Gisteren is door Athlon Car Lease een nieuw carpoolplatform gepresenteerd. Via een speciale carpooling-site kunnen werkgevers en werknemers zien wie dezelfde routes reizen en kunnen carpoolafspraken worden gemaakt.
Werknemers geven op www.athloncarpoolonline.nl vertrek- en eindbestemming in. Dit kan tot op straat- en huisnummerniveau. Zij zien vervolgens alle relevante ritten van passagiers of berijders die dezelfde kant op reizen met hun reistijden en dat zij een auto voor die rit willen delen. Zij kunnen dan op een rit klikken om contact op te nemen met deze persoon om vervolgens een afspraak te maken over de tijden en eventuele prijs van de reis.
Carpoolen is natuurlijk een goed initiatief, vooral ivm files, brandstof, co2, etc, maar ik ben wel benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik maken van dit soort diensten. In 2005-2006 is er een onderzoek geweest; op werkdagen zouden er 483.000 mensen gezamenlijk naar het werk rijden. Als iedereen met de eigen auto naar het werk zou gaan, dan zouden er in de spits 249.000 auto’s meer op de weg zijn. Zo besparen carpoolers per werkdag ruim een miljoen liter brandstof en 2,44 kiloton broeikasgassen (CO2).
frank zegt
mooi initiatief, houd het simpel!
Tim zegt
Naar mijn mening een erg goed systeem, vooral als ze het voor de consument ook toegankelijk maken.
In Duitsland heeft men een soortgelijk systeem, Mitfahrzentrale Deutschland ( http://www.mitfahrgelegenheit.de/ ).
Mochten ze de ov-kaart nog eens afschaffen is dit natuurlijk een goed alternatief voor de student om goedkoop door Nederland of eventueel zelfs het buitenland te rijden. En zo kan de bestuurder wellicht ook wat euro’s op zijn rit besparen. Oftwel, een win-win situatie op het eerste gezicht!
eric zegt
Ik geloof niet dat ze dit uitgevonden hebben voor studenten.
Die KRIJGEN al een OV……
autoblogger zegt
@eric: waarom heb je het over studenten?
Er staat toch duidelijk werkgevers en werknemers…
eric zegt
Zie reactie Tim
autoblogger zegt
@eric: ahum, excuses!
Citrofiel zegt
Was er niet al zoiets, maar dan in simpeler vorm? Met oproepen en aanbod enzo? Nou ja, eigenlijk werkt dit natuurlijk veel gemakkelijker en daardoor zal er meer gebruik van gemaakt worden. Als er eenmaal een interessant aantal mensen meedoet zodat het voor mensen interessant wordt om er gebruik van te maken, dan is het gered. In het begin zal er echter weinig te vinden zijn, en dat zal langzaam toe moeten nemen om wat te worden. Dat kan best even duren, denk ik.
Tim zegt
@ eric en autblogger
Als jullie mijn bericht een beetje goed hebben gelezen dan zie je dat ik het heb over het toegankelijk maken voor de consument, dus voor een groter publiek in plaats van alleen de werkgevers en werknemers. En ik heb het over ALS de OV kaart nog eens afgeschaft wordt, aangezien er nogal veel te doen is over bezuinigingen, studiefinancieringen, etc.
Majinstar zegt
Ik carpool nooit. Als ik een uurtje eerder vrij krijg van mijn baas, dan moet ik alsnog wachten op mijn chauffeur omdat hij nog op zijn werk zit.
Simpson zegt
prima idee, ik heb me meteen aangemeld. ik rij regelmatig vanuut Grunn’ naar omgeving utrecht, als er iemand meemoet hoor ik het wel
je hoort wel eens klagen dat er zoveel busjes rondrijden, de schilder uit A rijd naar B en die uit B naar A.
maar dat geld natuurlijk net zo goed voor de administratief medewerker, alleen herken je die niet aan de auto.
sacha zegt
Als ze het rebranden als dating-site dan hebben ze denk ik meer succes.