Je kent het wel: heb je &#$^ net drie kwartier in een tergend langzame file gestaan en kun je eindelijk weer even gasgeven om die snelweg maar zo vlot mogelijk leeg te maken, word je geflitst. Behoorlijk frustrerend, smerig, laag, ontmoedigend, achterbaks, tegenstrijdig, Nederlands. Gisterochtend was het weer eens zo ver: de slapende struikfotografen veroorzaakten een file van twintig kilometer op de A27 ter hoogte van Hagestein, waar ochtendcoureurs massaal voor het vogeltje op hun rem gingen staan in plaats van lekker door te stromen.
De file hield de hele ochtend aan: rond 10:30 stonden automobilisten zelfs nog over een lengte van 17 kilometer stil. De filewaarnemers van de ANWB stonden erbij en keken ernaar, maar besloten er vandaag even hun klep over open te trekken.
“We begrijpen dat er gecontroleerd moet worden, maar doe dat dan niet in de spits. Bovendien, rond die tijd kun je al nauwelijks te hard rijden vanwege de drukte.”
De politie geeft toe dat ze niet zo handig bezig waren. Rond 9:30 schijnen ze de conclusie getrokken te hebben dat ze beter ergens anders konden gaan staan, maar toen was het kwaad uiteraard al geschied. “Of je dit kunt voorkomen, kunnen we niet zeggen. We staan vaker op die plek,” zei een KLPD’er tussen de dutjes door. Nou kinders, voorkomen is heel makkelijk, gewoon kappen met spitsflitsen. Kunnen wij gewoon doorrijden en lopen jullie je tijd niet te verdoen door jullie camera’s op stilstaande auto’s te richten. (via telegraaf)
Joejojo zegt
Wat voor zinnigs zal ik hierop reageren?……
Echt een stelletje lutsers daar in de bermen der NL snelwegen
TR zegt
Het is al heel lang geleden dat flitsen ging om de verkeersveiligheid. Tegenwoordig is de auto gewoon de cashcow van de overheid: flitsen, wegenbelasting dat niet voor de wegen wordt gebruikt, slurptax etc etc. De automobilist lijkt het meest “veilig” om aan te pakken voor politici.
Majinstar zegt
Van mij mogen ze blijven staan en zelfs de boetes verhogen, omdat men altijd bewust harder gaat rijden naar de nodige irritatie’s van de file. Automobilisten die zich aan de maximale snelheid houden hoeven dus ook niet op hun rempedalen te trappen. Zo voorkom je file.
PannE zegt
Gewoon cruise control aan nergens last van ;)
Laurens zegt
Tja. Ik ben geen zeloot, maar als men zich een beetje aan de regels zou houden, zijn er ook minder files. Want volg gas op de achterkant van de voorliggers rijden, is wel de start van een nieuwe file.
OT: gedraag je volwassen, is controle niet nodig. Of blijf bekeuringen scoren, scheelt mij weer :-)
Rickste zegt
Er zou effectiever opgetreden moeten worden wat betreft verkeersveiligheid, want waarom staat het land op zijn kop en is het onacceptabel dat er één iemand dood gaat aan een variant van griep en wij het accepteren dat er honderden doden per jaar vallen aan verkeersdoden?
De correlatie tussen het aantal verkeersdoden en het flitsen is er niet, Spee & Co trek uw conclusie..?
Arnold zegt
@Majinstar
Zeker te lang boven je lijm pot gehangen:S
Als ik 3 kwartier file heb gestaan en ik heb een vrij stukje snelweg zal ik het niet nalaten om 130 / 140 te rijden.
Lucht lekker op en je kan een klein stukje van je verloren tijd terug winnen.
Of ben jij zo een hypcriet die zelf zegt van jah je meot je gewoon na de file netjes aan de snelheid houden en vervolgens rij je zelf ook met +/- 150 over de snelweg.
Ga die hypocriete zooi ergens anders verkondigen dan op een site voor autoliefhebbers.
Mischien dat je nog op een boomknuffelaars forum terecht kan.
Laurens zegt
@Arnold: toch heb je niet helemaal gelijk.
Een rijspoor op de snelweg heeft een soort van maximale capaciteit. Dan rijdt iedereen met dezelfde snelheid dicht achter elkaar (en zouden we allemaal een boete voor bumperkleven moeten krijgen volgens de regels, maar dat terzijde). Als we allemaal harder gaan rijden, neemt ook de onderlinge afstand toe, maar niet noodzakelijkerwijs de capaciteit van de weg.
Relatieve snelheidsverschillen tussen auto’s zorgen voor onrust, en verlagen daarmee de capaciteit van de weg.
Amerikanen zijn wat dat betreft misschien verder dan wij hier, een rustig verkeersbeeld, maar “keep your lane” is ook toegestaan. Wil je dan sneller dan de rest, moet je echt gaan zigzaggen. Wat je dan ook ziet in veel films.
Misschien zou snelheid verkeersdrukte afhankelijk kunnen worden. Buiten de spits wat harder, in ruil voor in de spits wat langzamer. En uiteindelijk allemaal sneller, en misschien ook milieuvriendelijker…
Dutchey zegt
ALs die schurfthonden mij maar niet hebben geflits ik rijd er altijd 150+ om de doorstroming te verbeteren… er staan namelijk ook borden : pas uw snelheid aan om de doorstroming te verbeteren…
Alwood zegt
ja, stop met struikroven! Er zou een regel moeten komen dat er alleen nog opvallende flitskasten gebruikt mogen worden… Werkt net als een verkeersbord, mensen zien dat ze in die situatie op moeten letten (af moeten remmen). Verder mag een aangekondigde trajectcontrole ook, maar bekeur dan pas vanaf een overschrijding van 10km.
Rickste zegt
Aan de andere kant zijn de hardrijders wel helden op sokken hoor, vol op je rem staan om niet te consequenties te dragen waardoor er file’s ontstaan en dan nog durven te klagen ook, shame on you!
Rickste zegt
@ Alwood
Erg slim ahum, zodat bij elke flitspaal iedereen op zijn rem gaat staan en er nog meer van dit soort file’s ontstaan. Het streven zou juist het andere uiterste van jouw beschreven situatie moeten zijn!
PantheraLeo205 zegt
Reed zelf laatst maatschappelijk verwerpelijk en onverantwoord risicovol 2km te hard (blijkbaar). Dat moet natuurlijk afgestraft worden want je kunt anderen daarmee ernstig in gevaar brengen… Euh
Pordon zegt
@PantheraLeo205: Tjah het voelt uiteraard vervelend als je een boete krijgt voor 2 km p. uur te hard, maar helaas de politie moet ergens een grens trekken. Bovendien 2km/h te hard is als je 100 mag rijden 100+2+4(correctie)+4(afhankelijk van de afwijking van de teller)= 110km/h op de teller.
Dutchey zegt
Ik rem niet voor flitspalen, slaap altijd achter het stuur
integralechubasco zegt
gewoon lasso’s verkopen bij de halfords.
Alwood zegt
@ Rickste.
zodat mensen iets verder vantevoren hun voet kunnen lichten, het verrassingseffect van flitscontroles zorgt voor een scrikreactie die harder doet remmen…
Het gaat er om dat er best gecontroleerd kan worden ten gunste van de verkeersveiligheid, maar zorg er dan voor dat mensen ook daadwerkelijk zich aan kunnen passen. Als een verkeersbord niet werkt, maar een camera wel dan zet je gewoon zo’n kast naast de weg.
Aangekondigde trajectcontroles helpen er verder aan mee dat mensen meer constant rijden. Maar bekeur je daar vervolgens op iedere 2/3km te hard dan durft niemand meer de cruisecontrol op (GPS) 120km/u te zetten.
TJR zegt
Ik ben het er inderdaad mee eens dat flitsen in de spits zinloos is. Sowieso ben ik tegen flitsen met een kleine snelheidsovertreding. Maar denk ook dat er een hoop fileleed vermeden kan worden als iedereen zich eens wat minder egoïstisch op zou stellen achter het stuur. Gun elkaar eens die ruimte, houdt een beetje afstand en ga alstjeblieft terug naar de rechterbaan als dat kan! Wanneer je dit een beetje aanhoudt kunnen de bestuurders op de rechterbaan de langzamere mobielen op de weg deze gewoon inhalen, omdat ze zonder enige moeite naar links kunnen, hier is namelijk wat meer ruimte. Door de extra ruimte hoeven mensen op de linkerbaan niet vol in de remmen als er iemand naar links komt, maar gewoon gas loslaten.
En mensen ga alsjeblieft gewoon 120 rijden en niet 90…
Rickste zegt
@ Alwood
Ik bedoel natuurlijk dat er helemaal niets te zien valt, dan is het ook niet nodig ‘de voet van het gas te liften’ (wat toch zorgt voor een fluctuerende snelheid en dus een weer een aantal remmers met zich mee zal brengen.
Alwood zegt
@Rickste:
Maar als je helemaal niets kan zien draagt het ook niks bij aan ‘veiligheid’ omdat mensen gewoon door blijven kachelen…
Dutchey zegt
Als mensen zouden kunnen rijden waren al deze regels niet nodig…. mensen geven elkaar geen ruimte omdat ze gierig zijn… mensen kijken niet vooruit omdat ze liggen te slapen/ eten of dergelijk… hierdoor krijg je files en problemen, niet door de flitskasten, zonder flitsers zouden we nog meer files hebben door de randdebielen die een rijbewijs krijgen bij 2 pakken eieren.
Gisteren nog werd ik bijna overreden door een vrouw in een SUV die de stilstaande file pas op het laaste moment zag en mijn auto wou gebruiken om in uit te wijken…. helaas zie ik wel alles en week ik uit, anders had ik een leuk bedrag kunnen vangen maja….
Hans zegt
100% gelijk! het gaat nergens over, ga in een woonwijk flitsen waar het pas echt de verkeers veiligheid in gevaar brengt.
Ash zegt
Ja kappen..! Ik wil 160km/pu constant blijven rijden :) zonder te hoeven remmen want dat moet ik aan het einde toch constant doen als ik eenmaal in de stad van bestemming ben..
Want echt dit gebeurt ook echt alleen maar in ons kikkerlandje..
Bob zegt
@ Pordon
Je moet je afvragen hoeveel draagvlak er nog is onder de bevolking voor het handhaven van dergelijke regelgeving.
Bot zegt
Het is allemaal wel leuk om te zeggen dat wanneer mensen niet te hard rijden er ook niet geremd hoeft te worden. Helaas werkt het toch anders. Mensen schrikken nou eenmaal en remmen altijd. Ook al rijden ze 120/100. Ze moeten dus inderdaad NIET gaan flitsen in de file. Flitsers staan gewoon garant voor schrikreacties en hier komen vervolgens weer gevaarlijke situaties van.
DenE zegt
Dit onderstreept dat het flitsen van Koos S & z’n 40 struikrovers niet, maar dan ook NIETS meer te maken heeft met de verkeersveiligheid. Heerlijk, Nerderland op z’n smalst
Justin zegt
Het gaat er niet om dat ze staan te flitsen vlak na het eindigen van de file, het gaat erom dat in dit geval de file werd veroorzaakt door het flitsen. Ik woon zelf in Vianen en precies bij de oprit van de A27 richting Utrecht stonden ze met een busje, achterklep open in de berm naast de vluchtstrook. De controleapparatuur stond vol in het zicht, net als het busje. Overigens was er geen agent te bekennen, maar dat terzijde. Mensen gingen dus massaal van het gas om te kijken wat er aan de hand was en uiteraard ook omdat de meeste mensen bang zijn om voor 4 kilometer te hard rijden een bon van ca. 30 euro te krijgen. En dus gaan ze voor de zekerheid maar 90 rijden op de teller in plaats van 100. En daar krijg je dus files van….. Dat ze controleren op gevaarlijke plaatsen op momenten dat te hard rijden kwaad zou kunnen is tot daar aan toe, maar dit ging echt helemaal nergens over. Je moet na een uurtje alleen maar files gezien te hebben waar je staat te controleren als agent tocht wel zelf kunnen bedenken dat de controle verder weinig nut heeft, om maar te zwijgen over de mogelijkheid dat je zelf als agent verantwoordelijk bent voor het ontstaan van de file.
Jozo zegt
FLITSEN WERKT NIET !!
Het ‘publieke’ doel van flitsen is een straf/boete opleggen zodat hij/zij het de volgende keer niet meer doet. Het feit dat er elk jaar meer bekeuringen uitgeschreven wordt geeft al aan dat het niet werkt. Niemand leert ervan, dus de straf/boete is zinloos.
Ga meer surveilleren en haal de echte dwazen er tussenuit.
Robert zegt
Je kunt natuurlijk ook gewoon niet op je rem gaan staan bij zo’n ding, als het niet nodig is…
FrieZ zegt
Ik had niet verwacht dat hier zo veel schijnheilige mensen zouden zitten, of reageren nu alleen maar de mensen die altijd met 80km/h achter een vrachtwagen gaan hangen én/óf die met 60km/h op de snelweg komen invoegen etc. etc.?
Flitscontroles moeten gewoon opgedoekt worden…dat BOA’s zich nog in de spiegel durven aan te kijken??!
Vincenzo zegt
dream on…waarom een makkelijke manier om geld te harken stoppen? Die crisis moet toch ergens van betaald worden he…
jax zegt
Ik heb de oplossing:
sta flitsverklikkers toe.
niet om de flitsen te ontduiken, waarom dan wel ?
Als de politie verklikkers zou opstellen op elke 5km (van die goedkope dingen die toch niet fotograferen), dan zou iedereen zich veel sneller aan de regels houden.
Beter is dan nog, om de snelheid gewoon 10km te verhogen.
Iedereen rijdt nou eenmaal 130 waar ze 120 mogen, 110 waar ze 100 mogen, 100 waar ze 90 mogen, 87 waar ze 80 mogen, en 57 waar ze 50 mogen.
Politie houdt zich trouwens ook niet (lees: nooit) aan de snelheid. Ik zie ze continue mij inhalen, terwijl ik dan 125 rijdt op de autobaan. En dit zonder dat ze bezig zijn met een achtervolging of op een call ingaan.
RenesisHP zegt
@jax:
Politie Vulva´s rijden inderdaad meestal flink te hard.
Laatst met 140km/u op de snelweg ingehaald alsof ik stil stond. KLPD auto besloot om met minimaal 180km/u door het verkeer te vliegen. Dit uiteraard zonder zwaailichten.
Dan voel je je aardig in je zak gescheten. :?
Oom Agent zegt
Veel flitsers en flitskasten maken het verkeer onveiliger.
Moeders en oudjes die op een b-weg 70 rijden en dan ook nog op de rem gaan staan bij zo’n kast. Als je teveel op je teller let, zit je er zo bovenop.
RobTWo zegt
Een politieagent heeft mij eens uitgelegd dat men 250 boetes per persoon per jaar moet schrijven, want anders krijgt zijn baas op zijn kop en dat geeft hij door. Het is daarom veel zinniger om op een plek te gaan staan, waar je er honderd per uur kunt flitsen, dan op een plek waar je in diezelfde tijd misschien drie auto’s tegenkomt die te hard langs een schoolgebouw of een speelplaats rijden. Dit tot grote frustratie van de agenten zelf. Flitsen gaat dus echt om targets en niet om veiligheid.
bmw zegt
Gisteren post uit Leeuwarden… 30 EUR boete voor 5 km te snel in een bebouwde kom. Aangezien mijn vader mijn auto toen gebruikte, mag hij betalen. Hij zal dan ook zo snel mogelijk naar NL overschrijven. Mijn vraag is alleen: op welke manier is de verkeersveiligheid nu gediend in NL? Mijn pa rijd als 65+’er meestal trager dan de maximumsnelheid (op het irritante af) en heeft in zijn ganse leven nog nooit een ongeval gehad (bonus-malus nul bij de verzekering). Hij haalt nooit in, stopt aan zebrapaden, rijdt 100-110 km/h op de snelweg. Dus nogmaals, welk nobel doel dient deze 30 EUR (behalve mijn vaders wereldbeeld verzuren)?
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Het merendeel van de ongelukken wordt niet veroorzaakt door een te hoge snelheid, maar door een verlaagd cognitief vermogen. De veroorzaker van een verlaagd cognitief vermogen is een te lage vochtbalans, die weer veroorzaakt wordt door koffie, alcohol of te weinig drinken. Het verlaagde cognitieve vermogen zorgt vervolgens dat waarneming en reactiesnelheid ernstig afnemen en dan gebeuren er ongelukken. Als het om verkeersveiligheid gaat kan de politie dus beter flesje water uitdelen in de file. Diverse onderzoeken wijzen uit dat op plekken waar vaak controles zijn de verkeersveiligheid niet is toegenomen, sterker er gebeuren meer ernstige ongelukken, die weer gerelateerd kunnen worden aan een verlaagd cognitief vermogen i.c.m. de controle. Hardrijder gaat op zijn rem en achterligger met verlaagd cognitief vermogen merkt dit te laat op. Waar flitsers wel aan bijdrage is dat steeds meer mensen zich gaan houden aan de maximum snelheid, maar hoe veilig is dat als iedereen de reactiesnelheid van een dronken bestuurder heeft?
Oom Agent zegt
@Prof. Dr. Vliegwiel: Helemaal met je eens.
En vergeet de medicijnen niet. 1 op de 10 Nederlanders rijdt met medicijnen achter de kiezen rond, waar een waarschuwing bij is dat je NIET moet rijden. 1 op de 10 dodelijke ongelukken komt door medicijnen.
Komt bij dat het voornamelijk vrouwen zijn die medicijnen slikken tegen angsten, en nog meer bejaarden die ze slikken tegen allerlei ouderdomskwaaltjes. Deze doelgroepen rijden heel weinig kilometers in verhouding tot de ongelukken die ze veroorzaken.
Dan heb je nog gewone onoplettendheid: te weinig slaap, en afleiding. Make-up doen. Radio. SMS-en. Bellen. Kinderen achterin.
Snel rijden is totaal ongevaarlijk. Snel rijden is alleen gevaarlijk als je roekeloos snel rijdt, of als er niet wordt opgelet. Mensen die roekeloos snel rijden: aanpakken. Mensen die snel rijden letten vaak wel goed op: je moet wel alert zijn.
Het zijn vaak de slome automobilisten die niet opletten. Bij een aanrijding wordt dan de hardrijder aangepakt, terwijl degene die niet oplette zou moeten worden aangepakt.
Dit alles is een kwestie van verantwoord rijden. Dat begint met het besef dat je uit je ogen moet kijken, altijd, de hele rit. Als je alert bent kun je anticiperen op mensen die harder of langzamer rijden en op vreemde handelingen van derden.
Dit pak je dus niet aan door te flitsen, maar door de opleidingen te verzwaren. Er moet meer worden aangestuurd op actief rijden: kijk liever om je heen dan op je teller. En door meer te patrouilleren, waarbij de agenten letten op oplettendheid in plaats van snelheid.
Majinstar zegt
@ Arnold.
Als jij bewust 140 gaat rijden na een file, dan moet je ook niet klagen dat die mensen er staan om te flitsen, want ze proberen diezelfde imbecielen juist van de weg te houden of aan te pakken in het belang van andere weggebruikers die veilig van A naar B willen gaan.
Uiteindelijk ben jij een van die vele die vol op hun rempedalen zal staan en daardoor weer vele files veroorzaken. Eigenlijk zouden ze dit ook moeten vastleggen en een rijontzegging geven voor het leven.
Want zeg nou zelf: Onervaren mobilisten maken fouten op de weg, maar onderontwikkelde mensen zorgen voor de problemen op de weg.
tim zegt
@ Majinstar,
Fucking Boeiend!!! 140 km/h per uur gecorrigeerd na meetcorrectie rijd je dan nog zon 134 km/h Een lousy 14 km/h te hard. Althans wat volgens de wet mag. Waar praten we in godsnaam over!
Het gaat niet om die paar rot kilometers te hard. Het gaat om dat graaibeleid in dit land. Dat eeuwige gegraai om de burgers die hard werken voor hun poen en netjes belastingen betalen, nog verder uit te kleden!
Het is gewoon witte borden ciminaliteit! Dit soort geflitst heeft niks met verkeerdsveiligheid te maken!
MET DANK AAN LINKS POLITIEK NEDERLAND!!!
bozewolf zegt
Dat ze eens in de stad camera’s neerzetten bij zebrapaden e.d. Gebeuren veel gevaarlijkerer dingen dan 160 op een snelweg imo.
En @ tim: politiek links heeft er weinig mee te maken, hoor. Maar als je zo nodig ergens tegen aan wilt schoppen, ga je gang hoor.
tim zegt
Verbijsterend dat er ook nog steeds zulke onnozele naivelingen op deze aardkloot rondlopen die van mening zijn dat het flitsen puur bedoeld is voor de verkeersveiligheid.
Hieruit blijkt maar weer hoe groot de kracht van de herhaling is. Doel natuurlijk op dat staats c. verkeerspropaganda praatje van ex verkeersoffocier van Justitie Koos Spee op sbs6 bij wegmisbruikers. Als het op flitsen aankomt, vertelt deze engerd de ene leugen na de ander. En als je dat stront praatje maar net zo lang blijft herhalen en herhalen gaat een grote groep mens dat als waarheid zien. Dat het echter een rookgordijn is om het daadwerkelijke ongeneerde gegraai voort te zetten, dat constateren helaas te weinig mensen!
tim zegt
@ bozewolf
Dat heeft er ALLES mee te maken!
Het flitsbeleid, het kwartje van Kok dat we niet meer terug hebben gekregen, de files, de slurptax, die verschrikkelijke bpm, de hoge bezineprijzen. Het is allemaal het werk van de linkse elite in dit land!
Oom Agent zegt
p.s. daarom heb ik ook een hekel aan de gemiddelde Prius-rijders: ze rijden traag, lokken daarmee gevaarlijk uithaalgedrag uit. En ze kijken de hele weg naar hun verbruiksmeter in plaats van naar de weg. Lekker belangrijk dat je ziet dat je 1:19 rijdt als je daardoor van je baan raakt en iemand anders in de prak rijdt…
Turbo zegt
Te hard rijden is toch te hard rijden? Overigens gaat met dat jagen juist het ‘kluitje-kluitje’ effect ontstaan, waarbij iederen uiteindelijk weer op de rem staat op de linkerbaan. Geleidelijk aan doorrollen is veel beter bij drukte.
Citrofiel zegt
Zogauw je als politieagent ziet/hoort dat je controles ernstige overlast veroorzaken, zou je toch zo slim moeten zijn je eigen conclusies te trekken en te verkassen. Hetzelfde geldt voor naast een file staan flitsen. Ga ergens staan waar het nut heeft!
Geert Schoots zegt
Dat het leuk is om hard te rijden daar kan ik het mee eens zijn, maar om te denken dat je er tijd mee wint is echt onzin. Met de hoeveelheid verkeer om je heen op elk moment van de dag kun je in Nederland(misschien ergens in het Noorden daargelaten) gewoon nergens op een goede manier hard rijden zonder zeer regelmatig keihard in de remmen te moeten. Dat je op de Autobahn hard mag en vaak ook kunt rijden is omdat de gemiddelde Duitser veel beheerster met die mogelijkheid omgaat en omdat er veel minder afslagen en opritten zijn dan bij ons. En als ik in Duitsland een idioot (bumperkleven, seinen, rechts inhalen etc.) zie rijden is dat niet zelden een van mijn medelanders.
Als we met zijn allen gewoon wat relaxter zouden rijden zouden we misschien wel de helft minder files hebben, en dat is geen politiek correcte onzin.
RenesisHP zegt
@Geert Schoots:
Lichtseinen worden in Duitsland niet als asociaal gezien. Eerder het tegendeel. ;)
Bob zegt
Overdag zijn er geen enkele mogelijkheden meer met die enorme drukte maar dan tussen 22.00 en 6.00 op veel godsverlaten snelwegen eens op naar die 140km/u.
Rob USA zegt
Ik wil er maar 1 ding over zeggen: Mensen pleur op naar rechts en laat me erdoor!
Ary zegt
ik zei 20 jaar geleden ook al kappen met flitsen
majinstar zegt
@ Tim:
Er staan niet voor niets verkeersborden langs de kant. Mensen die dit negeren hebben te weinig ervaring als automobilist. Als je graag harder wilt rijden verhuis je maar naar Duitsland.
Als dit ook maar een greintje te maken had met een soortachtige graaibeleid van de regering, dan hadden ze nu al de kilometerheffing ingevoerd voor alle automobilisten en of tolheffingen voor elke provincie. Het is algemeen bekend dat wanneer men uit een file komt geirriteerd is en graag schumachertje wilt spelen, waardoor de kans op ongelukken vele malen groter is.
In dat geval kan je concluderen dat een file veroorzaken beter is dan ongelukken. Al met al een terecht beleid om na files nog even te flitsen.
W00teh zegt
ik zeg overstappen op autobahn systeem, werkt al jaren voorbeeldig!
Gedwongen Filantroop zegt
@ Geert Schoots: ik woon in het Noorden en het is hier net zo leeg en weids als op de Autobahn. Toch wordt hier geflitst. Ik rijd veel over de Autobahn en het valt me op dat Duitsers veel oplettender rijden. Dus minder ongelukken. Dat er in Duitsland in verhouding iets meer ongelukken gebeuren komt door de vele vrachtwagens rond het Ruhrgebied. Gemiddeld is het aantal ongelukken op de Autobahn echter lager dan in Nederland.
@ majinstar: leuk dat jij graag €1 belasting per liter betaalt, dat je graag wegenbelasting, BPM, verzekeringsbelasting en bijtelling betaalt. Als je merkt dat je vooraan de file komt en dat de file op begint te lossen: zo snel mogelijk wegwezen is wel zo sociaal. Maak ruimte voor de file-rijders achter je.
Jaap zegt
Waarom is flitsen graaien? Omdat de inkomsten naar de staatskas gaan.
Als de inkomsten uit flitsen naar betere rijexamens gingen of naar meer agenten op de weg, dan had dit nut.
Maar het geld gaat naar het zwarte gat dat Wouter Bos staatskas noemt. Hij heeft het geld nodig, het staat op de begroting, het wordt gecalculeerd.
Dus zijn het verkapte belastingen. Dit heeft NIETS met veiligheid te maken. Het bewijs? Ik reed vandaag op een B-weg. Geen ander verkeer behalve een knalgele Ford Ka voor me. Ik hield afstand. Mevrouw reed net onder de 80. Ze zag een flitspaal. Rem! De muts remde keihard terug naar onder de 50! Als ik niet had opgelet, dan had ik er bovenop gezeten. Had ik er wel bovenop gezeten, dan was mij vast bumperkleven verweten. Terwijl de schuld A) bij deze oliedomme trut ligt en; B) bij de overheid ligt door op mijn kosten zo’n stomme peperdure flitspaal neer te zetten, en in geen kilometers aan te geven hoe hard je er eigenlijk mag. Bah! Bah! Bah!
RenesisHP zegt
@Jaap:
Ergens heb je een goed punt.
Het is zeker niet altijd even duidelijk welke snelheid men op sommige plaatsen mag rijden.
Zeker op stukken met veel wisselende snelheden is dit het geval.
Ralph zegt
Het leed dat fliskasten, flitspalen, flitsauto’s en spitsflitsen heet.
Afschaffen die hap…
Dan liever een traject controle.
mashell zegt
Laten we eens on topic reageren: de ANWB heeft gewoon gelijk. Flitsen in de spits is onzin, je kunt dan niet eens te snel rijden. Dat maakt dat de oogst van de dienstdoende agent 0 is. En dat kan niet, ik wil waar voor mijn belasting geld! Dus die agenten moeten op lege provinciale wegen, s’nachts, of in 30 zones gaan flitsen. Dan valt er wat te vangen.
majinstar zegt
@ gedwongen filantroop:
Ruimte voor je medeweggebruikers kan je ook maken als je je gewoon aan de maximale snelheid houdt. Het scheelt je immers benzine. Hoe harder je rijdt hoe meer je verbruikt, hoe meer je betaalt. Pure logica.
RenesisHP zegt
@majinstar:
Ruimte voor je medeweggebruikers is een hoax.
Jij geeft de ruimte en de volgende kwakt hem ertussen of laat jou er niet door.
Theoretisch klinkt het prachtig. In de spitsuren is het rond en in de grote steden al snel een hoax.
DafMaf zegt
“Je kent het wel: heb je &#$^ net drie kwartier in een tergend langzame file gestaan en kun je eindelijk weer even gasgeven om die snelweg maar zo vlot mogelijk leeg te maken, word je geflitst.”
Je wordt geflitst als je te hard rijdt, dus niet te hard rijden en dan word je niet geflitst.
Majinstar zegt
@ Renesishp:
Als een file is opgelost kan je moeilijk je auto tussen een bepaalde ruimte neer kwakken, omdat er ruimte in overvloed is. Thans dit zijn mijn ervaringen als ik uit een file rij.
RenesisHP zegt
@Majinstar:
In dat geval is ruimte voor je medeweggebruikers helemaal niet aan de orde.
Vtec zegt
We kunnen zo wel langer doorgaan vind ik. Ik werd gisteren nog aangehouden om 3 uur ’s nachts op een weg waar ik gewoon 50 reed maar meneer had blijkbaar niks te doen dus ff peste die gast. Zo gaat het in Nederland; werken, belasting betalen en je bek houden…
Daafje zegt
Wat zijn autorijders toch zielepoten! Er is gewoon een maximumsnelheid ingevoerd en daar heb je je aan te houden, punt! Ander spak je maar de trein en bus. Veel goedkoper, veel ontspannen reize en vele milieuvriendelijker.
Michele zegt
Ontopic: Flitsen moet in de spits verboden worden en flitskasten en onopvallende surveilances zijn gevaarlijk omdat mensen er altijd op reageren, of ze nou te hard rijden of niet. Als je dan al de snelheid wil handhaven middels flisten, doe dan zoals in Frankrijk en Italië: kondig vooraf aan dat er een controle staat. Geeft een zeer rustig verkeersbeeld is mijn ervaring omdat iedereen ruim de tijd heeft om eventueel van het gas te gaan.
En ja, ik rijd (bijna altijd) te hard en heb twee auto’s die dat uitlokken in de garage. Maar ik rij nooit te hard waar het niet kan en anticipeeer op het gedrag van mijn medeweggebruikers. Andersom is dat zeer vaak niet het geval merk ik steeds vaker. Inhalen met 90 van een vrachtauto en dat bij voorkeur zonder richting aangeven als iemand op de linkerbaan zowat in je dooie hoek ziet zie ik steeds meer… artikel 5 en zo…
@Daafje: Trein bus etc. is niet veel goedkoper als je met meerdere mensen reist, zeker niet meer ontspannen als je, zoals ik laatst, in de trein moet staan van Roosendaal tot Rotterdam en milieuvriendelijkheid kan je op meerdere manieren berekenen, maar zeker bussen op diesel zijn NIET milieuvriendelijk. Los van dat feit staat de langere tijd die je kwijt bent om met het OV te reizen en het feit dat je domweg niet overal met het OV kunt komen.
Alfarobert zegt
Wat een reacties allemaal.Ik vraag me altijd af of dat bumperkleven lekker rijdt?Continue naar de achterlichten kijken van je voorligger en weten dat jij nog harder in de ankers moet als hij,als hij remt.Kop staartbotsingen.Waarom worden die veroorzaakt?Vaak nekletsel.Puur en alleen omdat jij dus niet voldoende afstand hield.Denk eens na.Wil Jij graag je leven lang last hebben van je nek?Waarom doe je een ander dat WEL aan dan?
w0o0dy zegt
@Alfarobert: wat heeft spitsflitsen met bumperkleven te maken?
In mijn ogen moeten ALLE flitslocaties bepaald worden door ernstige ongevallen op dat stuk weg OF gevaarlijke situaties waarbij de kans dat het mis gaat groot is. Niet zoals nu op mooie half lege overzichtelijke snelwegen gaan staan… liever bij scholen, in woonwijken, meer controles op rood licht rijden of niet stoppen voor zebra’s. En vooral in het weekend (s avonds en s nachts) als de jeugd met 4 man in de verlaagde GTI (GSI, VTS etc) uit de clubs naar huis scheurt over b-wegen met bochten en bomen….