De nieuwe DS3 is nog niet eens op de markt of Citroen is al druk bezig met het testen van een rallyvariant!
Deze spyshots tonen aan dat Citroen niet van plan is om een suffe truttenkar van de DS3 te gaan maken. Als de geruchten kloppen zal deze rallyversie van de DS3 voldoen aan de zogenaamde R3 regelementen (net zoals de Abarth 500 R3T). En als het goed is komt er op termijn ook nog een DS3 S1600 Turbo waarmee Citroen mee zal doen aan het WRC. Deze DS3 zal dan de opvolger zijn van de huidige C4 WRC. (bron: racingpasion.com, via carscoop)
We zagen al eerder dat concurrent Ford ook overstapt van de Focus naar de Fiesta.
Kimi zegt
Mag van mij ook zo in deze trim de weg op!
Stefan-Venema zegt
leuk bakkie, dat vraagt natuurlijk om een straat variant :mrgreen:
Citrofiel zegt
Ik vind de C4 WRC mooier dan de DS3. De extreme uitmonstering past daar wat beter bij. Maar goed, daar gaat het natuurlijk niet om. De DS3 wordt dus de opvolger van zowel de C4 WRC als de C2 S1600. Leuk dan. Hopelijk brengt het Citroën minstens net zoveel succes als de C4 nu, en meer dan de C2. :)
BananaFlip zegt
Yeah baby, downsizing!
In ieder geval een stuk meer beauty in de rallywereld.
JH zegt
kijk dat is nou goed autonieuws
ps. f*ck downsizing
edgar zegt
@ Stefan-Venema:
ik denk het niet want van de C4 WRC is ook nooit een noemenswaardige straatvariant van gemaakt. de enige die erbij in de buurt kwam is de VTR en die is niet verkocht in nederland volgens mij…
Laue zegt
@edgar:
zag er toevallig gister een C4 VTR rijden op de a12. kan natuurlijk import zijn.
Herke zegt
Citrofiel, dat zal vast en zeker wel goed komen! tenminste, citroen is bezig met een beste veeg door het merk heen, dus ze zullen het echt niet rustig aanpakken en citroen heeft natuurlijk al een beste naam in de WRC. dus daar ben ik echt niet bang voor.
Burdy zegt
@ Stefan Venema:
Volgens mij hebben ze bij citroen geen snelle straatversie gemaakt van de C4 en zijn voorganger. En de sportieve versies die ze nu hebben, mag je in mijn ogen niet sportief noemen. Dus heb er een zwaaar hoofd in dat er een gaat komen.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze naar de kleiere autos gaan. Vind ze toch een stuk minder uitstraling hebben. Maarja alles moet groen tegenwoordig.
Citrofiel zegt
@Burdy: en @edgar: Van de Xsara en C4 zijn VTS-varianten verschenen. Die zouden moeten doorgaan voor de sportieve variant van beide modellen. De Xsara VTS kon nog aardig meekomen, maar de C4 VTS stond niet op het niveau van concurrentie als bijvoorbeeld de Golf GTI. Sinds de facelift is de C4 VTS ook verdwenen.
circlestorm69 zegt
Ik vond de DS3 een van de gaafste betaalbare auto’s van de IAA.
Hij zat lekker (veel betere stoelen dan de Mini heeft!)en zag er van binnen ook erg goed uit. Mooi afgeplat stuurtje. Vette kleurcombo’s mogelijk. Maar ik denk dat de meesten mensen voor dat geld toch voor een Mini gaan omdat die beter smoelt.
OT. Cool dat ze hier mee gaan rallyrijden.
Was ook wel te verwachten. Citroen heeft een rallyverleden en deze oogt nu al stukken beter dan de C4.
Lotus-Omega zegt
wauw! :D het word steeds gaver met die DS3!! :D
Citroën: GA ZO DOOR!!! :D
Jochempie zegt
Citroën gaat rijden met de GayS3?
Jesper zegt
Bij mn school in Utrecht staat n C4 VTR, mocht ik de eigenaar eens zien zal ik vragen of dat t import is. Wel een vette kar, donkerblauw met witte 18″ Superturismo WRC velgen :O
Héél vet als ze deze goed gaan uitbrengen! Heb je weer eens wat vergelijkingsmateriaal voor de Corsa OPC :)
Merry zegt
En ook de Rally gaat langzaam dood.
Maar het kan aan mij liggen maar WRC auto’s hebben toch een 2000CC motor en geen 1600CC?
Want de C2 doet in het junior kampioenschap mee en dat is een 1600 cup de WRC is een 2000 cup.
Als dit zo door gaat is dalijk de group-N sneller dan het WRC.
Er zouden gewoon meer fabrikanten auto’s moeten maken die in de group-N passen en het WRC zou met group-N auto’s gereden moeten worden.
Misschien wat meer vermogen toe staan en knallen met die bakken.
Het WRC is nu ook niet leuk met alleen Citoen en Ford.
Vroeger waren Mitsubishi en Subaru er nog zelf Suzuki was vermakelijk maar nu is er niks meer over.
Hoe komt het eigenlijk dat er niemand een Audi tot group-N auto heeft omgebouwt?Er zijn zat modellen die er wel in vallen de S3 ofzo,toch?
En wie vind heel de S2000 group eigenlijk leuk?
matthijs zegt
ziet dr goed uit! ik ben wel beneiuwd hoe al die nieuwe autos gaan worden voor de nieuwe WRC
ff hopen dat peugeot met de RCZ mee gaat doen…
Chriss zegt
Aardig auto’tje, citroen doet t goed! Alleen wel snel dat de koplampen er al uit vliegen, moet nog wat aangepast worden denk ik..
Downsizen is een schande voor de rally! Nouja, in ieder geval jammer, zo’n duidelijke lobby van milieu mensen..een sport moet en blijft een sport blijven. Wat mij betreft mak er van mij wel weer iets komen als Group-B klasse
Citrofiel zegt
@edgar @laue @Jesper: De VTR is niets bijzonders. Gewoon een uitrustingsniveau, dat ook hier geleverd is. Nu ik het even bekijk op autoweek.nl, zijn bijna alle C4 coupé’s VTR of VTR+. De VTS was dus de sportieve topversie, maar die is niet meer leverbaar.
q-oekje zegt
dr is wel een c4 thp “by loeb” editie dat moet een citrofiel toch wel weten
Citrofiel zegt
@q-oekje: Dat weet ik ook, maar met 150 pk kan je dat niet echt een sportieve versie noemen. Gewoon de sterkste motorisering met wat sportieve uitmonstering.
BmwMPower zegt
Dat beloofd wat! :)
Citroën is de laatste tijd goed bezig, hoop dat ze dat vol kunne houden.
Vivian zegt
er waren toch geruchten dat citroen naar de DTM ging??
Mr. Dj M. zegt
Leuk maar wel jammer als de C4 eruit gaat! Dan is het net als bij Ford gewoon echt alleen maar vanwege geld besparing! en dat is jammer want C-segment en rally hoord een beetje bij elkaar!
Citrofiel zegt
@Mr. Dj M.: Kostenbesparing? Denk je dat een DS3 voor Citroën goedkoper te prepareren is voor WRC dan een C4? Ik denk van niet. En om dat schijntje (in verhouding) dat de basis kost hoeven ze het ook niet te laten.
@Vivian: Ja, maar ik denk niet dat ze zowel in de WRC als in de DTM tegelijk gaan. Aangezien Citroën door lijkt te gaan met WRC, denk ik niet dat ze nog DTM gaan doen.
q-oekje zegt
ik mis wel wat aan de ds3
weetje wat fucking 400cc!!
dennis21 zegt
haha waarom een luchtfilter op de plaats van de koplamp als je een luchthapper hebt in je kap…(ohja ze zijn um aan het testen)
Activa zegt
Nu 150 pk lijkt me toch niet te weinig om vlotjes te rijden (al mogen ze van mij gerust een versie met nog 50 extra paardjes uitbrengen. Maar het merendeel van de mensen zal wel rondtuffen met minder, of staat met zijn zowat 100 pk dieseltje ergens stil in de file (sic).
Waar kan je het vermogen van je wagen nog veilig benutten??
Dus commercieel gezien is het de vraag of ze voor een handvol liefhebbers een nog sportievere versie gaan op de markt brengen (maar van mij mag het hoor).
Citrofiel zegt
@Activa: Het is zeker niet weinig, en de THP is zeker een vlotte auto. Maar de echt sportieve toppers in het C-segment hebben allemaal minstens 200 pk, en daarom noem ik de 150 pk THP geen sportief topmodel. Die is er momenteel gewoon niet. En vergelijkbaar met de WRC is hij al helemaal niet.
@SjonnieKroket: Een sterkere en (denk ik, want een klasse lager) lichtere Clio is minder snel, terwijl Renault zo bekend staat om de goede sportieve uitvoeringen?! :o Dat wist ik nog niet… Maar goed, eigenlijk weet ik bar weinig van de niet erg interessante Xsara. In de C4 WRC ligt overigens een tweeliter, vind ik na even googlen.
rev zegt
mooi mooi al1 nog mooi spoilertje erop
SjonnieKroket zegt
volgens mij is de C4 wrc ook een 1.8, althans dit was bij de xsara altijd wel zo, de 2.0 16v was minder sterk dan de 1.8 16v daarom is de 1.8 genomen.
en C4 VTR/VTR+ zijn gewoon sportieve uitvoeringen met een normale motor. De VTS daarin tegen is een 2.0 16v met 182pk.
Wat betreft de Xsara VTS 167 pk deze is altijd het snelste geweest in zijn klasse. Clio Rs182 en Golf IV GTi verliest het tegen de Xsara
SjonnieKroket zegt
@ Citrofiel,
Ik heb zelf ook meerdere malen met een Clio RS182 gereden, vind het geen bijzonder snelle auto.
Base zegt
1.6 THP inderdaad maar 150 pk maar wel volledige koppel (240 Nm) al bij 1400rpm, weet zeker dat dit een stuk sneller is dan de clio rs
konijnn zegt
als je de 1600 thp motor laat chippen haal je al snel 215 pk uit zo’n ding. (niet dat hij dan lang mee gaat)
HenkHekje zegt
@ Konijn
Waarom zou hij niet lang mee gaan? 9 van de 10 motoren worden kapot gereden door domme chauffeurs. En dus niet door de hoeveelheid vermogen. de 1.6 thp motor ligt ook in de mini works gp en die heeft volgens mij nog meer dan 215pk
pascal goyvaerts zegt
als sebastian loeb daar mee rijd en den auot veel pk heeft
dan heeft hem wss wel kans om te winne zoals anders