordschleife telt er 192 ;)
Emile zegt
Levendig verhaal Erik, gezien de reacties oogst jouw verhaal meer lof dan die Lexus zelf! Kon je eindelijk weer wat doen met je (verlopen) racelicentie.
w0o0dy zegt
aardige video beelden (o.a. on-board) van Motortrend
http://www.youtube.com/watch?v=kn6sj-Dgdnk
Car and driver
http://www.youtube.com/watch?v=xLsvsEOWMUQ
speedyrichke zegt
Waarom zijn de duitse merken bang voor de japanse merken?Kwa motorich zijn de japaners beter.Kunnen ze 7jaar gerantie geven?Nee.
Zub-zero zegt
gewoon een dikke auto die er over 4 jaar niet meer uitziet en iedereen denkt pff was dat mooi.
doe maar mij maar de nieuwe C-AMG.
Windhoos zegt
@Sub-zero,
Het uiterlijk spreekt mij ook niet helemaal aan, maar alleen al vanwege de specs en de waarschijnlijke veel lagere aanschafsprijs vergeleken met de duitse top 3 gaat dit een verkooptopper worden…
NovaStar zegt
De toyota Supra had toch net zoals de nissan Skyline meer pk’s dan dat de fabriek standaaard opgaf? niet 10 maar 50-75 pk meer? hebben ze daar bij lexus niet iets van mee genomen?
autoblogger zegt
We hebben alsnog een video!
http://www.abhd.nl/video/lexus-lf-a/
nsxlfagtr zegt
Zowel de Nissan GT-R als de Lexus LF-A en de Honda NSX mogen zich de besten noemen. Wat een fantastische apparaten bouwen de Japanners.
lfagtr35r zegt
De Lexus LF-A is een van de beste supercars ooit gemaakt, pure kwaliteit geleverd door de Japanners.