Kijk, je auto’s worden er best een stukje schoner van als je ze lichter en gestroomlijnder maakt. Maar je zult vroeg of laat toch ook iets aan de techniek moeten bijschaven. De Mazda MX-5 Superlight Concept is bijvoorbeeld hartstikke leuk, maar wordt aangedreven door een blok dat nog op een rotswand werd uitgetekend door mensen met veel haar. Tijd voor Mazda om daar iets aan te doen: op de Tokyo Autoshow presenteren ze daarom hun nieuwe motoren- en transmissiereeks genaamd SKY.
In 2015 wil Mazda hun auto’s 30% minder viezigheid laten uitstoten dan in 2008 het geval was. Zowel een nieuwe benzine- als een dieselmotor moeten hiervoor gaan zorgen. Beide maken gebruik van conventionele technieken, maar Mazda claimt deze zodanig geperfectioneerd te hebben dat er aanmerkelijk minder frictie in het blok plaatsvindt en dat de thermische efficiëntie naar een hoger niveau getild wordt.
De SKY-G is een direct ingespoten 2.0 viercilinder die 15% minder benzine verbruikt dan de huidige tweeliter. Het koppel is daarentegen met 15% gestegen, mede dankzij moderne injectoren en geoptimaliseerde variabele kleptiming. De SKY-D is het nieuwe dieselwonder met piezo-injectoren en een two-stage turbo, dat de bekende 2.2 met maar liefst 20% naar de kroon steekt. Hiermee moet een nieuwe Mazda6 net zo zuinig worden als de huidige Mazda2.
Ook laat Mazda een nieuwe SKY-Drive automatische transmissie zien, waarmee nog eens 5% extra winst geboekt wordt op het gebied van brandstofverbruik. De SKY-Drive is geheel opnieuw ontworpen en heeft wederom behoorlijk wat minder frictie, een frisse koppelomvormer en een koppeling met minimale slip. De bak heeft minder transmissievloeistof nodig en schakelt hierdoor sneller en directer, volgens Mazda bijna als een dual-clutch transmissie.
Vanaf 2011 kunnen we de SKY-pronkstukjes terugvinden in nieuwe Mazda’s.
DoetHetErToe? zegt
Geen nieuws inzake wankeltjes?
Los daarvan : altijd leuk; meer vermogen en er minder voor moeten verbruiken. Maar een Mazda6 die evenveel moet verbruiken als een Mazda2? Klinkt een beetje té goed, maar ok, we zien wel in 2011 zeker?
RenesisHP zegt
@DoetHetErToe?:
Dat duurt nog even. ;)
MattCurlew zegt
@DoetHetErToe?: er komt een nieuwe 16X (2x800cc) Renesis rotatiemotor. Met direct ingespuiting. Zal debuteren in de opvolger van de RX-8 die in de wandelsgangen RX-9 wordt genoemd en gewoon 2 portieren krijgt. Over ong. 2/3 jaar komt ie
mrtn zegt
Maar geen geblazen benzine motoren?
paulusrx7 zegt
doet u mij maar een nieuwe rotery!! met 3 schijven graag…
RenesisHP zegt
@paulusrx7:
U wenst?
http://www.youtube.com/watch?v=aWz7gTiMXwA&feature=player_embedded
MattCurlew zegt
Tja hopelijk is het ook echt zo want elke keer roepen ze dat de motoren zuiniger worden maar steeds blijkt van niet. En terwijl de rest allemaal overgaat op compacte turbomotoren met verschillende pk-varianten loopt Mazda continue achter… tis een goed merk maar ze lopen iets tevaak achter de feitjes aan..
Merry zegt
Klinkt goed!
Maar het is wel een gevalletje eerst zien dan geloven.
Tevens vind ik de aanpak wel goed, gewoon een 2.0 zuiniger maken in plaats een 1.4T 1400 kilo laten trekken op een rollerband en claimen dat het zuinig is zoals de heren VAG doen.
Ik zie hier wel wat in en ben allang blij dat ze heen hybride maken.
MattCurlew zegt
@Merry: ze komen wel met een hybride. Eerst wilden ze er niet aan beginnen maar door de concurrentie moet het wel. Ze werken samen met Toyota voor de techniek zodat ze er eerder mee kunnen komen..
Laue zegt
@Merry: Moet je toch maar eens in een golfje 1.4 tsI gaan rijden. Oke saai uiterlijk maar echt wel zuinig dingetje hoor.
Merry zegt
@Laue:
Ik heb een Mazda6 2.3 gereden en ik kon daar ook gemiddeld 1 op 15 rijden met normaal weg gedrag.
Koppel is toch echt belangrijken voor gewoon gebruik dan pk’s en dat is net wat de 1.4T mist.
Zeker als je ook nog eens met 4 man er in zit en lange stukken aflegt.
Daarbij heb ik ook nog wel een een aanhangen er achterhangen waarvan ik zeker weet dat die 1.4T dat niet zuinger gaat doen.
Dat is wat ik probeer te zeggen de 1.4T is zuinig als je alleen doet waar die voor gemaakt is en dat is in je eentje van werk naar huis rijden.
Een iets grootere auto met een 2.0 aanboord is misschien wel iest minder zuinig als je er met 1 man in rijd maar als je er andere dingen mee gaat doen dan alleen woon/werk verkeer blijft het verbruik nagenoeg het zelfde en zal dus meer alround zuinger zijn.
Wat dus aantrekkelijker is voor een familie die geen lease auto hebben.
Laue zegt
@Merry:
ik weet niet, maar ik heb nog nooit zon koppelrijke 1.4 gereden als de tsi van VAG. En ook zeker zuinig met 5 man erin. Logisch dat als je vaak meer te sleuren heb dan je 750kg boedelbak dat hij meer verbruikt.
sta zegt
Bron?
johnny m zegt
variabele kleptiming , nou nou . Het is wat.
Laat die gasklep weg , individuele (inlaat) klepsturing zou het devies moeten zijn.
De licentie van multiair is trouwens te koop.
RubenBaeten zegt
@sta: Ehm, Mazda.
Alwood zegt
@RubenBaeten:
en waarom is die op het plaatje dan blauw en heten ze sky? Niks groene reeks… :P
DoetHetErToe? zegt
MattCurlew : da’s leuk om weten! Thank you!
*gaat ff Googlen op sketches/spyshots/whatever er te vnden valt over de ‘RX-9’
DoetHetErToe? zegt
edit : hmm, dat ziet er best wel braafjes uit… Maar zeker niet slecht. Ben beniuwd. De oude RX-7 was een leuk apparaat :)
(en waarom staat er behalve dan over hybridegeruchten niks over de RX-9 hier op AB?? Jullie strooien anders wel de ene schets van de ene halfbakken designstudent na de andere op jullie blog?)
MattCurlew zegt
@DoetHetErToe?: tja genoeg impressies maar altijd gebaseerd op lucht..
Ronnie T uit L zegt
Groen???
Grijs met blauw bedoel je!
RaKiM zegt
srry mensen maar er is nog geen beeld van de rx-9 die wordt op het moment nog op zwaar beveiligt terein getest en zal niet naar NL gaan omdat die te duur en te hoog verbruik zal hebben.
Maar als die er eenmaal is zal die idd een 1.6 2X795cc krijgen met waarscheinlijk een nieuw twin turbo systeem.
de aandrijving blijft gewoon achter en het wordt een midden moter met de motor voor de bestuurder (SLR mclaren stijl) dit zijn de US specs over europa weet ik het niet
en die geblazen benzine motoren komen ergens rond 2012 beginnent met de 2.0 en de 2.5 (2.5DISI speed6)
GWBoes zegt
@ Merry
volgens mij draai je koppel en vermogen om.
als je een 1.8 fiat stilo en een 1.4 bravo vergelijkt heeft de stilo meer vermogen (+13 pk) maar wint de bravo het aan koppel (+44 Nm).
DoetHetErToe? zegt
MattCurlew : ja, blijkbaar wel inderdaad. nog maar even afwachten dan. Maar als wat RaKiM en nog wat andere sites zeggen klopt, belooft het wel iets leuks te worden. :)
RenesisHP zegt
@DoetHetErToe?:
Daar doelde ik dus met mijn eerste comment op. Nog even geduld. ;)
paulusrx7 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Citrofiel zegt
Is dit nog nieuws? Elke nieuwe motor is tegenwoordig x procent zuiniger en krachtiger dan zijn voorganger. Ach, Mazda is weinig is het nieuws, aardig dat jullie ze nog wat gunnen.
sjazz zegt
@ Ronny T… haha je bent me net voor.
MattCurlew zegt
Kan Mazda zich niet beter terugtrekken uit Europa? Alleen met de diesels hebben ze laten zien dat ze Europa interessant vinden maar vergeten dan weer mooi er een automaat aan te koppelen. Terwijl bijna alle andere merken overstappen op compacte turbomotoren komt Mazda alleen maar met een vernieuwde 2.0.. leuk voor de VS, Japan en Australie waar ze wel goed verkopen maar hier wil men inmiddels wel wat anders..
Cantago zegt
Ik zie weer “groen” in de titel, ik lees het uit protest geeneens meer… bah!
DeVernieuwing zegt
Pff, die luie 2.0 motor van Mazda zijn zelfs als ze 20% krachtiger/zuiniger zijn dan eerst nog steeds “zwak” vergeleken met de 5 jaar oude Duitse 2.0s van VAG en BMW … Gemiste kans hoor !
MattCurlew zegt
@DeVernieuwing: wij hebben thuis de Mazda3 2.0 met 150pk. Luie motor? Absoluut niet! Hoe kom je er bij? Trekt altijd goed op, je zit zo op de 160 voor je het doorhebt.. 8,9 sec van 0-100 is ook niet slecht
Ramshoek zegt
Ik rijdt zelf sinds kort een Mazda3. Gekozen op basis van meerdere testuitslagen en op basis van klanttevredenheids en storings (on-) gevoeligheids onderzoeken. Ben benieuwd of ik zo tevreden blijf als ik nu ben…
Maar een beetje critisch blijven kan geen kwaad en wat betreft de SKY-‘dinges’ technologie, da’s volgens mij toch vooral een nieuw flitsend marketing labeltje; de Diesel is al op de markt en van de 2 liter Benzine heb ik ook al een (Duitse) test gelezen…
BananaFlip zegt
Dat klinkt erg goed.
Het werd natuurlijk ook wel tijd, maar als je die nieuwe en de oude motoren zo met elkaar vergelijkt is dit inderdaad een grote vooruitgang.