Neelie Kroes, Eurocommissaris voor mededinging, liet gisteren weten dat ze zich zorgen maakt over het Duitse reddingsplan voor Opel. Duitsland zou de Europese regels hebben overtreden door financiële ondersteuning te bieden aan een plan waarbij Magna en een partner samen een meerderheidsbelang in het bedrijf krijgen.
Volgens de Commissie heeft Kroes de Duitse minister van economische zaken Karl-Theodor zu Guttenberg een brief geschreven waarin ze zegt ‘duidelijke aanwijzingen’ te hebben dat de hulp is toegezegd met een specifieke bieder in het achterhoofd, namelijk Magna. Kroes is dan ook van mening dat de huidige eigenaar van Opel, General Motors, ‘in de gelegenheid moet worden gesteld de uitkomst van het biedproces te heroverwegen.’ Volgens de Duitse minister is de overname van autofabrikant Opel door het Canadese Magna niet in gevaar.
Volgens Guttenberg verloopt de overname van Opel door Magna volgens schema. Op de vraag of de zorgen van Kroes roet in het eten kunnen gooien, antwoordde de minister ontkennend. Toch lijkt het allemaal erg lang te duren. Afgelopen donderdag stond de ondertekening van het overnameakkoord gepland, maar dat werd op het laatste moment uitgesteld. GM-topman Fritz Henderson stelde vervolgens dat het overnameakkoord nog deze week ondertekend kan worden, tot op heden is daar echter nog niks van vernomen… Niets lijkt definitief!
lincoln zegt
tis toch belachelijk dat de waarde van Opel bepaald wordt door europeese subsidies en bankgaranties ..
sterker nog .. dat het de enige waarde is ..
ddr zegt
Verbaast me niet
iedere regering komt op voor zijn eigen land, voor zijn eigen volk, en ook voor zijn eigen broekzak al dan niet half gevuld.
ik denk echter dat het een hele soep is om zoiets te kunnen uitklaren op een deftige manier waarbij je overal een compromis bereikt en iedereen tevreden stelt.
het lijk me een bijna onmogelijke opdracht, maar ja geld opent deuren he of broekzakken :)
toyota prius zegt
@ddr: Inderdaad, en het opkomen voor eigen industrie wordt gezien als protectionisme. Vooral ten tijden van een crisis, zie je dat veel. En daar is Kroes dan voor om het te voorkomen..
@troublesome88 Zeer zeker wel, Kroes behoort tot de machtigste vrouwen ter wereld.
DD zegt
Oef, als ze de regeltjes hebben overtreden kunnen daar nog weleens flink wat claimen aankomen van de concurrenten!
@ ddr zegt
Belgische regering(en) niet die stellen nepregels op om de bevolking te sussen en laten milioenen €’s naar het buitenland vloeien en geven alleen om NIET-Belgen , die krijgen immers alles klaar , Belgie word hier int buitenland zelfs voor uitgelachen ..
JH zegt
volgens mij wil opel ook mee doen met het s2000 irc kampioenschap check deze video http://www.youtube.com/watch?v=m5wDx8BF0uM
troublesome88 zegt
Zou Kroes al worden vervoerd in een B6 auto? Denk dat ze daar anders wel aan kan beginnen, ze is inmiddels de schrik van elke topman..
Laurens zegt
Die Guttenberg zag al niets in staatssteun, maar toen kwamen de verkiezingen eraan.
OT: op je hoogtepunt stoppen…
toyota prius zegt
O en is de schrik voor mening multinational. En je weet het, hoe er spelletjes worden gespeeld..
Qot zegt
Forster wil tegen 2020 een gemiddelde uitstoot van 95 gram bij Opel door o.a. start-stopsystemen. Ik hoop maar dat dit niet betekend dat er dan ook met een knop gestart moet worden.
http://hln.be/hln/nl/3424/economische-crisis/article/detail/1016950/2009/10/17/Ook-na-verkoop-blijft-Opel-samenwerken-met-GM.dhtml#
Laurens zegt
@Qot: alle fabrikanten moeten aan die CO2 uitstoot regel voldoen, is EU beleid. Anders een boete.
Timmie zegt
Voor velen is Neelie Kroes een van de grootste gangsters in Europa…
Esprit_de_Flandre zegt
Ik veronderstel dat GM toch zo’n RealityTVcrew heeft meegestuurd op al die onderhandelingen. Hier zit duizenden afleveringen Soap in.
Esprit_de_Flandre zegt
@Timmie: Verklaar u nader…
Citrofiel zegt
Dus de Duitse regering heeft stiekem Magna willen helpen. Betekent dat dat de Duitse staat een boete van Neelie kan verwachten? :mrgreen: