De Japanse merken spelen een thuiswedstrijd op de Tokyo Motorshow die eind oktober zal worden gehouden. Daar zal net als onlangs op de IAA in Frankfurt heel veel in het teken staan van zuinig, hybride en elektrisch. Suzuki neemt voor deze “dresscode” een plug-in hybride concept van de Swift mee en een SX4 met brandstofcel.
De Suzuki Swift plug-in hybride beschikt over een lithium-ion accupakket dat een 40 kilowatt (54 pk) elektromotor van energie voorziet. Wanneer de accu’s uitgeput beginnen te rakken, springt een 658cc brandstofmotortje bij om de conditie van de accu’s tijdens het rijden op te peppen. De brandstofmotor wordt niet gebruikt voor de aandrijving zelf. Middels een stekker aan het stopcontact worden de accu’s weer volledig bijgeladen.
De SX4-FCV (Fuel-Cell Vehicle) is uitgerust met een brandstofcel die gevoed wordt door een hogedruk waterstoftank. Details over de aandrijving heeft Suzuki nog niet vrijgegeven. Wel is al bekend dat de remenergie wordt opgeslagen en tijdens het accelereren weer wordt vrijgegeven.
Laurens zegt
Ga toch fietsen, net als alle andere leuke meisjes…
Laue zegt
net als 9 van de 10 fabrikanten, neem je het huidige model. fotosoep er wat groene stickers op plak er een paal bij en daar is je hippiekar.
Citrofiel zegt
Iedereen heeft wel wat. Maak gewoon even lekker een goede basis en laat alle merken die gebruiken. Ik weet het, dat had bij verbrandingsmotoren ook gekund, maar dat heeft nog wat. Elektro mag wat mij betreft universeel zijn. Het karakter van de auto is toch weg.
Laurens zegt
@Citrofiel: bij mij zit het karakter in de auto ;-)
911GT2 zegt
Wat een foute ’tunerslampjes’ op die swift. Ik heb zelf ook een swift, maar dit ziet er echt niet uit zo…
Citrofiel zegt
@Laurens: Haha! :D Ehm, tsja. Ik heb toch een bepaald gevoel bij een auto, en dat wordt grotendeels veroorzaakt door de motor (geluid, kracht, grootte). Bij elektromotoren heb je niet meer echt onderscheid, dus om dan van alles zelf te ontwikkelen terwijl het er al is…
Laurens zegt
@Citrofiel: heb je wel eens in een Amerikaan gereden met zo’n lel van een V8 en een koppelomvormer? Precies dat gevoel geeft een electromotor.
Jammer dat we in Europa juist geleerd hebben dat sportief geluid maakt en toeren, dat wordt dan even wennen.
Maar als alles “onder controle” is, is hard optrekken bij een stoplicht (net als in US) het enige wat overblijft voor ons liefhebbers…
Citrofiel zegt
@Laurens: Ben je mijn leeftijd vergeten, en het feit dat ik rijbewijsloos ben? Of had ik dat nog niet aan jou verteld? Nou ja, zelf gereden heb ik dus niet. Meegereden wel, telt dat ook?
Maar ook in zo’n Amerikaan heb je nog het gedonder in de verte van die dikke motor, en dat is voor mijn gevoel toch onmisbaar. Anders wordt het zo klinisch, een auto zonder geluid. Ach, ik zal eraan moeten wennen als elektrische auto’s ooit gemeengoed worden, het is niet anders.
Waar ik het eigenlijk over had, is het gebrek aan onderscheidingsvermogen van auto’s als ze elektrisch worden aangedreven. Aantallen cilinders, grootte, configuratie, het is allemaal niet van belang. Het is gewoon een elektromotor, en naar mijn weten is daar weinig variatie in. Ik ben benieuwd waarin fabrikanten zich zullen onderscheiden. Design en aandrijving liggen denk ik het meest voor de hand.
Laurens zegt
@Citrofiel: een electromotor is een geluidlozere verbrandingsmotor, het ding heeft specificaties zoals kW, Nm, specifiek vermogen, vermogen- en koppelcurves en ga zo maar door. Misschien praten we daar in de toekomst over…
BananaFlip zegt
Waarom moeten er toch altijd groene stickers op?
Citrofiel zegt
@Laurens: Alleen nog specificaties, geen daadwerkelijke fysieke verschillen, alleen een chipje (zegmaar). :( Ik vind het saai. Hoewel, ik zeg hier af en toe dat ik cijfertjesgeil ben, misschien heeft het toch wel wat. :mrgreen: