Dramatisch nieuws! Door “de crisis” zagen we eerder dit jaar zo’n beetje de complete Amerikaanse autoindustrie op zijn bek gaan, maar ook de *kuch* machtige Russische autoindustrie blijft niet gespaard. De laatste tijd komen er namelijk geregelmatig onheilspellende geluiden uit Togliatti. Waar? In Togliatti is namelijk het hoofdkwartier gevestigd van AvtoVAZ, het bedrijf dat wij hier kennen als Lada. Enige tijd geleden werd al bekend dat ze 27.000 banen willen schrappen. Dat is ruim een kwart van het totaal aantal arbeidsplaatsen en de halfjaarcijfers over de 1e helft van 2009 laten zien dat er een verlies is geleden van maar liefst 445 miljoen euro (vorig jaar 43,6 miljoen verlies). Stront aan de knikker dus!
De verkopen van Lada zijn in het eerste halfjaar gedaald van 378.000 stuks in 2008 naar 169.000 stuks in 2009. Dat komt omdat de gehele markt in Rusland het zwaar te verduren heeft (-52% in september), maar ook omdat de producten van Lada natuurlijk redelijk achterhaald zijn. In een uitgelekt rapport naar de regering heeft Lada onlangs voor het eerst toegeven dat hun auto’s van een belabberde kwaliteit zijn (allemaal de schuld van toeleveranciers volgens Lada…).
Enige tijd geleden kreeg AvtoVAZ al $1 miljard overheidssteun, maar dat is lang niet genoeg. Vorige week hebben ze nog eens 1,6 miljard euro extra gevraagd. AvtoVAZ heeft twee grote problemen op dit moment: ze hebben torenhoge schulden en hebben zwaar verouderde fabrieken die helemaal niet efficient zijn (understatement van het jaar).
Om dat tweede probleem op te lossen werd eind 2007 25% van AvtoVAZ verkocht aan Renault voor $1 miljard, maar heel veel heeft die samenwerking nog niet opgeleverd. Doordat AvtoVAZ extra aandelen gaat uitgeven om geld op te halen dreigt het belang van Renault in Lada ernstig te verwateren. En om dat te voorkomen heeft Renault twee opties gekregen van de Russische overheid: of ze kunnen extra geld in AvtoVAZ steken of ze kunnen hulp geven in de vorm van technologie.
Naar alle waarschijnlijkheid zal Renault kiezen voor optie 2. Een beetje hetzelfde wat Fiat momenteel doet bij Chrysler. Nissan (partner van Renault) heeft al aangekondigd dat er Nissan’s gebouwd zullen gaan worden in Lada fabrieken (vanaf 2012). De komende weken zal er meer duidelijk worden over de situatie rondom AvtoVAZ. (via: autonews.com)
vla zegt
Ik heb het artikel niet gelezen, maar wil wel ff droppen dat het bekendste Russische merk niet zomaar zal ondergaan.
Ben trouwens stiekem erg benieuwd naar zo’n moderne Lada! :P
JPM zegt
Nou Renault kan ook nog wat leren van Lada als het om duurzaamheid gaat. Verkoopt Lada trouwens nog wel auto’s buiten ex-SovjetUnie landen?
de sjonnies zegt
@JPM: – Renault kan wat van Lada leren?
Lada’s hadden magnetische achterbumpers zodat je je verloren onderdelen niet van de straat hoefde op te rapen.
Lada’s hadden achterruitverwarming zodat je vingers ’s winters niet aan de Lada vastvroren als je hem moest aanduwen
Lada’s hadden vier pedalen ipv drie, de vierde was om de airbag op te blazen.
Liever een dertig jaar oude Renault dan een splinternieuwe Lada
Merry zegt
@de sjonnies:
deze splinternieuwe Lada wil ik wel rijden hoor!
http://www.automobilsport.com/uploads/_neustart/FIA-WTCC/fia-wtcc-lada-mexico.jpg
Ga jij dan deze rijden
http://media.photobucket.com/image/renault%2030%20jaar%20oud/SICM3/Renault5cabrio.jpg
de sjonnies zegt
@Merry:
Ok Ok, ik heb niet altijd gelijk:)
j zegt
@de sjonnies:
30 jaar oude renaults bestaan niet !
Liever in een 30 jaar oude lada dan in een nieuwe Renault. Veel betrouwbaarder !
jan1666 zegt
zeg zelf, een Lada Niva is een echt vet oostblokbakkie! wie wil er nou geen 4×4 voor de prijs van een…tja…een pakje boter zou ik bijna zeggen..
jan1666 zegt
@JPM
ja, in belgie zal ik laatst een kalina rijden
bmw zegt
Toch ironisch dat 18 jaar kapitalisme nog geen oplossing hebben geboden voor dit merk, dat volgens velen “door de communisten” om zeep was geholpen. Dit moet toch een barometer voor de russische economie zijn?
tt zegt
de niva is inderdaad een cultuur icoon. pure 4X4. Mss dat ze die toch wat betere motoren zouden kunnen geven. Hier in belgie is bv de diesel versie alweer verdwenen, en hebben we zelfs geen invoerder meer.
paulusrx7 zegt
zou zeggen laat volkswagen erop los en alles komt goed! net als bij skoda en seat! maar ook renault kan het zie dacia.
northspotting zegt
Die karretjes zien er nog best modern uit, ik had ze nog nooit gezien!
Maar 445 miljoen USD verliezen in 6 maanden bij zo’n flutmerk… Ik verlies het liever bij BMW, als jullie snappen wat ik bedoel :P
Citrofiel zegt
Ze hebben dus schulden die ze af moeten betalen. Ze moeten nog heel veel investeren om qua auto’s en productie op een hedendaags niveau te komen. Maar ja, zonder inkomsten gaat dat niet. Ik wens Lada veel succes…
Citrofiel zegt
@JPM: Dit jaar zijn er maar liefst 10 Lada’s verkocht in Nederland. 4 Kalina’s, 4 Niva’s en 2 111’s. Dusseh, officieel wordt er nog wat verkocht buiten de USSR, maar veel stelt het niet voor.
Harm zegt
Mijn voorstel: een niva met een hele lading opties (die moeten dan wel uitgevonden worden), een dikke V6 (past toch niet) en dan noemen we het SUV, verkopen we er een zooi van en dan… o, nee kan niet meer, cRiSiS, laten we dan maar een hybride-versie maken!
Harm zegt
Toevoeging op mezelf: en dan is Lada gered!
JPM zegt
@ de sjonnies
Ik zie regelmatig Lada’s van 10 of 20 jaar geleden rijden. Renaults daarentegen…
@ bmw
Kapitalistisch kan je de huidige Russische economische situatie niet noemen. Vrije handel is mogelijk zolang het Kremlin overal de baas blijft en vinger in de pap heeft. Als er echt een vrije markt economie zou zijn zoals in het Westen dan zou Lada al jaren niet meer bestaan.
Citrofiel zegt
@JPM: Je bedoelt zeker dat je regelmatig Lada’s met een 10 of 20 jaar oud ontwerp ziet rijden. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Waarom niet gewoon de Renault-modellen verkopen onder Lada-badge? De naam Lada stelt hier natuurlijk niets voor, maar in Mother Russia is het toch nog vrij geliefd.
WieAndersDasAuto zegt
Ik wens Lada succes. Ik hoop dat ze het nog kunnen overleven in deze crisis. Want dan blijft er niet veel keuze over voor de wat armere Russen denk ik…
Cantago zegt
Is er hier iemand die het zonde zou vinden als Lada er niet meer is? Iemand? Hallloooo?
Jan zegt
Ja. Hier Cantago. Hier. Dat lada een underdog is wil nog niets zeggen!
I Love Lada! I wish you Succes Lada!