Dat het ontwerpen van een nieuwe auto niet heel erg makkelijk is blijkt wel uit het feit dat Volkswagen designer Walter de’Silva ’s nachts wakker ligt omdat hij ligt te piekeren over het design van de nieuwe Golf die in 2012 op de markt moet komen. Sinds september vorig jaar weten we al dat Volkswagen achter de schermen al druk bezig met de opvolger van de Golf VI. En als mensen er slapeloze nachten van krijgen moet het wel iets bijzonders worden, toch?
Wat het ontwerpen van de Golf VII extra ingrijpend maakt is het feit dat volgende generatie Golf een compeet nieuw ontworpen auto gaat worden. Het is namelijk een publiek geheim dat de huidige Golf VI eigenlijk niet veel meer is dan een heftig gefacelifte Golf V. Als de Golf bovenaan het lijstje met favoriete leasesletten wil blijven staan moet Volkswagen er dus extra zijn best doen.
Hoewel het nog niet officieel is bevestigd kunnen we er wel vanuit gaan dat de nieuwe Golf fors lichter gaan worden dan de huidige generatie. Volkswagen heeft immers zelf al aangegeven dat ze vanaf 2012 vonsten uit het “SuperlightCar project” in de praktijk gaan toepassen.
Een andere opvallende bekentenis die Walter doet is het feit dat hij meer tijd doorbrengt met Volkswagen baas Martin Winterkorn dan met zijn eigen vrouw! Of de’Silva ook droomt van een Golf CC heeft hij helaas niet gezegd. (via: rpmgo.com)
kevinc3 zegt
ik hoop dat het weer eens wat anders wordt.. en ze moeten ook flink aan de bak, want de nieuwe astra is ook erg mooi..
ik hoop op misschien wel een retro golf 1 ofzo?
Handsome zegt
Hoeveel modellen komen er nog?
TR zegt
Echt anders lijkt me niet nodig. Wel eens wat spectaculairder. Zoals de overgang van de II naar de III. Dat was wel een trendbreuk. Vind trouwens 2012 al best snel…
µ-- zegt
Na 6 generaties eindelijk geen facelift maar een echt nieuw model? Een wonder!
DD zegt
het is te begrijpen dat die golf hem kapot maakt, het moet eigenlijk de perfecte auto worden!!!
Joost zegt
Hier alvast een glimp van de Golf 7:
Freewarefreak zegt
@Joost: Hoe kom je aan die foto? Als dat echt is, dan is het design al enorm verraden! Het lijkt erg op een Rocco, zeker de neus!
Wel knap hoe die dude die foto heeft genomen. Zijn collega zit gewoon tegenover hem te werken en die ziet niks. Hoe doet ie dat?
LoLman zegt
@ Kevinc3
Idd, een retro versie zou wel eens leuk zijn, maar het moet wel bij iedereen aanslaan, dus denk ik dat dat nogal te gewaagd is ;(.
DBX zegt
Golf V -> VI “Heftig gefacelift”?
robbie zegt
@DBX: Idd, wist je dat niet?
@TR: de Golf VII komt zo snel omdat de Golf VI eigenlijk geen compleet nieuw model is. De basis is nog steeds afkomstig van de Golf V. En die stamt alweer uit 2003. In 2012 is de basis van de Golf VI dus alweer 9 jaar oud.
Headhunterz zegt
misschien terug naar een blokkenvorm zoals de golf 1,2? zou wel vet zijn 8)
koreantaxiproductions zegt
hopelijk wordt de auto iets minder MPV achtig. En kleiner zou ook niet erg zijn, de Polo van nu is net zo groot als de Golf eerst!
Louis R. zegt
Zoals VW het betaamt, zal het dan wel weer een erg slaapverwekkende auto worden…
Klojum zegt
@Louis R.
Mensen die denken grappig te zijn door telkens weer “saai” en “slaapverwekkend” gebruiken in hun zogenaamde commentaar. Dat is pas treurig, triest en ontzettend slaapverwekkend.
Relief zegt
Ik denk eerder dat da Silva ligt te piekeren, omdat hij eeen auto moet ontwerpen die nog steeds als golf herkenbaar is. En dat is wat het ontwerpen zo moeilijk maakt.
NiNja zegt
Tja het was wel makkelijk om VI te ontwerpen. Bij een geheel nieuw ontwerp komt er echt werk van pas. Vandaar.
BananaFlip zegt
De Golf 7 mag nou wel eens echt een keer een spetterend design krijgen.
Daar hoop ik heel erg op, al zal dat wel niet gaan gebeuren.
mhijnen zegt
Hoe kan hij over een Golf CC dromen, als hij slapeloze nachten heeft? ;)
Martijn zegt
@Louis R.,
Een slaapverwekkende auto zou bij Walter de Silva misschien wel handig zijn…..:)
Even serieus…die slaapverwekkende auto’s verkopen anders best goed…
TJ_1987 zegt
@Martijn + Klojum: Saaie en slaapverwekkende auto’s voor:… saaie en slaapverwekkenden mensen.. Je bent wat je rijdt :P (@kojum; vw trapauto?)
HDM zegt
Ik weet een vondst voor het superlight car project om te gebruiken:
Geen buitekant en interieur.
Gewoon een rijdend chassis met stoelen en een stuurtje, is ie én een stuk lichter, én geen zorgen meer over de body.
Rick dos zegt
Slapeloze nachten over een lijn die recht of wat schever moet lopen…doe je toch iets niet goed.
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik denk dat je het vanuit zijn perspectief moet bekijken. Stel je bent een briliant ontwerper die prachtige auto’s op z’n naam heeft staan. Iemand die met 3 lijntjes kan toveren…. en je moet iets tekenen dat conservatief is, (beetje lomp en) massief oogt en vooral als Golf herkenbaar moet zijn…. ZONDER dat je jezelf voor joker zet met een ontwerp dat niet bij je status en talent in de buurt komt…
Rick dos zegt
@w0o0dy:
Dan heb je al een fout begaan in een eerder stadium. Je bent gaan werken bij VAG. ;)
w0o0dy zegt
@Rick dos: Dat heb ik altijd al gezegd….
Marc zegt
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de man die een van de mooiste sedans ooit (de 156) heeft getekend moeite met de Golf heeft…
Of zou de kopieermachine stuk zijn in Wolfsburg en moeten de heren nu de nieuwe Golf overtrekken inplaats vanop de Xerox en 105% originele grootte?
b0z4 zegt
in 2012 al een nieuwe Golf ? Wow dat gaat wel heel erg snel
RenesisHP zegt
Hij gaat hier spijt van krijgen.
Leukste is dat er nu nog bootladingen vol met Golfjes VI verkocht gaan worden.
Je betaald het volle pond voor een auto die bij voorbaat al verouderd is. :roll:
Jaap zegt
Slecht kunnen slapen van een slaapverwekkend ontwerp… :-)
lincoln zegt
@Jaap .. je bent tot nu toe de winaar ..
Mo zegt
“vondsten”
Lucb zegt
VW kennen we ondertussen wel, ik verwacht geen geheel nieuw model.
djibber zegt
Hoop wel dat ze de Golf VII iets sterker maken dan de Golf VI
http://www.welt.de/vermischtes/article4554186/Vier-junge-Maenner-sterben-in-fabrikneuem-Golf-GTD.html
TheT zegt
@djibber: Als je met 100 in de stad rijd zoek je er wel naar:S
Relief zegt
@djibber
100 km in de stad en frontaal op een vrachtwagen. Geen enkele auto die daar tegen kan :)
BmwMPower zegt
Ik droom lekker weg over de Abarht, Alfa en Lamborghini babes!
Hans75 zegt
Ik denk dat Walter da Silva met name slapeloze nachten heeft omdat hij te vroeg in zijn carriere gepiekt heeft… een Alfa 156 ontworpen, die hij nooit meer kan overtreffen.. en zich nu realiseert dat hij is afgedaald naar de hel.. om een saaie burgermansauto GolfX te ontwerpen… duidelijk geval van midlifecrisis… de vraag is.. pleegt hij zelfmoord voor of na dit golfontwerp?
massarati zegt
@Hans75:
iets meer vertrouwen in meneer Da Silva mag wel hoor.
Ik denk dat hij er gerust wel weer een plaatje van kan maken, zolang hij maar genoeg sterk in z’n schoenen staat om zijn eigen design er doorheen te drukken.
paulusrx7 zegt
nou het van een golf is zo saai dat je er zo van in slaap zou vallen…
de sjonnies zegt
Ik kan me goed voorstellen dat íe er van wakker ligt en VW ook! De Golf is een bestseller en evergreen geweest, maar helaas de houdbaarheidsdatum is zwaar in zicht.
Maar de nieuwste Golf zal, buiten Golfrijders ook nog eens de taak krijgen om andere consumenten om te krijgen voor de Golf.
Hebben die Fransen bij Renault het niet iets slimmer gedaan door de Megane in meerdere uitvoeringen en modellen neer te zetten met ‘voor elck wat wils’?
johnny m zegt
gekozen voor geld ipv passie. Het kan verkeren.
johnny m zegt
btw , ”wij” hebben de Golf ”ontworpen” zoals ie nu is , toch ?
bmw zegt
VW zal wat uit de kast mogen halen om de Golf aantrekkelijker te maken. Te beginnen bij lagere prijzen. De tijd dat de Golf zijn prijs waard was, omdat hij op het gebied van kwaliteit de meest betrouwbare keuze was, is voorbij. Vandaag bestaan er geen slechte auto’s meer en spelen andere zaken een rol. Ben dus benieuwd wat men zal doen qua design, motorenbeleid (check de prijs van de 90pk-slappe TDI) en prijspolitiek.
Citrofiel zegt
Een nieuwe auto ontwerpen is verschrikkelijk makkelijk vergeleken bij het ontwerpen van een opvolger. Vooral als de op te volgen auto zo’n verschrikkelijk succes was. Eén stomme ontwerpfout die in verkeerde aarde valt bij het publiek en je imago is naar de knoppen. Leuke uitdaging…
Bob zegt
@bmw
Vandaag bestaan er geen slechte auto’s meer? Integendeel bestaan er nog wel goede auto’s.
GND zegt
Ik wil niet veel zegge maar het ontwerpen van een nieuwe golf zie ik sowieso als een facelift. Je maakt de golf VI iets moderner en je hebt de VII. Zo is het altijd geweest en zo zal ut denk ik ook altijd blijve. Daarom ben ik ook meer een liefhebber van opel. Daar weet je niet van te voren hoe het eruit komt te zien. Veel meer lef naar mijn mening. Maar aan de andere kant als je naar de roots kijkt van volkswagen is het ook weer logische, want porsche is door de jaren heen ook niet gigantisch veranderd
de sjonnies zegt
@GND:
jij hebt duidelijk de kadettjes niet meegemaakt of de Ascona’s of de Rekord’s !
GND zegt
nee zo oud ben ik nog niet maar opel is ervan af gestapt vw nog niet.
Martijn zegt
@TJ1987,
Je weet helemaal niet wat voor auto ik rij….namelijk een wakkerhoudende BMW 335i Coupé uit 2007 en m’n vriendin een Mini Cooper S uit 2008.
Joost zegt
@Freewarefreak: ik was op zoek naar foto’s van de Golf 7 en kwam hem tegen op een ander forum: toen even een fragment eruit gepakt. Hij staat nu ook op autoblog zie ik :).
primramessar zegt
Slapeloze nachten. Tsja, als je zoveel tijd doorbrengt op het werk, dan moet de tijd met je vrouw wel ingehaald worden en in zijn geval moet dat ’s nachts gebeuren.