Ford had al een tijdje een extra zuinige Focus met de naam ECOnetic in het gamma zitten, maar in Frankfurt werd een nog zuinigere variant gepresenteerd. Deze Focus ECOnetic ‘versie 2’ stoot slechts 99 gram CO2 per kilometer uit. En dat wil iedereen toch?
Het gemiddelde verbruik van deze zuinige Focus is 3,8 liter diesel per 100 km. Onder de motorkap vinden we een 1.6 liter Duratorq TDCi motor (met roetfilter uiteraard) die 109 pk en 240 Nm levert. En dat zorgt er voor dat je in 10,9 seconden naar de 100 kan sprinten. De topsnelheid ligt op 191 km/u. En omdat deze Focus zo zuinig is betaal je als zakelijke rijder slechts 20% bijtelling.
De Focus ECOnetic is gebaseerd op de 5-deurs Trend uitvoering en heeft standaard onder andere de volgende zaken aan boord: automatische airconditioning (DEATC), een warmtewerende voorruit, cruise control, een audio-systeem met CD-speler, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en elektrische bedienbare voorportierramen.
Een grote concurrent van deze zuinige Focus is de Golf BlueMotion, die kan je al meenemen bij de dealer voor 26.050 euro.
Fova zegt
Zelfde aandrijflijn als een Volvo C30, toch?
Simpson zegt
@fova, het is eigenlijk een focus DRIVe dus? :mrgreen:
maar, leuk nieuws voor de leaserijder die van ford houd.
MrJones zegt
Ford Focus Limited Wagon, 1.6TDCI 109PK, 280NM. Zeer complete uitrusting (navi, abs, cruis control,lichtmetalen velgen, etc..) voor €25.000,-
Als ik nu de keus had voor een nieuwe (lease)wagen dan zou ik de Limited nemen. Hij is ruimer, (in mijn ogen) mooier, en iets goedkoper. en ook 20% bijtelling. (115g/co2/km)
robbie zegt
@MrJones: maar je begrijpt toch wel dat ieder een duizenden euro’s wil betalen om minder dan 100 gram CO2 per kilometer uit te stoten ;)
MrJones zegt
@Robbie: Nee daar snap ik nou helemaal totaal NIKS van!
Waarom zou je meer betalen voor een iets minder CO2, voor hetzelfde belastingpercentage..?
Wat is daar nou zo leuk aan? Kijk mij nou met me minder dan 100CO2 gram per kilometer !? (misschien voor de hand liggende reactie: ) Koop dan een kleinere auto.. Maar goed ik heb daar niks over te zeggen..
@basTbone: Inderdaad, de motoren zijn vanaf November iets gewijzigd. in plaats van 119Gram stoot nu dan 115Gram CO2 uit.
(En bij de wijziging hoort trouwens ook een start-stop knop)
Dus de keuze is inderdaad makkelijk..
Hoewel.. de nieuwe megane estate 110DCI een sterke concurent is en GOEDKOPER in de lease maar DUURDER in de aanschaf. (vanuit gegaan met ongeveer dezelfde opties als de Focus Limited)
robbie zegt
@MrJones: met een lage CO2-uitstoot regel je tegenwoordig chicks ;) Wist je dat niet?
Vroeger gooide je heel stoer de sleutels van je Ferrari/Porsche/etc. op de bar, maar tegenwoordig moet je de sleutels van je <99 gram/CO2 km bak op de bar gooien :D
MrJones zegt
@robbie: Hahaha oké!
Laue zegt
Ik krijg een stijve van dat groene blaadje achter de 99.
nee for real, voor 14% bijtelling ligt de grens toch bij 96? die laatste 3 gram hadden ze ook hier er niet van af kunnen snoepen? how hard can it be?
Laurens zegt
10 gram verschil nog maar met Prius? Is dan nog maar 1500 kilo verschil over 150.000 km, en 37,50 Euro milieu “winst” per hybride. Mag nog steeds 170 miljoen op jaarbasis kosten, die 10.000 Priussen?
Zijn we helemaal gek in dit land?
Eric zegt
Als je een zuinige wagen wil kun je simpel het aantal PK’s laten terugchippen. Gemakkelijk zat dus. Men nemen een dieseltje uit het gamma, schroeven hem terug en hopla daar is onze groene bijdrage.
Ook die groene Volvo’s zijn teruggechipte motoren. Elk paard in de stal moet drinken, hoe minder paarden, hoe minder verbruik. Als je zulk hok voor je hebt moet je wel veel geduld hebben voor ze hun snelheid halen. Verrek trage dingen zijn het die groene oplossingen.
roadronner zegt
@eric:
Maar een klein clubje paarden dat zich de longen uit hun lijf moet rennen, heeft meer dorst dan een grote kudde die rustig staat te grazen :D
Met TopGear werd dat ooit al eens pijnlijk duidelijk: de Prius moest volgas over een circuit, en werd achtervolgd door een M3 die deze alleen maar bij hoefde te houden. Wie verbruikte er uiteindelijk het meeste? De Prius, want die moest voor dergelijke snelheden veel harder werken dan de M3 ;-)
GOD zegt
@ roadronner
geweldige reactie :D
zelfde als het top gear prius vs M3 verhaal
WId zegt
@GOD.. dat zegt hij ook?
Helaas kost die 3 gram extra zo’n 6.000 euro!
basTbone zegt
@Mr Jones: Sterker nog…ik was afgelopen zaterdag bij de Ford dealer om naar de Focus Limited te kijken en hij wist mij te vertellen dat vanaf productiedatum november de Limited ook in de 20% bijtelling gaat vallen, omdat deze dan standaard de aanpassingen van de ECOnetic (1) krijgt.
Dus dan wordt de keuze helemaal makkelijk!!
GOD zegt
@ Wld
:shock: ga nie gezien, vaag..
Hans Lurvink zegt
Vind de Focus nu wat verouders aandoen in vegelijking met de Golf en nieuwe Astra. Zou dan liever iets meer uitgeven en een Astra diesel met 160 pk en 20% kiezen.
Jip zegt
Zelfde motor als de volvo 1.6D
Linkador zegt
@eric:
Met een opgefokte CPU en gewoon rijgedrag (niet alles uitpersen wat er uit te persen valt) bespaar je trouwens ook.
Vlot rijden, ideaal schakelen en terugschakelen is ook zuiniger dan Opa in de 4de versnelling van start tot finish.
basTbone zegt
@MrJones: klopt, de Megane is ook een scherpe aanbieding. Heb ik ook naar zitten kijken als opvolger van mn huidige lease-Focus, maar ik schat de Focus zeker hoger in kwa wegligging. En ik vond de ruimte in de Megane hatchback zwaar tegenvallen (zowel op achterbank als kofferbak).
Citrofiel zegt
@basTbone: @MrJones: Gewoon voor de Mégane gaan, voor mijn plezier. ;) Het verhaal van de Limited Wagon tegenover deze Econetic snap ik ook niet. Ergens moet dat vandaan komen. Uitrusting is het geloof ik niet, motor is het niet, carrosserievariant is het niet. Alleen de milieuopties blijven over, en ik zou daar niet extra voor gaan betalen, hij valt nota bene in hetzelfde bijtellingstarief! :? Vreemd.
Robin zegt
-edit: check!-
RenesisHP zegt
De Focus RS is verhoudingsgewijs een stuk zuiniger dan deze ECOnetic.
Dus wat nou groen?
basTbone zegt
@RenesisHP: groener dan het Ultimate Green van de FocusRS lukt idd niet :-)
@Citrofiel: het blijft een domme aanpak van Ford, maar voor onze zuiderburen zal het wel gunstiger uitpakken. Helaas is het zo dat ik totaal niet te spreken ben over de Renault dealers hier in de omgeving, dus valt ie af
Relief zegt
WEER 4 gram teveel! Wanneer houden ze bij de fabrikanten eens rekening met NL? 4 gram minder en dan ben je zowel bpm als wegenbelastingvrij.
Laurens zegt
@Relief: lijkt er inderdaad op of alleen Toyota auto’s ontwikkelt op basis van de Nederlandse regelgeving :shock:
Kevin van Gorp zegt
De 1.6 TDCI is de zelfde motor als die van de PSA groep (Peugot en Citroën) Zaterdag laat ik mijn Focus 1.6 TDCI Chippen. Dan gaan we eens kijken of dit ook in het verbruik scheelt.
Ow en op de foto zit er geen verwarmde vooruit in die auto. Het knopje hiervan zou namelijk naast de stop – start knop moeten zitten
Nijntje_ zegt
Rofl,
Wij betalen een Golf Bluemotion met Radio, Climatronic, cruise control, auto ruiten, electrische spiegels, parkeer sens ed op nog geen 20k
Vroegwakker zegt
@Laurens,
Het gaat hier om een Ford Focus.
Zou je eindelijk eens willen stoppen met het maken van reclame voor Toyota?
Laurens zegt
@Vroegwakker: er zijn domoren die denken, dat er dankzij NL subsidie beleid innovatie plaatsvindt. Jij?
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Nee hoor Laurens, Toyota en Honda innoveren ook zonder de Nederlandse overheid.
Cantago zegt
Lees ik daar ECO? Weg er mee!! (Zuinig ligt aan de rijstijl, en met een vlotte rijstijl zuinig rijden kan alleen in een auto met voldoende vermogen;))
BmwMPower zegt
Waarom zijn bijna alle extreem mileubewuste auto’s wit?
MrJones zegt
@BmwMPower: omdat het een lichte lak kleur is.
(met licht bedoel ik het gewicht)
bmw zegt
Even samenvatten: 26.700 EUR voor een Ford Focus met 109pk. Wie kan/wil dit nog betalen? We worden uitgezogen op basis van groene argumenten. Dat ze die groene focus in hun **** steken.
BananaFlip zegt
Met stalen velgen, voor een lager gewicht? :P :roll:
MrJones zegt
@BananaFlip: Aha! dat verklaart dus die 4 extra CO2 Grammetjes!
BananaFlip zegt
@MrJones: Precies, gewoon lekker Volvo Drive-lichtmetaal eronder!
Citrofiel zegt
Geen enkele autofabrikant zal zijn auto’s aanpassen omdat dat gunstiger uitkomt in het kleine marktje dat Nederland vormt.