General Motors heeft zojuist bekend gemaakt dat ze eruit zijn gekomen met het Chinese Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co. Ltd om HUMMER te verkopen. Een prijs is niet bekend gemaakt, maar de kuchende man in de regenjas heeft het over $150 miljoen. En dat is veel minder dan de $500 miljoen waar GM oorspronkelijk aan zat te denken.
Het kleine en relatief onbekende Tengzhong koopt HUMMER overigens niet volledig op eigen houtje. Ze werken namelijk samen met de Chinese ondernemer Suolang Duoji. Tengzhong is straks voor 80% eigenaar van HUMMER en meneer Duoji neemt de overige 20% voor zijn rekening.
Verwacht overigens niet dat er heel veel gaat veranderen bij HUMMER. Het huidige management blijft gewoon zitten en ook de productie blijft gewoon in Amerika. De H3 en H3T zullen gewoon gebouwd blijven worden in de GM fabriek in Shreveport en de H2 blijft van de band rollen bij AM General in Mishawaka. Dit contract loopt in elk geval tot juni 2011 en het kan nog met een jaar verlengd worden tot juni 2012. Op deze manier blijven er 3.000 banen behouden in de VS.
Wil je meer weten over deze deal? Neem dan een kijkje op transactioninfo.com/tengzhong.
EJS zegt
tja, ik weet niet of je daar nou blij van moet worden.. Maar er blijft iig wel een stuk ‘cultuurgoed’ bestaan..
Esprit_de_Flandre zegt
Joepie, nog meer van die lelijke overbodige wannabe bakken. De Hummer H1 was cool, omdat het een zuivere auto was. Niets te veel, niets te weinig. Puur functie, lelijk maar cool. De H2 en H3 zijn melkproducten, bedoeld om gewoon meer geld uit de hype te halen. Dat ze de boel maar naar China verhuizen, en er tractors van maken.
JDM__Wotevajjjj zegt
was vroeger een groot hummer fan maar de laatste jaren is dit minder geworden zeker toen ik ouder dan 10 werd,er is gewoon niks goed aan het hummer van nu, offroad is het slechter dan een pick-up, hij is luid en niet heel luxueus en goedkoop is hij ook niet ook al is het gewoon een blok plastik vanbinnen.
Thys zegt
En dat is dus definitief het einde van deze ontiegelijk lelijke zuipende amerikaanse bak. Niemand zit namelijk te wachten op een chinese ontiegelijke lelijke zuipende bak.
De amerikaanse variant was bij bepaalde types toch wel aantrekkelijk maar hopelijk zie we hem nu nooit meer (nieuw verkocht althans) rijden.
Godsgruwelijke dingen.
frank zegt
mooi, laten ze er maar snel een landwind 2.0 van maken en laat hummer een snelle terugval op ’s werelds wegen maken, de aarde is veiliger, schoneren mooier zonder hummers
helaas denk ik niet dat mijn wens uitkomt, er zullen vast 100.000-en hummers in china geproduceerd en verkocht worden, helaas…
peter zegt
De chinezen kennende wordt de volgende hummer nog groter dan de H1, kan je er dwarsdoorheen schieten met een loodjesgeweer en krijgt hij een state of the art 1.6 75pk motor om de state of the art FWD niet te vergeten. Nuja, belachelijker dan hij nu is is niet evident.
pizzakoerier zegt
Sichuan tengzhong heavy industiral machinery co.: niet vies van de uitdaging
six-trey zegt
De Hummer H2 is weldegelijk een goede offroad auto hij is net zo als de Hummer H1 ontwikkeld door AM General (de voertuigen divisie van het amerikaans leger)
http://www.youtube.com/watch?v=It4P3v2RvMM&feature=player_profilepage
super zegt
@six-trey:
beetje te toevallig dat het filmpje op de am general testcourse wordt uitgevoerd denk je niet? Alle andere wagens lijken niet op echte terrein banden te staan, de diff lock uit te hebben staan en als je goed oplet zie je dat bij dat fording basin het water opeens een stukje hoger staat bij die andere 4x4s (de wielen van hummer zijn wel groot maar niet _zo_ groot dat ze maar voor de helf onder water staan waar ze bij die andere 4x4s helemaal onder water komen)
Jeroen zegt
Ik geloof er inderdaad maar bar weinig van. Bij de waterproef worden de auto’s al als failed afgeschreven als ze t water raken. Miss hadden ze de auto’s gewoon kunnen laten doorrijden?
Oh, en was het de bedoeling om op alle andere auto’s de minimale banden te monteren? Ik geloof niet dat een Range Rover ZO snel moet opgeven.
Verder is dat filmpje natuurlijk zo biased als maar kan. Waar denk je dat de hummer voor ontworpen is? Als AM general heeft geholpen met de ontwikkeling, dan zullen ze ook wel testen hebben gedaan op HUN testbaan. Laat de hummmer maar op een Mercedes/Land rover/ Lexus testbaan rijden…
jack zegt
idd, ook wel heel appart dat onderhand de hele wereld met toyota’s en G-klasses rijden bij defensie op de V.S. na.
De G-klasse a.k.a puch blijft gewoon de über defensie wagen :)
Leuke tip, oude puch kopen, AMG motor van een G-klass erin swappen en men heeft een hele leuke oldtimer, belastingvrij :D
Adrie zegt
Tja, de kleinste mensjes op aarde kopen het grootste automerk op…
six-trey zegt
@Super & Jeroen
alle autos liggen met de standaart banden zo wel de hummer als alle andere auto’s en bij de fording basin is het failed als de motor uitvalt dan kan je ook niet meer verder rijden je kan nu zeggen dat het water lager stond bij de H2 maar dat is eigelijk niet te bewijzen om dat je de hummer er niet in ziet rijden, maar een hummer kan wel in het water tot boven zijn grill dat staat zelfs in al hun reclame folders
super zegt
@six-trey:
Standaard banden misschien, maar dan moet je een toyota landcruiser “bushmobiel” vergelijken met een hummer, niet met een lexus-landcruiser etc, die staan op hele andere banden. En dat de mercedes met diff lock uit rijdt is zo te zien. Wat dat fording basin betreft; aan het einde van het filmpje zie je dat het water het over de helft van de wielen komt van de hummer komt terwijl de wielen van de andere 4×4’s vrijwel volledig onder water komen. Met een landcruiser kun je overigens ook best doorrijden als het water boven de grille staat, zolang het niet in de luchtinlaat komt is er helemaal niets aan de hand, en als je het model neemt met verhoogde luchtinlaat kun je zelfs tot bijna de daklijn doorrijden. Ik denk dat er trouwens ook testjes moeten zijn geweest waarin de andere wagens wonnen, bijvoorbeeld die waar het gewicht van de wagen een rol speelt.
Maar goed, denk je nou echt dat een filmpje van een test op de am general testcourse objectief zou zijn? Denk je niet dat een test op bijvoorbeeld een mercedes of toyota testtrack iets anders uit zou vallen?
Ik geloof wel dat de hummer aardig is in terrein, echter niet zoveel beter als een goede landrover/landcruiser/jeep (de bush, niet suv varianten).
Verder zou ik als ik de bush in moest nooit voor een hummer kiezen, een auto die 3ton weegt, 1:4 loopt en een automatische versnellingsbak heeft is echt vragen om problemen in afgelegen gebieden, het amerikaanse leger kan zich dat alleen permitteren omdat het een hele logistieke organisatie heeft die voor brandstof en monteurs zorgt. Als je niet zo’n logistieke organisatie hebt ben je in de bush veel beter af met toyota landcruiser diesel.
Rick dos zegt
Een Amerikaans bedrijf in commi handen…
Had je 20 jaar geleden moeten roepen. Werd je neergeschoten door een Amerikaan. Had je het 50 jaar geleden geroepen mocht je gaan bewijzen dat toch echt geen Commi was bij Joseph McCarty…
six-trey zegt
ik weet best ook wel dat een Hummer geen perfecte auto is en dat om in afgelegen gebieden te offroaden je beter kiest voor een Landrover/Landcruizer of mijn favoriet de Jeep wrangler maar ik vind het zo dom dat iedereen zo anti hummer is terwijl het niet zo een slechte auto is
peter zegt
six-trey , de eerste hummer was goed in wat die deed. Niemand ontkent dat denk ik. Maar die op de obenbare weg gebruiken, elke normale mens vindt dat toch ridicuul, ik zou zooo beschaamd zijn.
De H2 was dacht ik gebaseerd op de tahoe oid, niet echt een terreinmachine dus, wel al iets meer geschikt voor de weg, maar ook in die wagen zou ik me ENORM schamen. Ik zal nooit begrijpen dat een volwassen man zoiets koopt. Nuja in Utah mocht je vanaf 14 rijden zeker ?
peter zegt
man dat filmpje ziet er zo fake uit dat het triestig is.
six-trey zegt
@peter
de H2 word gebouwd door AM General met onderdelen van AM General het enige dat hij ook maar te zien heeft met een tahoe zijn zijn afmetingen, hij is echt een terrein monster alleen doen zijn afmetingen gewicht hem veel kwaad, en aan dat filmpje is echt weinig fake, ze hebben allemaal factory banden het enige wat ik je wil geven is de fording basin en het feit dat het een test parcour van het leger is en dat de Hummer door het leger is ontworpen
En als je in een hummer wilt rijden doe je dat toch gewoon koop er een met een laadbak en hij is (in Belgie) belastings vrij, ik zou er zelf ook geen willen maar ik heb toch liever een H2 dan een grijze golf/astra/…
en Utah tja daar noem je ook een staat je mag er trouwen vanaf 12jaar, je kan met 3 vrouwen tegelijk getrouwd zijn en pop,rock,jazz,rap,soul en R&B zijn in Salt Lake city verboden die staat kan je gewoon niet serieus nemen
Esprit_de_Flandre zegt
@six-trey: “het enige wat ik je wil geven is … en dat de Hummer door het leger is ontworpen.”
Sorry six, maar dat is toch zever? Ten eerste is de
HummerHumvee niet ontworpen door het leger, maar voor het leger. En ten tweede, een H2 en H3 heeft nog bitter weinig te maken met met de originele Humvee. De Humvee/Hummer H1 was nog cool omdat het een puur functioneel voertuig was, zoals de Defender en G-klasse. Die zijn wel wat aangedikt met luxe doorheen hun carriere, maar het waren nog steeds originelen, alleen verbeterd met nieuwe technieken. De H2 en H3 zijn er gekomen om geld uit de HummerHype te persen. Op zich is er niets mis met zo’n commercie – je zou het LandRover ook kunnen verwijten – maar als je een commercieel product aflevert, en het publiek lust het niet, om welke reden dan ook, dan moet je daar als bedrijf (of fan) ook maar tegen kunnen.En dat het publiek het niet lust, is nu wel al bewezen. Maar dat kan van veel andere GM-producten ook gezegd worden.
six-trey zegt
@Esprit_de_Flandre
de hummer H1 is afgeleid van de Humvee en gebouwd door AM General (het leger) voor GM alleen was die niet kogelvrij had geen supports voor wapens, had geen militaire radio’s,… en stond er Hummer inplaats van Humvee op
de Hummer H2 is net zo als de H1 ontworpen en gebouwd door AM General, het originele idee van de H2 was de luxe te hebben zo als bij een Escalade maar de offroad capaciteiten van een H2 dat was even een succes maar is door de huidige benziene prijs drastisch gedaald het enige wat echt slecht verkoopt zijn de GM SUVs, de sportwagens, personen wagens en pickups verkoop gaat relatief goed
CrazyHenkie zegt
@ Sixtrey
Juist als al die auto´s standaard-banden hebben, dan is het nog geen objectieve test; de fabrikant zoekt namelijk een compromis tussen onroad en offroad weggedrag. Als de Hummer bijv banden heeft die geweldig in het terrein presteren, dan is het logisch dat er dan onroad-rijeigenschappen voor moeten worden ingeleverd.
Zet de auto´s in een glibberige omgeving in een (in dit geval) onpartijdig land, en op offroadbanden, en zie dan eens wat er gebeurd. Dit is je reinste propaganda, dit gelooft enkel een Texaan met een Amerikaanse vlag boven z´n bed, en een doorgeladen shotgun naast z´n bed ;)
Citrofiel zegt
Het is tenminste nog een origineel merk. Aparte auto’s vergeleken met de rest, en je ziet ze niet vaak. Het is niet mijn stijl, maar ik vind het leuk dat het behouden blijft.
autoblogger zegt
Robbie, heb je dan niets geleerd van de Opel-Magna deal?
Het is niet altijd 100% officieel, ook al zegt men dat;)
BEIJING (Reuters) — China’s Commerce Ministry said on Saturday that it has not yet received an application about machinery maker Tengzhong’s bid to buy General Motors’ Hummer brand.
GM signed a deal on Friday to sell its iconic but tarnished Hummer brand to an investment partnership headed by the hitherto obscure Chinese machinery maker, based in the country’s southwest province of Sichuan.
“The Ministry of Commerce has yet to receive an application concerning Tengzhong’s purchase of Hummer,” a Ministry official was quoted as saying in a brief report on Chinese state radio.
“Currently, the Sichuan province commerce office is preparing to report the situation to the Ministry of Commerce, and because nothing is known about the specific content of the purchase agreement, for now (the ministry) will not say any more,” the report cited the unnamed official as saying.
It was unclear whether the Ministry’s statement suggested any regulatory obstacle to the deal.
Tengzhong needs approval from the Chinese government, including the Ministry of Commerce, which industry and government officials say holds the ultimate authority over the deal.
Chinese officials have signaled that the deal would be treated favorably, Jim Taylor, the GM executive who has helped steer the sale, said on Friday.
A completed deal would mark the first major acquisition of distressed U.S. auto assets in the global downturn by Chinese firms seeking to acquire higher profile names and more advanced technology.
dekster zegt
@Jack
Het luxemburgs leger heeft ook Hummers. ;)
lincoln zegt
150 miljoen !!
die toko was 7 jaar geleden toch wel het 10 voudige waard ..
BYD2018 zegt
China power. Communist overwinning LOL man hilarious
BYD2018 zegt
BTW Tengzhen gaat 2 billion USD investeren in Hummer binnen kort. Ik zie een goede toekomst 4 Hummer.
Cantago zegt
Hummer naar China? Dan is het dus geen echte Hummer meer… Helaas!
jack zegt
@dekster,
Luxemburgs leger? Je bedoelt die 3 soldaatjes en een kalf als waakhond?
Zeras zegt
100% Officieel: HUMMER wordt NIET verkocht aan Tengzhong…
petervd3 zegt
Wat Zeras zegt:
Wordt NIET verkocht.